De grootaandeelhouders van Spyker willen de autobouwer van Euronext Amsterdam afhalen en het bedrijf er in de luwte weer bovenop helpen. Dat melden ‘goed geinformeerde bronnen’ volgens gratis dagblad De Pers, welke (zoals u uiteraard weet) eigendom is van Spyker aandeelhouder Marcel Boekhoorn. De woordvoerder van Spyker laat echter weten dat men nu niet bezig met een beursexit. Bla Bla. Het bedrijf kijkt wel, zoals eerder bekendgemaakt, naar een toekomstige strategie inclusief herfinancieringsplan, waarbij ‘in principe’ alle opties open staan…
Een beursexit is natuurlijk zeer realistisch. Het bedrijf heeft zeer veel last van alle regeltjes die bij een beursnotitie horen, waaronder de verplichting om aandeelhouders constant op de hoogte houden van de problemen. De nieuwe strategie zou echter ook een resultaat zijn van de toegenomen invloed van de familie Mol (30% aandeel). Waarbij het Michiel natuurlijk puur te doen is om de toegang tot de pitstraat (en babes).
De autoproducent uit Zeewolde heeft Booz Allen Hamilton ingehuurd om te adviseren over de toekomst, dit onderzoek zal eind derde kwartaal bekend worden. Het adviesbureau gaat tevens kijken naar het huidige productaanbod van Spyker, waaruit uiteraard zal blijken dat er snel een luxe sedan moet komen;)
We verwachten later vandaag een officieel statement van Spyker…
UPDATE Spyker heeft een persbericht (PDF alert) uitgegeven waarin staat dat een beursexit niet wordt uitgesloten.
Stoere Sjoerd zegt
Lijkt me een goed plan. Spyker moet zich eerst helemaal gaan concentreren op het goed verkopen van hun auto’s. Naar mijn mening zijn ze ook iets te snel de Formule 1 ingegaan. Als ze hadden gewacht totdat het straatauto’s bij het straatbeeld van Dubai et cetera..hoorden en daarna de Formule 1 in, hadden ze groter budget, zou die auto misschien wel beter zijn, nog meer naamsbekendheid en de verkopen van de straatauto’s stijgen weer.
FOne zegt
Ze moeten gewoon meer straatautos per jaar kunnen maken, elk jaar weer een aantal meer. Enorme wachtrijen met mensen die wachten op een Spyker, bij Ferrari ook zo, alleen bij Spyker duurt het allemaal zo lang.
Spyker produceert echt veel te weinig wagens op moment.
D12 vorig jaar (hele tijd terug gepresenteerd) en over een jaar of 1,5 pas de eerste modellen op de weg.. jah lekker Spyker
AstonMartin zegt
Sjoerd, je hebt helemaal gelijk.
AstonMartin zegt
En die Gascoyne daar moeten ze ook eens wat peper bij in de reet stoppen.
Henk zegt
vond de opmerking van Lauda terrecht:P weg met albers! naar mijn mening kan je doornbos en/of verstappen daar beter neer zetten…
chris heeft het voor zichzelf verpest… en onnodig mensen en een zeer gevaarlijke situatie gebracht
Buzz Fuzz zegt
Mag Albers dan ook exit?
Robin zegt
Trek gewoon de stekker uit dat hopeloze bedrijf. Kom op,… ze moeten zelf het gezeik toch ook helemaal beu worden? Altijd iets,… hun auto’s zijn niet meer dan mode artikelen voor mensen die niet weten ze wat ze nog meer met hun geld kunnen… ik zou ze niet missen.
chrizzzie zegt
@ Stoere Sjoerd: Spyker wil het bedrijf opsplitsen en de autodivisie trekt zich terug van de beurs maar de renstal blijft juist op de beurs.
Je hebt kans dat Spyker zich net voor het uitkomen van het rapport van Booz Allen Hamilton zich zal terug trekken van de beurs zodat ze dit rapport niet openbaar hoeven te maken. Ze zullen dan wel al een vermoeden hebben wat hier in komt te staan maar wij zullen het nooit komen te weten.
Stephan zegt
Dit bedrijf is volgens mij echt 1 groot luchtkasteel. Net zoals enron aantal jaar terug in de VS
DeAutogids.nl zegt
Zucht, wat een negatviteit weer…
Lexus LS zegt
Als ze er maar bovenop komen, ipv van alleen maar een niet goed werken F1 team en een te dure kledinglijn te hebben.
robbie zegt
@chrizzzie, volgens mij willen ze het hele bedrijf van de beurs halen, daarna de boel opsplitsen (F1 team & de rest) en dan verkoopt de familie Mol het automerk aan XXX?? En het F1 team brengen ze dan weer naar de beurs (onder een andere naam?).
Het F1 team is namelijk het enige van waarde. Het automerk is half ontwikkeld en staat nog in de kinderschoenen en kost te veel geld om van de grond te trekken, daar heeft de familie Mol helemaal geen zin in.
Poekie Lauda zegt
Zo, slecht nieuws van Spyker aflevering 59129
Ze moeten het F1-team (+Albers) de deur uit doen, en zorgen dat de straatauto’s zo goed worden dat er mensen zijn die er ook echt een willen kopen. ;) Ze willen gewoon te snel groeien en dat gaat ze waarschijnlijk de kop kosten :(
Vincent#1 zegt
Hallo, iedereen. Ik citeer hier mijn IEX-beursnieuwsbrief:
“Volgens Victor Muller zijn de berichten echter uit de lucht gegrepen.”
Uhhh… ja. Die Victor Muller doet me nogal aan de Iraakse minister van ontkenning denken van een paar terug. “Over een paar dagen zullen de Amerikaanse honden uit het land verdreven zijn” / verlies maken? nooit van gehoord, over een paar jaar is Spyker het nr.1 automerk en hebben we de F1 gewonnen.
robbie zegt
UPDATE: We hebben een persbericht van Spyker:
http://www.spykercars.nl/download/investor/Statement_Spyker_Cars_N.V._on_alleged_delisting.pdf
Phoxx zegt
Beurskoers doet nog weinig (+2,5%).
Is dit nou positief of negatief als ik zou aandelen hebben?
Heb ze gelukkig niet!! :) Ik vind 9€ per aandeel trouwens nog wel veel voor een tent met zoveel schulden…
J. zegt
@Sjoerd, dan snap je de F1 nog niet, in je eerste jaar kun je niet beter presteren dan ze nu toen, tenzij je net als BMW een middenmoot team overkoopt.
Aangezien die niet elke dag te koop staan is dat geen optie geweest voor Spyker, en dus zit er niks anders op dan achteraan beginnen. Kun je gaan wachten totdat je 100 miljard beschikbaar hebt als budget dan nog rij je achteraan in een opgepimpte Midland.
Ary zegt
albers helpt mee aan de ondergang van spyker :P
Rick dos zegt
En we tellen verder af…….