De titel klinkt iets spannender dat dat het is, General Motors heeft vandaag namelijk een uitgebreide milieustrategie bekend gemaakt. Dit betekent simpelweg de verlaging van uitstoot en de ontwikkeling van nieuwe aandrijvingstechnieken.
Opel en Vauxhall introduceren voor elk model een zogeheten ecoFLEX-uitvoering. Simpelweg: laag verbruik, lage uitstoot. De première hiervan is weggelegd voor de Opel/Vauxhall Corsa 1.3 CDTI op de IAA in Frankfurt en zal in 2008 op de markt verschijnen. Daarnaast worden er enkele bio-ethanol varianten gepresenteerd, waaronder eind dit jaar een versie van de BLS. Ook Saab wordt nog zuiniger; het aantal Biopower-modellen wordt verder uitgebreid.
Met andere woorden, GM gaat mee in de trend, niets nieuws onder de zon. Joepie.
olibier zegt
hehe dan wordt het hier minder tropisch boe aan general motors :D
AstonMartin zegt
Hoort saab niet ook bij GM
Pieter Bayens zegt
Wat ik me wel altijd afvraag: waarom lijken andere fabrikanten toch zo ver achter te lopen op de Diesel techniek van BMW? Bij BMW zou ik 5 jaar geleden niet direct gedacht hebben aan “diesel”, maar het zijn tegenwoordig echt stuk voor stuk juweeltjes: fijne powercurve, veel vermogen maar toch een uitmuntend laag verbruik.
Wat doen andere fabrikanten verkeerd?
wimpie zegt
klopt. toch?
Markus zegt
Slim hoor, auto’s marketen en daarmee doen alsof je het milieu een plezier doet.
luc zegt
goede vooruitgang van gm, nu nog verder met hun systeem
rgseidl zegt
@ Pieter Bayens –
BMW ontwikkeld en maakt haar dieselmotoren in Steyr (Oostenrijk), terwijl de benzinemotoren uit Muenchen komen. Wellicht is er dus sprake van een klein beetje interne rivaliteit.
Desondanks heb ik het idee dat MB en Audi (dwz. het hele VW concern) ook aardige diesels in huis hebben. Fiat en Citroen/PSA ook, trouwens. De Peugeot 407 met een 2.2L viercilinder met twee parallel geschakelde even grote turbos geleverd – de tweede wordt echter alleen ingeschakeld, als de uitlaatenthalpie hoog genoeg is.
Honda en Toyota hebben ieder een aantal jaren geleden voor het eerst dieselmotoren uit eigen ontwikkeling op de Europese markt gebracht. GM heeft expertise in kleine diesels in de – uiteindelijk heel erg dure – samenwerking met Fiat opgedaan. Ford werkt al jaren samen met Peugeot in de ontwikkeling van dieselmotoren.
Desondanks zien de Amerikaanse en de Japanse fabrikanten diesels vooralsnog voornamelijk als een technologie enkel en alleen voor de Europese markt, waar ze uiteraard slechts een gedeelte van hun totale omzet boeken. In hun thuismarkten is de kleine diesel door zeer strenge milieuvoorwaarden vele jaren lang een exoot in de automarkt geweest. Pas vanaf 2008 komen enkele Europese en Aziatische fabrikanten met ‘clean diesel’ technologie op de VS-markt, dwz met roetfilters plus NOx nabehandeling – een erg complexe en dus ook dure aanpak, maar full hybrids zijn nog duurder.
China, India en vziw ook Rusland orienteren hun wetgeving i.v.m. uitlaatgassen (excl. CO2) overigens aan het EU-model.
Mark zegt
Ik denk nou nu komt het zuinigheidswonder Opel/Vauxhall Corsa 1.3 CDTI…maar tis meer een naampje voor een strategie dus.
c_p zegt
“Honda en Toyota hebben ieder een aantal jaren geleden voor het eerst dieselmotoren uit eigen ontwikkeling op de Europese markt gebracht.”
Toyota had al hééééél lang dieselmotoren uit eigen ontwikkeling. Het is echter pas een jaar of acht geleden dat Toyota met een common-rail dieselmotor kwam (de eerste D-4D). Voordien waren het nog ouderwetsere indirect ingespoten exemplaren, sommige zonder turbo.
Ratski. zegt
Waneer zou de Malibu op perslucht verschijnen??