Nooit meer benzine tanken, geen uitstoot van schadelijke stoffen. Het kan met de eerste auto die op perslucht rijdt. Vanaf volgend jaar moet de auto voor 4000 euro te koop zijn in België.
Onze collega’s van Nu.nl melden:
De perslucht in de tank zit onder een druk van 300 bar en werkt in principe hetzelfde als een verbrandingsmotor.
Wat daar dan precies onder verstaan wordt, blijft onduidelijk, maar de persluchtmotor schijnt ook met zuigers te werken. Als “brandstoftank” wordt een fles gebruikt waarin de lucht wordt opgeslagen met een druk die 1,5 keer zo hoog is als bij een reguliere duikfles. De auto is ontworpen door de Franse ingenieur Guy Negre die werkzaam is geweest in de Formule 1.
We schreven eerder over deze auto, met de volgende beschrijving:
De 4-cilinder motor bestaat voornamelijk uit aluminium en weegt daardoor nog maar de helft van een normale verbrandingsmotor. Er kan zoveel aluminium worden gebruikt, omdat er in de motor geen verbranding plaats vindt. De auto is uitgerust met 4 carbon tanks van ieder 300 bar. Hiermee is een maximale snelheid van 110 km/u haalbaar en een actieradius van 200 km. Tanken bij een speciaal tankstation duurt slechts 3 minuten, maar de auto heeft ook een eigen compressor aan boord zodat de auto ook thuis kan worden “opgeladen”. Dit duurt dan wel 4 uur en de stroomkosten bedragen hierbij ongeveer 2 dollar.
Meer info op theaircar.com, met dank aan Edwin voor de tip!
mashell zegt
Gebakken lucht?
Birger zegt
Lijkt me tof, en voor 4000euro??
Maar hoe minder lucht in de tank zal zitten hoe trager hij zal rijden zeker?
Guybrush zegt
ga er maar van uit dat dit meer een stads auto word. meer dan 60 kmph zal het niet gaan. het is wel een goed/leuk idee. redelijke vervanging van een brom mobiel.
Xowen zegt
Hier meer info:
http://www.theaircar.com/
lodewijk zegt
Een V8 op lucht hoe zou dat klinken?
Verder wel leuk idee, ik denk wel dat de prestaties behoorlijk zullen zijn.
Je hebt namelijk al veel krachtige machines die op perslucht werken.
lodewijk zegt
spijtig het word een 4 cilinder.
autoblogger zegt
@Xowen: je was me voor, heb al even een update gedaan;)
We hebben er ook al eerder over geschreven:
http://www.autoblog.nl/archive/2006/09/24/motor-op-zuiver-gecomprimeerde-lucht
Michael zegt
hier hebben we toch eens een discussie over gehad? of het mogelijk zou zijn… ik zei toen dat het onwaarschijnlijk was :S
Danny zegt
Er wordt op NieuwNieuws ook melding gemaakt van deze creatie, maar de specs wijken toch behoorlijk af…
“Peetermans schat dat met een gevulde tank zo’n 3000 kilometer kan worden gereden, “ook met een snelheid van 120 à 130 kilometer per uur.” Geen idee wat nu waarheid is, maar dit is toch wel erg interessant.
L-Fred zegt
Een auto op lucht! Waanzinnig !!!!!!
PeterVanHteV zegt
Krijg je accijns op lucht?
jonathan zegt
Is wel handig voor in de stad, maar het blijft een beetje kip en ei verhaal met die speciale tankstations, al is dat met die compressor in de auto wel makkelijk. Ik houd het nog even bij mijn polo’tje.
roxxe zegt
zou leuk zijn moest hij zichzelf opladen tijdens het rijden (via elektrische accu die dan opgeladen worden via een soort dyanamo) :P
*patent pending
Onehp zegt
Slimme manier van energieopslag, wel geen gat boren in die tanks…
jo zegt
als ze nou in plaats van lucht die overvloed aan CO2 gebruiken, is die ook nog ergens goed voor.
Wel vet op zich, 2 dollar per 200 km, heel weinig belasting waarschijnlijk zelfs geld erbij omdattie direct geen brandstof verbruikt, en 4000 euro verzekeren kost ook niks…….. das bijna gratis man….
opa zegt
Heel leuk, werkt waarschijnlijk op hetzelfde principe als die ‘boortollen’ in grotere bedrijven. Die werken ook op luchtdruk en hebben best wel een groot koppel! En ja, hoe leger de tank (minder druk) des te langzamer het zal gaan. Nooit meer effe vlug bijtanken! alhoewel?
In principe kan je, op handkracht, dus zelf wel wat bijpompen. Het zal niet hard (meer) gaan, maar je komt’r altijd! Moet er wel een aparte, langzame, rijstrook komen voor de ‘zelftankers’ !
autoblogger zegt
Ik zou dan wel graag zien dat men luchtfilters gaat verplichten!
Smokin zegt
Een LPG tank kent een begrenzing omdat de vuldruk niet boven de 6 bar uit mag komen, en deze gaat gewoon tot 300?
SQB zegt
LPG is dan ook licht ontvlambaar.
Nas zegt
@ Smokin;
Die LPG tanks zijn dan ook van staal; en zoals in het spotje al naar voor komt is deze van de MDI van Carbon zodat het scheurt ipv ontploft .. dus veiliger .. en bovendien is het goedje niet ..BRANDBAAR ;-)
Het idee is goed , de auto’s des te afschuwelijker .. dus hopelijk komt na mister DIESEL nu deze NEGRE motor in de diverse merken terecht :)
stel u voor een NEGRE bi-turbo compressor 300b en dan de dikke sportversie op 600b
héhé
Frank zegt
Werkt die ook op samengeperst lachgas?
DeAutogids.nl zegt
Die droom zal dan wel in lucht opgaan. Ik denk dat het namelijk een luchtkasteel is. Er zit een luchtje aan. Dit project ruikt naar gebakken lucht.
Marten zegt
SLECHT IDEE!!!! Weten jullie wel wat perslucht kost?!!! Hoeveel energie er verloren gaat bij het maken van perslucht! De efficientie van het maken van perslucht ligt onder 50%!! Dan is electrisch rijden een stukje efficienter: 60%…
burgie zegt
@Marten: Weet je wat het kost om accu’s te maken???
Dennis zegt
110km/u ?? pff moet minstens 170km/u zijn vooraleer ik er zo eentje zou aanschaffen en het design moet op iets trekke
Kachel zegt
Dit is toch niks nieuws man. Audi heeft al heel lang een auto die op lucht kan rijden. Hier het bewijs.
http://www.youtube.com/watch?v=b7AKJAu3D30
http://www.youtube.com/watch?v=2JjLRtWuTAA
Boriz zegt
Geef mij toch maar de ordinaire motoren.
110 km/h vind ik net iets te traag;)
floryn zegt
curieus
Dennis zegt
@ Kachel
Deze auto is wel de eerste productiewagen die op lucht rijd, geen één of ander prototype dat toch nooit op de markt zal komen, geen loze belofte dus.
badidea zegt
Wat een onzin iedere keer weer over die luchtdruk autotje’s. Je mag blij zijn met een actieradius van 2km. Even energie inhoud van bezine tegen de energie inhoud van een volume onder druk:
Benzine (50 liter tank)
—————————
De energie-inhoud van benzine is ongeveer 32 MJ/liter (wikipedia)
50 liter benzine –> E = 50 * 32 MJ/liter = 1600MJ
Lucht (50 liter, 300 bar)
—————————
E = P * V = 30 MN/m2 * 0.05 m3 = 1,5MJ
Een factor 1000 verschil dus, zelfs als de “verbranding” 2 maal zo efficient is en het voertuig 2 x zo licht, dan nog kom je nergens. Leuk voor een skelter voor je zoontje, maar niet om serieus nuttig te kunnen zijn.
L-Fred zegt
Er is naast Guy Nègre nog iemand bezig met een luchtmotor, nl. Angelo Dipietro uit Melbourne (http://www.engineair.com.au/).
Hier gaat het om een rotary air motor, waar zuigers door een a-centraal draaiende cilinder tot beweging worden gebracht. Het motorblok is zo groot als een appeltaart en weegt maar 13 kilo. Tot nu toe is de mogelijke toepassing van de rotary air motor beperkt tot de vorkheftuckjes van de overdekte markt in Melbourne.
L-Fred zegt
Deze info staat op:
http://www.bright.nl/schoonste-auto-rijdt-op-lucht
L-Fred zegt
En hier het filmpje van Beyond Tomorrow:
http://www.youtube.com/watch?v=QmqpGZv0YT4
Rob zegt
Wat ik me af vraag is hoe de perslucht flessen gekoeld worden. Naar mate de druk stijgt zal de temperatuur van de fles ook exp. stijgen.
Een standaard 15 liter fles voor duiken zal zonder koeling uiteindelijk maar 160 a 170 bar bevatten ipv 210 gekoeld.
Auto dus maar in de carwash tijdens vullen?
kokoi zegt
@ badidea
zou mij eigenlijk niks verbazen mocht de efficientie tientallen kerernhoger liggen. Je verliest enorm veel energie aan warmte bij verbranding.
Nu ja heb hoe dan ook mijn twijfels bij het idee, maar voor naar de winkel/school te rijden lang voldoende lijkt me zo.
luc zegt
dat is ook nog een koopje
Jan zegt
@bandidea- Je zult met je wiskunde vast wel gelijk hebben- ik kan dat niet nagaan want ik heb geen wiskunde meer gehad sinds HAVO2 en dat is alweer decennia geleden. Maar dat de uitkomst van 2 kilometer als actieradius voor dergelijke auto´s zou gelden, staat voor mij vast als een in dit verband absoluut foute uitkomst.
Xowen geeft je de juiste link al. Ga daar eens kijken voor de gebruikte techniek en zie dan nog eens of je in verband met deze autotechniek wel de juiste wiskundige formule hebt gebruikt?
Daarnaast- Ik denk ook wel dat dit type auto´s eerst en vooral voor beperkt stadsvervoer geschikt zullen zijn. Weg dus met de tweetakt motortjes in die kleine brommobieltjes. En wie weet als het echt klopt wat ze zeggen over deze nieuwe auto´s zijn ze ook nog wel geschikt voor regionaal vervoer. Kunnen we met ons allen lekker luchtig in de file gaan staan naar en van het werk komend…
RA999 zegt
@Dennis
je moet wel op Kachel’s linkjes drukken hè ;) het zijn namelijk filmpjes van Top Gear met de A8 zuinigheids-wedstrijd
RScosworth zegt
Ziet er allemaal leuk en aardig uit maar ik denk niet dat de zakkenvullers in the hague hier blij mee zullen zijn. Tenzij ze perslucht gaan belasten….
Ben benieuwd!!!
badidea zegt
@kokoi
Maximaal een factor 3 a 4. Over de buggati veyron is al eens geschreven dat er een 3000 pk motor in zit, maar dat er uiteindelijk “maar” 1000 pk bruikbaar vermogen overblijft aan de wielen.
Een verbrandingsmotor is niet erg efficient, maar zit geen “tientallen” keren onder het theoretisch maximum.
luwek zegt
jaah dan komt er belasting op lucht, net als bij de romeinen ooit belasting werd geheven op urine;D
Costes zegt
Eigenlijk is zo’n perslucht motor gewoon een moderne versie van een stoom motor.
Wat is stoom anders dan (warme) lucht onder druk?
Ik heb vorig jaar voor fysica nog eens een stoom motor moeten maken. Heb toen 4 cilinders van lego (lego pneumatics) gebruikt en butaan gas (stoom was te warm en te vochtig voor lego cilinders).
Voordeel: behoorlijk veel koppel.
Nadeel: Verbruikt veel lucht (eigenlijk zou je de lucht die uit de cilinder loopt, de uitlaat, opnieuw moeten kunnen opvangen om te herbruiken). Laag toerig en zoals al aangehaald is de Energie die vrijkomt lager dan die van een verbrandingsmotor.
badidea zegt
Laten we het anders aanpakken. Uitgaande van een energie-equivalent van 20 liter bezine, beter passend bij een actieradius van 200km.
Dit geeft een luchtdrukcylinder met een energie-inhoud van 640MJ (20 * 32MJ).
Stel nu dat deze cylinder het begeeft en uit elkaar klapt. Dan komt deze energie in minder dan een seconde vrij. Genoeg energie om een auto van 1000 kg theoretisch maximaal 64km de lucht in te blazen (E = m * g * h). Dit willen ze vast niet uitproberen bij het crash-test-centrum.
Met bezine zou dit theoretisch ook kunnen, maar de reden dat je dit niet gebeurd is omdat deze reactie niet in een seconde verloopt. Dat spul brandt wel een kwartiertje of zo. Er kan simpelweg niet voldoende zuurstof aangevuld worden voor z’n snelle reactie.
Het feit is gewoon dat bezine (of alcohol of vloeibaar waterstof) zeer veel energie bevat en een hele efficiente vorm van energieopslag is.
Een 100kW bezinemotor een uur lang op vol vermogen, produceert naast die 100kW nog eens 200kW dat direct omgezet wordt in warmte. Om dit energieverbruik thuis voor elkaar te krijgen, moet je 300 kookpitten van 1000W een uur aanzetten. Niet niks.
badidea zegt
Ik zie het al gebeuren, er worden straks 100 pre-order met aanbetaling natuurlijk geplaatst. En als het geld binnen is zijn de mensen hieachter verdwenen en blijkt het allemaal gebakken lucht.
badidea zegt
Ik zie dat ze wel grotere cycilnders hebben dan in mijn voorbeeld: 3 x 114 liter ipv 1 x 50 liter. En daar komen ze dan 115 km mee, als je niet harder rijdt dan 50km/u. En 93 km als je verlichting, ruitenwisser, etc nodig hebt. En als je er ’s winters ook nog warm bij wil zitten, nog eens 35 to 45km minder.
Ervan uitgaande dat deze getallen allemaal redelijk optimistisch zijn, gaat de actieradius aardig op weg naar mijn 2km.
Rick zegt
Ding blijft ook nog onder water door lopen! en dat deisgn mag ook wel wat anders!
badidea zegt
@Rick, misschien wat voor de marine. Alleen jammer van al die luchtbellen uit de uitlaat. Valt zo op.
rgseidl zegt
Persluchtaandrijving is in principe zo’n slecht idee nog niet, de tanks zijn in ieder geval een stuk goedkoper dan batterijen met dezelfde capaciteit. Perslucht van 300 bar vergt wel een meertraps compressor met intercoolers bij het tankstation. Je verliest inderdaad een flinke hoeveelheid van de mechanische cq. elektrische energie in de vorm van warmte, dus echt efficient is het niet. De geluidsoverlast van de compressor valt te beperken d.m.v. afschermingen. Om veiligheidredenen en door gebrek aan ruimte voor een stationaire opslagtank zal de compressie i.h.a. ad hoc gebeuren. Alleen als je de compressor aan boord of een stationaire in je garage gebruikt kun je m.b.v. goedkope nachtstroom opladen (vergt een of meer eigen 220V @ 16A circuits!) Echt stilletjes zal dat echter niet gaan!
Ook de persluchtmotor van het voertuig zal overigens flink herrie gaan maken. De DiPietro motor is wat dat betreft voor mijn smaak iets beter dan het ontwerp van Negre. Zonder verbranding moet je gewoon veel meer luchtmassa er doorheen jassen, wil je voldoende vermogen voor je aandrijving halen. Pluspunt: de uitlaatgassen zijn niet alleen schoon maar ook nog eens koud. Airco krijg je dus gratis.
Het bereik van 200km wil ik overigens nog zien, dat heeft vermoedelijk geen betrekking op de NEDC. Die eist namelijk een topsnelheid van 120km/u. Bovendien beschouwt de wetgever het voertuig vermoedelijk niet eens als auto, juist omdat er helemaal geen verbrandingsmotor in zit. Zo’n ding hoeft dan geen Euro-NCAP crash tests te doorstaan (cp. G-Whiz test van TopGear), maar je bent wel lekker met 110km/u onderweg. Vooral in een zijdelingse botsing zou er een (of meer) van de persluchtaccu’s ongecontroleerd kunnen bezwijken. Dan heb je inderdaad ‘s-werelds grootste BB gun, met jezelf als kogel.
Geen wonder dus dat ze maar EUR 4000 gaan vragen.
SimonMc zegt
Vanmiddag er iets over gehoord op de radio.Toen spraken ze wel over een topsnelheid van 140 km/h.
bigfood zegt
jah op lucht dan gaan die dinge toch niet harder dan het invalide karetje van me oma
Nick zegt
eerst zien dan geloven…
CSL zegt
Prachtig nieuws. In sommige landen kunnen ze het heeeeel goed gebruiken.
mattie zegt
efficientie van brandstof naar de beweging.
auto:
verbrandingsmotor max 35%. aandrijving 90%
0,35 x 0,90 = ca. 30% van de energie die de brandstof(benzine/diesel) bevat wordt nuttig besteedt.
auto op lucht:
elecktriciteit 40%. perslucht 50%. luchtmotor 50%(kan nooit beter zijn. aandrijving 90%
0,4 x 0,5 x 0,5 x 0,9 = ca. 10% van de energie uit de brandstof (kolen/aardgas/kernenergie) wordt nuttig besteedt.
lekker efficient zo’n luchtmotortje. kun je beter gewoon op ethanol rijden als je milieuvriendelijk wil zijn. of een auto op zonneenergie, schiet zelfs in nederland misschien al wel meer op dan zo’n luchtautotje.
jasper zegt
hahaha vet ik zat laatst nog aan te denken waarrom moeten cilinders een explosie als je ook met lucht druk kunt opbouwen,:P ik vraag we alleen af hoe groot die tank dan wordt:P
DeAutogids.nl zegt
Op het filmpje ziet het optrekken er erg langzaam uit en ook de snelheid is niet bijzonder. Men zegt dat je van dde ene kant van Australië naar de andere kan gaan, maar op het filmpje gaat die tank wel erg snel leeg… of is dat omdat het een “proefmodel” is??
Rick dos zegt
“Auto op lucht voor 4000 euro”
Zooooo, dat zijn nog eens dure bandjes of dure lucht natuurlijk.
Mijn auto staat toch wel wat goedkoper op lucht. Lucht is gratis bij de lokale benzineboer en bandjes kun je toch ècht wel goedkoper krijgen (en volgens Lotte is het nòg goedkoper bij Kwik-Fit).
Vincent#1 zegt
@de mensen van autoblog en natuurlijk alle anderen die de moeite nemen mijn tekst te lezen.
Ik heb een tijdje terug al gelezen over deze uitvinding, in het Technisch Weekblad geloof ik. Het was van dezelfde Franse ingenieur, die met een Indiase autofabrikant op het punt staat deze motor in productie te namen. Op autoblog heb ik er toen niks van gelezen.
plaatje
en een link die ik gevonden heb na wat goochelen.
http://www.theaircar.com
autoblogger zegt
@Vincent#1: bedankt voor je reactie, maar die link staat ook gewoon in het artikel;) We hebben er ook al eerder over geschreven:
http://www.autoblog.nl/archive/2006/09/24/motor-op-zuiver-gecomprimeerde-lucht
Vincent#1 zegt
Aha, je waren dus eerder dan het technisch weekblad.
En over die link, ik lees stukjes expres altijd maar voor de helft. Dan kom ik minder snel tot een afgewogen mening, zodat meer mensen aanstoot nemen aan wat ik typ. De kans dat er een losgeslagen discussie ontstaat is dan al gelijk een stuk groter.
autoblogger zegt
@Vincent#1: interessante werkwijze, zo ga ik ook vaak te werk ;)
Bol zegt
Ding gaat gemaakt worden door Tata.. onmogelijk dat die een deugdelijk product kan leveren dat voldoet aan west europese eisen..
Lebastille zegt
Grappige ontwikkeling, maar naar mijn idee niet heel realistisch. Wanneer de motor nog enigszins vermogen dient te leveren, moet de druk in de cilinders zeker een bar of 20 zijn. Aannemende dat de totale cilinderinhoud rond de 1 L ligt en de 4 tanks 4*100 L bevatten @ 300 bar. Een 4-takt motor (ook al is het geen verbrandingsmoto) heeft 2 arbeidsslagen/omw. Op die manier kun je 4*100*300/(20*2)= 3000 omwentelingen maken, waarna de tanks helemaal leeg zijn. Het statement dat die auto niet veel verder komt dan 2 km lijkt me dus helemaal niet vreemd.
Rudi zegt
Ik had een tijdje geleden al gehoord van die auto’s op lucht. Als ze ooit uitkomen zou ik er gelijk wel eentje willen. Alleen denk ik dat die auto er binnen 10 jaar nog niet gaat komen : er wordt al vrij lang over gepraat, maar er is nog niks concreet.
Op de website, die hier al een paar keer geciteerd is, is er ook een pagina over de MiniCAT (= een van de modellen die uit zou moeten komen) : http://www.theaircar.com/MiniCats.html
Deze pagina is al sedert 2002 online. En in 5 jaar tijd is er niks op de markt gekomen.
Nog een voorbeeld waarom ik sceptisch ben : http://www.theaircar.com/aboutmdi.html
Op deze pagina wordt het bedrijf voorgesteld, met de belangrijke mijlpunten van het bedrijf : Het bedrijf is blijkbaar opgericht in 1991, en de laatste gebeurtenis die de moeite van het vermelden waard was is blijkbaar in 2003 geweest.
Mijn conclusie is dus : een mooi gebakken lucht verhaal.
freek zegt
Op zich makkelijk… beter dan die invalide achtige brommobielen… en goed voor woonwerkverkeer (binnen een kleine straal)
Ik weet alleen niet hoevel NCAP sterren zo’n autotje krijgt. en hoe die eruit gaan zien? :)
Mark zegt
Grappig, ik heb dit filmpje meer als een jaar geleden al gezien toen ik aan het backpacken was in Australië.
Grootste probleem schijnen de Grote auto fabrikanten te zijn dat dit nog steeds geen groot succes is geworden.
Citrofiel zegt
In het filmpje zeggen ze aan het eind: “Car pricing starting from $15000”. Dat zit niet in de buurt van €4000… En ook zeggen ze dat ze er zullen komen met 2, 4 én 6 cilinders!
Rob Z zegt
het onderwerp komt 1 keer in het nieuws en iedereen kruipt weer even achter zijn peecee, maar ondanks alle (negatieve?) berichten wil ik er toch eens een proefrit mee maken. wie nog?
Kermit zegt
zeker, en als het echt allemaal is zoals vermeld, wil ik zelfs nog overwegen een te kopen, toch zeker als je minder dan 10 of 20km van je werk woont en geen autostrade moet doen (of wel, maar toch altijd stil staat in de file), dan is dat toch goed te doen
Frank zegt
Nee, deze auto wordt echt niet verkocht in België, het is immers geen diesel. En bovendien, er zit geen dak op en dat is in België toch ook wel wat waard.
JJ zegt
Ik snap niet hoe moeilijk jullie kunnen doen … ga fietsen! en koop een ov-jaarkaart zodat je overal heen kan in nederland met het openbaar vervoer!
douwe zegt
ja ja ja 4000 euro?
volgens mij zeggen in het filmpje echt wel 50.000 of 15.000 is niet helemaal goed te horen
de 4000 slaat op de afstand van één tank “petrol” die je toch nodig hebt
walid zegt
Wanneer komt de auto uit in nederland??
richard zegt
Vraag me toch af hoe milieuvriendelijk die auto nu werkelijk is: die perslucht wordt gemaakt door een compressor, die op stroom loopt. Hoe wordt die stroom gecreerd? Door kolen & aardolie of gas te verbranden! Bij opwekken van elektrisiteit door verbranding gaat altijd energie verloren door omzetting van de ene energie in de andere. Bij het gebruik van die elektrische enegie om de compressiemotor aan te drijven gaat er weer energie verloren. Het is een leuk initiatief deze auto, maar milieuvriendelijk is hij niet.Het lijkt mij dat een zelfde auto die direct op gas loopt een stuk milieuvriendelijker is dan deze.
C.P. zegt
Dat is weer een luchtig plan.
KUBIC zegt
@JJ : OV???? moet je eens doen in friesland, kom je lekker op tijd mee..
Doe mij maar een proefrit op lucht :)
valerie zegt
Wauw! Dat is toch geweldig?! Ookal zal hij niet zo geweldig snel gaan, de eerste stap naar duurzaamheid tegenover het milieu is gezet!
Marten zegt
@Burgie: per km?
willem zegt
als alles klopt is dit een super uitvinding en moeten ze niet zeuren over energie verspilling wand je kunt stroom ook mileu vriendelijk opwekken dus is deze lucht uitvinding een topper!!!
bmwF zegt
@kokoi, dat komt door de totale warmte capaciteit.. kijk maar naar de calorimeter.
dit is geen wiskunde maar fysica mensen;)
badidea zegt
http://www.greencarcongress.com/topics.html
herjo zegt
Zal wel niet in nederland te koop worden aangeboden.
Zodra die uit komt koop ik m wel goedkoper rijden kan namelijk niet.
ed zegt
ik heb er in gereden en ik kan je zeggen het is een volwassen auto en geen stads auto tje je kan gewoon de snelweg op helemaal top en vooral de 6 cylinders die zijn helemaal te gek
gr ed
lv zegt
hallo , wat ed schrijft is prima – wij zoeken al sinds 1999 naar concreet nieuws over de mdi + jan peetermans : hoe kunnen we hem bereiken aub?
waar kunnen we de auto bezichtigen, toch niet alleen maar in Nice op vrijdag?
Jan : aub laat hem ons eens in Vlaanderen zien!
enkel 3 of 6 personen of ook voor 4 of 5 mogelijk ?
En bestaat hij ook al met een automatische versnellingsbak?!
lv zegt
reactie op willem en valerie :
zeg aan de politieke overheid, geef de tankstations die perslucht verkopen een bonus als ze de benodigde electriciteit door zonnepanelen of windmolens opwekken
of subsidieer de eigenaars thuis om zelf perslucht (duurt langer natuurlijk) te produceren met milieuvriendelijkere energie dan de bestaande!
groene groetjes,
lv o
braMDI zegt
die auto,s zullen nog niet op de markt komen , eerst goed keuring rdw
ik heb de licentie voor nederland gekocht , staat ingeschreven in kvk onder de naam MDI Nederland bv io al sinds jauari 2006
die belgen denken de eerste te zijn, zoals je ziet , ik al 2 jaar,
zijn geen lucht verhalen anders had ik geen € 2.600.000,- betaald
eerst komen de mdi energy motors, die geven een 80% hoger rendement, dan een normalen wkk installatie, er is veel belangstelling onder de tuinbouw en industrie, ook komen die tractors op de markt
braMDI zegt
kijk ook eens naar de
http://www.motordeaire.com/mdi-energia-productos.html
als je deze afspeeld, zie je mijn aan de rechter kant staan
Arjan zegt
Die link werkt niet, van braMDI.
Ik ben erg benieuwd, voor 4000 euro koop ik hem direct (na een proefrit en met 3 jaar garantie).
Een benzine motor heeft overigens maar 10 bar nodig om een zuiger naar beneden te duwen. Dit even als reactie op een aantal rekensommen die hier werden voorgelegd.
lv zegt
aan braMDI
bij mij werkt de link ook niet zoals bij Arjan
voor België : hoe ver in Nederland zit je om er eens naar te komen kijken aub?
is er al prospectie voor een automatische versnellinsgsysteem ?
wij rijden sinds 10 jaar met een automatic, dus beter geen gewone meer
we zitten al rond de 70 in kalenderjaren!
Ackerman Christine zegt
Wanneer komt deze wagen op de markt ?
Als die is zoals jullie beschrijven is dat het ideale wagentje voor mij …
Voor minder dan € 4000 en met zo’n klein verbruik …
dat lijkt me enig … hou me op de hoogte …
Nick zegt
@Lebastille:
Je vult nooit de complete cilinder bij een perslucht piston motor.
Er is maar een klein beetje gas nodig om de zuiger naar beneden te drukken, met zoveel druk zal de zuiger hoogstwaarschijnlijk uit eigen momentum naar het ODP gaan.
lebastille zegt
@ Nick: niets beweegt vanzelf. Er is dus een bepaalde verschildruk nodig om de cylinder te laten bewegen. Misschien bedoel je dat de lucht met een druk boven 1 bar in de cylinder wordt “gespoten’, waardoor de zuiger naar beneden beweegt. Maar als dat gebeurd, wordt de verschildruk boven en onder de zuiger steeds kleiner, vanwege het toenemende volume…..
Robi Struyf zegt
het toffe is dat je enkel elektriciteit nodig hebt en je de energie overdragen per direct kan aanmaken. Dus tankstations bouwen is zeer simpel. Ideaal voor in de stad, weinig lawaai geen direct uitstoot van uitlaatgassen.
RoZwen zegt
D’r is knallende ruzie daar. Ben benieuwd of het nog wat wordt. Weet braMDI nog wat?
Verder denk ik dat de loby der aardolie-maatschappijen er wel een stokje voor zullen steken.
2 euro voor 200 km lijkt me best interessant voor een schoon stadskarretje.
Alleen die herrie bij het 4 uur opladen hé.
RoZwen zegt
Nog eens vergeleken:
Asl ik hier in Frankrijk voor Tempo tarief in de nacht oplaad voor 0,045 eurocent, kost mij een volledige lading 22kW x 0,045 = 0,99 eurocent.
Daarmee zou ik dan 200 km kunnen rijden. Doe ik dat met een zuinig benzine wagentje zeg 1:20 is dat 10 liter á 1,50 euro is 15 euro.
Oftewel het kan dus 15 x goedkoper op perslucht !!!!
Alle energie berekeningen ten spijt, hier heb ik als consument mee te maken.
Het voordeel zit natuurlijk ook in de directe terugwinning van perslucht tijdens het remmen, afdalen etc. en de zeer lichte motor.
paf zegt
en …
waar zitten Jan Peetermans uit Wommelgem en BraMDI ???
geef eens commentaar aub waar we wat wijzer uit worden!?
en vooral :
organiseer eens een proefrit in België aub?
…
als je wilt starten en commerce doen moet je ook reclame maken met objectieve gegevens he?!
Tim Stallaert zegt
Als het grote Tata motors denkt nog 2 jaar werk te hebben eer het concept produktieklaar is zie ik niet in hoe mr Peetermans uit Wommelgem de klus dit jaar zoekt te klaren. Mr Peetermans is naar mijn bescheiden mening een saboteur die alleen op geld uit is maar helemaal niks uitbouwt.
Neemt niet weg dat, als het concept goed is, deze wagen er toch sowieso komt op onze europese markt, al zal hij wellicht iets duurder uitvallen. Niet onoverkomelijk dat we voor innovorende techniek moeten betalen dacht ik…
Wat me nog meest opvalt is dat de pers er geen aandacht meer aan besteed aan deze toch revolutionaire energiedrager. De milieubeweging kijkt er ook over (?)
Goeman zegt
Lijkt me dat Dhr Peetermans zelf veel lucht verkoopt ipv met feiten te komen!!
Komt er dan nu nog bij dat hij in zijn Winkel in Wommelgem al zijn personeel ontslagen heeft en er meer deurwaarders dan klanten komen (bevriend politie agent doet de deurwaarder begeleiding) en al verschillende jaren wordt hij iedere maand gedagvaard door de RSZ wegens achterstallen!! Auto op lucht van Peetermans????
Groeten,
Dirk
marc zegt
Er bestaat ook geen telefoonnummer of ook maar iets van die jan peetermans en dat is wel raar hoor.
Goeman zegt
Ik heb er één gevonden in Wommelgem , toen ik belde met Dhr Peetermans was hij zo vaag, sprak zichzelf tegen en we moesten geduld hebben???
Ik denk dat hij enkel de “Lucht” zal verkopen. Voor de auto zullen we bij iemand serieuzer moeten zijn vrees ik.
Ben uit nieuwsgierigheid dan maar eens naar zijn “winkel” gereden.
Man,man,man, wat ik daar zag EN hoorde!!!
Blijkbaar is zijn joodse geldkraan nu wel echt dichtgedraaid!
Hopelijk hebben ze in de rest van Europa degelijker partners dan in Belgie
Gegroet,
Dirk
Roelof Kenth zegt
Zo’n systeem valt uitstekend te combineren, gezien het maar 8 kg weegt met een benzine of diesel motor.
Als je bij de stoplichten staat, dat je dan snel kunt optrekken en dat zo’n bak overgaat op lucht als deze snelheid heeft bereikt. Je zit dan nog wel met gewicht. Is dit voldoende om zo’n bak met windkracht 8 niet van de weg te blazen. (dan doen ze het nog beter dan opgevoerde scooters).
niels zegt
Balngrijk: weet iemand wat de energiecapaciteit in MJ is van de lucht tank?
Adp zegt
oooooooh! ,vandaar die kilometerheffing die eraan komt in 2012
henkjan zegt
volgens mij klopt het nog allemaal
hij zegt 15000 amerikaanse dollars
dat is tegenwoordig niet eens 4000 euro meer waard ;)
Jaak Peeters zegt
Eerste auto’s komen in productie in Zwitserland, Luxemburg en Maroco. Ook KLM test ze nu al uit. Verder hebben ze een megagrote bestelling van US-Airpost. Dus toch geen luchtkastelen. Alle begi is immers moeilijk om met alternatieven te komen. Batterijen blijven immers veel te duur en hebben beperkte levensduur. Voor de Tesla zou je na drie jaar een nieuw stel batterijen moeten aanschaffen en die kosten toch zo’n 13.000 euro.
danair zegt
ik ben chauffeur bij de lijn en rijdt nu op een condensator autobus van de lijn die vanhool gemaakt heeft deze haalt nu ook maar een max snelheid van 70 km/h en laad zich zelf op of door externe kleine diesel motortje dus deze airbus die MDI LUXEMBURG maakt zou even hard en even ver kunnen rijden omdat perslucht OVERAL verkrijgbaar is en deze eventueel kan aangemaakt worden met windmolens en ook door het afremmen op de wielen