De laatste tijd is het voor de gespot-sectie moeilijk bij te benen wat er hier allemaal wordt gespot, namelijk te veel. Een van-alles-en-nogwat thema zit er niet zo in, puur om de reden dat de artikelen van december 2007 dan nog Ford GT’s en Lamborghini Gallardo’s bevatten die in april en mei zijn vastgelegd. We kunnen hiervan profiteren door er een leuke samenhang van te maken, er is toch genoeg! Deze week heb ik een aantal Ferrari’s in de aanbieding, hoewel de Ferrari-special van vorig jaar nog nèt iets meer exclusiviteit te bieden had. En een F40, F50 of Enzo kan ik nog steeds niet laten zien. Helaas…
Ferrari 308 GT4 Dino
Een relatief onbekende Ferrari is de 308 GT4 Dino, niet in de laatste plaats omdat de auto nogal uit de boot valt. Hij oogt vlot, maar ik kan niet zeggen dat ik hem echt een schoonheid vind. Maar dat valt geheel goed te praten, want deze auto voldoet aan bijzondere eisen. Ferrari wilde namelijk een kleine 2+2 laten bouwen met een V8 voor de achteras! Een merkwaardige constructie die je maar zelden tegen komt. Naast dat detail is de auto ook een buitenbeentje om het feit dat hij van Bertones tekentafels komt, waar haast elke Ferrari door Pininfarina is vormgegeven.
Er zijn er nog redelijk veel verkocht voor het feit dat het een merkwaardige auto was geworden, 2.826 stuks tussen 1974 en 1980, waarvan de exemplaren tot 1978 een Dino logo op de neus hadden en de latere een Ferrari logo. Dit exemplaar heeft trouwens ook een Ferrari logo en dat terwijl hij uit 1975 komt. De motor levert 250 pk, ik kan je verzekeren dat het een snelle auto is want die dag heb ik er een stuk in mee mogen scheuren!
Ferrari 512 BB
Samen met mijn goede vriend en spotcollega Wessel stuitte ik in Bergen op allerlei moois. We besloten namelijk even te kijken wat er op de Eeuwigelaan te zien was. Nee, niet zoals in Amsterdam winkelend en rijdend volk, hier woont het allemaal. Het begon met een Continental GTC, een stukje verder kwamen we heel gezellig aan de praat met een man die een autobedrijf had en een 550 Maranello voor de deur had staan, leuk om als liefhebbers onderling mee te socializen, ten slotte kwamen we bij een huis waar we maar liefst 4 auto’s zagen staan. Een Ferrari 612 waar we Moszkowicz ooit nog in zagen, een zwarte 360 Spider, een Touareg W12 en een Range Rover Vogue. Op een gegeven moment kwam de eigenaar van al dit moois naar ons toe om ons te vertellen dat we het bijzonderste nog niet hadden ontdekt…
In zijn garage stond een schitterende, glimmende, net geïmporteerde Ferrari 512 BB die al meer dan achtentwintigeneenhalf jaar geleden van de band rolde! Zoiets is echt exclusief en zul je moeilijk spotten tegenwoordig, want maar weinigen van de 929 eigenaren van een dergelijke auto zullen er vaak mee op de openbare weg rijden. Achterin de auto ligt een heel aparte motor, het is geen V vorm en eigenlijk ook geen boxermotor, het zijn twee rijen van twaalf cilinders die naast elkaar liggen. De totale inhoud is 4,9 liter, genoeg voor 341 pk en een schitterend, woest, bruut geluid. En dat zeg ik nog zonder het te hebben gehoord, het is maar een inschatting. Om het verhaal niet te lang te maken ga ik verder met een ander exemplaar dat al vrij lang mee gaat…
Ferrari 328 GTS
Met enige regelmaat gebeurt het dat ik niet eens de deur uit hoef om exclusiviteit te zoeken, het moois komt gewoon naar me toe! Ik kijk uit het raam en zie bijvoorbeeld een tegenwoordig moeilijk te spotten Ferrari staan, een 328 met targadak, een zogenaamde GTS. Deze auto is een stuk jonger dan de Berlinetta Boxer, en vierde onlangs zijn 18de verjaardag, reden om er even mee te rijden dus.
Dat hij wat jonger is, is ook te merken aan de techniek. De motor moet nog even groeien, hier ligt een bescheiden achtcilinder in V-conformatie in, met een inhoud van 3,2 liter en een maximum vermogen van 271 pk. Desalniettemin priemen er 4 uitlaten onder de achterbumper, genoeg voor een mooi concert. De 328 was iets minder succesvol dan de 308 maar je zal hem wel iets vaker tegenkomen, van de GTS zijn er 3.067 gemaakt, tegenwoordig al te koop voor 30 mille. Houd wel rekening met onderhoud en brandstofverbruik!
Ferrari Testarossa
Wie kent hem niet? Juist, het is dan ook de meest verkochte V12 van Ferrari, want tussen 1984 en 1991 zijn er 7.177 exemplaren gemaakt, echt veel. Het is dat ook een auto die potente uitstraling, en is een stuk groter en massiever dan bijvoorbeeld een 328. Achterin ligt de motor van de 512 BB, ditmaal getuned tot 390 pk. De auto haalt de 300 km/u grens duidelijk nog niet, maar 285 is ook een mooie prestatie. Om deze te spotten moest ik helemaal naar Düsseldorf, gelukkig was er nog veel meer ander moois te zien!
Ferrari 348 Spider
Dit is dan weer echt een rariteit, de Ferrari 348 zie je al niet zo vaak, een Spider is al helemaal zeldzaam. Althans, je ziet ze bijna nooit, dit is de enige die ik heb gespot en op Autogespot blijft het ook steken bij 14 exemplaren waar een veelvoud gespot is van de Coupé en Targa uitvoering. Iemand een idee waar ze zijn gebleven? Het zou interessant zijn om eens te onderzoeken waar het allemaal aan ligt, ik zou het zo gauw niet weten. Ik heb maar 3 exemplaren kunnen ontdekken met Nederlandse platen. In ieder geval is er wel iets te zeggen over het feit dat er niet veel meer dan 1.000 zijn gemaakt, want het was de eerste convertible van Ferrari in jaren, de 328 en de 308 die eraan vooraf gingen zijn alleen geleverd als coupé en targa. De 3,4 V8 motor levert ongeveer 320 pk.
Ferrari 512 TR
Ook iets aparts is de opvolger van de Testarossa, de 512 TR, een auto die een facelift had ondergaan ten opzichte van de Testarossa maar desalniettemin iets te outdated oogde voor net zulke serieuze productieaantallen. Net als een 348 Spider is dit dan ook een auto die je vrij zelden tegen komt, als ik een tip mag geven voor de mensen die hem nog eens willen zien, deze zwarte is vaste klant van de Köninsallee in Düsseldorf. Er zijn er 2.280 van gemaakt, maar volgens mij zien erg weinig exemplaren het daglicht regelmatig. De auto heeft dus een kleine facelift gekregen aan de bumper, de velgen zijn wat up to date gebracht, en de afdekking van de motor is niet meer meegespoten mar zwart. Het vermogen is nu 428 pk en de auto haalt 315 km/u, dat is 30 km/u sneller dan zijn voorganger!
Ferrari 550 Maranello
In 1996 was de hoekige Testarossa serie toch echt aan vervanging toe, tussendoor was er nog even een F512M, toen al uitgerust met plexiglaskoplampen, maar daarvan zijn er slechts 500 verkocht. De 550 Maranello was van een iets conventioneler concept, de motor lag voorin en de uitstraling was wat minder bruut en buitenaards, het was een echte GT. En er lag weer een echte V12 in, waar de Testarossa een boxer-look-a-like blok had. Deze kwam uit de 456 GT, die overigens alweer uit 1992 stamde. In de prachtig vormgegeven 550 Maranello levert het blok met veel geweld 485 pk, je hoort men bij lage toeren al van verre aan komen rijden. Het werd een vrij populaire auto want er zijn er 3.690 van gebouwd. Het is voor Ferrari-begrippen dan ook geen erg zeldzame auto.
Ferrari 456 M GT
De Ferrari 456 GT uit 1992 volgde net als de 550 Maranello een model op dat haast in alle opzichten anders was. De voorouders van deze vierzits-Ferrari waren de 412, 400 en 365 GT/4 2+2, erg hoekige auto’s waar alleen de kenners van zullen zeggen dat ze nauw verwant zijn met deze elegante en ronde 2+2. De M staat voor “Modificato”, een letter die we ook terugvinden bij de 512M en de 575M. Zowel van binnen als van buiten is er van alles gewijzigd, de motor levert iets meer vermogen bijvoorbeeld. De buitenkant is wat ronder en de happers in de motorkap ontbreken, de grill is ook wat ronder geworden. Mijn voorkeur ligt bij de M omdat het allemaal net iets vloeiender oogt. De 456 M GT werd 1.338 keer verkocht, ongeveer net zo vaak als de 456 GT.
Ferrari 360 Modena en Spider
Nee, het is inderdaad geen compleet overzicht geworden, de F355 slaan we even over. Maar er is al meer dan genoeg ander moois in deze aflevering! Niet alleen de “gewone” 360 Modena en Spider, maar ook de woeste Challenge Stradale. De 360 Spider heeft weer een geheel nieuwe set lijnen, waar de 348 en de F355 bepaalde lijnen leken te delen. De pop-up headlights zijn verdwenen, dat zagen we in 1999 ook al gebeuren bij de Lamborghini Diablo. Dat is niet meer van de 21ste eeuw. Er lag wel een V8 achterin, dat hoort natuurlijk gewoon in deze modellijn. Het blok heeft een inhoud van 3.586 cc en levert maximaal 400 pk bij een hoogtoerige 8.500 tpm. En dat is te horen, er komt echt een hoge “huil” uit bij het optrekken.
Ferrari 360 Challenge Stradale
De Ferrari 360 Challenge Stradale klinkt nog veel fulminerender. Maar dat is niet het belangrijkste als je erin rijdt, hij is flink onder handen genomen voor een gewichtsbesparing van 110 kilo. Hij heeft daardoor wat minder comfort, zoals het hoort in zoiets. Er is gewerkt met kostbare lichte materialen, waardoor de nieuwprijs 233 mille bedroeg. De 360 Modena kostte zo’n 50 mille minder! En dan mis je al die elektronisch bediende luxe nog, zoals toegepast bij de spiegels, ramen en dempers. Maar er is wel veel titanium en koolstofvezel gebruikt, dat kost nogal wat. Natuurlijk zijn de remmen keramisch, een optie die een vermogen kost. Een kritiekpunt was het feit dat de afwerking van het interieur wat minder is, zo’n auto hoort nou eenmaal Spartaans.
Ferrari 575 M Maranello
Ook hier hebben we weer een “M” van Modificato, zowel wat betreft uiterlijk als techniek. Zowel de boring als de slag van de cilinders werden iets groter, en de cilinderinhoud werd 5.748 cc. Nu leverde het blok 515 pk. Daarnaast zijn de remmen verbeterd, want dat is één van de belangrijkste eigenschappen van een sportauto. Niet alleen veel acceleratie, maar ook een goede deceleratie. En met de adaptieve demping is de wegligging ook beter geworden. Dat is demping die zich aan het rijgedrag aanpast. Verder werd het hele interieur vernieuwd, de knoppen zitten nu bij elkaar, het stuur is vernieuwd, de meters zijn anders en nog veel meer dingen die je zelf nog kon laten customizen middels een “Scaglietti” pakket.
Ferrari 612 Scaglietti Novitec Rosso
Precies drie jaar geleden konden we de eerste exemplaren van de opvolger van de 456 serie in Nederland bewonderen. Ook deze 2+2 zag er weer heel anders uit dan zijn voorganger, ik vind het zelf wat betreft vormgeving een achteruitgang, de auto heeft ook minder uitgesproken vormen en oogt net iets te slungelig, maar echt een lelijke auto zou ik het zelf niet noemen. Voorin ligt een opgewaardeerd blok uit e 575 M Maranello dat nu maar liefst 540 pk genereert bij 7.250 toeren per minuut. Een aanzienlijke vooruitgang ten opzichte van de 442 pk die de V12 uit de 456 M GT levert. Daarnaast is deze auto nog 60 kilo lichter dan de 456, terwijl de lengte wel flink is toegenomen. In Nederland bedraagt de nieuwprijs zo’n drie ton, maar desalniettemin zien we ze met enige regelmaat op de openbare weg. Wie dus nog iets echt heel speciaals wil hebben zal er wat aan moeten laten veranderen, iets dat je uiterst zelden ziet bij Ferrari’s.
Novitec ontwikkelde deze Novitec Rosso, een Ferrari die net iets specialer is. Kenmerkend zijn de velgen, voor 19 inch en achter 20 inch. Er werd wat gesleuteld aan het motormanagement wardoor het vermogen steeg naar 555 pk en het koppel naar 599 Nm. Daar staat tegenover dat er ook wat meer decelererend vermogen in de auto mag zitten, dus werden er keramische remmen gemonteerd. Het interieur is ook onder handen genomen en je baadt dan ook in een zee van leer en alcantara, ook is er veel carbon terug te vinden. Om de auto van buiten nog net iets meer te onderscheiden van de “gewone” 612 werden de achterlichten zwart gemaakt.
Ferrari F430
Rond februari 2005 reden de eerste F430’s hier rond, zoals jullie hopelijk allemaal weten de opvolger van de 360 Modena. In grove lijnen kun je dan ook best overeenkomsten ontdekken, maar in detail is er natuurlijk zo veel veranderd dat je ze niet gauw verwart. Toevallig kwam ik ze allebei tegen in Düsseldorf, ze reden achter elkaar over de Köningsallee. Allereerst is duidelijk te zien dat bepaalde kenmerken zijn overgenomen, zoals de plaatsing van de luchthappers en de koplampen, maar in detail is te zien dat de F430 veel hoekiger, rechter, en “helderder” is vormgegeven dan de 360. Ik bedoel dus dat de lijnen wat scherper zijn.
De prestaties waren onovertroffen, deze is zo veel sneller dan de 360 Modena. Het probleem kwam dus dat de 575 M Maranello, het V12 model dat in die periode werd verkocht, het af moest leggen tegen een veel minder duur model met V8. Natuurlijk zitten er reusachtige verschillen tussen de twee auto’s waardoor de 575 niet meteen overbodig werd, maar het was wel duidelijk dat er gauw een vervanger moest komen voor de 575.
Ferrari 599 GTB Fiorano
Ongeveer twee jaar later was die opvolger er dan. De 599 GTB is de het snelste serieproduct dat Ferrari op de markt heeft gezet, als we de gelimiteerde modellen als de F50 en de Enzo niet onder de noemer “serieproduct” nemen. De motor die voorin ligt is dezelfde als in de Enzo, maar dan wat braver gemaakt. Het vermogen is alsnog echt enorm, 620 pk! Vroeger kon je alleen maar dromen van een dergelijk vermogen, en zat het alleen in de top van de top (de McLaren F1 bijvoorbeeld), maar nu zit het in auto’s die min of meer als warme broodjes worden verkocht. Het plan van Ferrari is dan ook dat er meer 599’s worden verkocht dan 550’s en 575’s bij elkaar. Het zou best eens kunnen lukken want de 599 wordt nu al regelmatig gespot. Zo zag ik begin dit jaar een grijze in de P.C. Hooftstraat, begin april een grijze, eind april een grijze en een rode in Londen, eind mei de rode van een bekende Ferrarist uit het zuiden van het land, en een paar weken terug ook nog een zwarte in Düsseldorf.
Joris zegt
Die velgen van die laatste auto (foto) vind ik echt zó lelijk hè.
H.J. Vaesen zegt
Toch heeft die Testarossa iets moois. Omdat hij eigenlijk heel erg lelijk is. Hm, in het wit. Miami Vice.
Michael zegt
niiiiice!!! de testerossa ook gewoon he! wat een auto!!
JJ zegt
Gave reportage! Mooie foto’s!
even een tipje, er staat ook een F40 in een van de garages aan de Eeuwige Laan in Bergen!
Michael zegt
joris die velgen op die laatste zijn juist lauw man!! heel erg zoals jaren 80 ferrari velgen!
lodewijk zegt
Amai, zo een zalige bakken seg.
Aleen die velgen van die gele Ferrari 360 Modena vindt ik echt oerlelijk.
lodewijk zegt
@ Michael
idd
Bas zegt
Waanzinnig! Echt stuk voor stuk prachtige auto’s!! Opvallend; die 599GTB is op een foto niet echt mooi, het “klopt’ niet helemaal. Maar als je deze auto in het echt ziet…. Dan is het echt een plaatje!
Verder is die testarossa waanzinnig!!!
Jammer dat er geen 355’s tussen zitten! Toch 1 van mijn favo ferrari’s!
360 Modena komt verreweg het best uit de verf (:P) in het zwart!
JD zegt
Allemachtig wat is die Ferrari 360 Challenge Stradale toch verschrikkelijk mooi zeg.
JLJ zegt
Wat lelijk zeg, die kentekens als stickers op de Duitse zwarte Scaglietti en Fiorano, dat de designers geen plaats daarvoor hebben gereserveerd aan de voorkant snap ik niet. Iedere auto heeft toch een kenteken voorop?
MiuRa zegt
Bergen is idd altijd wel wat leuks te zien :)
Joost zegt
Aha dus er is een opvolger voor de Testarossa, heb de 512TR wel eens gezien en vroeg me af waarom het testarossa labeltje nergens te bekennen was. Weer wat geleerd… Dank je wel Autoblog!
500 zegt
Zo mooi!!!
Armada zegt
Mooie foto’s. Al mist een van mijn persoonlijke favorieten nog, de 288 GTO.
Bertjan zegt
heeft die 599 GTB op de één na laatste foto een defect achterlicht?!? Schrale baas…. ;-)
… wil hem evt wel overnemen?!?!? :-)
Pannekoek zegt
”Ferrari wilde namelijk een kleine 2+2 laten bouwen met een V8 voor de achteras! Een merkwaardige constructie die je maar zelden tegen komt.”
Eeeuh.. wat dacht je van de 911.. ;)
En Appeltje, heb je al eens 288 GTO gespot, want ik krijg een beetje het gevoel, dat dat een museum stuk is geworden.. :(
Marcel zegt
Vette special. Heb net ook nog een 550 maranello gespot :D
JLJ zegt
@Pannekoek
Welke 911 heeft een V8?
Heb pas geleden nog een mooie combi foto genomen van een Fiorano en 550, met een Quattroporte wat verder op de achtergrond tijdens de uitreiking van de Trofeo Lorenzo Bandini in Brisighella.
Pannekoek zegt
@ JLJ
Deze: http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/22/porsche-911-met-chevy-small-block-v8#post-9912
Maar daar ging het niet om, Het ging er om een 2+2 met de motor op de achteras.. zo nu goed.. ;)
dikke richard zegt
@ pannekoek
De 911 heeft de motor toch echt achter de achteras liggen.
Forza! zegt
Op de 60 Relay op Fiorano stonden 8 288 GTO’s…:D
Julian zegt
de testarossa blijft gewoon de mooiste ferrari in mijn ogen, ik mis een beetje de 288 GTO die natuurlijk ook bijzonder mooi is,
Thijs zegt
prachtig!
mn dag is helemaal goed!
:-)
de 512tb en de 550/575M (donkerblauw) de 2 favorieten, met stip!
nog even sparen…..
Gek op Wielen zegt
Optimale garage:
Een zwarte 550 Maranello voor hem &
Een zwarte 360 spider voor haar.
JLJ zegt
@Forza!
Ik kon helaas er niet naartoe, maar heb de reportage gezien. Geweldig hoe Jody Scheckter tot drie keer toe de controle verloor over zijn 1979 WK bolide!
Prachtig ook de slides van Badoer met de auto van Ascari.
vla zegt
hoe spot je in hemelsnaam zoveel goeds!?
het enige wat ik ooit gespot heb zijn een F40 spider, een 550 (vraag me niet welk), verscheidene porsches, twee lotussen en een glimp van wat ik denk dat een Aston Martin was.
en in 1 shot heb je al de helft van mijn spot-geschiedenis samengevat!!!
dat beste heren, verdient ofwel veel respect ofwel moet ik verhuizen ;)
Appeltje zegt
Een F40 Spider? Customizen ze tegenwoordig ook zulke auto’s :|
En sorry van die 288, die zijn echt heeel erg schaars, want naast het feit dat ze superzeldzaam zijn, staan ze ook bijna altijd in de garage.
Bedankt voor de reacties!
Pannekoek zegt
@ dikke richard
Ja, maar het zijn wel allebei RR (Rear-engine, Rear-wheel drive)
@ Forza!
Jaloers.. :( Ik vindt de 288 GTO de mooiste auto is in het heelal.. :)
Pannekoek zegt
@ de vleaminck
Zozo, een F40 spider. :O Je zal vast een F430 spider bedoelen.. ;)
Bertjan zegt
@ Vleaminck
Ik denk dat je moet verhuizen :-)
Maareh…. een F40 spider?!?! Bestaat die wel? Of bedoel je een F50 spider? Of een F430 spider? :-)
Joost zegt
Toch vind ik die f430 verreweg de ruigste, kzag er gister een rijden pikzwart, zoooo ontzettend erotiserend… Jammer alleen dat er een kale pannekoek met een midlife crises achter het stuur zat :P
sven zegt
@ pannekoek,
bij de 911 ligt de motor achter de achteras, wat zorgt voor een uiterst fijne dynamische rij ervaring :):)
Boss zegt
@ Appeltje/Autoblog; Volgens mij is de zwarte 360 onder het kopje van de Modena/Spyder ook een CS? Of zie ik dat verkeerd… Enne kon je geen foto maken van de motor in die 512 BB?
Ik vind de Testarossa ook indrukwekkend, maar liever nog zo’n 512 TR.
Ewout zegt
wauwie, die zwarte 550 maranello is toch echt wel mijn favoriet
appeltje zegt
@ Boss
Ik dacht eerst ook dat die zwarte een 360 CS was omdat ik hem van heel ver zag, maar het zijn alleen de velgen. De voorbumper is gewoon standaard en verder was hij ook normaal.
Hier de motor van de 512 BB
Boss zegt
En om nog even door te zeuren; bedoel je bij die 512 Berlinetta Boxer ook niet dat je i.p.v. (…) twee rijen van twaalf cilinders die naast (…) niet dat er twee rijen van zes cilinders samen een 12-cilinder maken?
Kennie zegt
Mooie fotoshoot appeltje!
Heb je soms die foto van die rode Ferrari 599 GTB Fiorano voor die Ralph Lauren winkel in wallpaperformaat ?
breinstein zegt
zijn er maar weinig 348’s op nederlands kenteken? ik kwam er maandag 1 tegen in het knalgeel. het was de coupe. van binnen zag hij er wel erg gedateerd uit.
Rick zegt
Ikzelf vind de 360 en de 430 het mooiste!
Zag er ook nog eentje staan op een autotrailer, mobiel stond uit en reed de verkeerde richting op!
Julian zegt
@Boss
als ik even de foto bestudeer heb je inderdaad gelijk..
vla zegt
@ verscheidene individuen
neenee echt een F40 maar dan dakloos in Breskens toen ik daar eens was, prachtige badsplaats
maar to the point; het was duidelijk geen F430, die bestond toen nog niet, maar het kan ook een lookalike geweest zijn…het was in elk geval een ferrari en hij nam ook flink veel plaats in!
btw ook al twee Ariels gespot (een rode en een gele)
Xpert zegt
Prachtig…
512 TR blijft 1 van de mooiste ferraris ooit
Binnenkort op autojunk.nl
Deel 2 van mijn Ferrari-ontdekkingen in zwitserland!!!!
Troyk zegt
Komtie , de top 3:
1. – 348 spider
2. – 360 Stradale
3. – F430
Prachtig spul alleen jammer dat ’t allemaal zo goedkoop spul is die Porsches……………………
Markus zegt
Mooi mooi mooi. Ook kon ik de 612 en 599 even goed vergelijken. De 612 vind ik veel mooier, komt vooral door front en achterkant. Met name de enkele achterlichtjes van de 599 vind ik echt niet geslaagd. En ik snap niet dat beide modellen er zijn… of heeft de 599 de 612 opgevolgd?
Naast de al genoemde missende modellen mag je ook je ogen open houden voor een van mijn Ferrari favorieten: de Daytona, liefst de coupe.
Citrofiel zegt
Nog steeds geen F40?! Pfff. Zelfs ík heb in de paar jaar(!) dat ik nu op auto’s let al een keer een F40 gezien , gewoon in Utrecht. Samen met een F430 (die ik deze week nog zag) en een Pagani Zonda!!! O ja, en een Bugatti EB110, die er ook vaker te bewonderen is. Ik heb er nog steeds zo’n spijt van dat ik geen camera bij me had… :( Dat begrijpen jullie vast wel… Mss toch maar een mobiel met camera kopen.
Verder moet ik kwijt dat ik toch de gevarieerde series meer waardeer, dit wordt zo veel van hetzelfde, al die Ferrari’s…
Markus zegt
Ah, ik zie het al. 456 -> 612 en 575 -> 599. En toch… ik snap niet helemaal dat ze er beide zijn, ze lijken mij teveel van hetzelfde.
Boss zegt
@Markus; Ik gok GT vs. raspaard? Maar ik ben ook geen Ferrari kenner (eerder n00b)
@Julian; Lees het antwoord van Appeltje eens, of was je te laat met F5’en :p
vla zegt
@ citrofiel
een fotomobiel is niet echt relevant hoor; ik heb nog maar 1 auto “officieel” gespot m b v mijn fotomobieltje; die gele Ariel Atom
voor de rest is de ervaring veel beter dan een plaatje (hoewel dat ook wel plezant is)
Rick dos zegt
Lijkt me duidelijk. Alles voor de 348 prachtig en passievol alles op en na de 348 redelijk mooi tot wanprestaties van Ferrari.
Smokin zegt
oeh die 512, oeh die 512, oeh die 512……….doekje
Solstice zegt
Erg mooi weer, kwaliteit van de foto’s ook fantastisch, met name die van de 512BB en de Dino, wat een prachtige auto toch in die donkere kleur :-)
En, als je Testarossa rijdt, ben je geen Sul volgens mij, al ben je dan Duitser ;-)
Citrofiel zegt
@ de vlaemink; Ik vind het zelfs zo ‘plezant’ dat ik toch wel een foto zou willen hebben. Kom op, wanneer kom je nou in Nederland een Pagani, F40, Bugatti en F430 sámen tegen?! Die ervaring moet ik bewaren, met een foto is dat toch gemakkelijker (mijn geheugen is niet fantastisch, ik verdraai al snel dingen…). Én dan zou ik eens een mooie bijdrage kunnen leveren aan Autojunk! ;)
vla zegt
@ citrofiel
ja ik dacht eigenlijk aan mijn colectie maar een Bugatti en een Pagani zijn natuurlijk fenomenen op wielen…daar zou ik ook wel een plaatje van willen, die F430 dan weer niet zou ik zeggen, hoeveel zijn er daarvan in relatie tot die EB110 of die Zonda
BART! zegt
Ligt er in de Testarossa & opvolgers ook niet zo’n “bijzondere motor”als in de 512BB??? Geen Boxer maar eigenlijk een V12 met een heeeeeele grote blokhoek (180 graden).
Het verschil tussen beide: Bij een Boxer-motoer bewegen de tegenoverliggende zuigers tegen elkaar in, bij de V12 is er een heel andere onstekingsvolgorde.
Aston Martin Rapide zegt
Ik zie een V8 Vantage op 1 van de foto’s!! Da’s nou mijn favoriet hahaha!!
Nu ff over Ferrari’s: ik vind de 599 Fiorano zeker een hele mooie bak, maar ik denk dat 575M Maranello mijn voorkeur heeft.
Sander zegt
Schitterend! Toch vind ik die 612 wel erg mooi! Ik hoor van veel mensen dat ze hem lelijk vinden, maar ik kan dit niet zien. Schitterend interieur, mooie lijnen van buiten, fantastische auto vind ik! De rest mag er ook wezen uiteraard.
bramwillemse zegt
lekker appeltje :)
Prachtige spots en ik vind dat je schrijfkunsten er ook op vooruitgaan de laatste tijd, een zeer goede zaak! Leuke verhalen en anekdotes over auto’s zijn altijd leuk om te lezen (zoals over de mercedes van wilhelm II op autogespot.com).
mikey zegt
Heb oprecht zitten genieten van je foto’s appeltje!
Die 512 TR is echt zo ontzettend bruut, in het zwart is ie nog intimiderender.. Mis wel een plaatje van het blok van die 512 BB! Die velgen op die gele 360 staan echt voor geen meter..
Die eerste (actie)foto van die challenge stradale… Precies zo’n zwarte staat bij mij ook vaak om de hoek geparkeerd, die staat op nr. 2 na de 512 TR. Het is ook echt apart aan die testarossa, 512, 348 etc. dat die roosters gewoon over de achterlichten heenlopen, maar je ziet er nooit foto’s van dat ze in het donker rijden. Ben wel benieuwd hoe dat eruitziet!
Ferrari heeeeerst!!
vla zegt
@ BART!
precies!!!
de testarossa was volgens mij zijn tijd ver vooruit!
geweldige prestaties in de stad (voor een sportwagen) en op de snelweg!
maar hij is wel 2 meter breed dus in Brugge moet je niet afkomen met je testarossa ;)
thijs zegt
Dit is zeer mooi:) Ferrari blijft toch een beetje mijn droom auto.. Mijn buurman heeft zelf 3 ferrari’s: Een 328, 348 en een 355. Heeft een bedrijfje dat je er ook mee kan rijden. Blijft leuk speelgoed:)
Klassiekerrally zegt
Fraai!
Mijn favorieten: de 308 GTB4 en de 512 BB…
Helemaal geweldig.
De moderne Ferrari’s zijn natuurlijk ook prachtig, maar die doen me niet zo veel.
land rover-freak zegt
welke auto is die aan de rechterkant op de voorlaatste foto?
vla zegt
appeltje, zou je een wallpaper kunnen maken van de 5e foto van die rode 599 GTB Fiorano?
daan zegt
@land rover-freak dat is een taxi
Turbo zegt
Ik mis de 355?
http://membres.lycos.fr/castorochoco/images/autres/Ferrari%20355%209702.jpg
smoke zegt
Ik zat al alle reacties te checken op een comment hierover, en Markus is volgens mij de enige die het aangestipt heeft: ik vind de 599 GTB zo weinig verschillen van de 612.
Kijk ter illustratie eens naar de voorkant: zelfde grille, lampjes van de Scaglietti zijn iets druppelvormiger, de luchthappers zijn gekanteld en de 599 smoelt iets breder, met name door de ‘bulge’ in de motorkap en de subtiele luchtuitlaten. De Scaglietti oogt wat eleganter, zoals het een Gran Turismo betaamt, maar toch vind ik ze in de basis behoorlijk gelijk.
smoke zegt
@Turbo
“Nee, het is inderdaad geen compleet overzicht geworden, de F355 slaan we even over.”
Staat gewoon in de tekst hoor :)
PeterVanHteV zegt
Dat is me wat,..2 rijen van 12cilinders in die 512BB. En ik vond die 16 cilinders in de buggatti al veeeeel!!
bmwF zegt
@ de vlaemink ga is dan rond rijden bij het circuit van zolder, dan zal je geschiedenis wel snel een dik boek worde:d hier zie je elke dag wel exclusieve wagens:p
vandaag gespot: aston martin vantage, aston martin DB9 volante en vanmorgen lamboghini gallardo spider( het was namelijk goed weer hier vanmorgen..?:^) ) maak dat mee
JANUS zegt
Hé.
De Testa Rossa had toch maar 1 buitenspiegel !?
Dit is volgens mij ook een 512TR of niet ??!!
Briljante verzameling foto’s overigens :-)
Dink zegt
Mooie foto’s.
Pannekoek zegt
@ BART!
Een V motor, met blokhoek vamn 180 graden wordt ook wel Boxer genoemd.. ;)
@ de vleaminck
Bedoelde je niet deze:
Laurent911 zegt
Staat daar toevallig geen AM DBS op de eerste 3 foto’s van de 612?
IS200 zegt
Ben geen ferrari freak, maar dit doet mijn Autohart wel iets sneller kloppen.
Moet toch wel een kick geven om in Bijv. een 550 Maranello een stukje te toeren ;-)
Knorrit zegt
@Pannekoek:
Er bestaan ook V motoren met een hoek van 180° tussen de cilinderhartlijnen. Dat zijn dus geen boxermotoren, dus BART! heeft volgens mij gelijk. ;)
@ Artikel:
Enne, ik vind de 456 GT juist mooier dan een ‘Modificato’. Typisch zo’n geval van een minder geslaagde facelift.
stofmeister zegt
mooi die f50…
trouwens je kan veel zeggen maar die 456 is ook niet mis hoor…
heb dat ding van prins Bernard gezien en eentje in monaco… volgens mij in monaco de M . ziet er net wat pittiger uit…
Gerben zegt
Ik vindt die 308 Dino anders wel heel mooi.
Ben een groot ferrari fan maar deze is mij toch minder bekend.
design by Bertone. Eens wat anders dan de typische pininarina-ferrari.
Heeft wat weg van de Lancia Stratos, maar dan een iets kleiner pitbull-gehalte
Geef mij die maar
Dink zegt
De 308 GT4 is een vd gaafste kleine Rari’s, en heel betaalbaar.
Tona’s:
Een echte spider, geen rep:
330GTC:
Pannekoek zegt
@ Knorrit
Ja je hebt gelijk en Bart ook. Ik heb even gezocht en een 180 graden V heeft 1 drijfstang en een Boxer heeft er 2, maar wat is het nut daarvan.. ??
Klassiekerrally zegt
‘Betaalbaar’ is een relatief begrip Dink! ;)
Verslik je niet in de onderhoudskosten…
appeltje zegt
Jaja foutje moet kunnen, de 512BB heeft inderdaad niet 24 cilinders in 2 rijen van twaalf maar precies de helft :-P
Hier zijn trouwens de wallpapers, mocht je interesse hebben in andere foto’s/afmetingen dan kun je me altijd mailen
jim_appelmelk @ yahoo.com
Bedankt voor de leuke reacties en interessante discussies!
beide zijn 1024 bij 685, canvasgrootte mits nodig op 768 zetten, mijn ccd heeft andere verrhoudingen dan een doorsnee beeldscherm.
http://img156.imagevenue.com/aAfkjfp01fo1i-29073/loc842/75620_ferrari_599-gtb-fiorano-wallpaper_01_122_842lo.jpg
http://img178.imagevenue.com/aAfkjfp01fo1i-7866/loc572/75629_ferrari_599-gtb-fiorano-wallpaper_02_122_572lo.jpg
vla zegt
@ pannekoek
nee, het was trouwens (detail) een creme wit leren interieur.
en hij had een grote spoiler + de daklijn was zoals die van de murcielago spider daarmee wil ik zeggen dat het was alsof het dak gewoon weggesneden was
de koplampen waren in de stijl van de F40 (natuurlijk), de 512 BB die hierboven staat (druk op de toets “home” ;) ) e.d.
verder was hij knalrood en had van die typische ferrari velgen zoals die 512 BB
dude db zegt
nice photo’s ;) heb zitten genieten
Pannekoek zegt
@ de vleaminck
Hmm, ik sta voor een raadsel.. :?
BART! zegt
@ pannekoek:
@ drijfstangen??? huh? iedere zuiger heeft een drijfstang waarmee deze via de krukpen aan de krukas vast zit.
Bij een Boxer zitten de drijfstangen van de tegenoverliggende zuigers 180 graden van elkaar op dezelfde krukpen aan de krukas, zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Boxermotor.
Grote voordeel: de 2 zuigers balanceren elkaar.
Bij een V-motor zitten alle zuigers aan hun eigen krukpen op de drijfstang, deze hoeken kunnen 180 graden zijn maar meestal wordt dit niet gedaan en staan ze onder verschillende hoeken en hebben dus verschillende ontstekingstijdstippen.
Grote voordeel: betere & rustigere ontstekingsvolgorde.
Wat nu precies de reden is om voor de een of de ander te kiezen weet ik ook niet.
Polomen zegt
Ziet er allemaal goed uit. Van oud naar nieuw. Ik heb toch het liefst een
Ferrari-rode. En dan het liefst een 599GTB of een F430.
Racer X zegt
Ik vind zo’n 512TR een prachtige gespierde wagen!
Van de nieuwe Ferrari’s vind ik de 599 toch wel erg fraai, zeker in rood en zwart. De F430 vind ik niet echt mooi, maar heeft gewoon uitstraling.
Pannekoek zegt
@ BART!
Ja, ik hebn denkik mijn bron verkeerd gelezen.. :S
”Van de heer P.R.A. Veens van Porsche specialist Car Care uit Soest ontvingen we eveneens een reactie op het krukas-fenomeen: “Dat er twee drijfstangen op één krukastap geplaatst zijn, wil ik graag corrigeren. Net zoals de krukas van de 911 motor heeft de krukas van de Boxster afzonderlijke drijfstanglagertappen en is de cilinderafstand 118 mm. De serie Porsche 928 achtcilinder V motor heeft wel twee drijfstangen op één tap en ook de historische 917 twaalfcilinder boxer racemotor uit de jaren 70. Verder nog de Porsche TAGFor mule 1 zescilinder V motor, jaren 80. En de Porsche lndy achtcilinder V motor, jaren 90″. Tja, dat is inderdaad een pijnlijke vergissing. Want er zitten bij de Boxstermotor inderdaad geen twee drijfstangen naast elkaar op één kruktap. Bij boxermotoren staan de kruktappen tegenover elkaar, dus 180′ verzet! Er zijn weliswaar motoren gebouwd met liggende cilinders die wél twee drijfstangen naast elkaar op één tap hadden staan zoals de Porsche 917, maar dat zijn zogenoemde 180° V motoren. Dat wil zeggen: V motoren met een hoek van 180° tussen de cilinderhartlijnen. De Boxster krukas is zevenvoudig gelagerd, dus tussen alle cilinders, en heeft maar liefst twaalf contragewichten. ”
Pannekoek zegt
@ BART!
Ja, ik hebn denkik mijn bron verkeerd gelezen.. :S
”Van de heer P.R.A. Veens van Porsche specialist Car Care uit Soest ontvingen we eveneens een reactie op het krukas-fenomeen: “Dat er twee drijfstangen op één krukastap geplaatst zijn, wil ik graag corrigeren. Net zoals de krukas van de 911 motor heeft de krukas van de Boxster afzonderlijke drijfstanglagertappen en is de cilinderafstand 118 mm. De serie Porsche 928 achtcilinder V motor heeft wel twee drijfstangen op één tap en ook de historische 917 twaalfcilinder boxer racemotor uit de jaren 70. Verder nog de Porsche TAGFor mule 1 zescilinder V motor, jaren 80. En de Porsche lndy achtcilinder V motor, jaren 90″. Tja, dat is inderdaad een pijnlijke vergissing. Want er zitten bij de Boxstermotor inderdaad geen twee drijfstangen naast elkaar op één kruktap. Bij boxermotoren staan de kruktappen tegenover elkaar, dus 180′ verzet! Er zijn weliswaar motoren gebouwd met liggende cilinders die wél twee drijfstangen naast elkaar op één tap hadden staan zoals de Porsche 917, maar dat zijn zogenoemde 180° V motoren. Dat wil zeggen: V motoren met een hoek van 180° tussen de cilinderhartlijnen. De Boxster krukas is zevenvoudig gelagerd, dus tussen alle cilinders, en heeft maar liefst twaalf contragewichten. ”
Pannekoek zegt
Ik vondt het ook al een beetje vaag, twee drijfstangen.. :s
SugarFree zegt
1. de Dino (écht, een toonbeeld van potente eenvoud)
2. 599 GTB
3. 360 CS
Die F50 cabrio… pfffff, dat ze dat hebben durven maken… ;)
Klassiekerrally zegt
@ SugarFree: De F50… Inderdaad, wat een afknapper.
Helemaal als je de F40 er naast zet. Dan lijkt de F50 wel een speelgoedauto.
En ik bedoel niet alleen op foto’s, maar ook in ’t echt. Wat mij betreft de minst mooie Ferrari ooit. Zelfs een Mondial vind ik fraaier…
SugarFree zegt
@ Klassiekerrally
Wat vind je van de Dino?
De F40 is idd prachtig, zeker naast een F50.
Citrofiel zegt
@ de vlaemink; Ja, die F430 is dan inderdaad niet zo bijzonder, hoewel dat natuurlijk een heel relatief begrip is. De Zonda, F40 en EB110 wel! Maar ik moet maar eens stoppen met het hier over hebben, want ik krijg steeds meer spijt van dat ik geen camera bij me had. Ik word er bijna depri van… Dus: Mond houden aub!! ;)
Citrofiel zegt
@ Klassiekerrally; Inderdaad is de F50 een speelgoedauto. Ik heb hem hier in 1:18 naast mijn PC staan en vind het een prachtwagen!
@ Sir Smokalot; Het grote verschil tussen de 612 en 599 is dat ik de 612 lelijk vind, en de 599 echt “übermooi”! Ik kan helaas niet nader bepalen waardoor dat komt… Mss doordat de 612 zo gladjes, saai bijna (relatief gezien dan) oogt, en door de ‘smile’vorm van de voorkant.
Klassiekerrally zegt
@ SugarFree: de Dino is een waanzinnig mooie auto.
@ Citrofiel: smaken verschillen. En dat is toch ook mooi zo? :)
transam73 zegt
@Citrofiel: bekijk ze eens van de zijkant. De Fiorano klopt, de Scaglietti niet.
Audi zegt
Dat heeft toch wel wat hoor zo’n Ferrari.
Ik heb ook nog een tip voor Ferrari fotograven. In Werkendam (Noord-Brabant) rijden er een stuk of 8 rond, van Testarossa tot de nieuwe Spider.
Ruben zegt
Geef mij maar zo’n vette 360 Spider! Overigens: Die zwarte 599 heeft ook wel wat…
pieter zegt
de 360 modena blijft wel de mooiste en beste heb er zelf een weekje in rond gereden rijd perfect
Marc zegt
ik vind alle auto’s wel mooi maar die ouwe niet :)
Marc zegt
mja ik kan er ook niets aan doen he :P :D
Marc zegt
:(
Luk zegt
Huh, Geen enzo’s
ferrari fan zegt
vet coole ferrari’s man:p
die ferrari 360 spider die stond voor ons huis geparkeerd;)
jeffrey zegt
tenminste houdbaar tot:
Ruben zegt
Hahaha, de titel van dit bericht is; “Gespot: Ferrari’s in Nederland”. Moeten jullie geen foto’s plaatsen met Duitse verkeersborden erop!!! Zie foto 21!!
Beetje jammer voor de geloofwaardigheid van dit verhaal!!
Sammy zegt
ik heb in belgie een keer met een maat van mij die helemaal maf is van het paardje in een belgische ferrari dealer gestaan. in de showroom stonden wat leuke autootjes, maar wat die maf achterin de garage had staan ging onze pet te boven. Dino’s, oude typetjes 1956-1970 onder doekjes gestald enzovoort enzovoort. Ben ik alleen zo stom om eerst te vragen of ik daar foto’s van mag maken…
Had ik niet gevraagd maar gedrukt had ik de verzameling voor de liefhebbers uit kunnen breiden, weliswaar meer belgische borden dan hollandse, maar kwijlen was gegarandeerd.
Dennis zegt
Hele mooi reportage. De Spider is echt gaaf.
Alleen nu het geld nog….
Jurvie zegt
Natuurlijk allemaal heel gave auto’s, maar de F430, 360 Challenge Stradale & de 575 M Maranello zijn nog wel het mooist
smoker zegt
ik las er een over een kapot achterlicht bij de 599 GTB maar ja die doet t idd niet als je achteruitrijdt… maar mooiste als laatste zeker ? mooie fotoos !!!
eduard metz zegt
Ferrari gespot in de wijk liebergen in Hilversum in januari
JO zegt
Gek op Wielen schrijft (27 June 2007 om 14:54 ):
Optimale garage:
Een zwarte 550 Maranello voor hem &
Een zwarte 360 spider voor haar.
——————————————————————————————————————–
ja, dit was 8 jaar geleden de optimale garage. Nu is het toch echt een 599gtb voor hem en een f430 spider voor haar.
JP zegt
Beetje jammer dat niemand even komt melden dat die groene 456 M GT de oude van Prins Bernhard is… Toch wel het vermelden waard toch? Maar niemand weet dat Pr.Bernhard louter groene Verr’ahries bestelde? xje
Dink zegt
Ach ik zag gister weer zo’n mooie 575 . . . Jammer dat die maat niet kon schakelen.
geso zegt
Ferrari’s de mooiste auto’s van de wereld!
IPF zegt
Leuk stukje, paar kleine opmerkingen over het 328-deel:
-De 328 op de foto heeft nog de holle velgen, is dus van vóór 1988. Intro van de 328 was in ’85/’86. I.p.v. 18 jaar kan er dus beter 20 staan (in 2007).
– Van de 328 GTS zijn er geen 3.067 gemaakt maar maar liefst 6.067 (of 6.068)
– € 30 mille is wel wat erg optimistisch, € 35-45 mille lijkt er meer op (NB zou aan 2007 vs 2009 kunnen liggen)
– Onderhoud is t.o.v. ‘reguliere’ auto’s wat hoger, maar voor een Ferrari redelijk. Ook brandstofverbruik is niet obsceen. Goed afstelde motor, sportief maar niet psychotisch gereden draait 1 op 8,5 (dus 12 l per 100 km) gemiddeld