Op een paar dagen na precies een jaar geleden, vertelde ik je nog dat we de Fisker Tramonto en Latigo vanaf september dat jaar zouden kunnen spotten, maar dat heeft Fisker niet waar kunnen maken. Flink over tijd is nu eindelijk de eerste van 150 Fisker Latigo modellen afgeleverd.
Even het geheugen opfrissen. Henrik Fisker was ooit een designer bij Aston-Martin en besloot op enig moment “solo” te gaan. In Zuid California opende hij een designhuis en ging met de Mercedes-Benz SL aan de slag, die hij omdoopte tot de Fisker Tramonto en gebruikte een BMW M6 als basis voor de Fisker Latigo. Tegenwoordig zit Fisker ook in de velgenbusiness.
De eerste Latigo is nu dan eindelijk afgeleverd op het Rodeo Drive Concours d’Elegance in Beverly Hills. Met een 648 pk sterke V10 onder de kap legt de Latigo het sprintje naar de 60 mph af in 3,9 seconden. In het interieur is volledig met de hand zeer luxe afgewerkt. Het prijskaartje is niet mals. De V8 uitvoering begint bij 199.000 dollar (inclusief de donor auto) en voor de prijs van de V10 kan oplopen tot 304.000 dollar (via: autoweek.com).
mesut zegt
1 woord: Gruwelijk.
PieterA zegt
Ziet er een Maserati uit met SL heupen waarna ze die cocktail grondig verknoeit hebben …
Bruce zegt
Nog voor ik het artikel gelezen had, dacht ik bij het zien van de foto meteen aan een slecht uitgevallen combinatie tussen een BMW en een Aston Martin. Na het lezen van het artikel bleek dus waarom.
Michiel Dubos zegt
ik vind hem toch wel mooi maar voor die prijs koop ik wel wat anders ,,
Aston Martin Rapide zegt
Tramonto vind ik zeker een fraaie creatie. Met 150 stuks ben je verzekerd van een exclusieve model. Latigo (op M6 gebaseerd vind ik niet echt mooi).
johnnie zegt
hoe halen zij 650 pk uit die v10?
DAT zegt
Wat zou de reden zijn om dit op de markt te brengen?
Oké, het is exclusief voor 150 snobs, maar voor de rest een vrij overbodige auto
Alwood zegt
zeshondertachtenzestig!? WTF?! wat was er dan ookweer allemaal aangepast? Laten ze dat ook ff uit een M5 peuren dan :P
Zowiezo lijkt het me wel wat als Fisker zijn bodykitje op een M5 levert ;) Dan zou de wagen dus tot zo’n 340 door moeten jakkeren :o
Michiel_vd_Brink zegt
@ Bruce: klopt helemaal!
Dit is een BMW M6 waar special coachbuilding op toegepast is.
Alwood zegt
ah… ik zie het… het is ZESHONDERDACHTENVEERTIG!!! nou dat valt dan wel mee.
jaguar fan zegt
Ziet er strak uit hor.
is eens een keer wat anders, de prijs is idd wel wat erg hoog.
Boxster zegt
@DAT Exclusieve auto’s zijn nooit overbodig, ondanks dat wij ze niet kunen betalen zorgen ze er wel voor dat er af en toe iets leuks te zien is voor de gewone sterveling, en dat sites als Autoblog kunnen bestaan. Of vind je dat er hier alleen maar bericht moet worden over gewone auto’s die iedereen kan betalen??
Boxster zegt
kunen=kunnen
cl600 zegt
snel karretje
Larrs zegt
Mooie BMW. :P
Pieter-Jan zegt
Dat vermogen van die V10 is voor mij ook een misterie. Dat kan niet anders dan drukvoeding. Weten we van tuning huizen die superchargers aanbieden voor de ///M V10?
Nullius zegt
Ik vond dat ie ook wat dingen had van de oude 8-serie van BMW.
Of zie ik het nu echt helemaal verkeerd ?
T’is een gruwelijke bak en als je het geld hebt … waarom niet ?
Een Gallardo kent iedereen. Als je uit deze bak stapt, komt iedereen nog vragen waarme je juist rijdt.
En dan kan je er meteen bijzeggen dat je Gallardo in de garage staat voor onderhoud :)
pelezinho zegt
heeft ook een vleugje maserati deze wagen als je het mij vraagt,
die koplampen zijn echt overduidelijk vn de 6-reeks, toch een beetje triest
RScosworth zegt
Ik vind deze Latigo er eerlijk gezegd enigzins gedateerd uitzien, niet iets smaakmakend nieuws zeg maar. Hoewel ik de Tramonto op SL basis er wel verukkelijk uit vind zien. De prijs is wel nogal ‘heavy’ hoop niet dat ze hem enkel zo duur gemaakt hebben om exclusief te wezen. Dat vind ik namelijk een nogal simpele manier.
CSL zegt
Doe mij maar gewoon de originele BMW M6, hoewel deze veel op een BMW lijkt.
Wat doen ze eigenlijk met de V10 om 650pk eruit te halen?
M@RS zegt
Het blok is een afstammeling van de f1 wagen, en die heeft toch een pk’tje of 8-900.. Dus ff knoeien met de elektronica en klaar is Kees.. Met hier en daar enkele aanpassingen natuurlijk. Is helemaal geen turbo of kompressor voor nodig…
2XMX zegt
Om eerlijk te zijn vind ik die Latigo mooiere lijnen hebben dan de BMW 6-serie waarvan hij is afgeleid.
@ M@RS: Zo simpel ligt het helaas niet. Een F1 blok hoeft veel minder lang mee te gaan en hoeft ook aan minder milieu eisen te voldoen. Daarom kunnen die dingen ook zo’n achterlijk hoog vermogen hebben (bij eveneens achterlijk hoge toerentallen). Ik denk toch echt dat men drukvulling heeft toegepast.
Hugo_geldrop zegt
Huh? Een auto met een bril?
w0o0dy zegt
De Tramonto heeft een door Kleemann tot 610 pk (bij 5800 toeren) getunede motor van de SL55 AMG onder de motorkap. Koppel is ongeveer 880Nm van 2200 toeren tot en met 4700 toeren. 0-100 in 3,5 sec en een electronisch begrensde top van 202 mph (323 km/u)
De specificaties van de getunde BMW V10 uit de M6 staan (nog) niet op de site….. dus hoe ze het doen en of het idd 648pk wordt dat moeten we nog afwachten.
Thibaut zegt
Zo bijzonder zien die wagens er toch niet uit. Special coachbuild, maar voor mij mag die special toch weg.
M@RS zegt
@2XMX Je zegt ’t zelf al, normaal gesproken gaan getunde auto’s (de motor) ook niet zo lang mee.. Ze hebben veel onderhoud nodig, revisie enz…
slk zegt
Mooi neusje zeg.
Markus zegt
100.000 dollar voor 2 cilinders meer…
bmw6cyl4live zegt
ziet er wel strak uit. maar koop voor dat geld toch liever een echte BMW die ff langs alpina is geweest
Erik zegt
Markus, doe eens lezen.. ;)
“De V8 uitvoering 199.000 dollar (inclusief de donor auto) en voor de prijs van de V10 kan oplopen tot 304.000 dollar”
De M6 is sowieso al 50% duurder dan de 650i (de beide auto’s die als donor gebruikt worden) waardoor het grootste deel van het prijsverschil al verklaard wordt. Daarnaast zal Fisker nog wel een en ander aan opties aanbieden voor deze auto, waardoor je met een beetje geluk de V8-versie net zo duur kan maken als een ‘kale’ V10-uitvoering.
Ik vind deze wagens erg geslaagd, mooie lijnen maar niet te opvallend, alleen een echte autokenner zal doorhebben hoe exclusief een dergelijke wagen is. Ze lijken inderdaad wel op Aston Martin’s maar da’s niet zo verwonderlijk natuurlijk. Dit is gewoon de stijl van dhr. Fisker, of ie nou voor Aston Martin, zijn eigen bedrijf of voor Lada zou ontwerpen.
MrShifra zegt
Mooie auto, alleen jammer van de prijs.
RenJie zegt
koop dan gewoon een m6, lekker origneel en ziet er goed uit. De voorkant van de Fisker ziet er trouwens best wel lelijk uit! :D
RenJie zegt
Jammer dan van die 100 extra peekaatjes, die je toch nooit gebruikt.
Citrofiel zegt
Ik moest gelijk denken aan de 8-serie…
Turbo zegt
Zo moet BMW ze maken ;)
SugarFree zegt
@ Bruce
Beetje saaie post, maar kan het niet beter verwoorden!
Waarom zou je dit kopen?
– vanwege de prestaties (toch vreselijk snel);
– vanwege de exclusiviteit (doet het toch aardig op een feessie)
Maar verder?
Fiorano zegt
Ik vind hem eigenlijk wel mooi :D Strakke moderne uitstraling zonder schreeuwerig te zijn.
freek zegt
mooi maar te duur
Bruce zegt
@SugarFree
Ik zal er rekening meehouden wanneer ik nog eens iets post ;).
rick zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
SugarFree zegt
@ Bruce,
Sorry! ik bedoelde dat ik zelf een saaie post had, door alleen maar te zeggen dat ik het met je eens was… :)