Alsof we in ons land nog niet genoeg radicale bewegingen hebben, zijn we weer een beweging rijker die momenteel actief nieuwe leden ronselt. “De Zuinig Rijden Beweging” is een initiatief van Shell in samenwerking met “Het Nieuwe Rijden” en wil automobilisten ertoe bewegen minimaal 10 procent brandstof te besparen. Om deze radicale boodschap te verspreiden is een speciale website in het leven geroepen waar de brandstof fundamentalisten tips kunnen delen en via een spel hun verbruik bij kunnen houden.
Shell heeft onderzoek gedaan onder ruim drieduizend automobilisten uit 11 landen en hieruit is gebleken dat 60 procent van de bestuurders nog nooit heeft geprobeerd om zuiniger te rijden. Als alle automobilisten in Nederland 10 procent zuiniger rijden, zou dit per jaar 873 miljoen liter minder brandstof besparen, wat gelijk staat aan 19.400 tankwagens.
Wie zich aansluit bij De Zuinig Rijden Beweging, krijgt een bordspel opgestuurd waarmee op speelse wijze inzicht wordt verkregen in hoe het rijgedrag het brandstofverbruik beïnvloedt. Op de website kunnen de deelnemers stemmen op hun favoriete tips en een aantal daarvan zal worden verfilmd en op internet verschijnen. Daarnaast maken deelnemers wekelijks kans op tegoedbonnen voor een volle tank benzine, maandelijks kans op een jaar lang gratis tanken en eenmaal de hoofdprijs een uiterst milieuvriendelijke Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 80pk TDI.
RX-8 zegt
altijd komen ze weer met zuinige stunts :S
Lexus zegt
ach iedereen probeert wat. Goed dat shell er ook aan mee werkt. Logisch ook ze hebben natuurlijk liever dat iedereen wat zuiniger gaan rijden. Dan dat er straks op waterstof word gereden.
IS200 zegt
Wat is de Defenitie van Zuinig?? Ik rij eigenlijk aleen in het weekend.
ben ik dan ook een zuinige rijder?
Zweedse chef zegt
4,9l/100 km in een passat tdi variant 100pk, ik kan het dus wel.
Soms is het 6,1l/100 km, soms 7,5l/100 km.
Als er maar tijdswinst mee gemaakt wordt.
stefan zegt
Ik ga dus niet zuinig rijden.
Mr. R zegt
Zuinig rijden zonder je als bejaarde door het verkeer te bewegen, dat is dan wel weer een uitdaging. Sportief zuinig rijden is de bom!
firefly zegt
Jippie, je kan een Polo BlueMotion winnen. Nog liever een fiets!
cl600 zegt
@ id200 : nee in principe heb het ”zuinige rijden” niks te maken met hoeveel dagen je de auto gebruik, maar op de wijze van. dus niet zoals mij 100 in ze 1 maar gewoon 80 in ze 5 en zo. ze kunnen weinig doen aan de dagen dat je de auto gebruikt, dus dan maar de manier waarop ;)
MGT zegt
Is dat “nieuwe rijden” eigenlijk niet slecht voor de (turbodiesel) motor? 80 in z’n 5 betekent dat je amper boven de 1500 toeren komt en doorschakelen voor 2500 tpm maakt de motor volgens mij erg lui. Of zie ik het verkeerd?
Stephan zegt
Mijn tip voor autorijdend Nederland:
‘Als je je aan de aangegeven snelheid wil houden en daar ook nog per se onder wil rijden… rot dan op van de linkerbaan. Dat bespaart mij remmen en opnieuw optrekken, waarmee wij dan per saldo zuiniger uit zijn!
RScosworth zegt
Een beweging voor zuinig rijden en dan met prijzen gaan gooien als een jaar lang gratis tanken en kans op een volle tank (-s Dennis! ;)) benzine? Krijg je dan een jaar lang gratis tanken volgens een model van de ultrazuinige rijder ofzo? Anders vind ik het geheel nogal ironisch overkomen. Verder vind ik het nogal simpel om hardrijders te beschuldigen van niet zuinig rijden. Zo rijden veel auto’s 170 met nog geen 3000 rpm terwijl de oude garde 40 rijdt met 6000 rpm omdat ze vergeten te schakelen. Zo kun je aan de gang blijven.
autoblogger zegt
Goeie marketing…
firefly zegt
Wat zijn het allemaal halve garen die tips geven…
110km/u ipv 120km/u ; Deze mensen moeten ze een linkerbaan verbod geven
Airco uit ; Lekker veilig, als een gek zweten in de auto
Gebruik altijd cruise control ; Die mensen hebben zeker nog nooit in de spits gereden
walter zegt
ze moeten de diesel-electro auto goedkoper maken dus veel zuiniger met de brandstof.
Arnold_GT zegt
110 ipv 120, waarom dan niet meteen 80, in z’n 5 wel te verstaan… pfffff en is zo’n Polo BlueMotion nog steeds zo zuinig als je sportief gaat rijden? lol denk het niet…
maar goed, Shell moet ook z’n goeie kant laten zien, ze kunnen je dit toch nooit verplichten
Vincent zegt
Tegen de critici van het verhaal: Waar staat dat je langzamer moet gaan rijden? Zuinig rijden betekent niet per definitie langzaam rijden. Het gaat om dingen zoals wat eerder je gas los laten als het stoplicht toch op rood staat ipv tot 10 meter voor het einde gas te blijven geven en remmen, als je een constante snelheid rijdt een wat hogere versnelling kiezen (60 in zn 4 bijvoorbeeld ipv zn 2 of 3), motor uit voor de spoorbomen etc etc. Gewoon de benzinekostende dingen die toch geen extra tijdvoordeel met zich mee brengen.
DeAutogids.nl zegt
Ach hier kan je toch niet doorrijden, niemand weet wat dat is… zuinig rijden is dan wel makkelijk.
Arnold_GT zegt
het gaat hier ook over het nieuwe rijden (= schakelen bij 2500rpm) daar word mn GTi niet snel van hoor… daarnaast rij ik in zn 5 bij 2500 nog maar 90/95 ofzo ;-)
maar ben het met de punten die Vincent noemt wel eens…
w0o0dy zegt
ik heb de site niet bekenen, maar een opvallende tip die ik een hele tijd terug ergens hoorde/las: trap het gas bij optrekken ongeveer 3/4 in. Daarmee zou de verhouding prestatie verbruik optimaal zijn. Als je dan ook nog bij 2500 toeren opschakelt dan ben je vlot onderweg en toch redelijk zuinig.
Vraag me wel af of die 3/4 ook geldt bij een Lambo LP640 of een 911 turbo……?
Rafael Seidl zegt
@MGT –
luie motoren bestaan niet, geen idee waar je dat vandaan haalt. Een turbodiesel mag best (ver) onder de 2000 toeren blijven. De auto rijdt dan zuiniger en stiller bij constante snelheid. Je wel al gauw naar een lagere vernelling toe wil je optrekken. Dat gaat het lekkerst met een DSG, maar het kan natuurlijk ook met een gewone handschakelbak. Voor een CVT hoort het uiteraard een koud kunstje te zijn.
bmw6cyl4live zegt
als ik haast heb trap ik gewoon het gas in (letterlijk rij op gas is zoiezo al milieuvriendelijker). daar van afgezien. vind ik het nog klote rijden ook iedere keer als de auto begint te trekken trap je de kopeling alweer in. niet echt fijn voor je rug als je bij iemand in de auto zit die dat de hele tijd doet. mischien komt dat van m`n rug ook wel doordat het een nieuwe caddy is. en ik vrij lang ben.
Base zegt
Sportief rijden betekent in NL idd vaak een wedstrijdje “Wie is het eerst bij het volgende rode stoplicht” binnen de bebouwde kom, of “Wie zit het eerst vast achter een vrachtwagen” buiten de kom.
Zuinig rijden zonder tijdverlies is dan misschien minder leuk dan er vlot op los trekken, maar uiteindelijk verlies je er helemaal niets aan. Je wil niet weten hoe vaak ik achter dezelfde auto een inhalende vrachtwagen afwacht als ik lekker relaxed met een kleine 120/uur van A naar B kachel, terwijl de zelf-verklaarde coureur in de andere auto regelmatig de 150 toucheert (gokje op basis van de dot gas waarmee Snelle Henkie al foeterend wegspuit nadat de inhalende vrachtwagen weer rechts is ingevoegd).
Overigens: hoewel ik zelf zoveel mogelijk de spelregels van het nieuwe rijden probeer toe te passen wijk ik daar af en toe bewust één of twee keer per volle tank van af. Zo heb je toch de lol van het raggen en ook de voordelen van een lager verbruik.
(Als je op dieet bent moet je tenslotte ook af en toe een flink stuk taart naar binnen kunnen schuiven).
Vincent zegt
@ base
Daar kan ik me helemaal in vinden! Af en toe lekker doorrijden kan absoluut geen kwaad! En die 120 zit ik zelf ook regelmatig overheen (afhankelijk van de auto). Ook bijvoorbeeld bij het optrekken is het niet nodig om vroeg op te schakelen, een “sputterende” motor betekend alleen maar meer tijd vol gas. Maar al met al lukt het me om in een Zafira gecombineerd rond de 1 op 19/20 te rijden zonder langzaam te rijden.
w0o0dy zegt
Ik rij meer km’s boven de limiet (meestal max 30 erboven maar soms ook wel tot 50 erboven) dan eronder en daarmee zal mijn verbruik niet goed uitvallen.
Aan de andere kant schakel ik vrij vroeg en schakel altijd terug als ik richting stoplichten rij die oranje/rood zijn. Verder zet ik bij spoorwegovergangen die dicht zijn of andere vertragingen van meer dan 30 seconden mijn motor uit.
Ook probeer ik als het druk is zo vroeg mogelijk te anticiperen op het overige verkeer en pas mijn snelheid aan zodat ik niet abrupt hoef te remmen. In de spits rij ik ook regelmatig 18km/liter door rustigaan te doen en rechts te blijven….. Pak bochtjes iets vlotter in de derde versnelling en rij veel op de cruise control (bijvoorbeeld altijd op b-wegen waar je wat langere afstanden kunt rijden zonder stoplichten etc) en altijd in 4 of 5 ook in de bebouwde kom.
Ondanks de 1372kg die mijn auto op de weegschaal zet (rijklaar) en mijn tempo, loopt de auto meestal zuiniger dan 12,3km/liter…… helemaal niet zo slecht voor een benzine/lpg auto dacht ik zo.
Zoals zoveel dingen is het een kwestie van er bewust mee omgaan.
Ruud zegt
Ik heb het eens uitgeprobeerd, en snel optrekken is helemaal niet zo’n probleem hoor: je geeft immers ook minder lang gas tijdens het versnellen.
Een ander verhaal is het echter als je continu in een lage versnelling blijft rijden. Rij je 50, gooi hem dan gewoon in z’n 4: scheelt snelheidsboetes ook ;)
Wat je echter wel moet doen is direct gas loslaten als je een rood licht ziet. Op de snelweg helpt het ook om 2 sec afstand te houden. Je hoeft dan veel minder hard te remmen als er ineens een vrachtwagen gaat inhalen oid, en remmen is de grote nachtmerrie van de zuinige rijder! ;)
SugarFree zegt
Vind die campagne helemaal niet zo ‘radicaal’ en van een ‘radicale beweging’ is natuurlijk helemaal geen sprake.
Zuinig rijden wil (zoals meer schrijven) helemaal niet zeggen dat je als een grijze dakduif over de weg schuift. Je kunt zeker wel sportief én zuinig rijden, of in ieder er op letten dat je niet onnodig veel brandstof verspilt. Goed, rijden op een circuit voor de snelste rondetijd moet je niet zuinig willen doen. Dat gaat gewoon niet.
Heb kort geleden een andere auto gekocht omdat ie zuiniger rijdt. Bij de vorige (een Focus 1.8i) had ik een verbruik van gem. 1:11,5 en dan deed ik het echt zuinig aan. De auto reed werkelijk heerlijk (sportief), maar bij sportief rijden ging het richting 1:10. En dat bij 30k per jaar… Een besparing van ruim 100,- per maand vond ik dan ook interessant.
90% van de kilometers rijd ik zuinig (50 in z’n 4, max. snelheid aanhouden, opschakelen rond 2500/min) en die overige 10% trek ik lekker door. Zo blijft het gemiddelde prima, maar ‘mag’ je af en toe ook ff lekker doorrijden.
Fiat Coupe 20v turbo zegt
@ Rafael Seidl:
luie motoren bestaan toch wel, iedere motor heeft namelijk een eigen ‘karakter’. Dit wordt bepaald door de sensoren in de motor zelf, heb jij je auto van een oud dametje die altijd 45 in z’n 4 reed en hem nooit goed doortrapte dan heb je bij flink door trappen minder vermogen als iemand die hem vaak in het rood jaagt. Die laatste motor zal zich ‘hier prettiger bij voelen’ en betere prestaties leveren. Dat wil niet zeggen dat de motor van het oude dametje slechter is, die motor voelt zich beter bij lage toeren.
Zeker de laatste 5-10 jaar met de komst van electronica in onze auto’s zijn auto’s met de zelfde motor meer van elkaar gaan verschillen door de manier van rijden. Dit is ook de reden dat uni-chips slechtere resultaten geven dan een chip op maat: iedere motor is anders.
Remy zegt
Als alle automobilisten in Nederland 10 procent zuiniger rijden, zou dit per jaar 873 miljoen liter minder brandstof besparen
Goed om te weten.. Gas erop dus.
bart zegt
873 miljoen minder brandstof besparen? en dat is zuinig?