China heeft in het afgelopen jaar meer auto’s geproduceerd dan Europa’s grootste producent Duitsland. Noteerden onze oosterburen met een productie van 5,8 miljoen voertuigen een plusje van 1,1%, in China schoot de productie omhoog met 26,3% tot 7,2 miljoen voertuigen. Van de 20 grootste producenten ter wereld is tegenwoordig de helft een NIC.
Overigens denk ik niet dat de Duitsers zich grote zorgen maken. De twee landen opereren daarvoor in totaal verschillende segmenten van de markt. Bovendien is het prettig voor de Europese fabrikanten dat China nog steeds een grote achterstand heeft qua botsbestendigheid, zoals onlangs Brilliance en in het verleden Landwind aantoonden.
Desalniettemin is de markt voor goedkope auto’s een interessante, gezien de ontwikkeling van landen als China en India. Veel Europese fabrikanten proberen er dan ook een voet aan de grond te krijgen. Zo wil Renault in India een ultra-low-budget auto maken en zijn er aanwijzingen dat ook Honda gaat proberen een deel van het marktaandeel te veroveren met een goedkoop model. Of het gaat lukken om daarmee het Indiase Tata naar de kroon te steken zal de toekomst uitwijzen.
De grootste producenten zijn vooralsnog de ’traditionele’ landen, Japan loste vorig jaar de VS af als grootste producent (via automobilwoche).
FlorisFerrari zegt
– EDIT: wederom een nutteloze bijdrage –
DeAutogids.nl zegt
@FlorisFerrari: Dat zei Sir ook al.
Duitsland maakt zich wel zorgen, gok ik zo. En wel om het volgende: Nu zijn ze nog ver verwijderd van de goede kwaliteit (botsbestendigheid e.d.), maar nu de Chinezen zelf “in samenwerking” auto’s van o.a. BMW produceren, is het maar de vraag hoe lang die achterstand blijft. Voor bijvoorbeeld BMW was het een keuze of niks verkopen of een fabriek opzetten met de Chinezen.
Mr. Reddingius zegt
@FlorisFerrari:
In dat geval mogen ze er wel eens mee beginnen.
Armada zegt
Kwaliteit of niet. Een fors deel van de mensen koopt de toch ook een BMW vanwege het merk.
Armada zegt
uhm, juist. Daar klopt iets niet helemaal.
Lout zegt
Ik zou nooit van m’n leven een Chinese wagen kopen,… puur uit principe!
PieterA zegt
@Lout: 2nd that!
FlorisFerrari zegt
@ DeAutogids.nl:
Ja maar ik moest het toch ook nog even zeggen. :P
@ Mr. Reddingius:
Hoe eerder hoe beter ;)
RubenBaeten zegt
@Lout: Dat zeiden mensen een paar decennia geleden ook over Japanse auto’s…
toyota freak zegt
chineese auto’s zijn slecht die chineese zien maar de helft met de spleet ogen-edit: ip-ban.-
Olle zegt
Reken maar dat de Duitsers zich wel zorgen maken.
Volkswagen Group (ook Audi) haar grootste markt na Duitsland is China, en die is belangrijk voor ze. VW Group heeft daar twee grote joint-ventures met FAW en SAIC. Sinds China in 2001 ook lid is van de WTO is de concurrentie in de Chinese auto industrie alleen maar toegenomen. Prijzen van auto’s worden soms wel met 20% per jaar verlaagd en bijna iedere dag komt er nieuwe concurrentie bij.
BMW werkt bijvoorbeeld samen met Brilliance in het bouwen van de 3- en 5-series. Ook BMW heeft de afgelopen jaren last gehad van dalende verkopen in China.
DeAutogids.nl zegt
@toyota freak: zucht!
Rick dos zegt
@Ruben Baeten
Precies!
……..en aangezien ik een man van principes ben, heb ik me altijd aan mijn principe gehouden…… ;)
7,2 miljoen auto´s? Ik kan me niet voorstellen dat het ook allemaal Chinese auto´s waren. Ik ga er een beetje van uit dat hier ook westerse c.q. Japanse auto´s tussen zitten die in China gemaakt worden.
Fuego zegt
Als de autoverkoop in China stijgt, dan stijgt ook de vraag naar brandstof en dat voelen we in Europa nu al aan de pomp.
Ik denk dat de Chinezen over pakweg 10 jaar auto’s zullen afleveren die op hetzelfde kwaliteitsniveau staan als de Koreanen van vandaag.
Mel zegt
Of sommige mensen een Chinese auto willen kopen of niet in hun leven , maakt helemaal niks uit voor China, zo lang je niet kan zorgen dat je kinderen dat ook zullen doen
LOL
ml zegt
Maar de Duitsers verkopen veel meer auto’s aan China, dan China aan Duitsland. Dus het doet die Duitsers echt niks.
Mel zegt
ook, waarom maken jullie zo veel druk, zijn jullie allemaal duitsers of zo ;)
nederland maakt toch helemaal geen eigen auto´s, oh wel wel maken auto´s voor japaners :)
spyker, tuurlijk lol
DAT zegt
Zijn omzet- en winstcijfers niet interessanter dan het aantal auto’s?
Ik denk dat Duitsland dan nog een aardige voorsprong heeft.
Base zegt
Kop in het zand steken heeft geen zin. Of je het nou leuk vindt of niet: de Chinezen zijn niet gek! Hoe harder we hier roepen dat we Westerse kwaliteit willen, des te eerder dat ze die gaan bouwen.
Tot voor een jaar of anderhalf geleden zou ik ook never nooit nie een Fiat kopen vanwege de (vermeende) kwaliteit. Als ik nu zie wat die lui kwalitatief voor een sprong gemaakt hebben dan zie ik geen enkele reden waarom de Chinezen dat niet zouden kunnen, en dan met name die fabrieken die in samenwerking met Europese fabrikanten zijn opgezet.
Wake up and smell te roses!
lincoln zegt
over het algemeen zijn chinezen ijveriger en geduldiger dan andere naties .. ook hebben ze een lange termijn visie (politiek gezien) en zijn bereid offers te leveren .. prima ingredienten om te overleven.
en voor alle wereld vreemden op autoblog .. je computer komt ook uit china en wat je nu aan hebt waarschijnlijk ook.= prietpraat
CSL zegt
En nu door de veiligheidstest komen!
BM zegt
@ Lout
tot over 20 jaar!
9ff gt9 zegt
Haha wat die TOYOTA freak zegt is wel humor zeg. :D Hij zegt dat chinese auto’s slecht zijn omdat chinezen ”spleetogen” hebben. Terwijl hij zichzelf toyota freak noemt. :S Dat is wel de meest hypocriete/achterlijke opmerking die ik ooit gelezen heb! ^o)
Effe ontopic: Duitsland verkoopt dan misschien wel minder auto’s maar verdient wel 10x zo veel geld per auto. Dat beeld is dus nogal vertekend als je het zo brengt.
Man met levenservaring zegt
Wees realistisch en onpartijdig in het oordelen van zaken. Men leert lopen ook door vallen en opstaan, toch? Zodra je kan lopen leert men dan rennen. En zo ook met het bouwen van auto’s. Zorg dat ie doet wat ie primair moet doen, RIJDEN en REMMEN. Het moet in eerste instantie betaalbaar zijn voor de arme landen. Dure auto’s hebben de armen het geld niet voor. Zorg dat er continu kapitaal binnenstromen. Dus, eerst de markt veroveren en dan BMW, VW en Toyota overnemen. Dus, Botbestendigheid komt later wel. Veracht de chinezen niet. Wie had 10 jaar geleden gedacht dat vandaag de dag Chinees gedoceerd wordt op het voortgezet onderwijs en op de universiteiten en handelscholen. Hoe lang heeft BMW er niet overgedaan om botsbestendige auto’s te maken. Chinezen zijn net begonnen en ze hebben de tijd.
Man met levenservaring zegt
O ja, ik vergat te zeggen dat over enkele jaren, hooguit 10, rijd je én je kinderen én je kleinkinderen “BMW” van chinese makerij. Welke echte Hollander wil niet graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten?
fredje zegt
Ach Je hoort de mensen ook niet zeuren als hun merkkleding uit China komt.
Waarom de auto’s ook niet dan ? Mischien maken we de Chinese auto’s wel in Nederland.
Pim Brussee zegt
Veiligheid voor alles, toch? Dat de crashtesten door lieden betaald worden die de china auto’s willen weren, zal denk ik wel zo zijn. Maar zolang er bij ons in Nederland auto’s in de showroom staan met een crashbestendigheid die absoluut niet beter scoren dat de chineese auto’s, moeten wij niet zeuren. Er staan namelijk nogal wat europese, japanse en koreaanse vehicles in de showroom die deze test niet hebben gehad. Neem maar eens een kijkje bij een schadeauto inkoopbedrijf, je schrikt je rot. Overigens was er een franse personenwagen die als zeer goed uit de test kwam. Echter bij het tesen door derden bleek deze auto LEVENSGEVAARLIJK bij een remproef met uitwijkmanouvre. Hierover NIETS in de pers, en ik zie er talloze van rondrijden.
Citrofiel zegt
@ Pim Brussee; Nu ben ik wel erg benieuwd naar die Franse personenwagen… En over de rest: kom met voorbeelden, dat versterkt je verhaal.
Pim Brussee zegt
Ik pas ervoor om merken te noemen, want dan ben ik geen haar beter dan degene die de chineese merken met naam en toenaam afkraken. Wat ik probeer aan te tonen is het feit dat van auto’s tussen de € 7.500 en € 15.000 van ongeacht welk merk qua veiligheid weining onderling verschillen. En dat zijn toch de meest verkochte in ons land. Praat ik nog niet eens over het overgrote deel oudere auto’s die hier rondrijden en zo’n test in elk geval niet doorkomen.
Citrofiel zegt
@ Pim Brussee; Daar heb je een goed punt! Bewijs van je niveau.
Maar het gaat me te ver om alle auto’s van die prijsrange af te kraken. Kijk maar eens op http://www.euroncap.com/supermini.aspx , daar zijn de ‘supermini’s’, ongeveer de klasse die jij bedoelt. De modellen die nu nog te koop zijn hebben allemaal 4 of 5 sterren, muv de Chevrolets Matiz en Kalos.
Over occasions heb je wel gelijk, die zijn vanzelfspreken minder veilig. En daarom ben ik het er eigenlijk ook wel mee eens dat we niet zo huiverig moeten zijn tov Chinese auto’s. Het zijn gewoon ‘nieuwe occasions’!