Het Belgische automerk Gillet zal tijdens de “24 Hours of Spa” (28 en 29 juli) een nieuw straatmodel aan de media en het publiek voorstellen. Tony Gillet, de baas van het gelijknamige merk, wil van de enorme impact van de Total 24 Hours of Spa gebruikmaken om de 15de verjaardag van de Belgische wagen te vieren.
De nieuwe auto betreft een geupdate versie van de huidige Vertigo. De achterkant werd slechts lichtjes veranderd, maar de snuit is grondig gewijzigd. De aanpassingen zijn het resultaat van het tekenwerk van Charles Van Den Bosch, de ontwerper van de huidige Vertigo die ondertussen 70 jaar is. Op dit moment werden wereldwijd slechts 25 Gillet Vertigo’s verkocht, maar overal ter wereld kent men de naam vanwege de GTR-games. Volgens de verantwoordelijken is de Gillet Vertigo zelfs de meest gebruikte wagen door de gamers ter wereld.
De Vertigo wordt op dit moment ingezet in het FIA GT kampioenschap. “Het werk van het volledige team begint zijn vruchten af te werpen“, zo vertelt Bas Leinders. De voormalige testpiloot van Minardi in de Formule 1 is al enkele jaren nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Belgische bolide. “We hebben deze winter veel vorderingen gemaakt inzake bedrijfszekerheid… Ook het remsysteem werd verbeterd en de wagen werd een paar kilo’s lichter.”
Shakedown op 8 maart 2007, circuit Zolder:
En nog even een video vanuit de Vertigo, tijdens de 24h van Spa in 2005:
Met dank aan Lennart voor de tip!
thom zegt
wel vet
LARZ zegt
mooie bak!!
Bruce zegt
Leuk om te horen, ben als Belg erg benieuwd hoe hij eruit zal zien!
Btw: “Nieuw straatmodel Gilet Vertigo”
Dubbele l a.u.b. ;)
–edit: check!–
vla zegt
hij is mooi op de track maar ondanks ik zo Belgisch ben als frieten, bier en chocola vind ik hem toch niet zo’n mooie auto om te zien staan in de straat.
Sander zegt
Wat een ding joh
Lampredi zegt
Gave auto, heerlijk absurde proporties. Maar wat zijn de specs? De website is hier niet erg informatief over.
Pieter-Jan zegt
Als Belg moet ik jammer genoeg zeggen dat de Vertigo niet zo indrukwekkend is van dichtbij. Een hoog kit-car gehalte, wat wel jammer is voor een wagen van die prijsklasse. Je kan je vingers steken door de naden van de panelen. De wielen zitten concentrisch in de kassen. Het interieur lijkt het knutselwerk van een “tuning liefhebber”.
Maar als de nieuwe die foutjes goedmaakt, dan verschijnt de wagen zeker op mijn verlanglijstje.
RA999 zegt
zo’n Gillet is toch een gebaseerd op een Donkervoort?
Pieter-Jan zegt
@Lampredie: de originele Alfa V6 (in al zijn variaties, 220pk tot +400pk) aan een sequenciele 6bak. Het chassis en de panelen zijn Carbon (of Keflar, maar dat betwijfel ik).
Gillet is de Donkervoort importeur, en je kan duidelijk een evolutie van de Super7 herkennen in de wagen. Vooral dan de eerste generatie die nog open wielen had vooraan.
Lampredi zegt
@P-J: Thx! Dan zal-ie zeker een goeie wegligging hebben!
Hugo_geldrop zegt
Heeft van voren wel iets weg van de nieuwe Jag XF. De achterkant had mooier gekunt.
dany zegt
wat een lelijke bak :/
robbie zegt
Wel bizar dat er in al die jaren maar 25(!) stuks gebouwd zijn. Ik had nou niet direct het idee dat er 100en rond zouden rijden maar 25 is wel heel erg weinig. Had er op zijn minst 100 verwacht.
mike zegt
mooi ding alleen de achterkant van de auto valt wat tegen
dekster zegt
de achterbouw is veel te kort, daarom verkoopt hij niet.
Misschien kan van den Brink eens er zijn potlood opzetten ? ;)
Michael zegt
ik zzou hem niet kopen en ik zou ook niemand aanraden hem te kopen :p
M Freak zegt
Wat een lelijk hok! Veel te lange neus. Misschien zou het beter er uitzien als het dak er af ging?
nichos zegt
waarom dan? Rij je er dagelijks mee mss?
Punto zegt
Op die eerste foto ziet hij er geweldig uit, maar toen ik zag dat het z’n korte auto was viel het toch tegen..
DeAutogids.nl zegt
Lange neus is nodig om een beer van een motor er in te zetten. Je kan duidelijk de Donkervoort invloeden (Gillet was Donkervoort dealer) zien.
niek18 zegt
ik vind het egt wel een vette wagen…..
bij Gran Tuorismo heb je hem ook en dat ding is egt megasnel.
als je hem goed afsteld rijd je een audi R8 euit wat egt de beste auto is uit het spel.
de auto zelf vind ik wel iets hebben
veel mooie ronden vormen en egt helemaal anders dan bijvoorbeeld een enzo of iets dergelijks want daar kan die zichzelf wel aan meten.
verder een goede bijdrage
autogekkk zegt
Hilversum3 zegt
Leuk hoor, er zullen vast mensen zijn die er niks aan vinden maar ik vind hem leuk!
Kevski Style zegt
Ik vind het ook een mooie auto om te zien. Maar dan wel met de achterspoiler erop. Zonder vind ik hem een stuk minder. En uit mijn mond is dat gek, aangezien ik het meestal een grote taartschep vind achterop de kofferbak.
En voor wat betreft het kitcar gehalte: Das bij een elise niet veel anders, of een spyker. Zowiezo valt me dat al erg op bij auto’s van tegenwoordig met al die naden….
Xemurai zegt
Vond hem in gt4 al lelijk, en nog steeds…
DeAutogids.nl zegt
Ik vind het zo heerlijk, die berichten als “ik vind hem lelijk”. Het is een beetje alsof ik hier ga schrijven “koffie is lekker”… Het is off topic en zo lekker nietszeggend. Is het zo interessant dat jij hem lelijk vindt? Schrijf dan waarom je de auto lelijk vindt…
Eigenlijk is dat meer iets voor autoblog om te zeggen, wellicht willen ze juist dat we alle stukjes volschrijven met “mooie auto” en “lelijke auto”
Racer X zegt
Oei, de originele Alfa V6 in een lichte sportwagen. Dat klinkt uitermate goed!
autoblogger zegt
@DeAutogids.nl: uh nee, dat willen we niet. Alhoewel we onszelf er ook weleens op betrappen, is het interessanter om een beetje inhoudelijk te blijven. We houden dit ook wel enigszins in de gaten, maar iedereen is weleens kortaf;)
niels zegt
De Gillet Vertigo, heeft het record van 0 naar 100 in 3.2 seconden de auto is super ligt.
De Alfa Romeo motoren kunnen getuned worden tot 400 PK omdat ik Alfa gek ben en altijd naar de 24 uur ga op SPA ken ik het team redelijk en sta altijd bij hun in de pitt box erg gaaf om zo dicht bij alles te komen.
Maar de Gillet Vertigo valt onder de NGT dus niet GT2 of zo.
Als het nieuwe model nog wat hoger op de ladder hebben kunnen krijgen en straks gebruik blijven maken van de Alfa Romeo krachtbronnen ( je hebt gelijk Emotie) word het helemaal een waanzinnige auto wat een schitterende sound zit er in die auto.
Mensen dit is samen met al die Trackday auto’s Caparo Westfield Donkervoort toch de leukere auto’s om te rijden.
Groeten
Niels
Thibaut zegt
Hij zou er beter uit zien met een bollere achterkant. Zoals bijvoorbeeld de Cheetah:
Of zoals Kevski Style reeds zei, met een spoiler.
Markus zegt
Wat een vet front! Agressief en laag. Het verbaasd niet dat de maker iets met Donkervoort heeft, van de zijkant deed ie me daar meteen aan denken. Maar waar de voorkant erg fraai is, vind ik de rest van de auto niet zo indrukwekkend… de ronde lijnen van het portier en de ruit doen een beetje lief aan… de achterkant zie ik van de foto’s niet goed genoeg.
Thibaut zegt
De achterkant ziet er blijkbaar zo uit. Valt toch nog mee, op dat ruitje na, van langs achter gezien. Van opzij daarentegen valt het tegen. Nogmaals, boller of spoiler.
w0o0dy zegt
@thibaut…. doet me denken aan een volslanke antilliaanse vrouw in een strakke legging….. Duidelijk niet mijn ding!
Thibaut zegt
@wOoOdy: héhé, idd. Voor een wagen mag dat van mij wel… en een vrouw mag van mij gerust wat rondingen hebben. Ge moet ten slotte kunnen zien dat het een vrouw is en geen kind. Maar dat is nogal off topic.
On topic dan maar weer. De eerste 928’en hebben ook zo dat bolle met die achterlichten, maar dan met een schuin lopend raam.
Jan zegt
wel stom dat ze de muziek voorrang geven op het motorgeluid :(
M Freak zegt
Er is wat met de voorbumper….valt t niet op?
robbe zegt
van de voorkant denk ik er komt een lekker lange auto ik denk dat een iets langere achter kant het mooier maakt
maarjha smaken verschillen
Zijne Koninklijke Majesteit zegt
haha wereldrecord ! jha dag Jan bij mijn weten is 3.3sec voor nul tot honderd geen wereldrecord
Eddy zegt
Wat dat record betreft, daar was wel iets van aan indertijd.
Hier lees je er ook iets over:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gillet
Pomoek zegt
Aan het interieur mag de ontwerper nog wel even gaan werken. Verder natuurlijk heel leuk dat er nog steeds vrijbuiters rondlopen die gewoon een eigen automerk beginnen. Het is in ieder geval een bijzonder uiterlijk, doet ook een beetje denken aan de Puma kitcar. Donkervoort zou in ieder geval eens met zijn Belgische importeur moeten gaan praten om eens wat ideeen op te doen wat het design van zijn auto’s betreft. Dit apparaat ziet er 10x spannender uit dan de Donkervoort coupé die laatst is ontwikkeld.
CSL zegt
Wat een vette bak, van de zeikant afgezien zou ik bijna denken dat het een omgebouwde Z4 Coupe is:
Dink zegt
Dit is helemaal mijn soort auto: lelijk en snel. Beetje Cheetah is ie wel, ook een zwaar favoriet hok trouwens.
pipo zegt
@csl: pardon? moet je toch even bij de optieker langstgaan makker ;)
Dink zegt
De Alfa klinkt heerlijk trouwens.
http://www.cheetahcars.com/Yeakelcar.htm
Maar da’s een heel ander verhaal.
bmwF zegt
@ zijn koninklijke majesteit, zij waren de eerste met 3.2 seconden, lees eerst tegoei voordat je hier onozel begint te doen.
en nog over de gillet, die auto is meer gemaakt om te racen: snel, breed, plat, en licht. die auto kan enorm laat remmen op het circuit. en zonder spoiler vindt ik hem ook niet denderend, maar daarom is het ook meer voor op te circuit ontwikkeld.
Guido zegt
Ik vind het een best wel stoere auto, want behoorlijk eigenzinnig gelijnd. Hier zie je niet meteen een tweede van!
Alleen vind ik het idd. raar/jammer dat er maar 25 stuks van gebouwd zijn!!!
Of geld verdienen (met de auto’s) is niet de hoofdmoot voor meneer Gillet (die ongetwijfeld diepe zakken heeft… :D ). Of hij gaat voor de exclusiviteit.
Kunnen die gasten van Spyker (Muller voorop) nog wat van leren…
rider zegt
ik kan maar niet wennen aan de zijkant. iets klopt er in het design niet terwijl de neus en kont juist erg geslaagd zijn.
Endlezz zegt
@niels: superlicht (ipv super ligt)
Overigens vind ik de neus van de auto erg mooi. De zijkant is me dan weer iets te ordinair, vooral het deel tussen het voorwiel en het portier.
Type-R zegt
Ik ben er zelf als belg wel fier op.
Ok hij is lelijk, maar die lelijkheid maakt hem eigenlijk wel nog mooi.