India is booming business voor autobouwers en ze willen allemaal graag “a piece of the pie”. Verschillende fabrikanten zijn druk bezig met de ontwikkeling van budget auto’s voor de lokale markt. Dat kan lucratief zijn, want de auto’s worden goedkoop in India zelf geproduceerd en hoeven bovendien niet te voldoen aan tal van strenge Westerse eisen.
Vorige week vertelde ik je nog dat Renault eveneens aan het vissen is in de vijver van budget auto’s. Onduidelijk was toen nog of samen met alliantiepartner Nissan een auto van 2.250 euro zou worden ontwikkeld, maar het lijkt er nu op dat Nissan zijn eigen plan trekt.
Momenteel worden de mogelijkheden nog even op een rijtje gezet, maar volgens Renault-Nissan topman Carlos Ghosn moeten we niet verbaasd zijn wanneer de budget auto er komt. Het zou onverstandig zijn om dit marktsegment links te laten liggen, aldus Ghosn. Hij deed nog geen uitspraken over op wat voor termijn een dergelijke auto in productie zal gaan, maar aangezien de concurrenten ook niet stil zitten, zal het waarschijnlijk niet lang duren (via: motorauthority).
Murrrphy zegt
Aan dit soort wagens wordt nogal eens gerefereerd als ‘koekblikken’. In dit licht is jouw uitdrukking “a piece of the pie” wel een aardige….
-edit: scherp!-
Desalniettemin is een wagen voor 2.250 euro een knappe prestatie. Ik ken fietsen die meer kosten dan dat, en dat zijn dan gewone middenklassers….
chrizzzie zegt
Ik Geloof echt niet dat de twee merken onafhankelijk van elkaar hier aan zullen werken. Denk eerder dat ze de opdracht krijgen om gezamelijk de techniek te ontwikkelen en dan vervolgens een soort van “prijsvraag” als interne concurrentie uitschrijven wie de auto het goedkoopste kan maken.
Murrrphy zegt
@ chrizzzie
Ben ik met je eens…
JLJ zegt
Die prijsvraag wordt altijd gedaan bij de ontwikkeling van een nieuwe auto, en wel in de vorm van offerteaanvragen bij de verschillende toeleveranciers (tegenwoordig bestaat de rol van een autofabrikant uit het managen van de ontwikkeling en de assemblage van het eindprodukt).
En ze willen een auto bouwen voor 2250 euro, niet verkopen voor die prijs.
Laten we eens een voorbeeld nemen, de Fiat Panda 1.1
Consumentenprijs in NL: ca. 7500,-. Zonder belastingen (BTW, BPM) komt dat op ca. 5600,-. Trek daar vanaf de dealermarge (10%?), transportkosten (5%?), fabrikantmarge (10%?), plus nog wat dingen die ik vergeet (10%?) en je komt op een eindbedrag van 4000 euro produktiekosten voor een in Europa gebouwde auto!
Ga nog wat beknibbelen op wat dure onderdelen, uitrusting en bouw het geheel in een lagelonenland, dan is die 2250 INHO zeker haalbaar!
Maestro zegt
Ik vind dit een goede ontwikkeling die Renault, Nissan en Fiat/ Tata ingaan. Het herdefinieren van de auto met andere (lichte en goedkope) materialen is m.i. voor de automobielindustrie de toekomst. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe deze auto’s er uit gaan zien maar als Fiat er werk van maakt zal dat best eens kunnen meevallen.
In dit kader zie ik ook uit naar de gezinsauto die Gordon Murray aan het ontwikkelen is. Laat maar komen!