Van alle automakers die geprobeerd hebben zich aan het rijtje zeer exclusieve supercar-producenten toe te voegen is dit de Argentijn Horacio Pagani waarschijnlijk het beste gelukt. Aan het eind van de jaren ’90 kwam hij op de proppen met de Pagani Zonda C12, een exclusieve supercar met een 6.0 liter V12 Mercedes-motor. Reeds vanaf het begin was het duidelijk dat Pagani een merk was om rekening mee te houden. Echter, er gaan geruchten dat Pagani stopt met het produceren van straatlegale auto’s.
Dit zou betekenen dat de Zonda F (vernoemd naar Pagani’s grote idool Juan Manuel Fangio) de laatste Pagani van de Zonda-reeks zal zijn die op de openbare weg te bewonderen is. Hiervan zullen er nog een aantal gemaakt worden, maar vermoedelijk is het in 2008 dan echt gedaan.
Overigens houdt dat niet in Pagani er mee stopt, ze verschuiven hun focus alleen naar hun nieuwe project om een exclusieve circuit-auto te bouwen, à la Ferrari FXX. Van deze Zonda R konden we jullie al eerder schetsen tonen.
In 2008 introduceert Pagani volgens de bron hoogtwaarschijnlijk een nieuw model op de salon van Genève.
Nu het merk waarschijnlijk over een periode van niet langer dan 10 jaar Zonda’s produceert (1999-2008) betekent dat deze straat-Pagani’s er alleen maar exclusiever op worden. Het nadeel is dat de kans om het geweldige geluid van de AMG 7.3 liter V12 aan te kunnen horen nu nóg kleiner wordt. (via)
Met dank aan Nick en Gerbrand voor de tips!
PieterA zegt
Doodjammer, maar op die manier ga je wel de geschiedenisboeken in met een heel mooie bagage.
luwek zegt
“Aan het eind van de jaren ‘90 kwam hij op de proppen met de Pagani Zonda C12, een exclusieve supercar met een 6.0 liter V12 Mercedes-motor.” was dit niet een 7.3 liter V12, of is dit alleen bij latere modelen zo?
Antoon zegt
Kan me niet voorstellen dat ze stoppen met auto’s voor op de weg. Dat ze nu de tijd nemen om een absoluut topmodel voor op het circuit te ontwikkelen kan ik me voorstellen, maar daarna zullen ze voor hun clientele toch weer iets voor op de weg maken.
Hoewel gefortuneerden makkelijker van een circuit gebruik kunnen maken is het ultieme doel van zo’n supersportwagen naast het scheuren over bergwegen toch het paraderen over de boulevard. En als de klanten er om vragen komt er vast wel weer een Pagani voor op de weg.
Pannekoek zegt
Met een levensduur van minder dan 10 jaar worden straat-Pagani’s er alleen maar exclusiever op, het nadeel is dat de kans om het geweldige geluid van de AMG 7.3 liter V12 aan te kunnen horen nu nog kleiner wordt.
Eeeuh, waarom kleiner, of ze allemaal gaan crashen ofzo..
Als ze niet meer gemaakt worden, is de kans heus niet kleiner dat je er 1 tegen zult hoor, het blijven er gewoon evenveel!
smoke zegt
@luwek
De 7.3 V12 kwam er in 2002 in bij de Zonda C12S.
Deze verving de 6.0 V12 uit de C12, en de 7.0 V12 uit de C12S die het jaar ervoor geintroduceerd was.
@Pannekoek
Als ze niet meer gemaakt worden wordt de kans in ieder geval niet groter. Bovendien wordt de auto dan aantrekkelijker voor verzamelaars, die de auto nooit op de weg zetten, en ik verwacht inderdaad dat er nog wel eens eentje kapot gereden wordt, gezien de specs en het feit dat Lindsay Lohan vast genoeg geld heeft om er een te kopen.
floryn zegt
het zou de bouwer wel passen om deze beslissing te maken deze man is een principieel autoliefhebber en doet alleen wat hem boeit en niet perse wat anderen boeit of waar hij veel geld mee kan maken
RScosworth zegt
@ Sir Smokalot
“De 7.3 V12 kwam er in 2002 in bij de Zonda C12S.”
Volgens Wikipedia was die er al eerder:
“Mercedes-Benz zag het potentieel in de auto en zegde officieel een V12 motor toe in 1994.
Na veel werk kreeg Pagani in 1999 een type goedkeuring voor de Zonda C12 en werd de auto op de autoshow van Genève gepresenteerd.”
Wat moet ik me trouwens voorstellen bij die levensduur van minder dan 10 jaar? Is de Zonda dan op, afgeschreven, versleten?
Pannekoek zegt
@ Sir Smokalot
Ok daar heb je een punt, het is wel veel spannender als je er dan 1 tegenkomt.. ;)
Vincent (aka blackdragon996) zegt
De Pagani Zonda F…. Mischien wel een van de meest begeerlijke supercars die op deze planeet rondrijden. Mede door zijn prachtige combinatie prestaties en stijl, die hem niet alleen in staat brengt om 99,99% van het wagenpark weg te rijden, maar ook grandieus uitblinkt op de rode loper tijdens een sxclusief feestje. Jammer dat het binnenkort gedaan is. Hopelijk komen ze ooit nog eens terug en overtreffen ze zichzelf.
PAGANI ZONDA F – “A rich man’s wet dream!’
SugarFree zegt
@ Floryn
En da’s een mooie missie, en op z’n minst een kunst.
Je laten leiden door de vraag icm een ziekelijke neiging tot risicomijdend gedrag heeft al zoveel misbaksels, eenheidsworsten en 14-in-een-dozijn auto’s opgeleverd, dat je bijna blij moet zijn met het stoppen van de productie van de Pagani voor de weg… ;)
Ik vind de Pagani één van de mooiste supercars… zo puur, zo écht, zo bruut, maar mét passie en schoonheid. En het geluid :)
smoke zegt
@RScosworth
In ’99 werd de auto voorgesteld in Genève. Toen had ‘ie een 6 liter V12 aan boord, die 408pk leverde. Tot 2002 werden er 5 gemaakt. De 7,3 liter V12 is een uitgeboorde versie van de 7 liter V12 uit de C12S die in 2001 werd geintroduceerd.
RScosworth zegt
@ Sir Smokalot
Ok vandaar, ik dacht altijd dat de 7,3 liter iets dergelijks was als het blok uit de SL 73 AMG omdat ik niet wist dat Mercedes in die periode over een 7 liter blok beschikte.
Weet jij misschien iets meer over die levensduur van 10 jaar, ik weet nog steeds niet wat ik me daarbij precies moet voorstellen.
smoke zegt
Tuurlijk, was ik vergeten.
Hiermee bedoelde ik de levensduur van het merk als straatauto, e.g. introductie in 1999, laatste model in 2008. Nu ik het nog eens teruglees ziet het er inderdaad wel vreemd uit…Even herschrijven!
Alwood zegt
lijkt me wel heel strak als ze inderdaad stoppen :) erg mooie auto’s en nog mooier als ze zo exclusief worden/blijven. Daarbij lijkt het me ook nog een optie als ze om de zoveel tijd een limited road-legal versie maken die afgeleid is van de circuit wagen.
… een mythe in de maak! ;)
RScosworth zegt
@ Sir Smokalot
Gelukkig! De Pagina’s zouden zo mijn bewondering kwijt geraakt zijn:)
luwek zegt
@ iedereen, bedankt voor de info;)
carnie zegt
Jammer maar toch niet mijn smaak, als iemand mij zo’n auto zou geven zou ik hem verkopen en
A) naar het casino gaan en met een 4de vh geld spelen, als ik het verlies kan ik nog altijd een rolls of lambo kopen ofzo , en als ik win kan ik de nieuwste koenigsegg of een bugatti of een mercedes clk gtr amg kopen 8-)
Dennis zegt
word een super goede investering… als je het geld hebt tenminste
Rutger zegt
Is het niet gewoon een ordinaire marketingstunt? Er zijn genoeg mensen met genoeg geld die nu ineens halsoverkop een Pagani willen bestellen, want stel je voor dat ze achter het net vissen. Althans, ik hoop dat het een marketingstunt is, want het zou zonde zijn als het merk er daadwerkelijk mee stopt
David USA zegt
Ah, dat is echt zo jammer, het zijn zulke dikke auto’s, het interieur is gewoon een vorm van kunst evenals het geluid van die jankende V12 uit Stuttgart!
L-M zegt
Wat balen. Eén van mijn lievelings merken gewoon machtig dat iemand met een droom 10 jaar zo het vuur aan de schenen kon leggen van de grote merken. 7,3 AMG motor is volgens mij wel bekender geworden in de pagani dan in de SL maarja hoe zou je zelf zijn … SL of Pagani… snel gekozen
DavkeG zegt
Bullshit, Pagani werkt aan een model dat op het Salon van Geneve ’08 moet worden voorgesteld, en zowel in Europa als de US streetlegal is.
Pannekoek zegt
Hoeveel zijn er nou eigenlijk gemaakt??
westerstraat15 zegt
prachtig. Gewoon geen concessies doen. Een merk naar mijn hart
db zegt
ik snap wel niet waarom hij nu juist zonda noemt, omdat zijn idool Juan Manuel fangio heet, wat heeft dat er nu met te maken.
en die Zonda R gaat er geweldig uitzien en geweldig presteren denk ik, en binnen enkele jaren komt pagani weer met een straatauto, een merk als pagani is geen merk zoals ferrari dat om de paar jaar een nieuw model moet hebben voor de verkoopcijfers, bji de pagani gaat het om de wagen niet om de winst die er aan gemaakt wordt
1xaston, 1xmurci zegt
Die F is van fangio
niet de naam zonda.
verder heeft die 7.3 niets te maken met een AMG73 maar meer met de blok uit de legendarische CLK GTR
JLJ zegt
@db
Zonda is de naam van de wind die over de Andes blaast. Zou best eens kunnen dat dat de bijnaam van Fangio was. Ik kan me ook goed voorstellen dat de F in Zonda F voor Fangio staat!
Poekie Lauda zegt
@db
zonda is een wind die door een bergstreek blaast bij zijn huis ergens in de buurt
smoke zegt
Inderdaad, de Zonda is vernoemd naar een wind (net zoals VW destijds deed met al haar modellen, en nee ik vergelijk Pagani niet met VW! :)) en de F staat voor Fangio.
Ik heb trouwens wellicht de indruk gewekt dat Pagani helemaal kapt met straat-auto’s. In dat geval: sorry. Zoals DavkeG al aangaf staat er in 2008 hoogstwaarschijnlijk een verse Pagani in Genève, bovenstaand verhaal gaat alleen over de Zonda.
Tot slot wil ik nog even kwijt dat Pagani bewijst dat Argentijnen niet allemaal wansmaak hebben, zoals die andere Argentijn :)
Fastback zegt
“Echter, er gaan geruchten dat Pagani stopt met het produceren van straatlegale auto’s.”
Doe mij dan maar een illegale. :)
bramwillemse zegt
supergoed, exclusief houden die hap. en dan over 10 jaar weer ’s een nieuwe straatauto in zo’n gelimiteerde oplage. Wat een merk zeg, brr!! :D
@Sir Smokalot:
haha de spijker op zijn kop, die argentijnen weten elkaar wat smaak betreft perfect in balans te houden ;)
oh ik lees nu ook in je reply dat er wel degelijk nieuwe pagani’s komen, missschien slim om aan te passen in ’t verhaal / titel, want die wekken een andere indruk!
Reims zegt
En ik ben er net voor aan het sparen…. Toch even € 100,- bij elkaar gespaard, ik dacht: ik kom er wel, nu moet ik voor 2008 klaar zijn… Zucht..
Marijntje zegt
neej niet stoppen ik wil er één als ik in de vut ga en dat duurt nog 30 jaar…
luuk zegt
jammer,jammer,jammer
rider zegt
erg jammer. maar pagani werkt al aan een opvolger. hoogst waarschijnlijk met een compleet nieuwe motor (biturbo!?) en flink verbeterde aerodynamica. men is druk bezig met testwagens allerlei technieken te testen en het onderstel af te stellen.