Het VDA (Verband der Automobilindustrie, de belangenbehartiger van de Duitse auto-fabrikanten) heeft laten weten op de autoshow van Frankfurt voor een ‘vuurwerk aan ideëen voor spaarzame auto’s’ te zorgen. Deze ideëen omvatten conventionele ‘clean-diesel’ technieken maar ook het gebruik van aardgas, hybride-technieken en ‘bio-brandstoffen van de tweede generatie’.
Dit maakte de voorzitter van het VDA (en oud-CDU-minister van Verkeer), Matthias Wissmann, vandaag bekend op een technisch congres in Stuttgart. Klimaatbeheersing en de mogelijke schade die de uitstoot van auto’s aan het milieu toebrengen staan hoog op de politieke agenda, en dus wordt er van autofabrikanten verwacht dat zij met zuiniger en efficientëre auto’s komen. Als concrete voorbeelden noemde Wissmann auto’s met een verbruik van minder dan 3 liter per 100 kilometer, en het seriematig uitrusten van auto’s met een start-stop systeem (onderschreven door leverancier Bosch) en hybride-systemen om de Co2-uitstoot terug te dringen.
Het thema van de IAA 2007 zal “duurzame mobiliteit” zijn. In het kader hiervan beweert Wissmann dat door middel van technologie economie en ecologie volgens hem goed te combineren zijn. Hij wijst er fijntjes op dat aan de belofte om nieuwe auto’s 25% zuiniger te laten zijn dan hun equivalenten in 1990 is voldaan. Een nieuwe auto verbruikt gemiddeld 2 liter minder per 100 kilometer dan een model van twee generaties daarvoor.
Op zich zijn er al veel plannen voor zuinigere auto’s, vooral diesels, dus ik ben benieuwd wat het ‘vuurwerk’ van de VDA precies gaat inhouden, maar ik vermoed o.a. een evolutie van bluetec-achtige technologieën. Er was al een Mercedes op aardgas, en hetzelfde merk werkt met BMW samen aan een (mild-)hybride-systeem. Blijft alleen nog de vraag wat er met ‘bio-brandstoffen van de tweede generatie’ wordt bedoeld… Anyone?
Thibaut zegt
‘vuurwerk aan ideëen voor spaarzame auto’s’
vuurwerk en spaarzaam in één zin…
evo zegt
Anyone? Wellicht bio-ethanol i.c.m. elektrische kracht zoals Saab’s BioPower Hybrid Concept?
Vind het allemaal behoorlijk hypocriet hoor. Allemaal groen willen lijken, terwijl er tegelijkertijd ook een pk-oorlog gevoerd wordt tussen de belangrijkste drie met straks de RS6 als absoluut klapstuk…
floryn zegt
@ evo
nog geen promille van de mensen rijdt in een m5, rs6 of e55 dus statistisch is er geen enkele reden om die auto’s te mijden. Het is wel goed dat er veel wordt nagedacht over vernieuwende technieken om te zorgen dat auto’s lichter worden, receyclebaarder, minder brandstof verbruiken, minder schadelijke uitstoot produceren en wellicht daarbij ook nog eens veiliger worden
Byron zegt
De (tijdelijke) oplossing is dat een auto zuinig is wanneer je rustig rijdt en dat zodra je gas geeft je gewoon vooruit gaat. Bjivoorbeeld een kleine motor met variabele compresie icm een turbo of compressor (zie http://www.gomecsys.com)
Mensen worden wel bewust van alle nadelige gevolgen van de auto. Maar aan de andere kant wil jij wel normaal kunnen invoegen op de snelweg zonder door alle funfers und siebners van de weg te worden geblazen. Over een langere tijd wordt het gewoon waterstof dmv kernenergie. En dan het liefst zoals BMW wederom mooi laat weten. Namelijk een normale verbrandingsmotor en geen fuel cell, want dan rijden we straks allemaal in invalidekarretjes hoe snel deze ook mogen zijn (Lightning GT).
Freude am fahren!!
MurcieBoy zegt
laat ze maar pas met die milieuvriendelijke auto’s komen als ze ook ECHT klaar zijn en niet alleen maar dat gesuggereer sorry hoor maar daar krijg ik echt genoeg van
Sjoerd zegt
Hebben jullie dat ook? Dat je Wiesmann ipv Wissmann leest? Naja zal wel geen foutje zijn want zo milieuvriendelijk zijn die niet….
Maestro zegt
Motoren mogen dan wellicht zuiniger geworden zijn, ze zijn ook zwaarder geworden. M.i. zou de automobielindustrie een grote stap naar minder uitstoot maken door de auto lichter te maken.
Ik meen me te herinneren dat de carrosserie van de eerste Renault Espace voor een deel uit kunststoffen bestond, idem voor de Citroen AX. Waarom is die trend gestopt?!
Lotus bewijst dat deze gedachte niet alleen “groen” is maar ook snelheid geeft!
evo zegt
@Floryn; Gaat niet alleen om de M, AMG en RS modellen. Ik vind een basis 5-serie met 190pk ook al behoorlijk riant voorzien. En dan zijn er nog 5 (zwaardere) motorvarianten te gaan…
biotech is godzilla zegt
Bio-brandstoffen van de eerste generatie worden van de hoogwaardigste delen van planten gemaakt. Bijvoorbeeld bio-ethanol van mais.
Bio-brandstoffen van de tweede generatie worden van plantaardig afval gemaakt. Het kaf ipv het koren, zeg maar. Het voordeel is dat je zo de voedselproductie niet in de weg zit. Het nadeel dat er meer verwerkingsstappen nodig zijn.
SugarFree zegt
Hebben jullie dat ook?
Dat je denkt… nu moet het eens ophouden met die overdreven hype over zuinigheid, groen, hybride en uitstoot?
Er wordt zoveel over ge-ouweh*rd dat het straks averechts gaat werken.
Daarnaast is het zeer de vraag in welke mate uitstoot van auto’s bijdraagt aan het broeikaseffect. De mens is waarschijnlijk verantwoordelijk voor zo’n 3-7% van alle CO2-uitstoot. Het is daarnaast een feit dat de uitstoot over de laatste jaren vele malen lager is uitgevallen dan iedereen geroepen heeft.
Ik zeg: de milieulobby moet eens wat minder serieus genomen worden.
autoblogger zegt
@SugarFree: dat heb ik ook ;)
Maar afgezien van het feit of het een invloed heeft op het broeikaseffect, kun je niet tegenspreken dat al deze maatregelen alleen maar goed kunnen zijn voor onze leefomgeving. Kan me namelijk niet voorstellen dat het slecht is om minder uitlaatgassen of roetdeeltjes de lucht in te sturen… toch?
SugarFree zegt
@ Autoblogger
Je hebt gelijk: het kan op zich niet slecht zijn om minder roetdeeltjes en uitlaatgassen de lucht in te sturen. Maar de vraag is hoe hoog de kosten zijn in verhouding tot het resultaat en vervolgens of die energie niet beter op een andere manier kan worden geïnvesteerd in bv. waterstofmotoren. Maar dan komt weer een andere lobby de hoek om kijken…. tsja….
Porsche Fan zegt
“IAA Frankfurt zal ‘groen’ zijn”
Hahaha En porsche showt hier voor het eerst dan De 997 GT2
als het goed is:P
Zuinige auto hoor;)
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Wat grappig. Worden er een paar alternatieven genoemt.
Biobrandstoffen, maar dit blijkt net zo veel uitstoot te veroorzaken als conventionele brandstoffen. Ik bedoel dus dat ze absoluut niet klimaatneutraal zijn.
Hybride, nou ja iedereen kent het verhaal. Een grote hoax.
Aardgas, dat kan veel beter gebruikt worden. In huis wordt 98% nuttig gebruikt, maar in auto’s maximaal 35%. Is het dan niet heel stom om het beetje aardgas dat er nog is in een auto te stoppen??
Maarja we willen de schijn ophouden dat we goed zijn voor het milieu. Rot toch op..