Trabant was een automerk van de Sachsenring fabrieken uit het voormalige Oost-Duitsland (DDR). In de jaren zestig was de Trabant een redelijk moderne auto te noemen, maar ondanks verschillende verbeteringen, kon het merk de techniek in het Westen niet bijbenen, waar de auto dan ook bekend stond als kwalitatief zeer slecht.
Feitelijk was de Trabant behoorlijk robuust en de techniek vrijwel onverslijtbaar. Als er iets stuk ging, kon dit eenvoudig door de eigenaar zelf worden gerepareerd. Tegenwoordig is de Trabant vooral populair onder verzamelaars en liefhebbers van klassieke auto’s.
Het hoge doe-het-zelf gehalte wordt onderstreept wanneer je naar onderstaand filmpje kijkt. Op het filmpje kun je zien hoe de eindcontrole (niet geheel onbelangrijk) wordt uitgevoerd. Sluit de motorkap netjes af en gaan de deuren soepel open en dicht. Zo niet, dan wordt dat even met “ambachtelijk vakmanschap” in orde gemaakt. Gelukkig is er ondertussen veel veranderd…
Ondertussen viert het Duitse karretje zijn vijftigste verjaardag. Komend weekend zullen naar verwachting tienduizenden Trabant-fans afreizen naar het Oost-Duitse Zwickau om zijn verjaardag te vieren.
Met dank aan Powerslide en Thom voor de tips!
Julian zegt
ah wat een auto’s! zal wel communistisch zijn he, nobody care’s about nobody’s responsibility, keuze is er toch niet
john zegt
ze werken tenminste wel door
martini zegt
toen kon dat nog, zo zie je wat voor koekblikken dit waren en trouwens niet zo gek dat je in deze auto’s je jezelf ook al kon doodrijden met 5 km/h LOL
Glenn zegt
nee hoor, bij volvo hier in gent wordt nog steeds dezelfde techniek toegepast. waarom ook niet, werkt toch perfect, en zo enkele deuken maken elke trabant uniek!
P@ zegt
LOL @ filmpje! Gewoon even met de voet de grill wat bijstellen :’)
Frank zegt
De motivatie is toch hoog… tenminste voor de camera.
DAT zegt
Het plaatwerk wordt eigenlijk gewoon met de hand gemaakt.
Dat ambacht krijg je tegenwoordig alleen maar bij dure engelse wagens.
D.D.B. zegt
Geweldig! Dít is nou autohistorie zoals het zou moeten zijn! Zie je tegenwoordig toch niet meer? Dit filmpje geeft een Trabant nog meer waarde. Super filmpje!
Oja, écht Duits detail: dat matje…
Jan zegt
Geweldig om die routinehandelingen bij die lui te zien! Tikkie hier, trap daar- effe buigen op weer een andere plek en allemaal met het grootste gemak van 1000den keren gedaan hebben. Dat blik en dat plastic was zo zacht dat het allemaal met minimale gebaren kon. Geen geheimen aan die auto voor deze mannen. Schitterend! …Moet je nu eens proberen als je Laguna of je Tiguan een wat slecht sluitende motorkap heeft!
Rimmert zegt
@Jan
Och in Roemenië doen ze het nog steeds zo toch?
http://www.autoblog.nl/archive/2006/01/26/video_maybach_schadeherstel
Jan zegt
“maar ondanks verschillende verbeteringen, kon het merk de techniek in het Westen niet bijbenen” wezenlijk is de techniek niet verbeterd. In de jaren ’80 werd een andere stuursysteem geïntroduceerd en eind jaren ’80 een andere motor. Niet dat men bij Trabant niet wou: Er zijn meerdere prototypes gemaakt, maar dit pastte niet in de “planpolitiek” van Oost-Duitsland. Men wou al lange tijd af van de twee-takt motor. Het merk had de mogelijkheid simpelweg niet om de techniek bij te benen. Overigens, ondanks dat de wachttijd voor een Trabant (meer dan) 10 jaar kon duren, was het autobezit in Oost-Duitsland van alle Oostblok landen het hoogst: 1 op 10.
Adriaan zegt
voor de Vlamingen …….
HAHA.. tis precies de man van Melle
Murrrphy zegt
Ik herinner me een tripje dat ik ooit maakte naar de DDR (voor die Wende dus…) met een Kadett (weliswaar een GSI, in ’t wit). Dat trok veel bekijks: een échte Kadett. Eén man bevuilde zich zelf bijna bij het aanschouwen van deze Über-automobiel.
’t staat voor altijd in mijn geheugen gegrift, zo dichtbij en toch zo veel verschil…
Wel een gaaf filmpje trouwens.
joejojo zegt
Ontzettend gaaf filmpje:
Kunnen jullie Autoblog daar geen serie over maken.
O.a. oost europese bakkies, maar ook de oudere uit bv jaren 70 en 80?
Heerlijk om naar te kijken
pvl zegt
@Adriaan Koekoekstraat, nr. 70, in Melle. Tis nie voor mij, tis voor mijn eenzaamheid ;) :) :). Da was nog eens tv!!!
@Glenn Kheb der ook ooit es gestaan voor een vakantie jobke en ik kan het alleen maar bevestigen. Maar ja die techniek werkt wel uitstekend. Naar het schijnt algemeen toegpast in de autoindustrie, jep nog steeds!!!
Jan zegt
@Murrrphy, gezien dat er wel degelijk Volkswagen Golf, Volvo 242, Citroën GS e.d. werden geïmporteerd, neem ik je verhaal met een korreltje ozut.
lodewijk zegt
WTF man!!:p ik zou mijn geduld al lang verloren hebben bij die deur haha.
LPH zegt
Daar komen de parkeerdeukjes dus vandaan ;-)
CSL zegt
gewoon je hamer erbij pakken en rammen op dat ding.
Pim zegt
Ik dacht dat ik een beunhaasch was, maar dit slaat alles.
Eigenlijk moest het deuntje van Eigen Huis en Tuin eronder.
Murrrphy zegt
@ Jan
Klopt! Maar die waren dan wel behoorlijk zeldzaam. Dit was in 85 in een hagelnieuwe Kadett (één van de laatste serie dus). En in wit was-ie behoorlijk flashy (ook wel fout natuurlijk, maar toch).
Johan zegt
Das echt nog uit de tijd van de hamers en sikkels…
Knorrit zegt
Zie ik daar Herman Finkers? …
GerreLekker zegt
Ik kan u bevestigen dat het bij een aantal Europese merken de dag van vandaag het er soms ook nog zo aan toe gaat….
Gehoord van een werknemer bij ….. als de deur niet goed past, even met een paar man aanhangen, zal den wel passen…
DXR zegt
Lachen man die trabies. ze rammelen, stinken en pruttelen allemaal anders.
Deze heeft ook wat aandacht gekregen toen ik hem zag ;)
http://groups.msn.com/_Secure/0UQBsGfgXQ8EvMj1JzoOemA4bjbbgPB7egtAuFV9JDb70PB4mpIdi!fUjlOzV3jmWvguJV9KQlodM!BjAJa8lnuHO6jTsCzDR4xY57mmI9bV04*ZAGdtjHh8*Xh8QbJ*6/P?dc=4675615822276271120