Aanstaand weekend is het weer tijd voor de 24-uur van Le Mans. De kwalificaties zijn reeds begonnen en ik ben erg benieuwd hoe de diesels zullen presteren tijdens de echte race…
Het team van Audi Sport doet natuurlijk weer mee en strijdt daarbij om een zevende overwinning. Sinds 2000 is Audi in Le Mans immers het te kloppen merk: na vijf overwinningen met de nu al legendarische Audi R8 volgde in juni 2006 de eerste overwinning voor een sportwagen met dieselmotor, de Audi R10. Maar het zal dit jaar een stuk spannender worden, de Peugeot 908 HDI FapFap diesel is namelijk op oorlogspad.
Vorige week zette de Peugeot een nieuw ronderecord neer tijdens een testsessie op het Circuit de la Sarthe. Sébastien Bourdais noteerde een tijd van 3.26,7 minuut, twee seconden sneller dan de Audi R10 van Emanuele Pirro! Het lijkt dus een zeer spannende race te gaan worden.
Fastest lap times:
* 1 Bourdais/Lamy/Sarrazin (Peugeot 908 HDi FAP) 3m 26.707s
* 2 Pirro (Audi R10) 3m 28.277s
* 3 McNish (Audi R10) 3m 28.406s
* 4 Boullion (Pescarolo Judd) 3m 28.574s
* 5 Villeneuve/Gene/Minassian (Peugeot 908 HDi FAP) 3m 30.314s
En wat blijkt, ook na de eerste twee kwalificatiesessies (gisteravond) heeft de Peugeot 908 HDi FAP van Pedro Lamy, Stéphane Sarrazin en Sébastien Bourdais de snelste tijd weten neer te zetten, een voorlopige pole-position!
Andere noemenswaardige aanwezigen zijn Jan Lammers (Racing for Holland) en het Spyker team. Voor Lammers is het een jubileum, hij zal dit weekend voor de 20e keer meerijden op Le Mans. Hij zette tijdens de kwalificatie een negende tijd neer: 3.35,7. De twee andere coureurs van het team zijn David Hart en Jeroen Bleekemolen.
Het Spyker Squadron (Jarek Janis, Mike Hezemans en Jonny Kane) staat op plaats 7 en 9. Peter van Erp: “We are currently in 7th and 9th position on the GT2 grid. With our current base setup we will continue tomorrow; we have two more qualifying sessions to go but we will not use any of the Michelin qualifier tires and will purely focus on the race setup”.
Onze man op lokatie heeft alvast wat foto’s kunnen maken, klik hier voor de gallery.
Foto’s door PressPix/Mike Philippens.
Murrrphy zegt
Het is toch zo dat die diesels langere stints kunnen rijden en daar hun winst boeken?
Ik hou ’t op een overwinning voor een diesel.
autoblogger zegt
Uiteraard gaat er een diesel winnen, vraag is welke ;)
David USA zegt
Ben benieuwd, het beloofd in ieder geval een spannend weekend te worden.
the audi fan zegt
@ autoblogger
ik denk de audi :P
Murrrphy zegt
Ik hou ’t op Audi. Meest ervaring….
The master zegt
Ik hoop de audi!!!!
Murrrphy zegt
Meeste ervaring moet dat zijn
Tim zegt
Jan gaat winnen hur!
JLJ zegt
@Murrrrphy
Zoals je aan de kwalificatietijden kunt zien zijn ze ook absoluut sneller. Hun voordeel halen ze uit het mogen gebruiken van een turbo.
oly zegt
hm peugeot maakt een giga kans natuurlijk als ie nu al sneller is maar wie weet. hoop dat het peugeot beetje verandering is wel leuk.
Whoppa zegt
Ik denk toch dat Audi gaat winnen. Ze kunnen wel sneller zijn over 1 ronden, maar 24 uur blazen is toch een ander verhaal. Ervaring daarom gaat Audi winnen.
Blackdrive zegt
Staat daar nu “Peugeot 908 HDI FapFap diesel” :?
(boven het 2de fototje)
Dimsss zegt
PEUGEOTTT!!! :D
666 zegt
@the audi fan: ik had het erg gevonden mocht je gokken op peugeot met jouw nick name.
Hoe dan ook, Le Mans is en blijft HET leukste evenement van de autosport wat mij betreft. En voor diegenen die op sensatie belust zijn:af en toe vliegen er auto’s. Ja, ze maken zelfs loopings.
Jan zegt
@Blackdrive: Ja, een geintje van de schrijver
Ruben zegt
Peugeot heeft vroeger toch ook al meegedaan aan le mans? Het is niet dat ze geen ervaring hebben ermee, tactisch gezien dan… Of hun nieuwe wagen het technisch zal volhouden is een andere vraag natuurlijk. Ik hoop eigenlijk op peugeot, eens iets anders.
jurrian zegt
Go Peugeot. nu zal je zien dat audi bij de minste geringste tegenstand weer het loodje moet leggen. :P
de peugeot is trouwens ook een stukkie mooier
SHER zegt
ik denk dat de r10 wel weer hoog gaat eindigen. maar het is ook wel leuk dat spyker eindelijk weer meedoet! :P
Lebastille zegt
@ Murrphy: vorig jaar hadden de diesels idd grotere brandstoftanks dan de benzineauto’s. Dit jaar zijn de regels aangepast en zijn ze iig kleiner dan vorig jaar. Ik zou het overigens wel een stunt vinden wanneer Peugeot wint. Knap wanneer je voor het eerste jaar met een diesel meedoet en dan zou winnen. De betrouwbaarheid moet natuurlijk nog maar blijken.
Silverarrow zegt
Eindelijk een beetje concurrentie, alhoewel ik wel denk dat Audi een groot voordeel heeft met al die ervaring die ze laatste jaren hebben op gedaan. Het zou aan de andere kant mooi zijn als Peugot er met de overwinning vandoor gaat.
Marten zegt
Na 10 rondjes loopt de motor nog maar is de rest er afgebroken…. Het blijft frans
bubbel zegt
relexed… hopelijk boekt spyker nu wel een resultaat
Nick zegt
De Audi R10 word toch vervangen omdat er geen open (dakloze) auto’s meer mochtten rijden?
de sjonnies zegt
Moeilijk geval om een winnaar te voorspellen,
De peugeot is een duidelijke doorontwikkeling van de 905B die de laatste keer zwaar hebben gewonnen in ’93 (een 1,2 3tje) en er zit Dassault (vliegtuigbouwer) Cw techniek in.
De Audi heeft een heel ander voordeel : Mijnheer Joest en zoals iedereen weet is Joest het meest succesvolle prive team aller tijden in Le Mans, bovendien heeft Audi natuurlijk ook in het verleden van de Porsche ervaring gebruik mogen maken : Joest- Porsche & Joest-Audi en de Joest Audi’s hebben de Peugeot overwinning van 1993 in 2000 geëvenaard !
Aston Martin Rapide zegt
Ik hoop dat Audi gaat winnen in uberklasse. Verder hoop ik dat Aston Martin eindelijk ook eens wat wint in GT1 klasse. De vorige twee edities waren de corvettes te sterk.
Alex zegt
En nu is het wachten op de ontwikkelingen van diesel in de formule 1
rgseidl zegt
De Peugeot heeft een gesloten cockpit en weegt dus een beetje meer. De aerodyanamica zal echter beter zijn, vandaar wellicht de iets betere rondetijd. Bovendien zullen de piloten van de Peugeot minder last hebben van vaartwind, regen etc. Als je urenlang bij extreem hoog tempo in een open wagen rijdt scheelt dat volgens mij in je concentratievermogen.
Audi heeft het voordeel van een jaar race ervaring met de R10. Desondanks, tenzij Peugeot door technische of andere problemen struikelt, zal Audi flink moeite hebben de overwinning in de GT1 klasse te halen. De absulte overwinning is in ieder geval onzeker, omdat de diesels dit jaar met een 10% kleinere tank moeen rijden dan hun tegenstanders met benzinemotoren.
janbonesplit zegt
de diesels zijn ook sneller omdat ze, volgens mij, ook een grotere cilinder inhoud mogen hebben,
dit is waarschijnlijk zo omdat de benzine motor veel beter ontwikkeld is, omdat dat het meest is gebruikt in de productie/race wagens, en er dus de meeste ervaring is mee opgedaan.
dekster zegt
Audi gaat het worden denk ik, ze zijn misschien wel niet de snelste, je mag niet vergeten dat audi heel veel ervaring heeft op la sarthe. De peugeot zal volgens mij wel een kwaaltje hebben tijdens de race.
dekster zegt
@Janbonesplit
ze hebben meer koppel, benzine zal altijd meer pk’s leveren maar tijdens endurance moet je ook kijken naar het verbruik en dat is het grote voordeel van een diesel ;)
bartholomeo zegt
en daarom krijgen ze een kleinere tank, zodat het voordeel wat kleiner word ….
Fruitcake zegt
Voor de mensen met MotorsTV, vanavond zenden ze live de 2de kwalificatie uit :)
Morgen kan je ook nog de rijdersparade zien :)
Smokin zegt
Die diesels moeten ze allemaal diskwalificeren.
Roken is namelijk niet toegestaan op het circuit.
Ruben zegt
@ rgseidl
Het voordeel van een open wagen is dan wel weer dat het niet zo verschrikkelijk warm wordt in de wagen. Beiden hebben voordelen en nadelen.
sacha zegt
De regelementen voor benzine en diesels waren toch verschillend? Weet iemand wat die verschillen precies waren/zijn ?
Smokin zegt
Benzine
6000 cc zonder turbo/supercharger
4000 cc met turbo/supercharger
Diesel
5500 cc met turbo/supercharger
Quattro zegt
Waarom moeten ze weer Audi nadoen die vuile fransen! Kunnen ze nu echt niets origineels verzinnen ipv Audi weer na te hoeven te doen? Vuile PD’s da zijn het!!!!! Srry voor het iets té mss ;) , maar dat is mijn menig! En die zal NIET veranderen!
Marco zegt
Kwalificatie was vannacht geweldig, iedereen ging echt ‘flat out’ voor meer over Le Mans…
http://www.lemans.org
en voor een super radioverslag
http://www.radiolemans.com
Bart zegt
Peugeot gaat natuurlijk winnen, wat dacht je dan? Ze zijn echt geen vreemden op Le Mans hoor… Ggggggooooo Peugeot…
terazino zegt
Logisch dat ronderecord. Het circuit is 12 meter korter dan vorig jaar
Chief_S5 zegt
Natuurlijk is het duidelijk dat ik hoop dat Audi gaat winnen, maar ze moeten zeker uitkijken voor Peugeot…
mart(w)in zegt
je wint lekkerder in een peugeot !!!
Nick zegt
@Smokin:
Kampvuurtje bouwen wel dan? :P
Mr. R zegt
Ik hoop eigenlijk op een overwinning voor Peugeot. Altijd leuk als een brutale nieuwkomer de boel even op stelten zet!
De marketing-jongens van Audi zullen hun hart wel vasthouden: een overwinning met de diesel-R10 op Le Mans is welhaast nodig voor de promotie van de diesel-R8! Als Peugeot wint zullen ze wel balen dat ze vorig jaar de overwinning niet volledig gebruikt hebben ter promotie van de diesel-R8!
Smokin zegt
@Quattro:
Dus volgens jouw theorie heb je 1 team met diesel motoren, 1 met benzinemotoren en dan nog 1 electrisch en eentje op LPG…..
Alsof Audi de dieselmotor heeft uitgevonden. Het op een goede manier marketen van dieselmotoren mag je wat mij betreft aan Audi toeschrijven, voor de rest doen ze ook niets nieuws.
Brammetje zegt
ik hoop dat peugeot wint. hebben zij ook iets om trots op te zijn toch?
Marco zegt
Maarre, iedereen heeft het over de battle Audi vs Peugeot, maar wat te denken over het nog groter gevecht in GT1, Aston vs Corvette vs Saleen…deze wordt nog spannender dan LMP1…..
pomoek zegt
Ik ben niet een echte Vileneuve-fan, maar zou het wel uniek vinden als hij Le mans gaat winnen. Indy, F1 en Le Mans. Voordeel voor de anti-Vileneuvisten: Als die Le Mans gewonnen heeft zal ie voor altijd uit de spotlights blijven.
Markus zegt
Gaat iemand Nicks vraag nog beantwoorden? Ik dacht ook dat alle auto’s gesloten moesten zijn maar de foto’s laten wat anders zien…
db zegt
@666: mercedes CLR le mans ’99 ? :P
w0o0dy zegt
@Nick&Markus: zowel open als gesloten auto’s zijn toegestaan in LMp1 en LMp2
Het regelement downloaden? http://www.lemans.org/sport/sport/reglements/ressources/auto_2007/regl_2007_prototype_ACO_fr_gb.pdf
Pier zegt
Ik vind het wel mooi dat Peugeot weer meedoet , dus ik hoop op een overwinning voor Peugeot. En nou maar hopen dat die motor die erin ligt ooit eens in een productiemodel komt ;)
w0o0dy zegt
de benzine auto’s mogen 90 liter tanks hebben en de dieselauto’s “maar” 81 liter. Verder is het voordeel van de diesels beperkt door de inlaatrestricties. Dieselmotoren hebben veel meer lucht nodig dan benzine auto’s omdat de brandstof/luchtverhouding bij diesels meer dan 20 delen lucht t.o.v één deel brandstof is en bij de benzinemotoren zal dat rond de 13 delen lucht liggen.
Bramzel zegt
Laat Peugeot maar lekker hard gaan, Audi pakt toch weer het hoogste treetje na 24uur. De Peu’s gaan hoe dan ook tegen technische problemen aanlopen, plus dat ze simpelweg niet zo goed op elkaar zijn ingespeeld als de Audi’s en hun rijders.
mashell zegt
Peugeot is wel een paar jaar wel eens heel succesvol (winaars 92 en 93) geweest op LeMans. Daarintegen wat ze na de Lemans deden was het F1 avontuur en dat is compleet mislukt.
Toch denk ik dat je inderdaad voor de winnaar bij Audi moet zijn, vooral omdat Tom Kristensen daar rijdt en die wint bijna altijd de laatste jaren.
hugo zegt
Peugeot gaat winnen.
De ervaring in de racerij. Jordan peugeot 1997 kon ik mij hirrinneren dat ze het goed deden op hockenheim en monza.
Verder heeft audi de vorige edities gewonnen omdat er geen fabrieks teams meededen. Dus ervaring zegt niet veel.
Als mercedes de CLK GTR weer uit de schuur trekt dan weet ik zeker dat de audi’s nergens blijven.
Alex zegt
Als die peugeot nou ook goede auto’s voor op de weg zou maken… :P
Marten zegt
@Alex: Yeah!!!
chrizzzie zegt
@ Nick, Vanaf 2010 mogen er in de LMP1 geen open auto´s meedoen alleen gesloten die design kenmerken hebben van productieauto´s. Dit laatste zijn ze nog een beetje onduidelijk in. In iedergeval heeft Audi met hun R9 al de toekomst veiliggesteld. In de LMP2 blijven overigens open prototypes behouden.
Ik denk wel dat het interesant wordt want dan gaan er zeker leuke auto´s meerijden en ook meer fabrieksteams. Het is wel jammer voor Lammers want voor hem zal het een stuk moeilijker worden. Ik zeg koop een Spyker carrasorie, snij hier de bovenkant vanaf, en las deze op de dome. Krijg je volgens mij een leuke creatie.
Bastie zegt
@terazino,
“Cicuit is 12 meter korter”.
Stel je rijdt met 200km/u, hetgeen +/- 55 meter per seconde is dan doe je over 12 meter 0.218 seconden —> scheelt heeel veel natuurlijk…
eMilt zegt
Ik zet mijn geld nog maar even op Audi. In race trim ontlopen de Audi en Peugeot elkaar bijna niks. Peugeot wilde gewoon de pole op Woensdag en Stephane Sarassin heeft heel veel risico genomen. Dat heeft hij achteraf ook toegegeven. Toevallig pakt het goed uit omdat de donderdag kwalificatie verregend is. Maar op een race van 24 uur maakt die paar meter voordeel niks uit.
Het zou mij verbazen als Peugeot gaat winnen. Ik zou het al knap vinden als ze met beide auto’s de finish halen. De auto’s hebben namelijk nog nooit 24 uur achter elkaar gereden. Het langste wat ze ooit vol hielden was 12 uur en dat is al weer wat maandjes geleden. Audi heeft echter vorige maand nog op Paul Ricard getest en met drie auto’s een duurtest van 36 uur gedaan. Dus anderhalve keer Le Mans, zonder noemenswaardige problemen.
chrizzzie zegt
@ Bastie: Nou eigenlijk scheelt het helemaal niks :)
Kijk: vorig jaar reden ze 380 ronden / 24 = gemiddeld 15,83 ronden per uur.
60 minuten gedeeld door 15,83 = een gemiddelde rondetijd van 3:47,40.
De gemiddelde snelheid was vorig jaar 215,409 km/h wat +/- 59 meter per seconden is. 1 seconden / 59 meter x 12 meter is 0,203 seconden sneller per ronden op het nieuwe circuit.
3:47,40-0,203 seconden = 3:47,197 gemiddelde ronde tijd op het 12 meter korte circuit.
60 minuten gedeeld door 3:47,497 = 15,85 ronden per uur.
15,85 x 24 = 380,29 ronden maar aangezien je toch op het einde van je ronden afgevlagd wordt win je er dus geen één ronde mee.
pfffff dit is ff ingewikkelde materie voor de vrijdagmiddag maar volgens mij moet het zo wel kloppen.
chrizzzie zegt
P.S. win ik hiermee de vrijdag middag quiz?
Jan zegt
Ik heb reeds gedurende 38 jaar steeds 2 Peugeots bollen in mijn bedrijf.
104 – 204 – 305 – 305 – 106 – 505 – 806 – 807 – Partner HDI – Partner HDI
Ik ken dus hun kwaliteiten door en door en door.
Geen kans dat er ook maar 1 Peugeot aankomt in de 24 uren.
Geen kans.
Geen kans.
:-)
Badbirdy76 zegt
Ik kom net terug uit Le Mans en de AUDI wint natuurlijk met 6 rondjes voorsprong op peugeot maar sdie diesels hebben maar 81 liter benzine aan booord en een benzineauto 90 liter dus dat compenseert de lengte van de stints weer(die Corvette’s en Panoz wagens klinken trouwens erg BRUUT!!!!
Jan zegt
Pffft die Audi’s.
66% van de aan de start vertrokken Audi’s heeft niet eens de eindmeet gehaald en dat na amper 24 uurtjes rijden.
Toegegeven Peugeot deed het iets beter.
50 % heeft de eindmeet gehaald.
Toch een zeer zwak resultaat volgens mij persoonlijk.
Fej zegt
@ Jan
als ik al zo veel Peugeots had gehad als jij en wist dat de kwalitiet niet goed was, dan reed ik nu toch niet meer met een Peugeot hoor! Simpele logica.
Lemans zegt
slecht die audi en peugeots…
ik was ben er elk jaar en ik hoop niet dat er nog meer diesels komen…
ze hebben geen eens een lekker geluidje,je hoort ze niet eens.