Onze minister van Verkeer en Waterstaat annex ideale schoonzoon Camiel Eurlings wil vanaf begin volgend jaar op 3 lokaties een proef doen met variabele snelheidslimieten. Goed nieuws zou je denken. Helaas moeten wij ons hierbij geen voorstellingen maken van lekker doorblaffen naar Oostenrijks model, de maximum snelheid van 120 kilometer per uur blijft jammer genoeg gehandhaafd. Een andere adder onder het gras is dat het voornamelijk om snelheidsverlagingen gaat.
Met deze maatregel wil Eurlings meer inzicht krijgen in de effecten die een variabele limiet heeft op veiligheid, doorstroming en milieu.
De drie lokaties in kwestie:
– De A58 bij Tilburg (aansluiting Goirle-knooppunt De Baars). Zodra de luchtkwaliteitsnormen worden overschreden gaat de Vmax hier omlaag.
– Op het traject A12 Gouda-Woerden zal de snelheid verlaagd worden bij slecht weer en grote verkeersdrukte.
– Op de A1 Muiderberg-Bussum waar nu nog een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur geldt, mag straks 120 kilometer worden gereden op rustige uren zoals buiten de spits om te onderzoeken in hoeverre de reistijd daarmee wordt verkort.
Vooral het laatste is lachwekkend. Op rustige uren kan je volgens mij een redelijk constante snelheid aanhouden. Dan is het toch niet zo moeilijk om uit te rekenen hoeveel minuten reistijd het afleggen van een bepaalde afstand scheelt als je 120 rijdt ipv 100? Of denk ik nou weer te simpel?
Hopelijk slaan de variabele snelheidslimieten aan en zal er in de toekomst misschien meer naar boven bijgesteld worden (via nu.nl).
floryn zegt
met die christenen in combinatie met socialisten aa nde macht hier wordt het zoiezo niks voor de automobilisten
vincent#1 zegt
variabel, naar boven bijgesteld mag ik hopen??
Rednas zegt
In principe is er niks mis mee, is het druk of slecht weer; snelheid omlaag.
Maar is het rustig mag het wat mij betreft(en vele anderen,denk ik)best een stukkie harder, al is het maar 140 km/h,dat zou al een hele verbetering zijn!
Maar ja al die linkse rakkers&co die zullen ons als brave automobilist waarschijnlijk een pak stro in de weg leggen en nog wat verder uitzuigen!
Ben benieuwd hoe deze proef gaat verlopen…
jurrian zegt
als ze nou gewoon eens alle verkeersdrempels verwijderen, dat verlaagt reistijden, verminderd co2 uitstoot omdat niet iedereen onnodig hoeft te stoppen en op te trekken.
David USA zegt
Op de A12 waar ik elke dag langskom, hangen overal al matrix borden met meestal 90 of 70. Maar dat lost helemaal niks op! Gewoon extra rijbanen aanleggen, en gewoon die spitsstrook van 7m breed vanaf woerden tot aan utrecht openen!!!!
Susp1cious zegt
ja leuk dat variabele gedoe. komt er gewoon op neer dat we overal weer minder snel mogen rijden.
luc zegt
ik zie het nut er niet van in om op een snelweg de snelheid te verlagen
bij wegwerkzaamheden en drukte zie ik het nut er wel van in
Maarten zegt
Zolang het grootste deel van de automobilisten zich niet aan de snelheidslimieten houden, heeft dit geen enkele nut
Bramzel zegt
Ze moeten gewoon zoals de rest van Europa 130 als snelheid gaan hanteren. Werkt prima, en het word er echt niks onveiliger door.
Giuliettalover zegt
Klinkt leuk, maar met de huidige focus of broeikasgassen en het streven naar verminderde uitstoot en nationale doelstellingen die gehaald moeten worden, zal er ECHT geen snelheidsverhoging meer plaats vinden.
Denk aan de discussies die in duitsland oplaaiden toen Merkel toegaf dat er wat moest gebeuren in Duitsland met hun totale uitstoot. Helaas is het zo dat er snel naar voor het publiek herkenbare maatregelen wordt verwezen, die doen lijken of de politiek daadkrachtig optreedt.
Denk aan het “gloeilamp verbod” ballonnetje van een paar weken geleden.
En STEL dat er ergens wel zo’n verhoging zal worden toegestaan, dan kun je er donder op zeggen dat onze nationale belastingheffers nog intersiever aan de kant van de weg staan te incasseren. (liefst zwaar verdekt opgesteld, zoals langs de A50 afgelopen zondag….)
JA, ik ben pessimistisch gestemd als het om topsnelheden gaat ….
BaasTim zegt
Het is heel simpel, al gaan we verhogen naar 140, dan gaat iedereen 160/180 rijden, gewoonweg omdat je dan je rijbewijs niet kwijtraakt! Bij 160/180 kan het gevaarlijk worden
Als we 120 hanteren dan rijdt iedereen 140/150, en wordt er zodanig “niet roekeloos” gereden waardoor minder ongelukken gebeuren.
Uitzonderingen daargelaten die altijd rond de 180 rijden.
Giz zegt
Dit doen ze nu toch al, alleen al dan wanneer er al drukte is. Maar dit is nou niet baanbrekend oid. Op veel stukken wordt dit al gedaan door matrix borden.
ZOEF zegt
Mmmm mooi! Weet je wat mij het meest opvalt?
“reistijden verminderen”.
Dat is de eerste keer dat ik een links politicus zoiets als na te streven doel hoor stellen!
Misschien, zoals KiWi wel eens zegt, zegeviert ooit toch nog eens het gezond verstand…maar wel hopelijk within our lifetime.
Robin zegt
Hahaha ja die onderste is idd leuk, maar er zal nog wel informatie bijhoren die voor ons onbekend is. Misschien door stroom bij bepaalde kruispunten of overgangen van 3 naar 2 banen… beetje meer wat voor tijdwinst 120 dan nog opleverd t.o.v. 100….
evo zegt
Belachelijk! Variabel prima, maar dan naar boven s’íl vous plâit! Er zijn nog veel te veel wegen waarbij ’s avonds laat of ’s nachts 100km pro stunde gereden moet worden. Hans Breukhoven’s rijbewijs was laatst op de A16 ’s avonds laat toch ook ingenomen? Vind ik niet heel gek, als je daar laat 100km/h moet rijden, val je vanzelf wel in slaap, met alle gevolgen van dien… Bovendien heb je dan nog meer getraumatiseerde arbeiders die dan weer die aan de weg gekleefde en opengereten lichaamsdelen moeten opruimen. Excuses dat ik mij zo uitdruk, maar ik vind gewoon dat er ook eens een uitvoerig onderzoek moet komen naar slaperigheid achter het stuur… Nu kun je allemaal aankomen met “je moet ook niet slaperig achter het stuur gaan zitten”. Je comprends, maar van 100km/h is het gewoon een logisch gevolg dat je in slaap dommelt…
Ik begrijp best dat het allemaal niet té veel naar boven geschroefd kan worden (bovendien gaan alle nachtelijke drugsdealertjes dan nog harder racen op de openbare weg…), maar op veel wegen kan in de donkere uurtjes met gemak 120 dan wel 140km/h gereden worden. Enne, laten we wel wezen, de snelheid op Neerlands wegen is de laatste tijd al drastisch verlaagd. Kon je een aantal jaar geleden nog op de A13 gerust 120km/h rijden, nu is de snelheid daar sowieso maximaal 100km/h. Echter, afgelopen jaar brandden hier bijna continu matrix-borden die aangaven dat je er maximaal 90km/h mag. En dan heb je ook nog die trajectcontrole waar je maximaal maar 80km/h mag. Bovendien 80km/h = minder snelle doorstroming = nog meer files. Dank je wel verkeer en waterstaat, neem er nog één…..!
DAT zegt
Na 100 dagen nadenken komt Camiel met dit voorstel.
Baanbrekend, Revolutionair, Visionair, Briljant !
Diep ontzag voor deze totaal nieuwe politiek. Sarkozy, Merkel en Blair zijn er niets bij.
Gert zegt
@BaasTim: Ik weet niet waar je woont, maar duidelijk niet in de randstad of verder naar het zuiden. Het is al een hele prestatie als mensen 120 rijden als ze dat MOGEN!
Kom net uit groningen en daar is het idd de normaalste zaak van de wereld dat iedereen lekker 140 kachelt, heerlijk. Rijdt je hier in de randstad 140 dan lijkt het of je in een F1 auto zit die samen met brommobielen aan het rijden is…..
Dus misschien als ze 140 mogen gaan ze wel 120 rijden….
dave zegt
Ons wegennet is helemaal niet geschikt om zulke hoge snelheden te rijden. Dus variabel prima. Overal trajectcontrole om 80 te rijden.(lost de aso’s onder ons mooi op) Buiten de spits (bestaat dat nog??) wel omhoog met die max snelheid richting 130+,
Wouter zegt
Nederland en snelheids limieten = HOPELOOS ! Dat onbeperkt niet haalbaar in NL is, is begrijpbaar ! Maar stukken waar 120 gereden MAG worden, zijn er nog honderden mensen die 100 gaan rijden. Ook een grote hindernis is inhalen met een minimaal snelheidsverschil.Zou iedereen zich beter instellen op de maximumsnelheid, inhalen met een snelheidsverschil en rechts aanhouden dan zou dit een tal avn ergernissen besparen ! Allereerst al de bumperklevers omdat deze normaliter wel 120+ rijden. De bumperklevers zijn in de meeste situaties de mensen die het meeste aantal kilometers per jaar maken.
daan zegt
Prut kabinet
als je harder gaat rijden stroomt het verkeer veel beter door
misschien moet je ook minder op-/afritten maken en meer asfalt
Mr. R zegt
Nou-nou, wat een negatieve reacties! Ik vind het mooi dat ze alvast gaan testen of het werkt! Liever de snelheid tijdelijk omlaag dan altijd langzaam rijden of de snelheid omhoog als er weinig verkeer is. Niet alles kan en ook niet alles kan in één keer. Dit is een mooi begin! Ga zo door Camiel! :)
Benny1 zegt
Inderdaad dit is echt lachwekkend. Zelfs wij als NUKEBU’s weten dat dit toch geen reet gaat uitmaken.
Pomoek zegt
@Zoef: Eurlings behoort absoluut tot de rechterzijde van het CDA, dit mannetje is zeker niet links te noemen. Het is hoe dan ook wederom weer geen oplossing voor de problemen met het verkeer in NL. Het gaat om de FILES!!!
Fastback zegt
@ dave
“Ons wegennet is helemaal niet geschikt om zulke hoge snelheden te rijden.”
Wel eens in het buitenland geweest? Belgie ofzo?
Of ben je toch een Nederlander? ;)
Bramzel zegt
@dave: ik snap ook niet waarom het in Denemarken wel kan en hier niet.
Arie Nap zegt
“Op het traject A12 Gouda-Woerden zal de snelheid verlaagd worden bij slecht weer en grote verkeersdrukte.”
Grote kans dat daar een andere reden voor is, bij Reeuwijk zit daar een gemene bocht waar pas een keer een keer een dode is gevallen (kennis) dankzij aquaplanning, daar heeft het dus waarschijnlijk niet met de lucht te maken maar met de veiligheid…
Rick dos zegt
Zozo, dat worden nog eens grote borden als je Nederland binnen komt rijden.
Op snelwegen 120km/u op sommige weer 100km/u MAAR als het rustig is dan mag je 120km/u MAAR bij verkeersdrukte is het weer wat langzamer rijden (weten nog niet hoeveel MAAR dat zie je wel als de situatie zich voordoet) MAAR als de luchtkwaliteitsnormen worden overscheden dan is het ook weer langzamer rijden (weten nog niet hoeveel MAAR dat zie je wel als de situatie zich voordoet)
Op B-wegen 80 km/u
In de bebouwde kom 50 km/u
En AL deze informatie moet je als toerist in een paar seconden tot je nemen. WELL GOOD LUCK WITH THAT! ;)
de sjonnies zegt
Jongens, wat hadden jullie dan verwacht van een Verspee-de Natie !
Moest vorige week Zaterdag ‘even’ naar Frankrijk via Terneuzen om een reisgenoot op te halen, doe daar normaal 1.5 a 2 uur over maar om 5.30 ’s ochtends draaide ik het op m’n gemakkie in 1 uur !
Stel je je toch eens voor dat we ’s nachts en ’s ochtends vroeg HARD mogen rijden FOEI toch !
Solstice zegt
Ik heb voor mezelf altijd al een variabele snelheidslimiet, werkt perfect ;-)
Dus zegt
Die had ik ook ja….tot ik een paar keer snachts rond 2.00u en 3.00u op de gevoelige plaat werd vastgelegd door een stel die-hards van het struikroverkorps.
Gelukkig kwam ik langs, anders hadden ze die nacht zonder fotos naar huis gemoeten….er was geen kip.
Mr. R zegt
@Rick dos: Erg grappig, maar je hebt wel een punt! Ik dacht dat die variabele snelheden mooi op de matrixborden konden… maar Nederlandse matrixborden zijn maar berekend op twéé cijfers! Wie dat trouwens bedacht heeft…
Germania zegt
Rot otch op met al die kut smoezen. Uit onderzoeken blijkt dat alle auto’s bij elkaar nog niet goed zijn voor 10% van alle CO2 uitstoot. Boosdoener is de industrie met ruim 45% !!! Gewoon zakkevullerij, lekker snelheidsboetes uitschrijven en de kas maar vullen! Geef nog niet, als ze ook nog wat nuutig mee doen. Denk aan het aanpakken van de A1, A2 en het doortrekken van de
A4 waar ze al decenia mee bezig… ?
Of je nou met 100 of 120 of 140 rijdt, alleen bij stationair draaien heb je onvolledige verbranding en dus last van veel CO2 uitstoot en niet bij 140 km/h zoals vaak beweert wordt? Pak de files nou eens aan en laat ons lekker door jakkeren want ik zie geen enkele reden waarom je om 21.00 uur niet 150 km/h zou kunnen rijden?
Rick dos zegt
@Mr. R
Das idd waar. Helemaal niet aan gedacht. Zal ook wel weer een leuke investering betekenen.
Mark zegt
@Wouter. Inderdaad. Je zit op de linkerbaan omdat er op de rechterbaan niet de maximumsnelheid wordt gereden, en ja als je 120 mag wil je ook 120 rijden…maarja niet iedereen. (om over de stoeterij aan vrachtwagens maar te zwijgen..)
Lexus-menia zegt
Hebben jullie nog niet door dat onze sluwe YUP(alias Camiel Eurlings ) geen alternatieve oplossing voor ons verkeer heeft.
Zie de logica van hem)Op het traject A12 Gouda-Woerden zal de snelheid verlaagd worden bij slecht weer en grote verkeersdrukte.DAT SPREEK TOCH VOOR ZICH dat je de situatie zelf in schat.En al die stil staande auto in de file zorgen toch dat er meer uitstoot op 1 gebied.Die YUP en die JUDAS van Koos Spee hebben nog nooit onze automobilsten een voordeel gegeven.
Dat ze regels stellen kan ik me begrijpen:maar wel duidelijke regels om het beter te maken voor automobilisten en het mileu.Maar tot heden heeft geen 1 minister iets beters gedaan dan de andere.Okee Die kerel van LPF(de Boer) in zijn korte tijd) had hij wel een klein beetje voordeel voor ons automobilsten.
Henk zegt
Hoi ik heb het probleem gewoon opgelost door een amirikaan met een miles teller er in te kopen zouden meer mensen moeten doen dan schiet het teminste op
John zegt
@floryn: jou reactie slaat echt nergens op, snelheidslimieten hebben nix met Christenen te maken (of andersom zo je wilt). Mag ik je er op wijzen dat juist deze maatregelen zijn genomen onder het liberale paarse kabinet?
@vincent #1: Lees dan het stukje nog maar eens rustig na :( Het is net als huuraanpassingen en belastingaanpassingen => altijd negatief, dus in het geval van huur en belasting omhoog, en bij snelheid omlaag!
@Rednas: Grote kans dat deze proef gaat mislukken omdat de mensen te bang zijn om een prent op te lopen en dus gewoon 100 blijven rijden.
Ik pleit voor afschaffing van het woord snelweg. Dat duidt op snelheid. De oorspronkelijke naam dekt de lading veel beter: Rijksweg. Dat geeft de werkelijke aard aan: langzaam en bovenmatig gecontroleerd door machtswellustige kommaneukers.
@Giuliettalover: Ze moeten eerst maar eens onomstotelijk bewijzen dat de focus op broeikasgassen wel terecht is. Dat is namelijk nog maar de vraag. Daarnaast moet dan ook de invloed van het autoverkeer nog maar eens duidelijk vastgesteld worden, dat is momenteel alleen een politiek (milieulobby = politiek) issue.
Hard rijden is absoluut niet gevaarlijk. Ik rijdt al jaren met de maximale no-claim van 80% en rij altijd harder dan 100 of 120 => het is niets anders dan geldklopperij van de politieke maffia. De belangrijkste reden om harder te rijden is juist de verkeersveiligheid. Bij 100 sukkel ik echt in slaap, is me één keer overkomen en zal me geen tweede keer gebeuren.
@evo: Ik vindt je stelling dat met name de ‘nachtelijke drugsdealertjes’ harder gaan rijden. Ik, en heel veel hardwerkende mensen met mij, zitten ’s avonds laat op de weg en rijden harder dan die belachelijke slaapverwekkende limiet van 100.
@dave: Sorry, slaat nergens op. Volgens de overheid zijn de wegen “oorspronkelijk ontworpen op een snelheid van 120 km/h”, maar dan praten we wel over autotechniek van meer dan 30 jaar geleden!
Degenen die jij als aso betiteld snappen tenminste wel dat een verlaging van de snelheid alleen maar een vermindering van de doorstroming tot gevolg heeft. Met over trajectcontrole en 80 zou er inderdaad een eindeloze spits ontstaan.
Dat er een maximumsnelheid is is prima, maar de stringente controle er op slaat nergens op. Als je iemand wilt inhalen, prima, maar doe dat dan zo snel mogelijk zodat je een ander niet hindert en ga anders 2 kilometer langzamer rijden en blijft er achter!!!
@Arie Nap: Kom op, een dode in een gemene bocht met aquaplanning is bepaald geen reden voor een massale verlaging van de snelheid. Als hij de enige is geweest die er daar die dag af is gegaan, dan ben ik sterk geneigd om te denken dat zijn banden misschien wel kaal waren, z’n schokdempers slecht, of iets dergelijks.
@Rick dos: Daarom zie je al die toeristen nu al zo verbaasd kijken als ze een keer aangehouden worden. Ze hebben er totaal geen idee van dat ze wat fout deden.
Overigens vergeet je er nog een paar: In grote delen van de bebouwde kom 30, op woonerven stapvoets (waarvan nog steeds niemand precies weet hoe langzaam dat nu eigenlijk is), op nieuw asfalt 90, op provinciale wegen 80, maar als er een groene streep staat 100 (ook dat heeft 99% van NL nog steeds niet door) maar inhalen is verboden, dus die 100 gaat u toch nooit halen. In verblijfsgebieden 60, en dan hebben we voor de variatie ook nog stukken met 70, stukken met 90 waarvan niemand duidelijk is wanneer en waar die nu eigenlijk voor dienen.
@Germania: Helemaal mee eens!
@Lexus-mania: Is het logisch? De overheid denkt toch voor je? Ik ben altijd blij als het hard regent en rustig is op de weg. Door het opspattende water is mijn kenteken dan niet leesbaar, dus kan ik rustig even doorblazen :)
Die grote bedrijven doen het veel slimmer. Ze bieden de minister af en toe een etentje aan, geven kaartjes voor eurodisney of een ander snoepreisje, af en toe een flesje wijn onder het mom van relatiegeschenk en de bedrijven kunnen lekker blijven vervuilen
SXKLSVEN zegt
ik rijd altijd 140 km/h voel ik goed dat is wel gnoeg