Terwijl Dennis en Wouter het leuk lijken te vinden om lelijke Saab spyshots te posten, is dit voor mij een verplicht nummer. De 9-3 Sport Sedan, SportCombi en Cabrio zijn namelijk “ingrijpend vernieuwd”, zoals een Porsche designer het zou omschrijven.
Afbeeldingen van de 9-3 Sedan, de 9-3 Cabrio en de 9-3 SportCombi.
Rest mij alleen de vraag, is Saab nog steeds een vrouwenmerk?
Vooruitstrevende techniek onder een dynamische huid
* Modern Scandinavisch design, geïnspireerd op de Saab Aero X conceptauto
* Saabs XWD geeft rijplezier een nieuwe dimensie
* Nieuwe diesel met tweetrapsturbo is nieuwe maatstaf in zijn klasseDe nieuwe Saab 9-3 zit zelfverzekerder dan ooit in zijn vel. Bovendien is de 9-3 de eerste Saab die profiteert van vele verbeteringen op het gebied van aandrijving, zoals de introductie van vierwielaandrijving en sterkere benzine-, diesel- en BioPower-motoren.
Het opvallende front van de 9-3 is geïnspireerd op de bekroonde Saab Aero X conceptauto en geeft de reeks een sportieve uitstraling. Dat nieuwe gezicht is de voorbode van een motorenaanbod dat bestaat uit onder meer een vooruitstrevende 1,9-liter dieselmotor met een tweetrapsturbo en 180 pk (132 kW), een tot 280 pk (206 kW) opgevoerde 2,8-liter V6 benzinemotor met turbo en een nieuwe BioPower-uitvoering op basis van de 2.0t met 175 pk (129 kW); in combinatie met E85-brandstof levert deze motor 200 pk (147 kW).
Saabs geavanceerde vierwielaandrijving – Saab XWD, ofwel ‘cross wheel drive’ – is exclusief voor de Aero-uitvoeringen van de 9-3 Sport Sedan en Sport Estate. XWD is innovatief door beter tractiemanagement van de afzonderlijke wielen en het gebruik van een elektronisch gestuurd sperdifferentieel op de achteras.
De nieuwe 1,9-liter turbodiesel is de efficiëntste dieselmotor in zijn klasse en de eerste in zijn segment met een tweetrapsturbo.
Progressive design
* Dynamisch en coherent ontwerp met mooie details aan voor-, zij- en achterkant
* Front geïnspireerd op Aero X conceptauto
* ‘Schelpvormige’ motorkap, strakke lijnen, achterlichten achter wit rookglasDe nieuwe 9-3 is uiterlijk te herkennen aan het compleet nieuwe plaatwerk vóór de A-stijl. Bij de Sport Sedan bijvoorbeeld is 70 procent van de onderdelen en plaatwerkdelen aan de buitenkant nieuw. Zowel voor als achter zijn nieuwe bumpers en lichtunits gemonteerd. De Sport Sedan en Sport Estate zijn voorzien van nieuwe deuren en deurgrepen. Dorpelverbreders zijn voortaan op elke uitvoering standaard. Samen zorgen ze voor een zelfverzekerde en krachtige uitstraling.
Saabs nieuwe designstrategie laat moderne en klassieke Saab-thema’s samenkomen in een vooruitstrevende en moderne uitdrukking van het onderscheidende karakter van het merk.
De jongste evolutie van de Saab-grille is dieper en prominenter; de Aero X conceptauto gaf al een voorproefje. De grille wordt vergezeld door nieuwe koplampunits met helder glas en met een dunne, wenkbrauwachtige lichtstrip die de 9-3 nog beter als Saab herkenbaar maakt. Deze lichtunits lopen rond de hoeken van de carrosserie en eindigen in een oplopende lijn – een verwijzing naar de 9-5 en het oermodel van de Saab 900. Het vleugelmotief van de grille, dat verwijst naar de historie van Saab als vliegtuigbouwer, is natuurlijk behouden gebleven.
Nog zo’n herkenbaar Saab-designelement is de motorkap, die zich als een schelp over de bovenzijde van de voorschermen sluit. In de motorkap is, net als bij de Aero X, een vloeiend, U-vormig profiel gestanst. Deze benadrukt de ronding van de voorruit.
De lijnen aan de voorzijde worden benadrukt door de voorbumper en voorspoiler met een diepe, trapezoïde luchtinlaat; bij de Aero-uitvoeringen komt deze nog sterker tot uiting. De inlaat wordt geflankeerd door diepe, zwarte openingen die zijn afgewerkt met een lijst in mat chroom, net als de grille. Net als bij de Aero X verwijzen deze naar de luchtinlaten van een straaljager.
De achterzijde van de Sport Sedan en de Cabriolet zijn voortaan voorzien van lichtunits achter wit rookglas. De bumpers zijn voller van vorm, met mooie gebogen en ononderbroken oppervlakken. De kofferdeksels van alle varianten zijn getooid met een matchromen sierstrip met geïntegreerde badge, net als de Sport Estate Vector/Aero al had.
Door het weglaten van alle stootstrips van de bumpers en de deuren is de uitstraling van de 9-3 strakker, eenvoudiger en meer samenhangend. De nieuwe deurpanelen zijn simpeler en strakker, en zijn voorzien van nieuw ontworpen deurgrepen in de kleur van de carrosserie. De dorpelverbreders zijn zowel voor als achter optisch verbonden met de hoeken van de bumpers.
Door het monteren van plattere ruitenwissers is het windgeruis afgenomen. Er is keus uit nieuwe lichtmetalen wielen, waaronder een uitvoering in 18 inch diameter, die voor alle varianten – behalve de 1.8i – als optie leverbaar is. Twee nieuwe kleuren, waaronder het Snow Silver metallic van de Aero X, zijn toegevoegd aan het kleurenpalet.
Sporty – driver focus
* Saab’s XWD betrekt de bestuurder beter bij het rijden
* Actief aandrijfsysteem voor de beste prestaties in zijn klasse
* Trekkracht kan voor 100 procent naar de achterwielen worden gestuurd
* Baanbrekende techniek: preventief ingrijpen en actief sperdifferentieel achter
* Nieuw subframe achter en gewijzigde ophangingsgeometrieSaab XWD is een nieuw actief vierwielaandrijvingssysteem dat is ontworpen voor een optimaal weggedrag en betere stabiliteit in alle situaties. Het systeem is standaard in combinatie met de 2.8 V6 turbomotor met 280 pk (206 kW), die op zijn beurt leverbaar is in de Aero-uitvoeringen van de 9-3 Sport Sedan en Sport Estate. De trekkracht van de motor is met 15 procent toegenomen tot 400 Nm om de betere tractie volop te benutten. De V6 is te koppelen aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zesbak automatische transmissie. Saab XWD omvat twee noviteiten: het preventief inschakelen van de achterwielen voor optimale tractie en een actief sperdifferentieel achter (eLSD) dat een variabele verdeling van de trekkracht tussen de twee achterwielen mogelijk maakt.
Saab XWD is een volautomatisch systeem dat ingrijpt als het nodig is en tot 100 procent van de trekkracht naar de voor- of de achterwielen kan sturen. Het zorgt voor een veilig en betrouwbaar weggedrag op wegen met weinig grip en geeft de rijervaring in de Saab 9-3 Aero een extra sportieve dimensie op welke weg dan ook. Doordat de aandrijfkrachten heel nauwkeurig verdeeld worden tussen de voor- en achteras, hoeft het ESP minder gas- of remingrepen te verrichten. Daardoor is de bestuurder beter betrokken bij het rijden.
De aansturing van het systeem werkt in harmonie met de modules van de motor, de transmissie en ABS en ESP. De hardware bestaat uit een Power Take-off Unit (PTU) in de eindoverbrenging op de vooras, die trekkracht van de motor door een aandrijfas naar de Rear Drive Module (RDM) stuurt. Daarin is een Torque Transfer Device (TTD) en een optioneel elektronisch gestuurd Limited Slip Differential (eLSD) opgenomen. Zowel TTD als eLSD zijn natte meerplaatskoppelingen van Haldex.
Bij acceleratie vanuit stilstand wordt TTD ingeschakeld als de koppelingsplaten onder hydraulische druk samengedrukt worden – en daarmee het RDM inschakelen. Deze preventieve functie is een belangrijke verbetering ten opzichte van bestaande techniek en vereist de detectie van wielslip voordat TTD in actie komt. Het zorgt bovendien voor maximale tractie op het moment van wegrijden en een vloeiende, krachtige acceleratie vanuit stilstand.
Eenmaal op de weg verdeelt een in- en uitlaatklep in de TTD de aandrijfkrachten tussen de voor- en achteras door de druk op de natte koppelingsplaten op te voeren of te reduceren. Dat gebeurt continu en geheel schokvrij. Saab XWD zorgt in bochten voor betere en uitgebalanceerde rijeigenschappen. Daarbij maakt het systeem gebruik van de sensoren van ABS en ESP, die de wielsnelheden, de gierhoek van de auto en de stuuruitslag bijhouden. In combinatie met een zorgvuldige programmering zorgt Saab XWD voor aandrijfkrachten op de achteras om een goede balans te zoeken tussen overstuur en onderstuur.
Op de snelweg krijgen de achterwielen slechts 5 tot 10 procent van de trekkracht, omdat tractie of optimale grip hier niet van belang zijn. De bestuurder merkt dat alleen door de sterk verbeterde stabiliteit. Bovendien verbruikt de auto bij deze instellingen minder brandstof.
Ultiem aan Saab XWD is de optie eLSD. Het is de eerste keer dat een elektronisch gestuurd sperdifferentieel op de achteras in een auto in dit marktsegment wordt toegepast. eLSD is naast de RDM geïnstalleerd en werkt volgens het principe van de grotere TTD. Het sperdifferentieel gebruikt de input van de sensoren in de achterwielen en kan tot 40 procent van de totale trekkracht naar het achterwiel sturen dat het meeste grip heeft. eLSD komt vooral van pas op gladde wegen, of in situaties waar de auto remt op ongelijke soorten ondergrond.
eLSD geeft de bestuurder meer controle over zijn Saab wanneer hij een bocht snel neemt of een manoeuvre op hoge snelheid maakt – door bijvoorbeeld van rijstrook te wisselen – door tijdelijk meer of minder aandrijving naar een van de achterwielen te sturen. Daardoor blijft de achterkant van de auto beter in het spoor van de voorwielen. Doordat het uitbreken van de achterkant wordt voorkomen, blijft de auto beter in balans en beter onder controle van de bestuurder, zonder tussenkomst van elektronische rijassistenten.
Een Saab met Saab XWD wordt uitgerust met een nieuw subframe achter, om plaats te creëren voor de RDM, de andere geometrie van de achterwielophanging en de aansluitingen van de wielen op de aandrijfassen. De driedelige aandrijfas draait door twee lagers voor een soepele overbrenging. De wielbasis en de spoorbreedte achter zijn ongewijzigd. Saab XWD is vanaf begin volgend jaar verkrijgbaar.
Andere verbeteringen aan het rijgedrag:
Standaard Sport Mode op automatische transmissies. Deze functie is inschakelbaar met een knop op het instrumentenpaneel en stemt de gekozen versnelling beter af op de intenties van de bestuurder. Als de bestuurder het gas even loslaat houdt de automaat de huidige versnelling vast om beter op de motor af te remmen en snel weer op te trekken als dat nodig is. Tijdens het remmen schakelt de automaat sneller terug, afhankelijk van de mate van vertraging.
Optionele bi-xenonkoplampen met bochtfunctie zorgen voor een beter zicht op de weg. De lampen zijn gekoppeld aan de besturing en draaien tot 15 graden links of rechts bij het maken van een bocht bij een snelheid boven 15 km/uur. Bij snelheden boven de 110 km/uur komt het dimlicht iets omhoog om de zichtwijdte te vergroten.
Responsible Performance
* Tweetrapsturbodiesel; de beste motor in zijn klasse
* Een nieuwe Saab BioPower-variant
* Meer vermogen voor de 2.8 V6 Turbo in combinatie met Saab XWDNieuwe 1.9 TTiD-motor
De 9-3 is nu verkrijgbaar met een nieuwe viercilinder dieselmotor met een unieke tweetrapsturbo, een wereldprimeur in het premiumsegment, die de motor nog efficiënter maakt. De 1,9-liter zestienkleppenmotor is TTiD gedoopt en produceert een vermogen van 180 pk (132 kW) en 400 Nm trekkracht. Dat is meer dan concurrerende auto’s in deze klasse kunnen leveren. Het gemiddelde verbruik van 5,9 liter per 100 kilometer (Sport Sedan) is eveneens ongeëvenaard, en dat terwijl de acceleratie tussen de versnellingen niet onderdoet voor die van de 2.8 V6 Turbo benzinemotor.
De turbocharger is geïntegreerd in het uitlaatkanaal en bestaat uit twee turbo’s van verschillende afmetingen. De twee schoepenwielen zijn na elkaar gemonteerd, maar beide kunnen zowel elkaars in- en uitlaatlucht ‘ontlopen’ als samenwerken. Op deze manier levert de auto altijd de beste prestaties: onmiddellijke trekkracht bij lage toerentallen – met dank aan de kleine turbo, die draait op een lichte toestroom van uitlaatgassen – en veel vermogen in het hoge toerengebied, als de grote turbo in actie komt.
Saabs tweetrapsturbo maakt gebruik van meerdere bypass-kleppen die de uitlaatgassen naar de twee schoepenwielen sturen of die juist van de compressors af leiden. Van stationair tot 1.500 toeren krijgt alleen de kleinste turbo lucht. Tussen 1.500 en 3.000 toeren wordt de lucht tussen beide turbo’s verdeeld. Dit is de (vloeiende) aanzet naar 3.000 toeren en meer, wanneer alleen de grote turbo werkt.
Het compacte ontwerp is ruimtebesparender dan systemen die twee externe, in serie geschakelde turbo’s gebruiken. Door het ontwerp is slechts een zeer klein aantal verbindingen en pakkingen nodig om de complexe aansturing en regulering van de uitlaatgassen aan beide kanten van de turbo’s te realiseren.
De TTiD-motor is een belangrijke doorontwikkeling van de bestaande zestienkleps 1.9 TiD-motor met common-railinspuiting, ofwel directe en meervoudige brandstofinjectie. De motor werkt met een maximale inspuitdruk van 1,8 bar (1,4 voor de TiD) bij een lage compressieverhouding van 16,5:1 (TiD: 17,5:1). Het gietijzeren motorblok, de aluminium cilinderkop en alle inwendige onderdelen zijn versterkt om de hogere druk te kunnen weerstaan.
Het uitlaatgasrecirculatiesysteem (EGR) kenmerkt zich door een extreem efficiënte koeling en is nu voorzien van een elektronisch aangestuurde bypass voor nog betere emissiewaarden. In combinatie met een onderhoudsvrije roetfilter zorgt de EGR ervoor dat de TTiD-motor naar verwachting aan de strenge toekomstige Euro5-emissienorm voldoet.
Andere technische verbeteringen zijn de grotere intercooler om de inlaatlucht beter te koelen, de efficiëntere voorverwarmingselementen in de cilinderkop voor een betere koude start, en de lichtere kunststof luchtinlaat.
De Saab TTiD-motor is het antwoord op een groeiende vraag van autobezitters naar een motor die meer prestaties levert zonder het verbruik geweld aan te doen. De prestaties van de TTiD zijn vergelijkbaar met die van een auto met een veel grotere motor, hetgeen Saab ‘right-sizing’ noemt: het combineren van topprestaties zonder de nadelen van een groter blok: extra gewicht, een hoger brandstofverbruik en meer inname van kostbare ruimte.
Omdat de TTiD prestaties levert die een Saab Aero waardig zijn, is hij ook in die uitvoering leverbaar naast de Vector. De motor is verkrijgbaar in alle drie carrosserievarianten van de 9-3. De 1.9 TiD met 120 pk (88 kW) en 150 pk (110 kW) blijft leverbaar en heeft standaard een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een automatische transmissie met zes versnellingen is optioneel op de 1.9 TiD 150 pk motor. De 1.9 TiD met 120 pk motor is alleen leverbaar in de Saab 9-3 Sport Sedan en Sport Estate.
Nieuwe 2.0t BioPower
Saab is met zijn unieke BioPower-concept koploper op de Europese markt voor flexfuel-auto’s. BioPower combineert de Saab-typische turbo met het gebruik van E85-brandstof, waardoor meer vermogen uit de motor wordt behaald en tegelijk de uitstoot van fossiele CO2 fors wordt verminderd. Saab introduceert tegelijk met de modelvernieuwing een nog sterkere BioPower-variant voor de 9-3 naast de al eerder geïntroduceerde 1.8t BioPower.
De nieuwe 2.0t BioPower levert 14 procent meer vermogen – 200 pk (147 kW) tegen 175 pk (129 kW) – en 13 procent meer trekkracht – 300 Nm tegen 265 Nm – bij het gebruik van E85, dat voor 85 procent uit bio-ethanol en 15 procent uit benzine bestaat. Voor de Sport Sedan betekent dat een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 7,9 seconden en van 80 naar 120 in de vijfde versnelling in 10,0 seconden. Op benzine is dat respectievelijk 8,5 en 11,1 seconden.
E85 heeft een hoger octaangetal dan benzine, namelijk 104 RON tegen 95 RON. De brandstof maakt hogere turbodruk en een geavanceerdere ontsteking mogelijk dan met benzine het geval is. Dat zorgt voor betere prestaties zonder kans op schadelijk ‘pingelen’ van de motor.
Saabs 32-bit Trionic 8-motormanagement stuurt de gasklep, de ontsteking, de brandstofinjectie, de luchtmassa en de turbodruk aan. Het is een krachtige processor die het herprogrammeren van de software voor het gebruik van E85 mogelijk maakt. De enige wijzigingen aan de hardware van de aluminium motor zijn de kleppen en klepzittingen, die van materiaal zijn gemaakt dat beter tegen E85 bestand is. Datzelfde geldt voor het brandstofsysteem waar een andere tank, pomp en diverse leidingen en aansluitingen zijn gemonteerd.
Na elke tankbeurt houdt Trionic de kwaliteit van de getankte brandstof bij en maakt automatisch aanpassingen die nodig zijn om op elke denkbare mix van E85 en benzine te lopen. Dat betekent dat eigenaren van een Saab BioPower altijd benzine kunnen tanken bij gebrek aan een pomp die E85 verkoopt.
Sterkere 2.8 V6 Turbo
De bestaande 2,8-liter V6 Turbo met 24 kleppen is speciaal voor de nieuwe 9-3 Aero XWD opgevoerd tot 280 pk (206 kW) en 400 Nm. Daarvoor is de turbodruk verhoogd van 0,5 naar 0,8 bar. De 9-3 Sport Sedan trekt met deze motor vanuit stilstand in 6,3 seconden op naar 100 km/uur. Van 80 naar 120 in de vijfde versnelling kost 7,9 seconden.
De motor is licht van gewicht dankzij het aluminium blok en is voorzien van variabele kleptiming, een twin-scroll turbolader en uitlaatspruitstukken met roestvrijstalen voering en luchtinjectie voor een betere start bij lage temperaturen. In de uitvoering met voorwielaandrijving levert de motor 5 pk (4 kW) meer dan voorheen: 255 pk (188 kW).
Andere verbeteringen:
Tire Pressure Monitoring (TPM). Dit systeem waarschuwt de bestuurder als de spanning in een of meer banden onder de aanbevolen waarde zakt. Sensors in de ventielen sturen een radiosignaal door. In het instrumentenpaneel verschijnt dan een waarschuwing en wijst aan welk wiel met te lage bandenspanning doorrijdt. TPM is een optie op alle Aero-modellen.
Bose Centerpoint Surround Sound audio is een optie op alle uitvoeringen van de Sport Sedan en Sport Estate en geeft een perfect geluid van alle cd’s en mp3’s door vijf kanalen. De audio produceert zelfs surround sound als de cd daar niet voor is gecodeerd. Met elf (sedan) of tien (estate) speakers is het geluid optimaal voor elk passagierscompartiment.
slk zegt
Net een lijken auto die station.Die achterlichten kunnen echt niet.Achterhaald dash.nee niet echt mijn smaak
LJ zegt
nee, dit lijkt er meer op…heel mooi(H)
Citrofiel zegt
“is Saab nog steeds een vrouwenmerk?”
Nee. Ooit geweest dan? Heb ik wat gemist?
luc zegt
ziet er beter uit, alleen bij de cabrio de voorkant niet
en het interieur, dat platte stuk o.O ?!@?@?@?
c405 zegt
De cabrio is in ieder geval nog steeds een vrouwenwagen, of homowagen aan de eerste foto te zien :-)
BMWRijder zegt
Stond gister met mijn bmw 530d (2006) naast een hele mooie saab. Was een 95 “station” aero ofzo? hij ging vlot weg bij het sotplicht righting de snelweg en ik volgde hem.. kon hem echter op de snelweg (na het inhalen), bij tussensprints echter niet bijhouden! bleek later een “hirsch performance” te zijn? kan iemand mij hier meer over zeggen a.u.b?
bij voorbaad dank!
Hendrik Pauwelsen
DAT zegt
Saab een vrouwenmerk ?
Meer een auto voor academici en intelectuelen.
Architecten, schrijvers, artsen, dat werk.
Beetje net als Volvo.
Mstr zegt
Die achterlichten zijn zo niet-mooi :'(
Armada zegt
Die achterlichten van de cabrio. Ik weet het niet, maar daar klopt iets niet aan vind ik. Ziet er uit alsof ze er op het laatst nog even zijn bij bedacht.
RA999 zegt
mooi, behalve die achterlichten. die zijn meer iets voor een sjonniebak
Jonas zegt
Bah, lelijke wagen
Guggenheimer zegt
Ze hadden wat mij betreft beter de nieuwe lichten van de 9-5 (helemaal rood) ook hierin mogen plaatsen. Had een stuk beter geweest.
nichos zegt
misschien kan je bij aanschaf kiezen?
Emiel zegt
Ik vind ze altijd wel mooi die saabs, het is alleen nooit een auto die je serieus overweegt. Het is een beetje net als Lancia, ook zo”n mooie auto die niemand koopt. Het zal te maken hebben met afschrijving denk ik.
verder ben ik het er mee eens dat een saab vooral intellectuelen, schrijvers, artistiekelingen, artsen etc. als bestuurder hebben. Wel grappig, als je een saab koopt kom je vanzelf intelligent over! :)
joep zegt
Ik heb het hier geloof ik al eens vaker opgemerkt, maar ik vind het (nogmaals) geen verbetering die facelift….
Jaap en Zijn Vrienden zegt
keurige sedan, volgende leasebak
:P
Maik zegt
Vind het maar weer niks.. Het lijkt ook wel of die achterlichten continu beslagen zijn..
vla zegt
ik vind wel dat ie op de 4e foto een zeer hoog Lexus LS460-gehalte heeft
Roedy zegt
Stop die lopende band!
Haal die lelijke achterlichten uit het proces!
Henk zegt
Is die cabrio weer een soft-top??
Citrofiel zegt
@ Henk; Natuurlijk, het is slechts een facelift, geen nieuw model. Zulke ingrijpende veranderingen doen ze daarbij niet, en kunnen daarbij waarschijnlijk ook niet. Mss dat het volgende model wel een CC wordt…
Solstice zegt
SAAB is verduitscht… erg jammer. Wel een mannenauto trouwens (bepaald soort, dat wel).
Guggenheimer zegt
Hey Hendrik,
http://www.hirsch-performance.ch/
http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?cache=no&ID=2775
Weet van de 9-5 dat ze ‘m kunnen chiptunen naar 280 en verder tunen naar 305 (geloof ik).
Mr. R zegt
Het concept ‘Saab’ is eigenlijk geniaal: een veilige zweedse auto á la Volvo maar met nét wat meer emotie. Jammer dat GM dat niet helemaal snapt.
Wat we hier zien is wederom te veel chroom en achterlichten van tuners. Gratis tip voor de raad van bestuur van GM: verkoop Saab! Nu is wel genoeg bewezen dat GM er niets mee kan.
DRU zegt
De horror!
Saab is altijd leuk geweest voor “ons” ontwerpers, architecten, advocaten en notarissen. Zeg maar vrije beroepen. Maar nu is het gewoon over en uit. Vreselijk, ik schaam me diep voor Saab. Laten we deze periode snel vergeten en op naar nieuwe modellen die weer netjes en in balans zijn. En dan met een mooi interieur, want dat hebben we nooit gehad van Saab.
Donny zegt
Godver, ik heb net twee maanden een 9-3 estate, is ie weer gefacelift!! Beetje jammer… De voorkant ziet er wel lekker uit trouwens. De achterkant is maar minimaal gewijzigd.
floryn zegt
het is gewoon geen top, maar deze facelidt zal volgens mij na een tijdje geaccepteerd gaan worden en dan zal iedereen weten dat witte achterlichten bij een saab horen
autoblogger zegt
@henk: JA ;)
realist zegt
ik moet die achterlichten wel eerst ees in het echt zien.
verder dacht ik dat het nu LEDverlichting geworden is.
niek zegt
Knappe auto. Ingetogen, stijlvol en toch lekker eigenwijs
Mijn kudo’s gaan weer naar saab
Skyline.. zegt
Aan de achterkant is het vrouwelijk, aan de voorkant is het wel mannelijker. Het ziet er wel beter uit though..
El Loco zegt
Aan de achterkant is het geen LED-verlichting. Sterker nog, het algehele design van de achterkant is ongewijzigd. Dit houdt in dat er gewoon rode lichtunits in geplaatst kunnen worden, (zoals dit ook kan bij de Sport Estate) omdat dit nou eenmaal de USA-standaard is.
Tom3500 zegt
ik kan hier niet van genieten, saab doet het gewoion niet voor mij.
de sedan op de 6e foto heeft wel wat weg van een lexus, of zie ik dit alleen?
Robin zegt
Is saab nog steeds een vrouwen merk…. wat is dat nou weer voor opmerking:p
Saab owned big time, oke iets minder big als vroeger… maar goed you get my point.
Veel vrouwen ownen trouwens ook, maakt het alleen nog geen vrouwen merk.
Robin zegt
ow en over het nieuwe design…
uhhmmm…. ja dat is niet echt goed uitgepakt zo te zien.
Greg zegt
Ze blijven maar met chroom en gewijzigde lampen een oud model opnieuw pimpen. Zelfde doen ze ook al ruim 10 jaren met de 9-5.
De koek is nu op… kom maar es met een 9-4 en een 9-6 op de markt.
Josh zegt
het motorenaanbod is vernieuwd. Er is een 180 pk sterke 1,9-liter dieselmotor met twee turbos. Verder is de 2,8-liter V6 gegroeid tot 280 pk en er is voortaan een 2,0-liter turbomotor met 175 pk die op bio-ethanol komt tot een vermogen van 200 pk.
De Saab 9-3 Sport Sedan en Sport Estate met de V6-motor zijn voortaan leverbaar met vierwielaandrijving die zelf zijn krachten over de wielen verdeelt. Saab noemt dat XWD, wat staat voor Cross Wheel Drive.
Rvh zegt
@ Tom 3500 nee niet jij alleen
Justfendi zegt
as dit design het perspectief is voor de toekomst dan kan saab beter opzoek naar een betere designer want dit is 3x nix!
Susp1cious zegt
@ bmwrijder/Henk,
Hirsch Performance is een tuner die zich naar mijn weten alleen bezig houdt met het tunen van Saab modellen. Er is een innige samenwerking tussen de twee, aangezien je de pakketen van Hirsch gewoon bij de Saab dealer kan bestellen en laten inbouwen.
Als ik jou was zou ik gewoon even een chipje in je 530D laten zetten, dan zou je wel weer eens sneller kunnen zijn.
Als je verder wat info wilt kan je altijd hier kijken:
http://www.hirsch-performance.ch
SugarFree zegt
@ Autoblogger
Eh, Saab wás al geen vrouwenmerk, en wordt dat ook nu niet.
De auto’s smoelen zonder meer goed. Hebben (en houden) een aparte schoonheid, die ook tijdloos is. Goed, een Saab cabrio is best een beetje een vrouwenauto, maar weer heel anders dan een (ik noem maar wat) audi TT cabrio.
Zou er graag nog eens eentje hebben. Welke dat is? In ieder geval een 900/9-3 cabrio of coupe. Stoer, ingetogen, tikkeltje anders… ik mag dat wel.
autoblogger zegt
@SugarFree: voor een 990 houd ik me ook aanbevolen! Maar een 9-3 is redelijk dubieus, ik zie er in ieder geval weinig mannen in rijden…
El Loco zegt
Het huidige type autoblogger? Ongeveer 4 op de 5 wordt aangekocht door een man, en is even zo vaak ook de ‘hoofdauto’ binnen de family. Bij de Cabriolet is de verhouding ongeveer 50/50.
BMWRijder zegt
Bedankt voor de reacties!
vond het wel vreem om een “saab” een stuk sneller te zijn op bijna elke “sprint”… nooit verwacht ! Ben onder de indruk.. en trouwens, was het nieuwe type 95
de sjonnies zegt
Wat een lelijk model zeg
en dan die ‘gemeen’ kijkende koplampen,
je kunt nu echt zien dat ze door Trollen gemaakt worden
BAH !
Sjon zegt
Vind ze er maar niet op vooruit gaan, erg jammer. Daarnaast rijden al die Opel/GM onderstellen voor geen meter, maar dat er buiten gelaten…
Aero zegt
Als je dit als Saab fan ziet, begin je bijna te huilen. 2 9-3’s gehad. Zowel de Sport Sedan (toen hij er nog fatsoenlijk uitzag), als de oude 9-3. Die goede oude 9-3 vond ik echt de mooiste van de 2 en had gehoopt dat ze terug zouden gaan naar zo’n vormgeving.
Maar die achterlichten en die overvloed aan chrome randjes maken de auto echt kapot, net zoals het met de 9-5 is gegaan. Het spreekt vast een nieuwe doelgroep aan, maar het stoot ook een hoop Saab-rijders af. Lijkt me toch niet de bedoeling van GM!
SugarFree zegt
Autoblogger,
Ja, maar dan wel een Aero natuurlijk, met die dubbele 3 spaaks velgen…
Mark zegt
De station is best aardig, maar wel graag met andere achterlichten. Autostyle BV ziet je aankomen, haha.
autoblogger zegt
UPDATe: Saab NL is ook wakker, heb het Nederlandstalige persbericht toegevoegd aan het artikel…
Tombnolz zegt
Dit zou weleens de verkeerdste facelift ever kunnen zijn.
ex-SAABlover zegt
Hoewel het leasecontract afloopt en er gekeken is naar een nieuwe saab gaat het dat zeker niet nog een keer worden met dit model. Wat een afgang.
Het chrome is uit helaas geen enkele auto meer weg te denken. maar dat vieze randje in het interieur als die vieze dikke randen van buiten maken de auto gewoon geen saab meer.
Volgende word weer gewoon een burgerbak ala Passat (170PK), Avensis (177PK) of een 159 (200PK) en die haken toch aardig dicht tegen de nieuwe 9-3 aan.
saab zegt
Mr.R
helemaal gelijk WEG MET GM verkoop ze!!
(mooie voorkant die 9.3 maar de achterkant….)
heeren zegt
beste dames en heren op dit forum,
ik zie uit de jalourse reacties van u dat dit echt een van de mooiste auto’s van het moment is.
De heer of mevrouw DAT slaat de ‘spijker op zijn kop’ dit zijn auto’s voor echte lief-hebbers, die voor een prachtig eigenwijs disign, goede en snelle motoren, en een schitterend interieur best een aantal centen extra willen uitgeven. u kunt best met de rest van nederland mee gaan en een mercedes of passat kopen, maar uit de aanschaf van zo’n prachtige saab blijkt dat u pas echt gevoel voor klasse, vormgeving,snelheid, zakelijkheid en perfectie heeft!
zoals elke auto fabriekant moet elk merk met zijn tijd mee gaan. Saab gaat hierin mee met durf voor nieuwe vormgevingen en dat zal zeker door de lief hebber niet on opgemerkt blijven
Authentiekje zegt
Heeren, je hebt helemaal gelijk.
De nieuwe 9-3 SS lonkte mij 3 jaar geleden.
Na verschillende BMW’s, Audi’s en Mercedes te hebben gereden, de enige auto, de Saab 9.3 ss gekozen met een goede stoel voor lange mensen. Geen pijn meer in de rug na lange ritten. En daarbij gratis een auto voor de liefhebber met een prachtig eigenwijs disign, goede en snelle motoren, en een schitterend interieur. En wat een comfortabel weggedrag ten opzichte van die jagende BMW’s en Audi’s. Veel uitgeruster en toch veel vermogen aan boord.
Zo juist weer een nieuwe 9.3 sport estate besteld met die vernieuwde eigenwijze, gave neus.
Ik kan niet wachten tot ie in september a.s. wordt uit geleverd. Rijdt er tussen al die eenheidsworst toch weer iets van niveau op de Nederlandse wegen.
Zelfs in het land van design, Italië, zie je in de betere gedeelten de nieuwe SAAB’s volop rijden.
Welk volk kan beter bepalen wat stijl en klasse inhoudt ?
Voor mij hoeft ook niet iedereen in een SAAB te rijden.
Deze auto bezit eigenzinnigheid, authenticiteit en onderscheidend vermogen.
Wellicht geldt dat ook voor de berijders ervan.
Bas zegt
Mensen het is Design en niet: ”Disign”
Mijn ouders rijden al bijna 25 jaar Saab…ze zijn getrouwd in zo’n ouwe 95…Prachtig!
We rijden nu een 95 uit 1998..dat is de mooiste.. hij heeft nu 220 000 op de teller en rijdt nog steeds als een zonnetje..ik mag er ook wel eens in rijden. Al die ”facelifts” bevallen me trouwens niet echt.. mijn vader wil hem laten chip-tunen door Hirsch e dat vindt ik een goed idee..owja en m’n ouders zijn ook intelectuelen…we passen dus in het Saab plaatje:D
Trouwens die nieuwe Saab 9-5 Station-Aero is ook niet te versmaden dat is het enige mooi model dat Saab voort heeft gebracht…sinds GM
N!SS@N zegt
Ziet er stuk beter uit; alleen die achterlichten? Lijkt wel zo’n getuned Golfje V!
Chris zegt
@ Authentiekje.
Je hebt helemaal gelijk.
Dit zijn auto’s voor mensen met smaak. Zelf rij ik al 9 jaar met Saab en in tegenstelling tot wat veel mensen denken is Saab in de loop der jaren niet verlelijkt maar veranderd. Geef toe, de oude Saabs (voor GM) waren nu ook niet echt fantastische modellen maar ze waren anders dan de anderen.
Wat ik wel kan zeggen is dat de afwerking verbeterd is tov van vroeger.
We hebben een 9-3 gehad uit 1998, dit was een superauto maar een beetje mager wat afwerking betreft. Deze is vervangen door een 9-3 Cabrio uit 2004 en dit is werkelijk een verschil in afwerking, rijeigenschappen en comfort. Echt wel super (mag ook wl voor die prijs). Dit waren auto’s van mijn vrouw.
Ikzelf had een 9-5 uit 2000. Schitterende auto, vervangen door een 9-5 uit 2006. Ja, die met de “lelijke zonnebril” in dieseluitvoering. Wederom is dit een andere auto dan de anderen. Deze auto rijdt echt zeer lekker. Toegegeven niet echt modern meer, maar ouderwets comfort is ook comfort. Ik kijk al uit naar de 9-5 die gelanceerd word eind 2009. Volgens de dealer zal de nieuwe in niks meer lijken op de oude. Groter, mooier (lelijker?), comfortabeler en vooral betere motoren. We zullen zien. De 9-4 komt er ongeveer tegelijkertijd maar word eerst gelanceerd in de USA, dan is het de beurt aan Europa. Voor de 9-5 is het eest Europa en dan de USA. Ik kan al bijna niet meer wachten!
Gokkasten zegt
Toch erg jammer dat je failliet zijn! De importeur dan he, ik ben wel benieuwd hoe dit af gaat lopen…
marco zegt
pas saab 93 vector TX besteld origineel 150PK
Break en in het wit.
Iedereen hier wie beweerd dat saab lelijk is moet maar eens goed kijken naar de auto waar hij mee op de baan komt.
bmw en audi en vw… zijn auto’s die ik echt kotsmoe gezien ben. (bmw 3reeks vind ik lelijk).
de mensen met de commentaren hier kan je opsplitsen,
1/ saab chauffeurs (kenners en lachen met de commentaren van anderen.)
2/ saab willers (zij willen diep vanbinnen een saab maar een BMW of audi is meer gezien)
3/ saab afkeurders (nooit in een saab gezeten, kunnen enkel belachelijke commentaar geven)
4/ saab afgang (ooit sprintje verloren tegen saab)
lol
ikzelf heb al audi en BMW gehad, nu pas saab testrit gedaan en ben verkocht, laat iedereen rijden met wat hij wil, ja er zijn lelijke auto’s (fiat multipla) maar saab valt daar niet onder denk ik dan