De race van 1988 hebben we al een keer voorbij zien komen. En aangezien volgend weekend de 24H van Le Mans weer van start gaan kijken we nog een keer terug naar 1999. En waar staat dat jaar om bekend? Juist om de spectaculaire crashes van de Mercedes-Benz CLR GT1. Dus om jullie alvast een beetje in de stemming te brengen voor volgend weekend hebben we een mooie compilatie van de race van 1999 bij elkaar gezet. 1999 was trouwens het laatste jaar dat er geen Audi (of Audi vermomd als Bentley) won op Le Mans. Wellicht dat dit jaar de Peugeot 908 HDi FAP een einde kan maken aan de dominantie van Audi.
De kwalificatie
De warm-up (incl. Mercdes CLR-GT crash)
De race
En voor speciaal voor de sensatie zoekers de CLR GT1 crashes
Peter Dumbreck, tijdens de race
Met dank aan dekster voor de tip!
dekster zegt
Ben je niks vergeten Robbie? ;)
robbie zegt
Toen ik op post drukte had ik al door dat ik iets vergeten was ;)
Onehp zegt
Robbie: geen ipv “gaan Audi… won op Le Mans”
W1CK3D zegt
naaijs
stefan zegt
Vroeger waren alle le mans auto’s gesloten met een dak en deuren, nu lijken ze meer op F1 auto’s maar gelukig zijn de regels veranderd en voor 2009 moeten alle auto’s een dak hebben. Daarom heeft de Peugeot 908 HDi FAP een dak.
Alleen dat diesel vind ik maar niks geef mij maar liever een benzine motor, of het liefst een wankel maar die hebben ze verboden na dat mazda le mans had gewonnen.
cl600 zegt
nieeeeeeet echt mijn ding, dus heb alleen de chrashes bekeken ;) die niet mis waren zeg…vooral de laatste… hoe is het eigenlijk met hem afgelopen ?
cl600 zegt
@ stefan : ik ben ook totaal geen diesel fan in het algemeen, maar kan me wel voorstellen waarom ze een diesel gebruiken.
of je nou normale 500cc cilinders heb, of big blocks van boven de 700cc per cilinder, het is heel simpel : een diesel ontsteekt niet sneller. dus zie het zo : een benzine motor in de race wereld die gemiddeld 7.000 tot 10.000 toeren draait, of een diesel die gemiddeld 3.000 tot 4.000 toeren draait. dat betekent dus dat je 2x (!) zolang doet met je brandstof. nou geloof me, dan heb je maar wat pk’s minder, maar koppel heb je in overvloed en je kan 2x zolang doorrijden dan je tegenstander die met benzine doet.
ZOEF zegt
Mag ik cl600 beleefd wijzen op de wet van behoud van energie en massa en de massa goeie lectuur op deze site te vinden over koppel, vermogen, verbruik, enz…
Kan je volgende keer iets zinnigs schrijven zonder voor aap te staan bij de échte techneuten hier.
Hilversum3 zegt
Sinds kort moeten ook alle auto’s uit de GTR2 klasse waar Spyker Squadron onder andere in rijd, worden uitgerust met airco. Volgens mij is dit voor meerdere klasses verplicht geworden i.v.m. warmte in de cabine voor de coureurs tijdens een dergelijke 24 heurs de mans ;-)
Floyd zegt
’tja, echte autoliefhebbers zien natuurlijk liever benzienemotoren, maar diesel heeft ook zijn voordelen. Een eerste voordeel is het verbruik, zodat er minder getankt moet worden. Zeker in een uithoudingsrace kan dit verschil maken.
Een bijkomend voordeel van dieselmotoren is dat ze aan lagere toeren draaien, zodat de slijtage afneemt.
(de motor van een Viper maakt ook niet veel toeren maar die verbruikt dan weer massa’s benzine)
Een ander voordeel is het imago. De meeste fabrikanten verkopen immers meer dieselwagens dan benzinewagens. Een winnende dieselwagen op le Mans is ook een behoorlijke reklame stunt natuurlijk.
SHER zegt
Mooie filmpjes! egt de hoogtepunten uit 1999 le mans! :P
robbie zegt
@Hilversum3, het hoeft niet perse een airco te zijn volgens mij, een blower is ook goed. De Spyker C8 Spyder GT2R heeft namelijk alleen maar een ventilator. Dit is ook gelijk de reden waarom er tegenwoordig een luchthapper op de hardtop zit.
Part of the 2007 ACO regulations is a set of rules that specify the temperature in the cockpit of the car. Teams can choose to lower the temperature, which in hot conditions can rise up to 40+ degrees centigrade, by either using an air-conditioning system or by means of ventilation. Last week Spyker tested their new ventilation system, which worked very well in the warm and sunny Spanish conditions. For the near future the team will develop an air-conditioning system that also grants the rights to use a larger air-restrictor diameter.
Nick zegt
Waarom diesels?
Heb je gezien hoe snel die Audi R10 eventjes een rits van Pescarolo’s inhaalde alsof het niks is?
Rick dos zegt
BMW die wint. Goh! Wat een verassing. ;)
patrick zegt
OK, ik had die crash weleens meer gezien, maar nu snap ik pas hoe het kwam, de auto kwam dus uit de slipstream van de toyota en toen kwam er dus wind onder de auto, en vloog die ff de bosjes in, right??
Arie Nap zegt
Heeft er iemand meer materiaal van de crash ? Foto’s hoe de auto erna uitzag b.v. ?
Ary zegt
waarom zie ik de crashes niet, ik ze ze alleen al aan de kant staan of ondersteboven, de crashes zelf zie ik niet, best zonde
Fruitcake zegt
Voor de mensen met MotorsTV (digitale TV/schotel), ze zenden alles uit wat met Le Mans te maken heeft incl terugblikken en de race laten ze zelfs in z’n geheel zien :)
Lustigson zegt
Bizarre crashes, van die Mercedes’. Gebeurde dat in totaal niet 3 keer? Twee keer Mark Webber tijdens de trainingen kwalificaties en één keer Dumbreck tijdens de race? Of was het andersom?
Frasker zegt
Tja…. Dat lijkt me duidelijk te veel downforce achterin en te weinig voorin.