Zijn “oud” en “verstandig” twee begrippen die altijd hand in hand gaan, of zou je ze ook los van elkaar kunnen zien? Je zou je kunnen stellen dat Tiff Needell oud en verstandig is geworden, maar oud of verstandig kan natuurlijk ook. Maar goed, genoeg gelul, want waar gaat het nu werkelijk over?
We kunnen discussiëren over de vraag of onze auto’s tegenwoordig niet al lang voldoende pk’s hebben en sommigen gaan in deze discussie zelfs zover door te stellen dat het maximale aantal pk’s wettelijk bepaald zou moeten worden. Tiff Needell gaat in zijn column op Auto Express in op de vraag of autofabrikanten vrijwillig een vermogensgrens zouden moeten invoeren.
Dan verwacht je van een autofanaat als Tiff natuurlijk een pleidooi waarom dit geen goed idee is, want bij het verbranden van rubber kun je nooit teveel vermogen hebben. Wat schets echter de verbazing: Tiff is ook van mening dat onze auto’s van tegenwoordig niet meer vermogen nodig hebben. Ik citeer:
“I don’t want to spoil anyone’s fun, but today’s motors have more than enough performance. Developing models with even more could do more harm than good with the accompanying bad publicity.”
Een Opel Corsa OPC of Renaultsport Clio 197, beiden onder de 200 pk, geven meer rijplezier dan sommige supercars van een aantal decennia geleden. (Huh? In wat voor tijd leeft Tiff?) En zolang de acceleratie onder de 7 seconden blijft, mag de meerderheid niet klagen, toch? Ik citeer nog even:
This idea came to me after testing some cracking hot hatches, such as the Vauxhall Corsa VXR and the Renaultsport Clio 197. All have less than 200bhp, but are more thrilling to drive than some supercars from a couple of decades ago. They are controllable, enjoyable and can rocket from 0-60mph in under seven seconds, which means they’re easily fast enough for most people.
Gaat het wel goed met Mr. Needell? Wat zou er aan de hand zijn: “oud”, “verstandig”, “oud en verstandig” of is hij ambassadeur voor Greenpeace geworden?
Met dank aan Eric voor de tip!
Stephan zegt
Als iedereen zo goed als hij kon rijden dan had je aan een 200pk auto inderdaad meer dan genoeg, zeker in het hedendaagse verkeer.
Joris zegt
Nou, laten we dat maar even niet doen hè, dan kunnen we net zo goed hybride of alleen electro gaan rijden als ze toch het vermogen gaan begrenzen.
Alwood zegt
Hij heeft wel een punt vind ik… Ik vind 200 al voldoende voor een normale auto, 300 of 400 is leuk als je écht hard wil. Koppel heb ik haast liever dan vermogen. En ik zou liever de E39 M5 dan de nieuwe rijden.
Wel vind ik 1 punt heel vreemd. Ik zou altijd een achterwielaandrijver boven een voorwielaandrijver verkiezen. Dat doet meneer Needell niet. Hoewel hij hier vooral rekening zal houden met ‘normale’ mensen die minder als ‘hobby’ rijden.
Maar… Alles opgeteld en afgewogen, doe mij dus maar de nieuwe M3 ipv de M5 :P
Deon zegt
Ik kan me wel in zijn mening vinden.
Een limit van….nou, pak em beet: 1001 pk per model lijkt me wel reëel.
Dan hoeven er namelijk geen bestaande modellen geschrapt te worden, is wel zo sociaal tegenover Volkswagen :P
En anders is er altijd nog wel een achteraf-te-monteren-supercharger-setje te vinden hier of daar.
Solstice zegt
Een 205 GTI met 130pk is toch veel meer lol dan zo’n 200pk Renault/Peugeot/Opel Corsa waar dan weer allerlei bemoei-elektronica op moet om ze voor Jan-met-de-pet enigszins controleerbaar te houden? En dan nog iets, die hot hatches van tegenwoordig wegen meer dan een 3-serie van begin jaren ’90, om maar ’s iets te noemen… Nee, ergens is er iets goed fout gegaan volgens mij.
Jesko zegt
ehh, geen goed idee! more is always better! En ik vind die Tiff toch al een raar accentje hebben…
Citrofiel zegt
Hij heeft gelijk, voor de meeste mensen is minder dan 200 pk ruim voldoende, en een acceleratie van rond de 7 sec ook, en daarom rijden de meeste mensen ook in auto’s die niet meer hebben/sneller zijn dan dat! Dat is dus al het geval! Laat die paar mensen die daar geen genoeg aan hebben toch lekker hun gang gaan…
jerro zegt
helemaal eens met citrofiel, hebben wij ook nog wat leuks om naar te kijken;)
CSL zegt
zo’n 1200pk als limiet is wel te doen.
Citrofiel zegt
@ Jesko; Ja hè, toen ik deze citaten uit zijn column las, kwam in mijn hoofd gelijk zijn accent weer op, alsof hij het voorlas! Het zal zijn manier van praten/schrijven wel zijn die het opwekte…
Turbo zegt
Ik snap zijn punt, maar de uitwerking weer niet (een verbod). Als hij werkelijk gelijk heeft, zal de massa niet meer talen naar een 600 pk M3, maar het allang best vinden in een 330i ;)
Wat dat betreft kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de 335d en 335i een grotere aandacht hebben naar mijn smaak dan de nieuwe M3. Betaalbaar, en sneller dan nodig. Wie heeft die M3 nou nodig?
Vraag zal het aanbod vanzelf gaan sturen en dan levert genoeg is genoeg vanzelf de door Tiff beoogde limitering op. Ik zie mijzelf echt niet een 1000pk auto kopen over 10-20 jaar. Totaal overbodig.
Alwood zegt
@Turbo
IK IK IK!!! :D ik heb de M3 nodig!!! en die heeft overigens ‘maar’ 400 pk… Alles aan de M3 is gewoon leuker en beter en mooier dan een 335i. Daar betaal je natuurlijk ook goed voor maar ook met lage snelheid heb ik liever een M3. :P V8 powerrr ;)
Stef zegt
RWD, goede versnellingsbak met juiste overbrengingen, 2 liter atmosferische motor, en je bent klaar toch?
En doe me anders maar een EK9, met 1.6 neem ik ook nog wel genoegen ;)
Chip zegt
Ik vind zijn stem altijd zo irritant :|
Maar dat zal wel persoonlijk zijn…
Pomoek zegt
Persoonlijk snap ik niet zoveel van de pk-race die er momenteel gaande is tussen Mercedes, BMW, en Audi. Tuurlijk is het leuk om in een sedan te rijden die 250 km/h gaat, en binnen 5 seconden op de 100 zitten. Maar waarom meer dan anderhalve ton uitgeven aan een auto die de uitstraling mist van een sportwagen? Omdat ie zo praktisch is? Het is totaal zinloos om een auto voor je woon werk verkeer te rijden met dergelijke capaciteiten. Je kan ze, zeker in NL toch nooit gebruiken. Op het circuit dan? Als ik zwaar geld over had dan besteede ik mijn geld liever aan een echte sportwagen, Ferrari, Lambo of R8 Als je echt slim bent koop je voor nog geen 60 mile een Lotus om op circuitdagen over Zandvoort te raggen. En voor het forensen een A8 TDI, om lekker mee in de file te staan. Ben je volgens mij nog goedkoper uit ook.
billy bob zegt
Ik geef de Tiff volledig gelijk: het is immers niet moeilijk om veel pk’s uit een motor te halen, maar krijg ze maar eens op de weg!
En herinner je je die test van Clarkson nog in de VS? Een Lotus tegen een Viper: degene met de overvloed aan vermogen kon het toch maar niet halen tegen het kleine Britse beestje…
Of de test van de Brabus SL600…
Pk’s zijn niet alles. Daarbij, wie heeft er nood aan om iedere keer vol gas op te trekken? Slecht voor uw portefeuille, slecht voor het milieu en voor je het weet, ram je een kleine die juist om het hoekje komt op zijn driewielertje…
Rob zegt
Tiff heeft gelijk, en neem van mij aan dat ie heel wat meer verstand van auto’s heeft dan de gemiddelde bezoeker van deze site.
w0o0dy zegt
Ook al is veel vermogen lekker…. mijn cabrio laat zien dat je met een relatief bescheiden vermogen erg veel lol kan hebben. Voordeel is dat de grenzen niet zo ver weg liggen dat de snelheden gelijk levensgevaarlijk zijn.
Dat is serieus een probleem met de auto’s van vandaag. Ze hebben een erg goede weglegging en ze hebben allerlei electronica om de boel op de weg te houden maar ze zijn ook zijn erg zwaar. De lol begint vaak pas bij snelheden die ruim boven het gemiddelde liggen. Koppel dat aan bestuurders die nooit hebben geleerd hoe zij met een auto om moeten gaan en dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun veiligheid en die van anderen. Een m6 is misschien wel erg snel…. en ook wel leuk, maar op de openbare weg kun je maar zelden de grens opzoeken en ALS je dat doet en je slaat de plank mis….. dan ga je eraf met 150 op de teller….. en dat is ook voor de M6 teveel om in een kreukelzone weg te werken.
Ik denk dan ook dat er wel wat te zeggen is voor een limiet van 500pk, ook al zouden daardoor sommige monsters aangepast moeten worden. Gek genoeg zitten de meeste supersportwagens daar niet boven….
Roemaat zegt
Ik ben het eens met billy bob. Uit het oogpunt van sportwagens bekeken lijkt me een pk-limiet helemaal geen ramp. Je koopt een sportwagen toch niet uit praktische overwegingen, dus laat die fabrikanten bijvoorbeeld meer op gewicht besparen om een leuke vermogen/gewicht verhouding te krijgen. Om maar iets te noemen. Ik denk dat sportwagens op den duur dan veel spannender worden. En voor die auto voor dagelijks gebruik zal het ook niet verkeerd zijn. 250 pk lijkt me genoeg, laat het voor een sportwagen wat mij betreft 400 zijn. Het vermogen steeds maar weer opschroeven is ook onzin.
Rob zegt
Ik heb liever een lotus exige met 192 pk dan een bmw m3 of iets dergelijks met veel meer pk, de lotus is veel met fun.
bartholomeo zegt
Een Opel Corsa OPC of Renaultsport Clio 197 geven dus meer rijplezier dan pakweg een 1993 Opel Omega Lotus 3.6 biturbo ?
hmm
http://opelclubzuidlimburg.nl/portal/images/stories/omega_lotus/orginelelotus1.jpg
Klassiekerrally zegt
Ik ben het zo ontzettend met Tiff eens!
Waarom?
Omdat auto’s tegenwoordig allerlei elektronische onzin aan boord moeten hebben om al dat vermogen nog enigszins verantwoord op de weg te krijgen. Vooral omdat iedere nitwit tegenwoordig een auto met ’teveel’ vermogen meent te kunnen rijden.
Ik wil weer terug naar de tijd dat een Countach met 375 pk een SUPERauto was. Tegenwoordig denkt men dat een boodschappenwagentje al 120 pk moet hebben.
Stelletje dwazen!
Begrijp me niet verkeerd: ik hou ook van auto’s met veel vermogen. Maar dus niet van auto’s met veel vermogen dat niet zonder elektronische rotzooi op de weg gebracht kan worden. Een auto mag dus slechts zoveel vermogen hebben als zonder elektronica op de weg gebracht kan worden. Tenzij het een supersportwagen is. Dan mag ‘ie meer vermogen hebben dan dat. Maar geen elektronische helpertjes om dat op de weg te brengen.
Dus…
(snappen jullie me nog?)
Solstice zegt
@Klassiekerrally: ik snap je volkomen ;-) Helemaal eens!
Solstice zegt
Zoals Colin Chapman zei: “To get more speed, you have to add lightness”
Klassiekerrally zegt
@ Solstice: gelukkig!
Colin Chapman is ook een van mijn helden, en Lotus een van mijn favoriete merken. Ooit… (Elite, Esprit, heel misschien een Elise, maar klassiek blijft leuk)
w0o0dy zegt
@Klassiekerrally….. tja het blijft prachtig!
Solstice zegt
Alles wat een mens qua automobiel genoegen nodig heeft ;-)
PieterA zegt
Tiff heeft gelijk maar iets verbieden is sowieso fout. De fabrikante & de particulieren moeten zichzelf limiteren, er komen limieten vanzelf. De kostprijs & fysica zullen de wetten vanzelf bepalen.
ZOEF zegt
Je moet als autoliefhebber HEEEEEEEEEEL voorzichtig zijn met zulke dingen te zeggen. Zeg ze maar beter niet, zwijg er stilletjes over, want er staat achter iedere boom een bosje politiekertjes klaar die je je zin geven voor je het weet.
Maar dan op een manier dat je écht wenste dat je nooit wat gezegd had.
De vijand bestaat! Kijk maar ‘ns links van je!
w0o0dy zegt
@Zoef: “de vijand”? ik zeg, tijd voor wat relativeringsvermogen
MV Agusta F4CC zegt
Lijkt me wel goed om een pk-limiet in te voeren! Dan gaan de autofabrikanten i.p.v. meer pk’s eindelijk ook eens echt betere auto’s maken om zo van de concurrentie te kunnen winnen! Wel lijkt het me dat die grens onderscheidend moet zijn ten opzichte van het doeleinde van de auto! Een supersporter mag er meer hebben dan een hot-hatch of zoiets dergelijks!
666 zegt
@MV agusta F4CC: en dat zegt een gast met een Nickname van een motor die een vermogen heeft van 200pk voor 187kg??? Begrijpe wie begrijpe kan. Trouwens, verander snel je naam, want Claudio lacht zich een breuk met je.
pt0x zegt
Ik denk persoonlijk dat als zoiets als dit gaat gebeuren er een zelfde soort situatie ontstaat zoals bij de formule-1. Men kan bepaalde technieken niet meer in de praktijk gaan gebruiken waardoor de vooruitgang belemmert wordt. Het zal wellicht allemaal meevallen maar een impact heeft het wel. trouwens, nu kunnen ze er toch al vrij weinig meer aan doen. Als ze dit invoeren gaat het naar type auto. niet tot een max van 1000pk ofzo, Dan zou je dat namelijk ook in een CRX kunnen stoppen. je zal per klasse een limiet krijgen waarna ze met non-sport modellen vooral letten op acceleratie als meet middel, alle autos zullen als uiterste minimum een 8s-100km verhouding krijgen. sport autos weer anders.
@solstice; Geloof mij als ik zeg dat de clio 2 sport een stuk leuker is om te rijden als een 205GTI. (clio3 weet ik niet, maar in dit geval kan ik me wel vinden in je stelling mbt elektronica).
Julian zegt
volgensmij heeft deze man gewoon een deathwish…
Base zegt
Kan iemand mij uitleggen wat het punt is van zoveel mogelijk vermogen in een auto stoppen en vervolgens allemaal middeltjes in moeten inbouwen die het surplus aan vermogen onschadelijk maken?
Wat heb ik aan 400PK als de boel op 250km/u wordt afgeknepen? Die snelheid haal je ook met 250PK…
Wat heb ik aan een acceleratie van 5sec. als dat alleen maar betekent dat ik eerder bij het volgende rode stoplicht sta?
Wat heb ik 500Nm koppel als bij iedere scheet de traction control m’n gas afknijpt? (onbedoeld dubbelzinnig…)
etc… etc… etc…
DUS: PK-wedloop is onzinnig! Rijplezier omvat veel en veel meer dan alleen de hoeveelheid PK’s. Natuurlijk is vermogen een bijdragend onderdeel daarin, maar je moet daarin niet doorschieten.
Tiff heeft wat mij betreft gelijk, maar het zal denk ik niet nodig zijn om daar een wettelijke norm aan te stellen. De markt zal vanzelf paal en perk stellen.
Solstice zegt
@pt0x: Ik geloof je, het gaat niet zozeer om die 205 maar om het punt dat kleine sportieve auto’s tegenwoordig een bak vermogen meekrijgen waarmee ze eigenlijk niet eens uit de voeten kunnen. Clio 2 had als ik het goedheb 172 pk, de Clio 3 is alweer naar bijna 200 pk gegaan. Een van de redenen daarvoor is natuurlijk dat de auto nu een ongelooflijke 1240 kg weegt, 230 kg (!) meer dan de Clio 2. Ofwel twee volwassenen EN een volle tank benzine. Hetzelfde verhaal geldt voor de Peugeot 207 en Opel Corsa. Om dus die pk/gewichtsverhouding een beetje op peil te houden, moet men de motoren wel steeds krachtiger maken. Maar omdat massa traag is zal een zwaardere auto met ongeveer dezelfde afmetingen niet dezelfde rijeigenschappen kunnen hebben als een lichtere, daar verandert dat extra vermogen niet veel aan.
Ik vrees dat deze trend zich al te ver heeft doorgezet (denk aan de onrijdbare Mazda 3 MPS en Opel Astra OPC) en dat we terugmoeten naar lichtere auto’s die dan vanzelf met minder vermogen toekunnen (en daarmee als bonus ook nog ’s zuiniger met milieu/brandstof zullen zijn). Wie zal de eerste trendbreker zijn?
Robin zegt
Man heeft gewoon gelijk, wordt te gek met dat vermogen, kom op 500 pk in een sedan is niet zeldzaam meer. Een 850 R met 250 pk of een oude 993 zijn ook erg erg snel.
Ik snap er al jaren niets meer van.
666 zegt
Tiff heeft deels gelijk, net zoals de meesten hier, maar de vermogenswedloop is wel door ons begonnen, niet alleen door de fabrikanten hoor. Sla de hand dus soms aan jezelf. Ik ben ook een schuldige, ik wil ook steeds een krachtigere wagen. Rij ik daar sneller mee dan met de vorige? Neen, maar het is leuk om te weten dat je wel de snelste hebt hoor. Daar doen we het allemaal voor. Het zit gewoon tussen onze oren.
SugarFree zegt
Tiff heeft zeker een punt. Hij zal zijn mening ook gebaseerd hebben op de gemiddelde autogebruiker, maar dan kan je gerust stellen dat ie een punt heeft, nogmaals.
De meeste mensen (ook zij die 200pk onder de kont hebben) halen niet er uit wat er in zit. Zelfs als iemand op het circuit rijdt met een OPC oid, dan nog wordt er (door de gemiddelde gebruiker) niet uitgehaald wat er in zit. En snelheden van 200/u zijn en blijven zeldzaam, ook op een circuit. En ja, ik weet wel dat je op de Nordschleife veel harder kúnt, maar de meerderheid zal het niet doen, en daar gaat het een beetje om in dit topic.
Ik zou erg blij zijn met 200pk en 0-100 in 7 sec.
Of eigenlijk… misschien niet… het zou teveel boetes veroorzaken en teveel bandenslijtage opleveren ;)
Arie Nap zegt
Het probleem is denk ik ook dat auto’s steeds veiliger en zwaarder worden. Aan de ene kant wil de politiek de auto’s zo veilig mogelijk maken, maar dat gaat uiteraard ten koste van het gewicht. Als je dan een nieuw model op de markt brengt die vervolgens langzamer is dat het oude model, dan zal menigeen het model afkraken…
Maar ik snap Tiff’s punt wel, auto’s met meer dan 200PK op de voorwielen zijn nutteloos, zeker als ze zo zwaar zijn, het komt gewoon niet weg zonder Traction control..
Turbo zegt
Mwah, met 7 seconden is het nog relatief rustig qua G-kracht. Meer heb je echter ook echt niet nodig (ik vind 10 seconden en een bereik van 190 km/u eigenlijk al best zat).
MV Agusta F4CC zegt
@666…
Waarom zou Claudio zich een breuk om mij lachen? Ik maak geen stomme opmerking ten opzichte van mijn naam. De MV Agusta F4CC is voor mij gewoon de allermooiste motor die er ooit is gemaakt. Alles, de details, gewoon het complete verhaal! Om die reden heb ik dat als nickname.
De reden dat ik zeg dat zo’n pk-limiet goed is, is heel duidelijk. Ik vind dat auto’s veel en veel te zwaar zijn en daar gaan fabrikanten alleen wat aan doen als ze begrenst worden op hun pk’s. Kijk naar Japan, die fabrikanten hebben een limiet van 280pk, toch maken ze auto’s die behoorlijk goed meekomen met de concurrentie!
Kevski Style zegt
Tja, voor mij is het antwoord heel simpel:
Lichtere auto’s met minder rotzooi erin die je helpen. En het kan makkelijk. Alleen of het kostenefficient is blijft de vraag. Mijn auto is nauwelijks zwaarder en in eerste instantie heeft deze nooit een kreukelzone gehad. Nu daarentegen is de auto veilig genoeg om klappen op te vangen die de gemiddelde straatauto niet aan kan. Is dan jammer voor degene die er ook bij betrokken is, maar das niet mijn probleem. Al met al voeg je dan wel gewicht toe., maar niet heel veel. Want dat auto’s uit nagenoeg dezelfde klasse in de loop der tijd enkele 100kg’s zwaarder worden vanwege veiligheid is niet te verantwoorden….
de sjonnies zegt
Ik verlang inderdaad naar auto’s die licht zijn en goed gebalanceerd zijn, Honda heeft met de S2000 wat dat betreft mijn hart gestolen, dat vind ik nog een lekkere smijtauto en de oude 205 GTI is een lieveling evenals een ECHTE
Mini Cooper S (het liefts by Innocenti)
Gelukkig ben ik de enige niet die de hele PK – gewicht race onzin vind !
Gewoon lekkere simpele smijtauto’s bouwen zoals europa in de zestiger en zeventiger jaren bouwde Een Golfje 1 GTI is vele malen leuker dan z’n nazaten !
Alwood zegt
hey :P heb ik ff een mooie uitspraak bedacht ;)
… het gaat niet om wat je topsnelheid is, het gaat om de manier hoe je die bereikt!
en hetzelfde is op vermogen van toepassing: het gaat niet om hoeveel… het gaat er om hoe het vrijkomt en wat voor een sensatie het losmaakt. Daarbij heb ik niet meer vermogen nódig dan 150pk en vind ik 400 erg leuk om ooit te hebben.
de sjonnies zegt
Alwood – he he jij slaat de spijker op z’n kop inderdaad the thrill of the vehicle !
SugarFree zegt
De discussie over het gewicht van auto’s is volgens mij een heel andere. Daar heeft Tiff het toch niet over? Het gaat hem er om dat 200pk in een auto, gecombineerd met een leuke sprint, genoeg lol oplevert, áls de auto maar goed is uitgebalanceerd, en goed handelbaar is. Daarom ook dat hij zegt dat een OPC met ong. 200pk meer fun oplevert dan een supercar van enkele decennia terug. Die waren namelijk niet handelbaar.
Dat auto’s zwaarder zijn geworden heeft alles met veiligheidsvoorzieningen en luxe te maken, en dat auto’s dan meer vermogen moeten hebben om dat gewicht vooruit te krijgen, is alleen maar logisch. Maar nogmaals, volgens mij heeft Tiff het daar niet over.
Of snap ik Tiff nou niet?
PIETJE zegt
Niet zo zeiken Tiff….alsof hij een Bugatti veyron zou weigeren als ie eentje voor z’n verjaardag zou krijgen…………SHhhitttt
Pieter-Jan zegt
Als we vrede namen met voldoende, dan hingen we nog in de bomen in Afrika.
Citrofiel zegt
@ Pieter-Jan; Je hebt een punt…. Efficiëntere motoren zoeken leidt weer tot andere (mss revolutionaire) uitvindingen, die de verbrandingsmotor mss wel helemaal kunnen vervangen! (oke, nu ben ik wel heel optimistisch :P ) Of ergens anders goed voor zijn…. Goed bedacht!
Mr. R zegt
Wat een bijzonder geluid is hier te horen! En tegelijkertijd is het ook een heel begrijpelijk geluid.
Ik vind helemaal niet dat er een limiet moet komen op het aantal pk’s. Voor mensen die graag een 2500kg zware Bentley rijden met 560pk moet dat mogelijk zijn; als ze zich op de openbare weg maar een beetje verantwoordelijk gedragen.
Een heel ander verhaal is dat we nou eigenlijk willen. Ik vind wel dat autofabrikanten zich meer moeten richten op gewichtsbesparing zodat er met minder pk’s nog steeds heel veel plezier te beleven valt. Maar een maximum aantal pk is daarvoor een beetje overdreven.
Als je alle reacties hier zo leest dan zou de Smart Roadster toch heel erg aan hebben moeten slaan: 82pk, laag gewicht en een marketingcampagne die roept: ‘Rijsensatie meet je niet af een snelheid; rijsensatie meet je af aan je pols.’ en zo is het maar net!
wilco zegt
Ik vind dat hij gelijk heeft. Laat ze eerst eens naar de massa van t voertuig kijken ipv er telkens meer pk s in proppen. En ook ben ik t met em eens dat t meer en meer zwaar overkill is!
Want je hebt straks 600 pk in een middenklasser, en je kunt er 99% van de tijd niks mee.
Van mij mogen ze best kappen bij 400 pk voor de middenklassertoppers, voor de sportwagens 600 pk, en 300 voor de hot hatches.
Jesko zegt
@ Citrofiel:
Idd, heb ik ook altijd :P
Rick dos zegt
Precies wat ik ook al een tijdje roep. Het is leuk hoor om te roepen ik heb 306 pk onder de motorkap, maar waar houdt het een keer op? Als je bekijkt dat de nieuwe M3 bijvoorbeeld al 400 pk heeft terwijl we niet zo lang geleden ons nog stonden te vergapen aan de 400 pk van de M5. Waar hebben we het dan over? Je weet dat de volgende generatie weer meer pk´s moeten gaan leveren. Dus dat zal wat? +50pk zijn? Als het niet meer is? Maar dan moeten de pk´s van de M5 en M6 ook weer omhoog natuurlijk. Dus die komen rond de 600pk uit……voor een sedan mensen…….
Nu kunnen we hier wel stoer gaan roepen hoe meer hoe beter. But come on, get real! De reden dat ze zoveel pk´s nodig hebben is omdat de auto´s zoveel cpu´s (of hoe je die dingen ook noemt) mee moeten sjouwen alleen maar om dat ding fatsoenlijk op de weg te houden…
Wat ik overigens helemaal geeb voorstander van ben, is om een wettelijke grens voor het max aantal pk´s in te stellen.
B zegt
max aantal pk’s invoeren zou wel de ontwikkeling bevorderen van lichtere auto’s….want asl ze in pk’s performance niet meer kunnen vinden…gaan ze zich meer richten op lager gewicht…
Onehp zegt
Wet van 130gCo2/km in 2012, om dat te halen zullen de pks wel sneuvelen…
Trouwens, Tiff praat over vrijwillig inperken, en als techniekliefhebber heb ik idd meer boodschap aan prestaties door middel van efficientie ipv van altijd maar meer…. van het zelfde ;-)
SugarFree zegt
@ Onehp
Jij hebt al een aardig persoonlijk maximum gevonden he?! :)
SuperWouter21 zegt
De 280pk grens in japan heeft auto’s voortgebracht die qua efficientie op een veel hoger niveau zaten dan de rest van de wereld, omdat er simpelweg niet zo veel meer in pk’s te concureren viel.
Gezien het hier per jaar ongeveer 12 graden warmer wordt misschien nieteens zo’n gek plan om het menselijke meer meer meer gevoel een beetje in te perken.
Ramond zegt
Hij heeft gelijk. Ik zit nu ook te turen naar mijn monochroom scherm.. waarom kleuren nodig en zo snel? Ik kan toch niet sneller typen… (yeah right)
Ik denk dat die uitspraak komt door de klacht van diverse kijkers van top gear dat alleen onbetaalbare auto’s de revu passeren. Bij 5th gear willen ze schijnbaar ook de gewone man aan zijn trekken laten komen. O ja, en de gewone vrouw natuurlijk. Ze zien een gat in de kijkcijfermarkt.