In steeds meer Europese landen wordt het verplicht overdag licht te voeren. In het rijtje Europese staten waar je een geldboete riskeert als je overdag je lampen niet aan hebt is sinds vorige maand ook Polen toegetreden, wat het totale aantal op 17 zet. Nederland hoort overigens in dit rijtje niet thuis, hier wordt, net als in buurland Duitsland, geadviseerd overdag de lampen aan te zetten.
Of het zo belangrijk is dat je er een geldboete op moet zetten vraag ik me af, maar aan de andere kant heeft het alleen maar voordelen om altijd je lichten aan te hebben. Je wordt hoe dan ook eerder gezien dan wanneer je ze niet aan hebt, en het extra brandstofverbruik dat hiermee gepaard gaat is een non-argument, want dit is marginaal. Waar de politie wat mij betreft wel bekeuringen voor mag uitschrijven zijn die pannekoeken die hun lampen nog steeds niet aanzettem als het erg slecht weer is, met een zeer grauwe lucht en veel regen. Beseffen ze zelf niet hoeveel voordeliger het inschakelen ervan is of hebben ze het gewoon niet door?
Voor de volledigheid hier alle 17 landen met een ‘lichtplicht’, opdat u wat dat betreft boeteloos de zomer doorkomt: Denemarken, Estland, Finland, Hongarije, Ijsland, Italië, Oostenrijk, Kroatië, Letland, Noorwegen, Slovenië, Macedonië, Montenegro, Polen, Tsjechië, Roemenië en Zweden (via).
Vinox zegt
Ik geef toe, ik doe mijn lichten ook meer aan dan eigenlijk nodig is, bvb bij hevige regen, zware bewolking of avondval/ochtendgloren. Kwestie van extra zichtbaar te zijn denk ik dan altijd.
D.D.B. zegt
Volkomen terecht! Van mij is het een soort tic, zodra ik instap en de sleutel omdraai: licht aan. En waarom niet? Je doet toch ook automatisch je gordel om? Ik zeg: invoeren!!
Obispoil zegt
de groenen gaan dit niet graag horen, al die CO2 uitstoot van dat meerverbruik :)
nee, invoeren zeg ik!
StyleX zegt
Waarom gaan die dingen niet gewoon standaard aan? Zoals een brandstofpomp…zegmaar.
de sjonnies zegt
Polen had altijd een goed systeem : vanaf 1 oktober tot en met 1 maart was je verplicht om overdag met licht te rijden, dus voor de donkere dagen van de winter.
Het grote voordeel van dat systeem vind ik dat er ’s zomers veel meer motorrijders op de weg zijn en die springen er veel meer uit als auto’s onverlicht rijden overdag tijdens de zomer maanden.
Ton zegt
Ik heb de verlichting altijd aan.
Instappen, gordel, starten, verlichting.
smoke zegt
@ Vinox
Misschien niet altijd nodig, maar wel altijd nuttig, dus waarom niet?!
Ik herinner me nog dat je een jaar of 10 geleden in een land als Frankrijk regelmatig seintjes van tegenliggers kreeg als je met je lampen aan reed, tegenwoordig gebeurt dat al veel minder.
@ desjonnies
Helemaal correct! In Hongarije en Italië is het trouwens alleen buiten de bebouwde kom verplicht overdag licht te voeren.
luc zegt
het is wel handiger, maar ok weer onveiliger, mensen die niet weten hoe ze hun lampen moeten instellen, of ze fel licht moeten nemen of niet, de hoogte is altijd verkeerd bij ze, dus nu verblinden ze ook overdag mensen
maar die geldboetes slaan nergens op, jezal maar als tourist daar rijden zonder te weten dat het verplicht is
JLJ zegt
Wat betreft Italie, een nuance: je bent overal verplicht je verlichting te voeren op de bebouwde kom na, daar hoeft het weer niet.
Tenck zegt
@ StyleX
Bij een Subaru gaat het licht gewoon uit als de sleutel uit het contact haalt en weer aan als je weer start. Hoef je maar 1x je lichten aan te zetten als je de auto koopt :).
Lexus zegt
Ik vind het een goed idee, ik was laatst in Zweden daar rijd iedereen met licht aan. Ik doe het ook steeds meer, ik heb ook een stand dat hij aan gaat als ik me auto start en uitgaat zodra ik me auto opslot doe als ik wegloop dus dat is ook erg makelijk. Dan vergeet je ook niet je licht uit te doen wanneer je auto verlaat.
Rossi zegt
Beter en veiliger!
MV Agusta F4CC zegt
Hahaha…. Lol…. Doet me denken aan mijn oude auto. Mijn Seat Marbella, daar ging de verlichting ook aan zodra ik het contact aan deed en uit zodra de sleutel eruit ging. Heel handig!
Nu ik een andere auto rijd ik veel vaker zonder verlichting omdat het niet automatisch gaat, tevens ben ik heel blij met het zeer irritante piepje bij het uitstappen omdat ik bijna altijd vergeet het licht uit te zetten! :S
Peter zegt
Het ligt eraan want xeon verlichting vindt ik erg schit . Het verblind me 6 van de 10 keer
Danny zegt
Voor zover ik weet is het in Zweden zelfs verplicht dat de lichten aangaan bij het starten van de auto. Zeg maar, zoals Volvo het heeft….
Verder natuurlijk een puike regel!
Vincent#1 zegt
een aantal jaren geleden, toen ik nog rijlessen had, heeft mijn instructeur het me van begin af aan aangeleerd om mijn lichten aan te doen. ‘omdat het vroeg of laat’toch verplicht werd’ En nu doe ik dat nog steeds altijd.
Kleine moeite, en je hebt er geen last van. Kijk, op de fiets de ik mijn licht nooit aan, maar dat voel je en het zoemt.
Bramzel zegt
Het is hier (in Zweden) inderdaad verplicht, en bij alle auto’s is het dus ook zo ingebouwd dat de lichten automatisch aangaan als de motor wordt gestart. Was wel even wennen toen ik in het Golfje van m’n moeder reed bij een bezoek aan NL afgelopen maand, de hele tijd dat gepiep als ik de auto uit wou stappen ;)
Ik ben overigens groot voorstander van de regel, auto’s zijn gewoon veel beter zichtbaar daardoor. En dat extra brandstofverbruik vind ik ook je reinste onzin, degenen die daarover zitten te zeiken hebben meestal de zwaarste voet.
mashell zegt
Waarom is het hier eigenlijk nog niet verplicht? Nederland is toch altijd het braafste jongetje van de klas als het op verkeersveiligheid aan komt?
Een tegenargument dat soms gebruikt wordt (welke ik niet kan volgen) is dat je met licht aan, motorrijders en fietsers minder goed ziet.
Xavier zegt
aan alle groenen onder ons:
Ik geloof dat ik op deze website ooit eens gelezen heb dat volvo het extra brandstofverbruik heeft proberen te berekenen, maar ze tot een conclusie gekomen zijn dat dit onmogelijk was omdat het om z’n klein meerverbruik gaat.
Ik denk ook dat dit onderzoek er gekomen was omdat audi beweerde dat in een van hun nieuwe modellen er een betere led-technologie zat dat het verbruik verminderde. na deze uitspraak wilde Volvo dus ook het werkelijke meerverbruik uigrekenen met bovenstaand resultaat.
Wouter zegt
@ Bramzel:
Niet voor niets dat ze dit ook wel een Scandinavische daglichtregeling noemen bij de VAG groep ;-)!
Maargoed, ik vind het een prima statement, altijd lampen aan ! Gisteren ook weer genoeg van die halve zolen gezien die met slechtweer geen licht aan hadden of alleen stadslicht, blijkbaar weten die niet dat de schakelaar nog 1 standje verder moet… Grootste probleem is ook nog wel dat mensen zonder licht de mensen met licht over het hoofd zien op de snelweg..Advies is dan als je in een kleine auto rijd, doe ook de mistlampen voor aan, zien ze je in iedergeval bijtijds aankomen, zo gaan de eeuwige linksrijders ook eerder aan de kant !
Tenck zegt
Oh god, als we maar weer niet die eeuwige mistlampen discussie gaan voeren…
Bugatti zegt
Ik heb ook tijdens mijn rijlessen (inmiddels 5 jaar geleden) geleerd om altijd met verlichting aan te rijden. Het is gewoon een gewoonte geworden maar je merkt wel dat als mensen zonder verlichting rijden slechter zichtbaar zijn.
Chip zegt
Vroeger zaten die Duitsers nog hevig te signaleren aan het eind van de tunnel dat je ze echt weer uit moest zetten. Die zullen binnenkort ook moeten zwichten. Toch grappig.
FlorisFerrari zegt
Bij onze mercedes c-klasse compressor gaat ie ook altijd gelijk aan.. :)
MARCO! zegt
Bij een auto met klapkoplampen merk je het dimlicht wel degelijk in het verbruik. Ik blijf wanneer het weer het toestaat gewoon met stadslicht rijden.
Marrrcel zegt
@ Wouter: Denk je echt dat mensen eerder naar rechts gaan als jij je mistlampjes vóór aan hebt staan?
Trouwens, ik vind het ook een beetje dom staan als je op een superheldere zomerdag de lichten aan hebt. Bovendien; als medeweggebruikers je met zulk goed weer niet zien aankomen, dan zullen die brandende H4’tjes weinig toevoegen. Bij bewolking en regen prima hoor, maar om het te verplichten. Een béétje nadenken als je in de auto stapt kan ook geen kwaad.
MV Agusta F4CC zegt
Hahaha… Die Wouter…..
Mistlampen aan zodat mensen eerder opzij gaan! :) Mooi niet, (rijd trouwens nooit langdurig links) maar ik zou dan eerder niet opzij gaan. Als ik iets dom vind is het: proberen stoer te zijn(of gewoon dom) door je mistlampen onnodig te voeren!
smoke zegt
@Marrrcel
Ook op een superzonnige zomerdag zie ik een auto met lichten nog eerder uit een bocht in de verte verschijnen dan een auto zonder lichten. Dit lijkt me dus wel aardig nuttig ivm inhaalacties op twee-baans-wegen.
Marrrcel zegt
@ Sir Smokalot: True… Zo had ik t nog niet bekeken, maar verplichten gaat echt ver.
Karel zegt
Idd ik vind het zeker op die zonnige dagen juist helpen auto’s met licht vallen beter op omdat de gewone autoverlichting op een andere manier invalt dan de zon en dat valt dus op. Zeker als je tegen de zon in moet kijken.
HolyCow zegt
“het extra brandstofverbruik dat hiermee gepaard gaat is een non-argument, want dit is marginaal”
Nee….miljoenen mensen doen hun lichten in het zomer aan terwijl er (bijna) overal licht is..geen energie verspilling, neee marginaal omdat het toch “maar ” 500(?) miljoen auto’s zijn. Waarom doen ze gewoon de straat verlichting niet aan, net zoveel nut.
We moeten echt alles tegen de broeikaseffect doen straks vernietigd het ons wereld laten we beginnen om meer lichten aan te doen:P. Energie zuignige lampen? Dat heb je wel nodig als je 24 uur aanlaat staan, straks moet je nog van geparkeerde auto’s aan laten staan! Batterijen? Lithtium? Anyone?
You get that Right!
Sorry If I’m wrong(A)
smoke zegt
@HolyCow
Moet jij eens kijken wat het aan benzine kost om je 2 kleine lampjes te laten branden en zet dat eens af tegen het gebruik van bijvoorbeeld airco, een wat pittiger rijstijl, de energiebesparing als je je kachel thuis een graadje lager zet, of misschien wat er in landen als China en India aan milieuvervuiling optreedt en wat voor broeikasgassen daar de lucht in worden geblazen.
Dat noem ik marginaal ja. In ieder geval wegen de nadelen (slechter zichtbaar) voor mij bij lange na niet op tegen de voordelen (meer verkeersveiligheid).
slk zegt
Lekker belangrijk dat je meer benzine verbruikt .Heb liever dat ik gezien wordt
Rick dos zegt
Verlichting overdag? Ja daaaaag! Weet je wel hoeveel Duracell batterijen in mijn zaklantaarns voor en achter dat kost? ;)
Ik heb ze eerlijk gezegd altijd standaard aanstaan. Buren klagen waarom ik mijn autolichten laat aanstaan als ik thuis ben, want ze kunnen daardoor niet slapen. Dan zeg ik altijd dat is voor uw en mijn veiligheid… :)
Classic red zegt
Wanneer mensen altijd hun lichten aan hebben, gaan de lampjes ook vaker stuk. En dat doen ze natuurlijk wanneer je ze echt nodig hebt. Bovendien heb je vaker last van verkeerd afgestelde koplampen.
Maar de positieve kant is dat de agenten meer bekeuringen kunnen uitschrijven. Dus het is goed voor de schatkist. En de garages, aangezien menige auto zo ongeveer gedemonteerd moet worden om een lampje te verwisselen.
Citrofiel zegt
@ Rick dos; LOL! :lol:
Alwood zegt
ik vind het eigenlijk vooral irritant dat al die lichten overdag aan zijn :S
Met grauw weer of in het bos, geen probleem, maar ik vind het op een normale nederlandse dag echt zwaar nutteloos.
Is gewoon zwaar irritant! net als het 3e remlicht! ook zo’n irritant ding :o allemaal voor domme mensen die niet met het verkeer bezig zijn en niet vooruit kijken.
Alwood zegt
(wel nuttig om te weten trouwens dat ze in die landen daarop bekeuren, tnx autoblog! :) zouden ze btw gaan zeuren als je dan ook je mistlichten aan doet? :P das dan natuurlijk weer te veel :| )
Arjan zegt
Bij onze Audi gaan de lichten automatisch aan bij donker weer, regen, schemer en natuurlijk nacht..
Verder doe ik in elke auto waar ik in rij automatisch de lichten aan. Laatst met de auto van mijn schoonouders naar de efteling gereden en de lichten aan laten staan.. :S 12 uur later kwam ik pas terug… en hij startte nog prima :D
Kristof zegt
@Classic Red
Daarom rijdt ik met Xenon, gaat niet kapot, en als het wel kapot gaat krijg ik van de dealer gratis nieuwe…
travelagent zegt
Dikke onzin om dit hier verplicht te stellen we hebben hier geen bergen en in veel van die andere landen wel!!
Als je theorie krijgt voor het auto rijden word je geleerd licht te voeren met slecht zicht/weer dus dan doe je dat maar anders niet.
Ik bedoel ik wil zelf nog wel bepalen waneer ik licht gebruik en dat is niet overdag met goed weer!!!
mashell zegt
“we hebben hier geen bergen en in veel van die andere landen wel!!”
Een reisagent die nog nooit van de Lemelerberg, Holterberg, Haarlerberg of zelfs Vaalserberg gehoord heeft? Bij jou boek ik geen vakantie. Maar het heeft ook vooral zin op rechte 80 km/h wegen, onder viaducten en bladerdaken en daar hebben we er plenty van. Zeker op een 80 km/h weg is het fijn om de afstand tot een tegenligger bij een inhaal manouvre in te kunnen schatten. Natuurlijk mag je door de nieuwe strepen waanzin op bijna geen 80 km/h weg nog inhalen (hier in Twente is het gedaan) Maar vanwege de zeldzame pipo’s in asfaltkleurige auto’s (lees: grijs) die uit principe geen verlichting voeren zou het echt per 1 juni 2007 verplicht moeten worden.
SugarFree zegt
“Beseffen ze zelf niet hoeveel voordeliger het inschakelen ervan is of hebben ze het gewoon niet door?”
Voordeliger?
Nouja, in ieder geval veiliger.
Helemaal mee eens!
SugarFree zegt
@ Alwood
Een derde remlicht onzin?
Ben benieuwd hoeveel medestanders je hebt…
Persoonlijk ben ik zelfs voor een remlicht dat aangeeft wat de remkracht is. Wat natuurlijk onverlet laat dat je te allen tijde scherp moet blijven. Als veiligheidsmaatregelen laksheid opleveren, ben ik falikant tegen.
Ik snap je punt wel hoor. In m’n Classic Mini moest je zelf ook altijd nóg scherper zijn dan in een moderne auto. Het ding remt minder goed, heeft geen derde remlicht (achteruitkijkspiegel!) en door het formaat ben je sowieso minder zichtbaar. Gevolg: altijd gespitst op gevaar. Net als rijden op een motor.
Classic red zegt
@Mashell
Dat zijn geen bergen, maar heuvels.
HolyCow zegt
@ Sir Smokalot
Ik weet heus wel dat het marginaal is (vergeleken met de andere middelen), maar schreeuwden jullie niet dat elk beetje helpt tegen het broeikaseffect(dat kan niet eens maar oke)? Lekker miljoenen lampjes 24 uur laten branden helpt niet echt. We zullen uiteindelijk meer belasting moeten betalen voor energie verbruik en wat doen wij? We verbruiken lekker meer energie. Alle beetje helpt;)! China en India die veel verbruiken aan energie? Ja dat is waar maar hoelang doen wij het en sinds wanneer doen zij het? Precies zij hebben alle recht om zoveel energie te verbranden als ze willen. China heeft trouwens 1 van de strengste milieu-eisen wat betreft de autoverbruik. Integenstelling tot Amerika, ze produceren een kwart van alle broeikasgassen. Dan nog klagen tegen India en China? Hallo wordt effe wakker joh:P.
Sorry voor eventuele fouten;)