GM heeft maar liefst drie crossovers: de Buick Enclave (afgebeeld), de Saturn Outlook en de GMC Acadia. Ze zijn het belangrijkste merk echter vergeten: Chevrolet! Volgend jaar kunnen we dus een Chevy crossover verwachten, de naam is waarschijnlijk “Traverse”.
De Chevrolet zal gebaseerd zijn op het bestaande platform van de andere drie crossover SUV’s. De bekende Trailblazer SUV zal tot 2010 in productie blijven maar waarschijnlijk geen vervolg krijgen, in plaats daarvan vestigt men de hoop op deze crossover (via motorauthority.com).
vincent#1 zegt
Het ontgaat mij even wat voor crossover is. dit is toch gewoon een flink lange SUV.
Of zit het overcrossen hem ergens anders in?
Jan zegt
Cross-over is gewoon het nieuwste modewoord voor een SUV. Ietsjes ronder en het heeft een iets lagere “feel”… Net als SUV marketinggelul is, is dit ook weer een nieuw dingetje “wat het helemaal is”. Zucht, en de Amerikanen gaan wel weer mee…
M Freak zegt
Ik vind em eigenlijk nog niet eens zo slecht..
Frank zegt
Meer overbodige ego-verplaatsers zonder echte functionaliteit.
Luna 07 zegt
Ziet er wel “in orde” uit, maar ik zie er iets in van de Hyundai Santa Fe?
Klassiekerrally zegt
Ik dacht dat SUV’s en Crossovers helemaal 2006 waren?
Of eigenlijk hoopte ik dat… ;)
Lexus zegt
@frank, ego-verplaatsers? haha ooh wat heb ik toch een hekel aan dat soort figuren. Ik noem het altijd nog maar puur jaloezie, want ECHTE goede argumenten heb ik nog nooit ergens gelezen of gehoord waarom SUV’s nou slecht zijn of iets.
Pieter zegt
@lexus: Simpel: ze zorgen ervoor dat ze in Amerika Katrina’s hebben, in Spanje 5x zoveel regen, in Bangladesh 1 maand GEEN overstromingen en…. In Nederland in April al zomer!
Félix zegt
mensen dit is niet de nieuwe chevy traverse, dit is de buick enclave. Dit staat ook in het nieuwbericht zelf!
Frank zegt
@ lexus
Heb je het toch niet echt begrepen. Niets tegen dure en luxe auto’s. Wel tegen auto’s waar elke functionaliteit ontbreekt (vaak 2 wiel aangedreven ipv 4 wiel aangedreven), hoog zwaartepunt (slechter rijgedrag) overbodige kilo’s en nog heel wat andere nadelen. Als je er nu nog het terrein mee in kan zoals een (luxe) landrover ligt het ook al weer wat anders, maar dit soort auto’s geen enkel nut behalve veel ruimte voor de grote EGO’s. Maar ieder zijn mening…
Jan zegt
@lexus, dan heb je de column van Michiel niet gelezen. Maar goed: SUV’s hebben de neiging tot over de kop slaan bij snelle manouvres (hoog zwaartepunt), verbruiken duidelijk meer brandstof, zijn niet praktischer dan een stationwagon, komen niet op onverharde wegen, dus waar heb je die “off-road look” voor nodig? Dat er dan mensen zijn die zeggend at het voor het ego is lijkt me uit deze voorbeelden duidelijk.
Mensen: De foto is niet van de Chevy!
Lexus zegt
@ jan, ik heb de column van mr. van der brink gelezen. Ik ben het daar niet bepaald mee eens, maar goed die mr zet zijn mening op autoblog dus daar hebben we het veder niet over. Maar over al die negatieve dingen, ik heb een hoop auto’s gehad, maar niks rijd zo lekker als een SUV. wanneer moet ik hard door de bochten??? of snelle manouvres maken? Dat ze meer brandstof verbruiken is wel waar, maar de SUV’s die ik heb gereden is het maar een licht verschil (RX300 en nu een ML420CDI). Over het ego gedoe, mischien dat sommige mensen zo’n wagen kopen voor hun ego, ik in iedergeval niet. Ik heb 3 kinderen die perfect in die wagens passen, er is geen stationwagen waar ze zo ruim kunnen zitten. EN niet zeggen dat het wel zo is want ik heb overal al gekeken. En je heb heerlijk overzicht over alles. In de bergen met wintersport prima grip. Nee al dat gezeik over SUV’s kan van mij part allemaal de grond in zakken.
Jan zegt
@Lexus: Daar maak je een denkfout. Ik heb het over noodsituaties waarin je moet uitwijken. De Elandproef.
“Niks rijdt zo lekker als een SUV” is lastig te meten voor me, maar ik zou zeggen probeer eens een Citroën.
Wat is een licht verschil in brandstofverbruik? 1:10 of 1:14 vind ik aanmerkelijk zeker met de huidige brandstofprijzen.
Dat over je kinderen die ruim zitten is echt onzin en dat maak je jezelf wijs. Pak maar eens een Volvo 760 om eens een raar voorbeeld te noemen.
Ik hoor dat vaak van het overzicht, maarin welk opzicht bedoel je dat. Dat je over andere auto’s kan kijken? Of dat je minder dode hoeken hebt?
mashell zegt
@Jan, ik vraag me af of jouw argumenten wel zo reeel zijn.
Ik vind het trouwens een denkfout om te denken dat een europese SUV onveilig is, dat die bij de eerste de beste eland al over z’n dakje gaat. Die wagens zijn verschrikkelijk duur, zitten boordevol electrische hulpmiddelen en hebben 4 wiel aandrijving. Je krijgt echt wel waar voor je geld. In zo’n grote SUV kun je net iets verder voor je kijken en dardoor en vanwege het formaat rijd het erg ontspannen. Er zijn best argumenten voor een suv te bedenken, maar die zijn vooral subjectief. En iedereen stelt andere prioriteiten. Dat geeft niet, dat houdt het leuk, anders was dit wel het Dacia Logan blog.
Jan zegt
@Mashell: Goed, ik wil met jou die test wel aangaan. Zullen wij eens een Elandtestje gaan doen? Ik met een Europese sedan, zegge een Ford Mondeo. Of zullen we het leuk maken, een oudere sedan, zoals een Passat 3e generatie. Dan nemen we een Ssang Yong oh nee, je wilt een Europese. Nou goed, we nemen een Range Rover. En we gaan een paar maal de Elandtest doen. Lijkt me leuk om daarover te berichten op Autoblog.nl.
Wat bedoel je met dat je met een SUV verder voor je kunt kijken?
SUF zegt
Ik zou ze nóg groter maken, dan passen ze helemaal niet meer op een rijstrook zoals nu reeds met de Q7 het geval is.
mashell zegt
@Jan, ik denk dat het best leuk kan zijn omdat zo’n test te doen maar ik verwacht dat het verslag wel wat saai gaat worden. Beide auto’s blijven netjes rechtop.
>Wat bedoel je met dat je met een SUV verder voor je kunt kijken?
Je hebt iets meer overzicht, je kunt dus gemakkelijker zien hoeveel afstand de auto voor je tot z’n voorligger heeft, vind ik erg prettig want dat maakt het anticiperen in druk verkeer gemakkelijker.
mashell zegt
>dan passen ze helemaal niet meer op een rijstrook zoals nu reeds met de Q7 het geval is.
Feiten! Een Q7 is 1,94m breed en een rijstrook 3m dat lukt gemakkelijk! Zelfs een 2m strook bij wegwerkzaamheden kun je met een SUV rijden (als je durft).
Jan zegt
@mashell: dat maakt niet uit, wat we denken doet er niet toe. Ik kan je enkel stellen dat het TV-programma Fifth Gear zo’n test deed, waarbij de Range Rover over de kop sloeg.
Overzicht: Aangezien er zoveel mensen met busjes (sorry MPV) en terreinauto’s rondrijden lijkt me dat dat optisch bedrog is. Overigens, dat noemen vele onderzoekers schijnveiligheid. (Vaak gaan mensen daardoor te hard rijden, omdat ze alles overzien en dus denken sneller te kunnen rijden… ik zeg niet dat het met jou zo is Mashell)
Jan zegt
@mashell: wil je nog dat ik inga op het feit dat mensen die een bepaalde snelheid rijden een bepaalde wegbreedte nodig hebben (dat is dus waarom snelwegen bredere rijdstroken hebben dan provinciale wegen) ?
Lexus zegt
@jan, oke bij noodsituaties zal hij mischien wat minder veilig zijn alluwel ik luchtvering heb en hij bij hogesnelheden een stuklager hangt, maar goed niet iedereen heeft dat dus dat zal mischien een klein verschil zijn. Nog even over ruimte… met je volvo onzin verhaal Geloof me ik heb 3 al wat oudere kinderen 17, 15 en 13 lange benen in het midden heb je in een sedan of station gewoon teweinig ruimte. (paar voorbeelden A6, 5serie,S80, E-klasse). En dan heb ik het niet over even naar oom sjon om de hoek. Maar vakantie’s van 10 uur rijden. En waar ik me nog het meeste aan erger is die hele slechte test van die HELE OUDE land rover die over de kop sloeg. Nieuwe SUV’s hebben dat echt niet meer, en helemaal niet met luchtvering.
Jan zegt
@Lexus: dan heb je maar deels naar die test gekeken.
Maar dit is een welles nietes spelletje aan het worden dat heeft geen zin. Ik stel voor dat autoblog gewoon eens een test doet.
(Anders gezegd: ANWB, Autoweek etc. etc. doe eens zo’n test.)
Lexus zegt
Je hebt gelijk, maar ik denk dat een test het maar deels oplost aangezien iedereen toch een andere mening heeft. En het moet ook een neutrale tester zijn aangezien bijvoorbeeld tijdschriften toch maar reclame tijdschriften zijn, wie het meeste betaald wint de test.
thomas zegt
jullie zitten allemaal fout, het is geen Chevrolet, maar het is een Buick!!
Het is de Buick Enclave en hij is er in Amerika al vanaf 32.790 !!!! Ziet er echt vet uit deze bak. De site van buick is http://www.buick.com
Marijn zegt
Nissan Quashquai wannabe….
Citrofiel zegt
@ thomas; Dat staat er toch ook… De eerste zin nog wel. Er zijn nog geen afbeeldingen van de Chevy, dus daarom hebben ze er een genomen van een andere GM-crossover.
@ Jan; ““Niks rijdt zo lekker als een SUV” is lastig te meten voor me, maar ik zou zeggen probeer eens een Citroën.”
Bravo! :D ;)
Mark zegt
Je kunt men toch niet dwingen een bepaalde auto te rijden. Dan zou de meesten van ons met een compacte middenklasser overweg kunnen, met een PK of 115, alle mooie krachtbronnen ten spijt.
Maar goed, er zijn SUV’s die echt zuipen en modellen die best kunnen. X5 3.0d doet in AW test 1 op 10, vink best netjes. Doet een Captiva met 2 liter diesel ook…
En sommige MPV’s doen qua afmetingen ook niet onder voor de SUVS en daar hoor je niets over :).
Suvvie zegt
Autdoor SUV gaat hem leveren :) !