James Thompson heeft Alfa Romeo eindelijk weer eens wat succes bezorgd in het altijd weer spectaculaire WTCC op het Circuit de la Comunitat Valenciana. Thompson kwalificeerde zich met z’n 1:43.954 precies 1 duizendste van een seconde voor Yvan Muller met de Seat Leon. BMW-rijder Andy Priaulx pakte met 1.44.114 de derde tijd.
Race 1 verliep verder voor Thompson probleemloos, waardoor hij de eerste overwinning van het seizoen voor het mooiste deelnemende merk op zijn naam kon schrijven. Probleemloos verliep het echter niet voor andere rijders. In de eerste bocht moesten zes coureurs de strijd staken: Tarquini, Monteiro, Huff, Colciago en Zanardi vielen uit. Iets later spinde ook Augusto Farfus met zijn BMW. Coronel kwam ook (wederom) niet ongeschonden uit de strijd. Hij knalde tegen de achterkant van een BMW, waardoor hij uiteindelijk pas als 21ste over de finish van race 1 kwam. Als tweede en derde kwamen respectievelijk Nicola Larini met de Chevrolet en Yvan Muller met de Seat (uitslagen race 1).
Ook de tweede race ging het James Thompson voor de wind. Nadat hij gestart was vanaf de achtste plaats, werkte hij zich op indrukwekkende wijze naar voren, om uiteindelijk in ronde nummer 8 de koppositie weer over te nemen van BMW-rijders Jörg Müller en Andy Priaulx, die de overige podiumplaatsen in bezet namen. Vierde werd Seat-rijder Yvan Muller en ex-Alfarijder Nicola Larini werd vijfde in zijn Chevrolet. Coronel eindigde in race 2 als laatste op de 25e stek (uitslagen race 2). Andere Nederlander Olivier Tielemans deed het beter. Hij eindige met zijn Alfa 156 in de races als 14e en 11e.
Het circuit in Valencia ligt de Alfa Romeo 156’s wel. Zo behaalde Alfa in 2004 en 2006 ook al overwinningen op dit circuit.
Nu zult u zich wellicht afvragen waarom het DTM onderbelicht blijft? Daar kan ik kort over zijn: sinds het ontbreken van de Martini Alfa’s 155 V6TI vind ik daar persoonlijk weinig meer aan. En dat terwijl ik een vurig DTM-aanhanger (en later ITC-aanhanger) was…
Bekijk hier de highlights van race 1.
foto’s via FIAWTCC.com
9ff gt9 zegt
wel jammer dat ze nog steeds met de alfa 156 rijden. ik vind die 159 namelijk echt een ubergeile wagen. daar zou ik wel een raceversie van willen zien.
w0o0dy zegt
Niet gek voor zo’n oude auto ;) Nu maar hopen dat het seizoen ook met een eerlijk verloop wordt afgesloten en niet zo’n naai-onderonsje als het afgelopen jaar.
pilsjongen zegt
hmm, toch nog altijd Pro-BMW!
bmw6cyl4live zegt
waardoor hij de eerste overwinning van het seizoen voor het mooiste deelnemende merk op zijn naam kon schrijven…..!!!!!!
haha hoezo partijdig ik dacht dat je als verslaggever neutraal moest zijn..
alfa zijn klote bakken… staan meer bij de garage als dat je er in kan rijden…
–edit: verzin eens iets origineels–
snelste zegt
2 jaar geen fabrieksteam, niet slecht.
Ilquadrifoglio zegt
Toch mooi voor zo’n oude auto als de Alfa Romeo 156. Hij is wel aan vervanging toe, dit is slechts de ééste overwinning van Alfa Romeo dit seizoen.
Maar goed Alfa Romeo heeft dan ook jaren samen met BMW de toerwagenraces gedomineerd, met de 156 werden ze volgens mij 4x kampioen.
Het wordt tijd dat Alfa Romeo Corse actief wordt met de 159!
snelste zegt
bmw6cyl4live, wil je een keer BMW horen, BMW was de eerste verliezer nummer 2.
alfaman zegt
Als Thompson bij Alfa tekende, dacht ik hij rijdt voor spek en bonen me in deze oude 156. En zijn statement, dat hij overtuigt is om met deze wagen te winnen, had ik voor een contractuele afspraak gehouden. Na de eerste vier races was echt geen land te bekennen met deze Alfa 156. Minder gewicht, perfecte voorbereiding van N-technologie en Thompson maken het mogelijk. Super race, ik heb genoten.
evo zegt
@bmw6cyl4live;
Het blijft een weblog ;) . Enne, vind jij die 156 in WTCC-uitdossing stiekem ook niet mooier dan de BMW 320si?
Btw, ik ben ook een BMW-liefhebber hoor, maar in de autosport zal ik altijd achter Alfa blijven staan: heeft iets met nostalgie te maken…
Poekie Lauda zegt
Ik vind tegenwoordig het WTCC leuker dan de DTM, bij het WTCC staan de auto’s dichterbij hun straatlegale versie.
w0o0dy zegt
@bmw6cyl4live: die column van Lotte is wel wat voor jou! Weer iemand die er niet tegen kan als “zijn” merk niet wint….. Hoe goed zijn die bmw’s als een ontwerp van voor 1997 van de 3 serie(uit 2005?) kan winnen?
snelste zegt
Vind ik ook en het is leuk dat er meer merken mee doen. Dtm zou alfa/Bmw weer mee moeten doen en nog een paar merken uit andere landen.
thomas zegt
heheh ik ben toch pro bmw, als de alfa het gewichts voordeel niet had dan was het niks geweest
w0o0dy zegt
overigens…. er doen maar liefst 11 bmw’s mee in de races (en 11 Seat Leons) tegen 3 Alfa’s….. (en 4 Daewoo/Chevrolets)…. tja valt toch wel op als ze met 3 auto’s in een veld met zoveel beter ondersteunde teams, races winnen.
Rick dos zegt
…..ach ja welke autofabrikant heeft de afgelopen jaren dit kampioenschap op zijn naam gezet? Juist! BMW.
Dus geniet maar van kruimels dan geniet BMW wel van de gehele brood! ;)
w0o0dy zegt
@Rick dos: welke fabrikant heeft als één van de weinigen al die jaren een (semi)fabrieksteam ingezet?
Bramzel zegt
w0o0dy: Chevrolet, BMW, Seat en Alfa. N-Technology is nog altijd een semi-fabrieksteam, en rijden ook nog altijd in het fabrieksklassement, en níet in het independants-klassement. Dus leuk geprobeerd, maar die vlieger gaat niet op.
Rick dos zegt
@w0o0dy
Kruimels w0o0dy……geniet er maar van zolang het duurt. ;)
PieterA zegt
Nog lang geen problemen gehad hier met mn 159…
Eric zegt
Hahaha, bmw6cyl4live is nou zo’n typisch voorbeeld van wat hier beschreven wordt: http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/17/error
Waar je sympathie ook ligt, iedereen met een beetje autosporthart en -verstand zal het er over eens zijn dat het een fantastische prestatie was die Thompson vandaag met de Alfa 156 heeft geleverd.
@Thomas: Natuurlijk speelde het gewichtverschil een rol. Maar zoek voor de grap eens precies uit wie er met welke ballasten rond reed. Zal je zien dat het verschil tov de meeste “verslagenen” eigenlijk wel meevalt.
Hoe dan ook: Blijft erg knap dat al die moderne en door de fabriek ondersteunde BMW’s, Chevrolets en Seats vandaag zijn afgetroefd door Thompson in een “oudje”. Want geloof me, N-Technology opereert momenteel echt meer als een independent dan als een fabrieksteam. (Al was dat een paar jaar geleden natuurlijk totaal anders.)
Tsja, je nickname zal maar “BMW The Best Rulezzz 4ever !!!” ofzo zijn. En je “verstand” van auto’s zal maar niet verder gaan dan “alfa zijn klote bakken… staan meer bij de garage als dat je er in kan rijden…” en “BMW’s zijn gewoon de beste”. Dan voel je je vandaag toch mooi in je hemd staan nadat je favorieten om de oren zijn gereden door zo’n “ouwe onbetrouwbare roestbak” die uit de jaren ’90 stamt en al 2 jaar uit productie is !!!
Ilquadrifoglio zegt
@ Rick dos
Liever kruimels met een goede rode wijn dan een heel brood met een pul bier ;)
En jij weet wel beter hoop ik… Alfa Romeo en BMW domineren al jaren SAMEN de toerwagenraces.
w0o0dy zegt
@Bramzel…. N-technology is geen “semi” fabrieksteam zoals BMW UK, BMW Italy-Spain en BMW germany (en N-technology heeft maar twee auto’s). Er doen in feite drie fabrieksteams mee voor BMW (met 5 fabrieksauto’s).
De vloot Seats bestaat uit een officieel team en semi fabrieksauto’s gerund door onafhankelijke teams. Het Chevrolet team is ook een officieel fabrieksteam. Al die teams hebben veel meer budget dan het bescheiden team van N-technology en meer auto’s betekent ook dat er meer kans is op punten en dat je makkelijk je concurrenten kunt (laten) ophouden door één of meer auto’s terwijl je kopman makkelijk wat punten binnenhengelt…. tja, als je op zo’n manier aan je titels moet komen is dat toch wat zwak. (Di vlieger gaat wel degelijk op)
@Rick dos: de 156 is een schoonheid, maar de racewagens gaan teveel op 8 jaar oude 3 serie bmw’s lijken met al die plastic meuk erop en eraan ;)
m5 zegt
zo alfa heeft een keer gewonnen als bmw wint lees je hier niks van op de site
komt omdat we gewend zijn van bmw dat ze winnen ;)
jurrian zegt
ik vraag me eigenlijk af, omdat bmw als enige het voordeel van achterwielaandrijving heeft, krijgen de andere teams daardoor compensatie? in gewicht oid? of zouden de andere teams volgend jaar hun straatmodellen ook met achterwielaandrijving uit moeten rusten om de strijd eerlijk te maken?
remy zegt
waarom wordt hierover bericht? komt er nu om de 2 weken een verslag van de race van het wtcc?!
evo zegt
“Dus geniet maar van kruimels dan geniet BMW wel van de gehele brood!”
Hahaha!
Maarre Rick Dos: waar was BMW sinds 1989 in dé tourwagenklasse, het Deutsche Tourenwagen Meisterschaft?
http://nl.wikipedia.org/wiki/DTM
Niet dat Alfa Romeo zo uitmuntend heeft gepresteerd, maar die werden er dan ook af en toe afgeramd door die vieze Duitse merken (wie herinnert zich nog het Roland Asch/Alessandro Nannini incident nog??). Anders zou AR ook vaker kampioen zijn geworden… ;)
Rick dos zegt
@Ilquadrifoglio
Een paar duizend jaar geleden deelde een persoon uit Nazareth ook het brood. Alleen deed hij het wat eerlijker. :P
evo zegt
@Remy; ga er maar vanuit dat hier niet elke 2 weken over wordt bericht. Dat Alfa Romeo een dubbelzege pakt is echter te mooi om er niet over te bloggen. Kijken wie er allemaal hapt… :P
Rick dos zegt
@evo
Uhm evo daar waren ze uitgestapt omdat ze met de 320i in de tourwagens zijn gaan racen en winnen. In de jaren is de DTM niet meer wat het ooit was maar de WTCC (en de nationale TCC´s die vooraf gingen) daarintegen heeft alleen maar aan populariteit gewonnen.
Goed hè van BMW? Toch weer de concurrentie voor zijn…. ;)
evo zegt
Nu maak je toch wel een paar missers heer Dos:
1) DTM staat, zoals eerder gezegd, voor Deutsche Tourenwagen Meisterschaft. Ook tourwagens dus.
2) Tot en met 1995 heeft BMW met een 325i meegestreden in het DTM (en het eerste jaar ITC), al dan niet met een fabrieksteam (maar Alfa is nu ook geen fabrieksteam in het WTCC)
3) DTM en het latere ITC waren zéér populair (vaak meer dan 100.000 toeschouwers op de tribune…). Echter werd het zelfs zó populair dat onze vriend ‘ahum’ Ecclestone het de nek om heeft gedraaid, omdat het een bedreiging vormde voor ‘zijn’ Formule 1.
4) AR heeft ook in het WTCC niet onverdienstelijk gepresteerd: kampioen in 2001 t/m 2003 (en in 1994 kampioen in het BTCC).
Maar goed, BMW domineert de laatste jaren het WTCC zeker ;) .
Bramzel zegt
Puntje 3 klopt niet evo. Het ITC was juist het DTM toen Ecclestone het had overgenomen. DTM werd te succesvol, dus Ecclestone greep in. Daarna is het onder de noemer ITC de soep ingedraaid.
Rick dos zegt
Evo, evo, evo. Je wilt het DTM toch niet gaan vergelijken met de TCC´s die later aan populariteit wonnen?
DTM was en is een hele andere tak van de autosport dan de TCC´s. DTM waren/zijn speciaal geprepareerde auto´s. De hele reden van het bestaan van de eerste M3 was het DTM. Het TCC waren auto´s die nog het meest in de buurt kwamen van een normale straatauto. Het WTCC is geboren uit het ETCC. Het WTCC zoals we die nu kennen bestaat pas sinds 2005.
En privateers mogen dan wel aan het DTM tot 1995 hebben meegedaan, maar dat was volgens mij niet jouw punt. En anders was het de mijne niet. ;)
Bramzel zegt
Trouwens, qua variatie is het WTCC wel een van de mindere TCC’s op dit moment. Het BTCC (Vauxhall Vectra, Honda Civic, Lexus IS200, BMW 120d, plus een handjevol wagens in de oude-BTCC specs) en STCC (Audi A4, Opel Astra, Honda Accord, Peugeot 407, Volvo S60) hebben qua auto’s een veel grotere variatie. Ik hoop dat we nog wat van deze wagens tijdens de Zweedse en Britse races van het WTCC gaan zien.
Maksimum zegt
ALFA ROMEO.. hoera.. hoe dan ook.. het blijft een knappe overwinningen met de oude 156.. ik heb vanmiddag een paar ere rondjes gerede met mn 155.. en nog een paar bmw’s ingehaalt..
Stephan zegt
En Eric, de 156 wordt nog steeds gemaakt hoor.
LPJ zegt
Dat laten stijgeren van BMW hooligans is in ieder geval goed gelukt ja Evo ;)
Prachtige overwinning voor n-technology natuurlijk.
evo zegt
Heel goed Maksimum!
@Bramzel; volgens mij bedoelen we precies hetzelfde ;)
@RD; Ik zeg niet dat het DTM/ITC precies hetzelfde is als andere TCC’s, maar ik ben het absoluut met je oneens dat het DTM/ITC een hele andere tak van de autosport is. Het is beide een Tourwagen-klasse. Dat er in de ene (wat meer amateuristische) tourwagenklasse met 2L 275pk-motoren geracet wordt en in de andere (professionele) tourwagenklasse met opgefokte 2,5L V6 430pk-motoren geracet werd, doet daar i.m.o. niets aan af; het blijft tourwagenracen. Tuurlijk ging er in het DTM/ITC veel meer geld om en tuurlijk hadden die auto’s weinig meer met in serie geproduceerde modellen te maken, maar het blijven tourwagens. Tourwagenklasses als het WTCC, BTCC en STCC mogen dan wel steeds populairder zijn geworden, maar ik denk dat dat ook te maken heeft met het wegvallen van de populairste klasse: het DTM/ITC dus.
Maar goed, als ik je posts zo lees, dan klopt dat allemaal ook wel. Wat dat betreft heeft BMW het wel slim gedaan om uit het (dure) DTM te stappen om vervolgens fuore te maken in de (goedkopere) TCC’s.
evo zegt
Om het nostalgische DTM er weer even bij te halen btw, hier filmpjes waarbij je het geluid tenminste weer een beetje goed hoort (er zijn wel meer filmpjes te vinden, maar daar zit meestal zo’n takkeherrie doorheen…)
http://www.youtube.com/watch?v=rU9mQ7z5JVQ
http://www.youtube.com/watch?v=WXA6Dkt1z3Y (‘bergrennen’ maar af en toe zit er ook een verdwaalde ex-dtmwagen erbij)
Karaya zegt
Toch wel grappig dat fabrieks BMW’s door stokoude Alfa’s en pruttelende Daewoo’s om de oren worden gereden.
Rick dos zegt
@evo
Maar het hele DTM gebeuren werd toch al een aanfluiting toen Audi met de vierwiel aangedreven V8 op de proppen kwam?
Die het opnam tegen de BMW´s en Merc´s 2,5l 4 cyli.?
Het werd toch op een gegeven moment een allergaartje van wat de Duitse merken te bieden hadden? Je kreeg op een gegeven moment ook Opel met hun Calibra. De vreemde eend in de bijt was Alfa met hun 155.
Het zijn alleen nog toerwagens in naam. En voor de rest heeft het weinig met toerwagens te maken. Het was/is net zoiets als NASCAR. Zogenaamd ook allemaal auto´s gebaseerd op toerwagens.
Begrijp me trouwens niet verkeerd. Ik was ook een groot fan van de DTM. De oude (Deutsche Tourwagen Meisterschaft) maar ik ben totaal geen fan meer van de nieuwe DTM (Deutsche Tourwagen Masters)
Eric zegt
@Stephan: “En Eric, de 156 wordt nog steeds gemaakt hoor.”
Welkom in 2007 Stephan. I got news for you !!! De 156 is in 1997 geintroduceerd in in 2005 opgevolgd door de 159. Sindsdien wordt de 156 NIET meer geproduceerd.
evo zegt
“Maar het hele DTM gebeuren werd toch al een aanfluiting toen Audi met de vierwiel aangedreven V8 op de proppen kwam?”
Want?
“Het werd toch op een gegeven moment een allergaartje van wat de Duitse merken te bieden hadden? Je kreeg op een gegeven moment ook Opel met hun Calibra. De vreemde eend in de bijt was Alfa met hun 155.”
De mooiste periode vond ik juist rond ’94/’95: Opel Calibra, Mercedes C-klasse en Alfa 155. Die Italiaanse bemoeienis vond ik juist prachtig!
“Begrijp me trouwens niet verkeerd. Ik was ook een groot fan van de DTM. De oude (Deutsche Tourwagen Meisterschaft) maar ik ben totaal geen fan meer van de nieuwe DTM (Deutsche Tourwagen Masters)”
Ah, dat zijn we op het belangrijkste punt volledig met elkaar eens :P
Rick dos zegt
Want?
uuuhhhh…….”Die het opnam tegen de BMW´s en Merc´s 2,5l 4 cyli.?”
Eric zegt
Een klassieker:
JLJ zegt
@Eric
Er bestaat ook een automarkt buiten NL, hoor! Op de italiaanse markt kun je nog steeds de SW diesel en de Crosswagon kopen.
golffanvanheteersteuur... zegt
hoe het ook zij….alfa’s zijn in t echt gewoon kutbakken….ze hebben nu dan wel gewonnen…maar ik raad iedereen af om er een te kopen…
moet toegeven dat ze wel erg mooi zijn….mja…dat kunnen de italianen dan weer wel…..laat de technishe kant maar aan de duitsers over zou ik zeggen…
RobTWo zegt
@ Eric en JLJ de Crosswagon is in Nederland ook nog steeds te koop.
Barry zegt
Helemaal goed deze uitslag…. en jammer van tom
SuperTurismo zegt
Alfa Romeo heeft een uitstekende staat van dienst in de toerwagens..ikdenk dat er maar weinig of geen merk(en) zijn die kunnen zeggen dat ze ALTIJD het kampioenschap winnen als ze met een nieuwe auto komen…
Alfa kwam in begin jaren negentig met de nieuwe 155 en won het DTM kampioenschap, en domineerde met de d2/stw auto het Italiaanse,duitse,spaanse,franse en het engelse kampioenschap meerdere jaren zelfs!!! Zelfs nu 15!! jaar later zijn de 155 V6TI en GTA’s onverslaanbaar in het Italiaanse bergritten kampioenschap…zelfs de ÜBER BMW V8 van Judd komt er niet aan te pas…
Eind jaren negentig kwam Alfa met de 156 en was niet te klopen.. en werden jaar naar jaar kampioen in het ETCC(lees WTCC).. vorig jaar ging Farfus zelfs als leider in het kampioenschap naar de laatste race toe,met een 8 jaar oude 156!
@golffanvanheteersteuur…Wat ik me dan afvraag,als ze dan zo onbetrouwbaar zijn,hoe worden ze dan altijd kampioen??
Emiel zegt
Sjongejonge zeg. Is het normaal om een autofabrikant als Alfa hier zo af te zeiken? Wat een BMW hooligans hier zeg.
Ik vind het knap dat een niet-fabrieksteam eens kan winnen. Die auto wordt volgens mij al tijden niet meer geupgrade, terwijl Seat, BMW en Chevrolet elke race wel met verbeteringen aankomen.
En als een niet-fabrieksteam, eens wint begint men gelijk hier te schreeuwen dat alle Alfa’s ‘kut/klotebakken zijn’, ‘geen goede techniek hebben maar alleen maar mooi zijn’.
Sommige weten niets van het merk Alfa Romeo af, en beginnen vervolgens te generaliseren. Misschien schiet ik nu wel te erg uit m’n slof, maar mensen denk eens na alvorens wat uit te kramen.
Geinig stukje tekst Evo!
JLJ zegt
@RobTWo
Wellicht dat er nog een verdwaald exemplaar bij enkele dealers staan, maar de website van de importeur voert hem niet meer op…
Details, details, @mezelf: get a life!
CSL zegt
1:43.954, 1.44.114. Ik vond dat ze 1 voor 1 erg knap hebben gereden.
Alleen jammer dat er verkeerde mensen altijd moeten gaat rageren zonder dat ze eens hun huiswerk goed hebben gedaan. Komt er eindelijk een 156 met een goeie coureur over de lijn moeten mensen snel wat gaan schreeuwen. Triest eigenlijk weer.
Maar zoals de Kenner het weten Domineert BMW het WTC al langere tijd, ondanks het hogere gewicht van de auto’s. Maar aan de andere kant hebben ze betere motoren.
Ik denk dat het verstandig is voor de 156 rijders om bij de 2003-2005 model te blijven, aangezien de nieuwe 159 veel aan overgewicht heeft en minder goed is gebalanceerd.
@evo
i vind dat je als schrijver dat je subjectief moet blijven. Anders leest het natuurlijk voor geen meter.
Karaya zegt
Objectief gezien zijn Alfa en BMW de laatste 40 jaar beide toonaangevende merken bij de toerwagens. Er zal weinig tussen zitten.
Alfa heeft daarvoor alleen veel meer gewonnen. En met veel meer bedoel ik héél veel meer.
niels zegt
Jongens Jongens,
Jeetje wat een commentaar op mijn merk zeg, meeste mensen roepen maar wat rijd al jaren en jaren Alfa Romeo en kan mensen zeggen bij een Alfa Romeo is het heel belangrijk hoe je met je auto omgaat rijd je de auto netjes warm en rijd je een beetje met respect dan zijn het waanzinnige auto’s.
Als je een beetje auto gek bent dan zul je een keer een Alfa Romeo rijden.
Ik rijd al jaren Alfa Romeo en ik kan jullie zeggen dat ik nog nooit heb stil gestaan echt nog nooit. Mijn oude Alfa waar ik alleen zomers mee rijd die heeft altijd een beurt nodig na zijn winterslaap.
Maar dan is het ook starten en lopen mijn dagelijkse Alfa die is inmiddels ook alweer een paar jaar oud krijgt gewoon 1 keer per jaar zijn onderhoud en die rijdt zo’n 20.000 kilometer per jaar en ik heb daar nog nooit iets aan gehad!!!!!
Dan het WTCC, Bij N technology zijn een hoop mensen weg gegaan voor dit seizoen, die zijn namelijk het Fiat Punto S2000 rally project gaan doen waardoor je eigenlijk met een nieuw team begint!!!!
In de toerwagens moet alles kloppen de auto het team en de organisatie die er achterstaat als je ziet dat hier eigenlijk met een B-team gereden word en de ontwikkeling van de 156 sinds vorig jaar eigenlijk stil staat omdat er gewoon niet meer mogelijk is alleen op motor gebied konden ze nog iets doen is dit heel erg knap van James Thompson.
Dat neemt niet weg dat de 156 nu 10 jaar lang al als toerwagen word gebruikt in 1997 werd de auto ontwikkeld nog door Fiat auto Corse die daarvoor de DTM hadden gedaan!!!!!
De 156 is de meeste succes volle Alfa Romeo Toerwagen ooit!!!! de hele geschiedenis van de 156 valt te vinden op http://www.squadra33.com kun je helemaal zien hoe de ontwikkeling van toen tot nu is gegaan.
Volgent jaar zal N-Technology niet meer mee doen in het WTCC maar zal Fiat mee gaan doen met de nieuwe Fiat Bravo. Alfa Romeo zal naar de GT’s verhuizen en die gaan racen met de 8C competzione in het Fia GT kampioenschap.
Groeten Niels
If you are a real patrol head than you have driven a Alfa Romeo (Jeremy Clarkson)
Smokin zegt
@golffanvanheteersteuur:
Het zou natuurlijk een enorme belediging voor Alfa Romeo zijn wanneer een golf-fan-van-het-eerste-uur” er positief over is.
Dus; dank voor het compliment. Blijf vooral Golf rijden (alsjeblieft).
alfaman zegt
Fabrieksteam – niet fabrieksteam ? Volgende: heeft een autofabrikant plannen om in de rally/racerij in te stappen gaat hij naar een specialist. Dat is efficiënter en sneller. Of zij overnemen een van deze specialisten en plakken een stikker daarop met “factory team” . Merken met geschiedenis in de autosport hebben genoeg “feedback” om deze specialisten te ondersteunen, belangrijk zijn de homologaties van speciale onderdelen, waar uitsluitend een fabrikant de mogelijkheden daarvoor heeft. Wil een Race-tuning-specialist op eigen houtje in een WTCC meedoen (los van het € verhaal) is hij op de goedwil van de fabrikant uitgeleverd.
Zie de mislukte start van de Ford Focus in 2005. Daardoor is het dom, om van een niet of wel fabrieksteam te spreken. Beter: fabrieksteam: teams welke met complete ondersteuning van het merk aan de WTCC deelnemen ( BMW, Chevy en Seat) Semi-fabrieksteam met beperkte ondersteuning van het merk ( Alfa 2006/07 Honda in 2006)
WTCC team zegt
wat een zever allemaal, respect voor bmw, maar nu is niet voor alfa, want voor mij hebben ze niet gewonnen , als je 55 kilo minder balast hebt dan bv. Priaulx en 20 kilo minder mag wegen tov. de rest , omdat die rode auto 5jaar ouder is en zolang al meedraait? bullshit, alles wat onder die rode kleur zit is evenjong als de rest van die andere tourwagens!(behalve het type) de ophanging, de motor, versnellingsbak enzv. dus een grove fout van da fia vind ik, en ik zeg dat niet alleen. klacht zal nog komen
Karaya zegt
Als BMW elke keer naar de rechtbank gaat stappen omdat Alfa wint hebben ze wel even werk denk ik. :lol:
Dr.156 zegt
Ik was het eigenlijk al niet meer aan het volgen, dacht dat de 156 te oud waren. Maar het wordt echt tijd dat de 159 aantreed:
[URL=http://img408.imageshack.us/my.php?image=159dtmdriekwart5bkzb6.jpg][IMG]http://img408.imageshack.us/img408/6858/159dtmdriekwart5bkzb6.th.jpg[/IMG][/URL]
Citrofiel zegt
En terecht dat ze wonnen! Al is het maar om het design! Prachtige wagens. (één van de mooiste facelifts ooit volgens velen, weten jullie nog?)
citroënfreak zegt
Seat mocht van mij ook winnen.
bmwF zegt
@ wtcc team
volkomen mee eens
nu kunnen ze het wel, met 20 kilo minder is dat twee/ drie tiende van de tijd af in valencia, en die alfa is al een topwagen, je zag het duidelijk op het rechte stuk. daar was ook het enigste waar hij die voorste wagens kon inhalen.
laten we zwijgen over de compressiehouder
Chief_S5 zegt
Nice work! Komt Aimee niet aanmoedigen? :P
alfaman zegt
@ Dr.156, op een WTCC uitvoering van de 159 moet jij lang wachten, deze komt niet. Alfa had de 149 daarvoor in petto(als tegenhanger voor de Seat Leon en de nieuwe Chevy), toch deze loopt vertraging op. Komt in 2008,was geplant dit jaar voor de IAA. Op het circuit is het dan 2009. Zolang kan de 156 niet meegaan.
SuperTurismo zegt
@ Niels,
Of de 156 de meest succesvolle toerwagen ooit van Alfa is betwijfel ik!! Weet bijna zeker dat dat de 155 is,die heeft namelijk ook het DTM gewonnen,en zijn met de D2/STW’s in elk europees land kampioen geweest! Ook in het BTCC,eigenlijk HET kampioenschap van toen die tijd!
Capone zegt
Het blijft altijd hetzelfde. Is precies verwoord in de link die Eric heeft bijgevoegd. Golffanvanheteersteuur moet vooral zo zielig blijven doen. Zal nooit ervaren wat het is om in een mooie degelijke en echt sportieve auto te rijden!!! Zielige personen!! Geen andere woorden voor.
Guido zegt
[quote]Objectief gezien zijn Alfa en BMW de laatste 40 jaar beide toonaangevende merken bij de toerwagens. Er zal weinig tussen zitten[/quote]
Euhmm,
Nissan GT-R…anyone?
Of de Ford Sierra Cosworth RS 500??
TWR-Rover SD1 3500 Vitesse???
Ford Escort????
En ik kan mij niet echt herinneren dat AR een vinger in de pap had, toen de bovengenoemde auto’s rondreden. Wel dat BMW dapper meedeed met de 3.0 CS/M3…
Sterker, BMW won van 1975 tot 1988 het ETCC met de 3.0 CS, 635CSi en later met de M3.
Internationaal waren de GT-R en de Sierra Cosworth te sterk.
Maar Alfa???
Rovvel zegt
test italic
devil zegt
Internationaal waren de GT-R en de Sierra Cosworth te sterk.
Maar Alfa???
Hoezo? Heb jij wel eens een nissan GT-R het wtcc/etcc zien winnen?
Alfa heeft in 2000, 2001, 2002 en 2003 het ETCC gewonnen.
Touring cars
Alfa Romeo won many touring car series during the 1960s and 70s. The Alfa Romeo GTA won European Touring Car Championship (ETCC) in 1966, 1967 and 1968 and the later GTAm won titles in 1970 and 1971. Amongst other victories, the GTA won the inaugural Sports Car Club of America’s Trans-Am championship in 1966 with Horst Kwech and Gaston Andrey at the wheel. The Alfetta GTV6 won four European Championship titles between 1982-1985. The British Touring Car Championship was won in 1983 by Andy Rouse driving with Alfa Romeo GTV6 and in 1994 by Gabriele Tarquini with Alfa Romeo 155. In 1993, the DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft) series was won by Nicola Larini with Alfa Romeo 155 V6 TI. The successor to the 155, the 156 has won the European Touring Car Championship, four times in row from 2000 to 2003.
Trouwens met mijn 156 2.0 uit 98′ rijd ik rondjes om menig bmw uit hetzelfde jaar.