Er is weer een nieuwe zuinige techniek boven komen drijven, de keywords zijn waterstof en aluminium. Amerikaanse onderzoekers zeggen dat het gaat om korrels die uit aluminium en gallium worden gemaakt. Deze korrels kunnen zuivere waterstof produceren wanneer er water overheen wordt gegoten…
Zoals we weten wordt waterstof gezien als de ultieme schone brandstof, vooral voor het aandrijven van auto’s. Ons aller Bush heeft waterstof zelfs de brandstof van de toekomst genoemd, experts zijn het er echter nog niet over eens wat de beste manier is om deze stof te produceren en/of op te slaan.
Volgens Jerry Woodall, een techniekprofessor van de Universiteit Purdue in Indiana en uitvinder van het systeem, hoeft waterstof echter niet te worden opgeslagen of vervoerd. In het experiment van de Universiteit werd waterstof geproduceerd naar aanleiding van de vraag, op deze manier wordt alleen de hoeveelheid waterstof gemaakt die je nodig hebt.
Op dit moment kan het systeem gebruikt worden voor kleinere motoren zoals grasmaaiers en kettingzagen. Maar uiteindelijk moet ditzelfde mogelijk zijn voor auto’s en vrachtwagens, als vervanging voor benzine of als middel om brandstofcellen aan te drijven (via reuters.com).
“It is one of the more feasible ideas out there,” Jay Gore, an engineering professor and interim director of the Energy Center at Purdue’s Discovery Park, said in a telephone interview on Thursday. “It’s a very simple idea but had not been done before.”
On its own, aluminium will not react with water because it forms a protective skin when exposed to oxygen. Adding gallium keeps the film from forming, allowing the aluminium to react with oxygen in the water, releasing hydrogen and aluminium oxide, also known as alumina.
What is left over is aluminium oxide and gallium. In the engine, the byproduct of burning hydrogen is water.
“No toxic fumes are produced,” Woodall said.
Aston Martin Rapide zegt
Ik ben echt benieuwd hoelang het nog zal duren voor we op waterstof kunnen rijden. Het ziet ernaar uit dat het nog enkele jaren zal duren.
Ik hoop in ieder geval dat de slimme koppen zo snel mogelijk met een goeie oplossing komen om de procedure te versnellen.
mbvt zegt
Er is alleen een klein probleempje: het kost ontzetten veel energie om aluminium te produceren. Daarnaast is bauxiet een grondstof die net als gas en olie ook niet oneindig aanwezig is.
Aston Martin Rapide zegt
@ Mbvt
Inderdaad…niet bepaald een slimme oplossing. Ze kunnen beter gebruik maken van planten dat waterstof kan produceren. Of gebruik maken van milieuvriendelijke energiebronnen (zonne-energie, windenergie, etc).
vØlvØ frǽk zegt
ik heb laatst op school een video gezien, en waterstof is helemaal niet zo schoon als dat het lijkt. Want de energie die in waterstof zit, moet eerst gemaakt worden. Waterstof is eigenlijk gewoon een medium om energie op te slaan (net als een battery), en geen energievorm op zichzelf. En het ligt er dus maar aan hoe die energie is opgewekt die men gebruikt om in de waterstof te stoppen, of die waterstof ‘schoon’ is of niet
mashell zegt
Dus dan komt er uit de uitlaat waterdamp en alu-galium korrels die geen waterstof meer bevatten. Of kunnen die korrels zo opnieuw de tank in?
Jellert zegt
Kernenergie in combinatie met waterstof lijkt vooralsnog de beste oplossing. Probleem zijn alleen de restproducten en maatschappelijke issues zoals terrorisme e.d.
Johan zegt
ik vraag me af hoelang die korrels meegaan. Want als ze na 1 keer al ‘leeg’zijn is het een beetje dure waterstof.
Félix zegt
# mbvt schrijft,
Er is alleen een klein probleempje: het kost ontzetten veel energie om aluminium te produceren. Daarnaast is bauxiet een grondstof die net als gas en olie ook niet oneindig aanwezig is.
dit is precies wat ik ook wou zeggen. Het komt een beetje scheef over..dan raken we afhankelijk van de volgende natuurbron.
Dus zegt
-Jellert Schrijft-
Kernenergie in combinatie met waterstof lijkt vooralsnog de beste oplossing. Probleem zijn alleen de restproducten en maatschappelijke issues zoals terrorisme e.d.
Dat is waarschijnlijk het meest doodgezwegen onderwerp in nederland, omdat het er met harde hand door milieubewegingen is ingestampt dat kernenergie slecht is. Feit blijft dat generatie 4 kernreactoren het oude ‘kernafval’ kunnen hergebruiken. Oude reactoren haalden van de energie die in de brandstof zit, maar iets van 1% eruit. De andere 99% bleef erin zitten, maar blijft wel geactiveerd (en dus straling afgeven).
De nieuwe reactoren trekken de brandfstof bijna compleet leeg, waardoor er niet alleen een immense hoeveelheid energie vrijkomt, maar ook het stralingsniveau al na 50 tot 100 jaar vervalt tot onder het achtergrondsstralingsniveau. Bijkomend voordeel is dat dit bij zulke hoge temperaturen gaat, dat water uit zichzelf splitst en je dus zonder veel rendementsverlies waterstof kan maken.
CSL zegt
Erg intressant.
DAT zegt
Of je nu waterstof maakt of aluminium het blijft beide energie intensief.
Het is aan de knappe koppen om te kijken wat het meest efficient is.
Lebastille zegt
@ Mashell: dat lijkt me idd een probleem; de korrels kunnen niet zomaar meer terug. Aangezien het aluminium als zuurstofbinder optreedt, zal de aluminiumoxide op een gegeven moment waardeloos worden als katalysator. Het kan dan immers geen zuurstof meer aan zich binden. Wat er verder niet bijgezegt wordt is dat aluminium idd erg duur is om te produceren en dat je een blok aluminium (of iig een plaat met aluminiumatomen erop) in je auto mee moet nemen. Bovendien heb je nog een tank water nodig. Het idee is leuk, de uitvoering heeft ernstige haken en ogen.
Chris zegt
Mocht deze toegepast worden, dan is het volgens mij een tussentechniek.
In de toekomst zal het zo gaan dat je waterstof tankt bij een tankstation.
De waterstof zal worden opgewekt door installaties in Noord-Afrika die worden “aangedreven” door de zon.
pvl zegt
@ Dus,
Dat wist ik nu eens niet. Mooi geschreven trouwens. Moesten de groene dat nu eens willen snappen dan zijn we er volledig uit. Eigenlijk moet je beginnen met de man in de straat want zij bepalen wie verkozen wordt. In Belgie is het de bedoeling dat binnen heel korte tijd de reactoren definitief worden stil gelegd. Zware fout lijkt mij. Die dingen zorgen voor twee derde van onze elektriciteit. Hoe gaan ze dat opvangen? Wel door energie uit het buitenland te kopen, en raad eens hoe ze die produceren … Gewoon een laffe oplossing om te kunnen zeggen dat je geen kern energie meer produceert.
rgseidl zegt
@mbvt, mashell –
in feite gaat het hier om een bijzondere vorm van de verbranding van aluminium. De aluminiumoxide, vermengd met het gallium, blijven in vaste vorm aan boord. Het mengsel kan in principe de recycling in, maar de logistiek en de vereiste energie in de vorm van electriciteit zijn erg duur. Andere wetenschappers hebben ipv. een aluminium-gallium legering zuiver borium als energiedrager voorgesteld. Borium is echter net als gallium vrij duur.
Een betere oplossing is alle vormen van aaandrijvingen voor personenauto’s op basis van waterstof te vergeten en in plaats daarvan geleidelijk aan grotere batterijen en/of ultrakondensatoren te verbouwen. Je bespaart al een hoop brandstof/CO2 uitstoot als de motor bij elk stoplicht automatisch wordt afgesteld. Milde en volle hybrid systemen staan de toepassing van kleinere, efficientere motoren toe.
PHEV systemen, die je ‘s-nachts in je garage op kan laten laden zijn in de VS reeds in ontwikkeling. Pure elektroauto’s zullen altijd een (veel) kleiner bereik hebben dan wat we nu gewend zijn, maar daar zouden we mee kunnen leren leven – zeker als het om de tweede auto van een gezin gaat, waarmee je bijna uitsluitend korte afstanden in de stad en nabije omgeving aflegt. Problematisch zijn vooral de aanschaffingskosten, de veiligheid van de meestal erg kleine voertuigen en het feit dat niet iedereen een garage heeft – een verlengsnoer over het trottoir leggen is geen aanvaardbare oplossing.
TTB zegt
Is het niet zo dat als men op waterstof zal gaan rijden de uitstoot waterdamp zal zijn? Wat ik weet is waterdamp een veeeeeeel erger broeikasgas dan Co²! Weet iemand hier meer van want zoals ik het begrijp is waterstof zo gunstig nog niet!
rico zegt
@ TTB
het is volgens mij nog niet duidelijk welk broeikas gas het meest effect heeft. Wel is het zo dat dit idd door iedereen genegeerd word…en maar de wereld bang maken met de schuld van de klimaatverandering…
Eric zegt
@ TBB
Bij de verbranding van fossiele brandstoffen komt naast CO2 ook een hele hoop waterdamp vrij.
Eric zegt
Als ik het goed begrijp, wordt de energie nu dus opgeslagen in de vorm van aluminium, die energie kun je er weer uithalen en opslaan in waterstof door water bij het aluminium en galium te voegen.
Hoe “schoon” die energie is, hangt er dus vanaf welke energiebron wordt gebruikt om van het aluminiumoxide weer aluminium te maken…
Ron zegt
Ik heb in een auto van mij een waterstof generator ingebouwd.
Deze maakt waterstof aan en wordt direct verbruikt in de motor samen met benzine. ( dus Hybride) Ik heb hiervoor een 2e oude auto Ford Escort ’86 ( meer ruimte ) gekocht om te testen. Auto zou zelfs op alleen waterstof kunnen draaien. Maar alluminium en staal kunnen geen water alleen verdragen ( corrosie,roest) Zie website energy.explainmore.com ( site is nog in aanbouw )
Ik probeer alleen nog aan te tonen dat deze combinatie benzine spaart. Maar in de praktijk is dit moeilijk te filmen. Maar komt eraan.( zodra ik weer tijd heb )
benodigheden:
RVS staal ( 116 L )
Gelijkstroom ( auto accu )
Water ( gedeminiralizeert )
Electrolyte vlokken ( minder dan theelepel puntje )
DENK ERAAN DAT DE REGERING EN OLIE MAGNATEN DIT NIET WILLEN. ZIJ WILLEN DAT JE VAN HUN AFHANKELIJK BLIJFT OM BIJ HUN TE TANKEN ( ACCIJNS, BTW, ENZ. ENZ. )
kUNNEN OPSLAAN BETEKENT VOOR DE REGERING KASSA.