Een artikel op sync.nl deed mij weer realiseren dat “Nederlands autodesign” wereldwijd bekend is. Toch denk je daar als Nederlander (of buitenlander) niet direct aan. Nederland staat echter wel bekend om ander design, zoals dat van Gerrit Rietveld of Marcel Wanders. Het gaat dan meestal om grafische vormgeving, meubels en soms architectuur. Nederlands ontwerp staat daarbij bekend als sober, nuchter, functioneel, soms zelfs somber. Op het eerste gezicht niet de beste basis voor auto-ontwerp…
Michiel schreef in zijn colum over de Nederlandse autoindustrie al eens over designers als Harm Lagaay (Porsche), Laurens van den Akker (Mazda), Adrian van Hooydonk (BMW), Fedde Talsma (Volvo) en natuurlijk Tom Tjaarda.
En nog een leuk weetje uit de comments bij die column; de grootvader van André Citroën heette Limoenman en kwam uit Nederland.
Is het toeval? Of is er een verklaring voor het feit dat Nederlanders toch redelijk aanwezig zijn in het internationale autodesign? Komt het juist omdat we niet zo’n rijke automobielhistorie hebben? En dat we daardoor meer openstaan voor afwijkend design? Zijn om diezelfde reden de Griekse (o.a. Andrea Zapatinas), Turkse (o.a. Murat Günak) en Belgische (Luc Donkerwolcke) designers de laatste jaren zo succesvol?
Michiel_vd_Brink zegt
Voordat jullie massaal gaan reageren op dit korte stukje, wel eerst even het betreffende Sync-artikel lezen!
http://sync.nl/de-nederlandse-school-in-auto-ontwerp/
AMG zegt
Nederlanders kunnen best mooie dingen maken, kijk maar naar Spyker!
Vincent#1 zegt
de grootvader van André Citroën heette Limoenman en kwam uit Nederland.
Je verzint het niet :D :D
Aston Martin Rapide zegt
Iedereen kan tekenen…het is gewoon kwestie van smaak en gevoel om de lijnen op papier te zetten. Met de juiste programma, pen, papier, automotive kennis, enzovoorts kan iedereen toch wel een leuke auto tekenen? Of het nou Nederlanders zijn, dat doet er niet toe…’t is gewoon afhankelijk van een individu, zijn smaak, zijn idee, zijn kleurgebruik en ook wat hij/zij tijdens zijn/haar studie bijgespijkerd hebben enzovoorts.
Ik denk niet dat het een toeval is, ik denk dat het te maken heeft met talent. Iemand die met een prachtdesign op de proppen komt, neem nou bijvoorbeeld de Aston Martin DB-One…als het publiek er warm voor loopt, dan maak je een kans!
Michiel_vd_Brink zegt
@ Aston Martin Rapide: Inderdaad… iedereen kan schilderen met Ravensburger. ;)
ml zegt
Nederland heeft niet echt een design traditie, zoals de Zweden, Italianen en Duitsers hebben, maar is daarentegen erg sterk in “indivudualistisch” design. Bijvoorbeeld de Spyker en de Van-den-Brink. In Frankrijk heb je dit gedeeltelijk ook altijd wel gehad (het “niet te veel aantrekken van de bestaande tradities”).
Rietveld en Mondriaan waren ook vrij indivualistisch in hun tijd. Maar hun strakke, kubistische stijl is beter gecommercialeerd in Scandinavische landen, waar het meer een traditie is geworden.
Dat er steeds meer designer komen uit typische niet-auto-design-landen, komt ook omdat de markt van designers internationaliseerd, net zoals de meeste andere markten internationaiseren.
ototaal zegt
Hoort Joop Donkervoort ook niet in dit rijtje thuis?
Mr. Reddingius zegt
Nou dat kan ik nou niet echt design noemen, zo’n donkervoort. Wel prikkelend.
ml zegt
@Ototaal
Een Donkervoort is qua design gebaseerd op een Lotus Seven.
Michiel_vd_Brink zegt
Joop Donkervoort hoort daar zeer zeker ook bij.
Design is niet alleen vormgeving, maar ook constructie en technische ontwikkeling.
LC zegt
Is het mogelijk om je ontwerpen via de post ergens toe te sturen zodat ze beoordeelt kunnen worden.
Michiel_vd_Brink zegt
@ LC: het beste is het om ze her en der publiekelijk op internet te tonen.
Er zijn diverse sites en fora voor.
In deze column staan er enkele beschreven:
http://www.vandenbrinkdesign.com/index.php?option=com_content&task=view&id=61&Itemid=54
TomSR zegt
“Nederlands ontwerp staat daarbij bekend als sober, nuchter, functioneel, soms zelfs somber.” En daarbij dan Rietveld en Wanders noemen…
Dat nuchtere valt wel mee, alleen al kijkend naar de stijl van de genoemde mannen. Van Hooydonk en Van den Akker deden/doen toch gekke en vernieuwende dingen bij BMW en Mazda. Daarnaast heeft Nederland internationaal een reputatie opgebouwd als ontwerpland, juist dankzij onze onconventionele werken. Dat geldt voor auto- en productontwerp, evenals voor architectuur.
Overigens vind ik het artikel op Sync een beetje kort door de bocht, duidelijk niet geschreven door een kenner/liefhebber.
Aston Martin Rapide zegt
@ Michiel van den Brink
Heel grappig…vroeger waren er geen computers, dus spelen en tekenen met “Ravensburger” spulletjes was destijds heel normaal. Op zich al een kunst!! Zo zijn er tal van de bloedmooie en beroemde klassiekers zoals 300 SLR, Jaguar E-type, Aston DB5, Ferrari 250 GTO ontstaan. ’t moet haast wel kunnen, zelfs met kinderkrijtjes….ik ga er maar mee aan de slag hahaha. :D
LC zegt
@Michiel van den Brink
Dank u voor de tip
Pieter-Jan zegt
Ook de Belgen doen het goed op het vlak van (exclusief) design. Zo zijn De Bentley Continental, de Lamborghini Murcielago en Gallardo van Belgische hand en worden ook de wagens van lotus door een Belg getekend. Blijkbaar is de benelux dan toch nog ergens in de autowereld.
DAT zegt
@ml “Nederland heeft niet echt een design traditie”
Duh, echt wel: Wat te denken van Mart Stam, Gerrit Rietveld, Bruno Ninaber, Schiphol, Artifort, PTT, Philips. Nu is dutch design helemaal hot.
Verder kent Nederland wereldberoemde architecten en goede opleidingen.
In zo’n klimaat zuller er ook ontwerpers zijn die zich op auto’s toeleggen. Dus vandaar.
9ff gt9 zegt
Ik begrijp niet helemaal waarom mensen hier zeggen dat donkervoort geen design is. Als je de D8 GT ziet dan weet je dat daar echt wel een boel design aan zit.
@ michiel van den brink
Is het noodzakelijk om nu al (15 jaar) te beginnen met het schetsen van autos als ik autoontwerper wil worden. Ik kan namelijk niet echt goed tekenen en schetsen in perspectief kan ik ook nog niet echt. Is het echt nodig dat je goed kan tekenen als je industrieel ontwerper wilt worden of word dat je wel geleerd?
Pomoek zegt
“en soms architectuur” ? Nederlandse architectuur staat internationaal zeer hoog aangeschreven. Herztberger, Koolhaas, van Eyk, Arets, J.J.P. Oud, van Egeraat, enz. Nederlands staat nu juist bekend als “design”land. Vandaar dat het niet zo gek is dat er veel Nederlandse auto-ontwerpers rondlopen in de industrie.
luc zegt
elke auto is design en een auto teken je niet zomaar; je moet toch met veel dingen rekening houden
Michiel_vd_Brink zegt
@ 9ff gt9: Ja, goed tekenen is echt nodig.
Het wordt je wel geleerd, maar als je pas tijdens je studie begint, ben je eigenlijk te laat om later een echte uitschieter te zijn en tot de kanshebbers te behoren.
Je moet auto’s eten, drinken en dromen, maar niet alleen auto’s…
Breed ontwikkelen is aan te raden.
Rick dos zegt
Zit dat niet een beetje in onze cultuur verwoven? Zijn wij niet als klein land naast onze kaas en wooden shoes ook niet vooral bekend om onze kunstenaars?
Het blijft mij in ieder geval altijd weer verbazen hoe zo´n klein land met een klein aantal burgers, zo luid in de wereld staat.
Jellert zegt
Nederland is indirect verantwoord voor de Citroèn “rotte Snoek” DS. Zucht, ik schaam me voor mijn afkomst. Porsche is dan weer pluspuntje.
pieter zegt
Misschien niet heel relevant qua bij dit artikel, maar kijk eens hoeveel Belgische ontwerpers er zijn… Lotus (eliseII en exigeII) Bmw X5 Bentley continental, de huidige lambo’s en de toekomstige seats, toch een aardig aantal autootjes gedesigned door een Belg… niet slecht hé…
pieter
Pizza zegt
Limoenman, ik val van mn stoel XD XD XD XD
Rdesign zegt
Ik vind juist Nederlands autodesign niet somber. Tegenwordig komen er echt prachtige modellen uit de hand van de Nederlandse ontwerpers. Sober design vind ik meer bij Lada of wat dan ook passen.
Om een klimaat zo mooi mogelijk te maken bied Nederland ook genoeg goede design opleidingen, kijk alleen al naar de TU Delft.
Nederlandse nuchterheid, goede opleiding en vormgevoel komen ze al heel ver en dan hebben ze ook nog eens goed gevoel voor vorm.
Jan zegt
Michiel, mag ik zo inpertinent zijn om mensen te wijzen op het boek “Het paard van Ferrari en andere autobiografiën” van Marcel Grauls. Ik ben vrijwel zeker dat de quote dat de voorvader van André Limoenman heette vandaan komt. Het boek is naar mijn mening een aanrader omdat het de verhalen verteld van de mannen (want dat zijn het) achter de beroemde automerken.
Terug naar dit stukje. En dan eigenlijk vooral het stukje op sync: Best aardig, maar het noemen van veel merken en Nederlanders en weinig verhaallijn maken het niet bijster interessant. Althans, dat is mijn mening.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Jan: Inderdaad een best aardig stukje, maar bedenk wel dat het niet voor een pure autowebsite geschreven is.
Wij zijn hier op Autoblog natuurlijk heel wat anders gewend.
Daarom binnenkort een column van mij over ‘Dutch Design’.
autoblogger zegt
@Pomoek: je hebt gelijk, ik heb het woordje “soms” verwijderd ;)
@Michiel: ik ben benieuwd!
Aston Martin zegt
kunnen sommige mij meschien helpen?
ik zit met een probleem..
ik zoek een paar nederlandse auto ontwerpers. ik wil graga de namen weten waarvoor ze werken en of ze bereid zijn te hlpen met …
ik ben een auto liefhebber,weet er veel van en maak zelf afentoe een schets van hoe een auto er uit zo kunnen zien. er zit een ‘maar’ aan ik ben een beeldenker dus ik zie alles voor me hoe die auto er uit zo kunnen zien aleen kan ik het niet op papier zetten zoals hoe ik het wil hebben
AUB help mij!