Eerder deze week werd bekend dat Chrysler is verkocht aan Cerberus Capital Management en dat DaimlerChrysler verder door het leven gaat als Daimler AG. Nu Chrysler eigendom is van investeerder Cerberus, gaan analisten er vanuit dat flink wat geld in de autobouwer zal worden gepompt om een reeks populaire concepten daadwerkelijk in productie te nemen.
Volgens Chrysler woordvoerder Rick Deneau zullen er een aantal belangrijke investeringen worden gedaan, maar er moeten ook kosten worden bespaard. Zeven modellen die niet naar tevredenheid verkopen, gaan verdwijnen. De twaalf aparte productieplatforms moeten worden teruggebracht naar zeven. Volgens de plannen zoals die er nu liggen, zullen er nog voor 2010 maar liefst 20 nieuwe modellen het daglicht zien en 13 modellen een ingrijpende facelift krijgen.
Denk hierbij aan een nieuwe Challenger, een Chrysler minivan, de Sebring, Crossovers gebaseerd op de Avenger en een volledig nieuw merk pickup. Chrysler zal o.a. afscheid nemen van de Dodge Durango en de Chrysler Aspen SUV, maar daardoor ontstaat er wel weer ruimte voor concepten als de Chrysler Imperial (afgebeeld) en Dodge Demon concept.
Wat in ieder geval al vast staat is dat er een Chrysler minicar komt van Chinese makelij, welke zal zijn gebaseerd op de Dodge Hornet concept. Dit wordt een auto in het segment van de Mini Cooper en zal wereldwijd worden verkocht (via: motorauthority).
Jela zegt
Laat ma kome–edit: dank voor je bijdrage!–
Mr. R zegt
Helaas zit er bij Chrysler altijd zo’n gigantisch verschil tussen concept en productie. Als ze een beetje meer bij de concepten blijven…
…dan wil ik zo’n Nassau wel!
Klassiekerrally zegt
Chrysler heeft in de afgelopen 15 jaar een groot aantal zeer smakelijke concepts gepresenteerd.
Ik ben dan ook zeer nieuwsgierig naar wat de nabije toekomst gaat brengen.
M.a.w.: ‘Laat ma kome’ ;)
GOD zegt
ze kunnen zich beter alleen richten op vipers en meer van dat snelle spul
en dan met name kwaliteit en weg met die productie slaatjes
Armada zegt
Is uberhaupt te hopen dat er nog wat van het boeltje terecht komt.
Sander zegt
Ik hoop dat ze ook wat meer aan het interieur gaan doen :) Chryslers zien er over het algemeen wel leuk uit, tot je de deur open doet en het dashboard ziet…
g zegt
amerikanen falen in alles en echt ook alles,dus sluit die fabrieken van gm,ford en chrystler,bah zelfs de chinezen zijn nu al beter geworden
luc zegt
lukt ze nooit, 20 modellen in 2,5 jaar tijd?
8 modellen per jaar?
hallo, hoeveel keuze wil je hebben; dan heb je mensen die niet weten wat ze willen
Rick dos zegt
Dit is toch de Challenger waar men het over heeft?
Deze mogen ze namelijk gelijk uitbrengen van mij…
DafMaf zegt
Ik zou best een simpele 300 willen hebben. Die beginnen in de VS op 25.000 dollar, ofwel 17.500 euro.
DAT zegt
Of een leuke GT:
@Rick dos: die Challenger is nog fijner
Rob USA zegt
@ g en dan hier nog meer van hetzelfde zeker. Nee mensen die denken een exclusieve duitse
bak gekocht te hebben zijn net zo exclusief als een Hema worst.
@rick dos dat hij komt is al zeker maar ik wacht nog ff op de nieuwe Camaro :)
Ik ben ook heel blij dat Chrysler niet meer van MB is omdat ik ze weer meer als AMI kan
zien en de heerlijke V8 roffel weer kan horen.Misschien hebben ze nog wat bochtenwerk van
MB geleerd dan worden ze helemaal de mooiste , beste ,snelste, exclusiefste,most value for money en most fun to drive auto’s van NL.
Pomoek zegt
Chrysler heeft de afgelopen jaren interessante auto’s in de markt gezet. Het merk onderscheidt zich wat dat betreft van andere Amerikaanse merken. Niet alle modellen zijn even succesvol, maar in ieder geval spraakmakend. De 300c (zeker de station-versie) blijf ik een fantastische auto vinden. Een vette knipoog naar de Amerikaanse auto’s uit de jaren 50 en 60. Ook de Dodge Hornet is een mooi concept. Ik ben benieuwd naar die 20 nieuwe modellen!
Apache zegt
Ik wil de ME-4-12!
– Apache
Aston Martin Rapide zegt
De Chrysler Crossfire concept car vond ik een hele brute concept car…van mij mag deze wel in productie! De ME-4-12 vind ik ook niet slecht, alleen de logo voorop is me te overdreven groot….
Apache zegt
Ik dacht dat de ME 4-12 qua prastaties tussen de SLR McLaren en de Veyron in lag? monsterbak dus :)
– Apache
RScosworth zegt
gelukkig maar dat er nieuwe modellen uitkomen!
chrysler had de laatste tijd al enige bejaarde modellen zoals de pt, en dan nog maar te zwijgen over de sebring. De nieuwe sebring oogt ook niet echt spectaculair maar kan wel plausibele redenen bedenken voor de aanschaf ervan, de open versie dan want de sedan moet ongelooflijk saai zijn naar mijn idee. Naar mijn idee is het in ieder geval geen aflopende zaak met chrysler.
DAT zegt
Als het maar niet meer van dit is;
http://www.chrysler.nl/photogallery/gallery_905930/preview_big_905937_1157123855.jpg
De nieuwe plastic Sebring: Ieuw.
En de PT kan echt niet meer, de enige klant hiervoor is misschien Pipo de Clown.
Hansie! zegt
Apache: Helemaal mee eens!
cruiser-ben zegt
Sry guys,maar heb net zo’n 6 maand mijn allereerste Chrysler.Een Pt Cruiser 2.2CRD.Te gekke auto na al die jaren van Italiaanse miserie!Ik ben er echt zéér tevreden over(bouwkwaliteit,model,weggedrag,…)Weet niet waarom die auteur zo’n pik heeft omdat die PT in productie is gegaan.Hij heeft er zelf nooit een mogen besturen zeker?En wat betreft die Amerikaanse wagens,sommige Europese constructeurs zouden er nog serieus van kunnen leren!En vanwaar komen al die voorzieningen zoals airco,airbags e.a.JUIST,overgewaaid van ginder anders hadden die Europeanen en Jappen dat nog niet gekend.Zo’n sukkels zijn dat ginder niet hoor.Ze weten heus wel hoe ze goeie auto’s moeten maken.Ik hoop dat Chrysler tenminste niet een stille dood wacht want daarvoor maken ze echt wel apparte mobielen.Zoals Schwarzenegger het zei,I”LL BE BACK!!
Diego zegt
Airbags zijn gelijktijdig door Mercedes en Cadillac ontwikkeld, Merc had ze als eerste productierijp.
Momenteel zijn alle nieuwe ontwikkelingen afkomstig uit Europa en Azië; op gebied van aandrijftechniek (hybride, bluetec), ophanging (varibale/progressieve demping enz.) als veiligheidsopties. De VS blijft al bijna tien jaar op hetzelfde niveau steken. Een merk als Chrysler is bijvoorbeeld de afgelopen paar jaar compleet afhankelijk geweest van de input van Mercedes.
a-town zegt
je kunt zeggen wat je wil maar die pt verkoopt nog altijd als een tiet in de vs. ik vind hem ool niet mooi maar ze worden toch echt nog steeds goed verkocht.
auto-f zegt
de vorig sebring is veel mooier dan die nieuwe.
de vorige was echt mooi, als je er eentje ziet rijden vind iedereen hem ook een leuke bak…
cruiser-ben zegt
Chrysler is nu eenmaal een exentriek en qua design uitspringende amerikaanse constructeur. Je houd ervan of niet.
Zo zijn er nog merken vb. citroen,lancia,…….
Ik vind mijn PT supper en wilde hem al van toen hij nog maar net op de markt was.Hij is nog steeds mooi en ja hij verkoopt nog steeds.Er zijn er dan ook al meer dan 1 miljoen van gebouwd,zegt genoeg volgens mij. Bekijk ook maar eens even de aanhangers, ontelbare clubs!!
Graafke zegt
Iedereen die klachten heeft over het interieur van amerikanen moet hier eens aan denken:
– prijs prestatie verhouding
– mate van luxe die standaard is
– makkelijk schoon te maken interieur
– het rammelt of piept en kraakt niet ( daar kan ik me enorm aan ergeren, ook als heeft het interieur nog zo’n mooie materialen als die piept of kraakt hoef ik het absoluut niet)
– Kwa design en opzet ziet het erg goed uit en alles heeft een logische plaats