Geruchten doen de ronde dat GM serieus zou overwegen om met een vier deurs coupe te komen die zou moeten concurreren met auto’s als de Aston Martin Rapide en Porsche Panamera. Een gouden idee of een noodsprong? Uw eigen Amerikanofiel en cameraman geeft zijn mening…
In eerste instantie lijkt een vier deurs sedan een aardig idee. De C6 ontvangt van alle kanten lovende kritieken. Het lijkt de eerste Corvette te zijn die daadwerkelijk internationaal wordt geaccepteerd en als concurrent wordt gezien voor de Duitsers en Italianen. Die kunnen ze in Detroit eindelijk eens in hun zak steken. Alleen hebben ze bij GM vaak de neiging om, als de lucht van succes hen voorbij komt waaien, meteen lekker door te slaan in hun aanpak en pas later te gaan nadenken. Zoals ze in de jaren ’80 deden door nagenoeg al hun modellen ineens op voorwielaangedreven platforms te zetten (ook de Cadillacs die met achterwielaangedreven Mercedessen en BMW’s moesten concurreren). En een ding wat een uitbreiding van het Corvette-gamma NIET moet zijn, is een hals-over-kop, “we hebben beet” haastklus.
In Europa, waar Corvette een apart merk is met een zekere lading prestige en exclusiviteit, zou een vierdeursvariant misschien niet misstaan. Het zou een poor man’s Aston kunnen zijn, iemand die geen Porsche wil maar ook niet bij de Britten wil/kan shoppen. Maar in Amerika is een Corvette al 54 jaar een tweedeurs, tweezits sportwagen van fiberglas, een rasechte Chevy bovendien, en mensen die zich daarmee niet identificeren (bijvoorbeeld mensen die een snelle sportsedan zoeken) gaan elders shoppen.
Je kunt je bovendien afvragen of de weg die Cadillac is ingeslagen met haar V-modellen niet zou conflicteren met een eventuele Corvette sedan. GM heeft met de CTS-V en STS-V immers al een aantal jaar twee potente, luxe vierdeurs sportwagens in haar line-up. Moet een Corvette dan exclusiever worden dan een Cadillac? Luxer? Dan doen ze hun eigen topmerk, waarbij een ingrijpende verjongingskuur net haar vruchten begint af te werpen, tekort.
In het artikel wordt ook melding gemaakt van een Cadillac-versie van de vierdeurs Vette, een topsedan die het merk weer onder de crême de la crême zou scharen. Een ultraluxe, sportief elegante verschijning. Maar is dat niet alles wat de Vette sedan, als concurrent van de Panamera en Rapide, ook zou moeten zijn? Met andere woorden, waarom Corvette gebruiken voor een doel dat Cadillac nastreeft?
De merken Porsche en Aston Martin, met hun eigen unieke gezichten, kunnen het zich veroorloven om hun modellengamma op te splitsen. Maar ‘het merk GM’ zou even iets dieper moeten nadenken over haar verschillende divisies, en waar elk van hen naartoe moet. Een prima idee om dit succesvolle platform te stretchen en te verbouwen tot sedan; maar spits het dan toe op het broertje van de Corvette, de Cadillac XLR, waarvan er overigens ook al een V-versie is. Dat zou consistent zijn: Cadillac = luxe en snel, Corvette = rauwe sportwagen. Overeenkomstig met Panamera en 911.
Bovenstaand verhaal is geschreven naar aanleiding van een artikel op autonews.com.
Photo credit: PHOTO ILLUSTRATION BY TERRY MICALLEF
Michael zegt
damn die fotoshop is eng!
Yo! zegt
als ie hier op moet gaan lijken, dan wordt t vast een topper (NOT!)
Turbofire zegt
OMFG!
Da’s al even erg als een 4-deurs Challenger…
robbie zegt
@Michael & Yo!, inhoudelijke reacties zouden misschien meer toevoegen…
Pieliej zegt
Hmm, ik weet niet waarmee ze dan aan moeten komen?
Een comleet nieuw model? De C6 vind ik zelf ook best mooi, maar wat wil men tot coupé gaan maken?
Een C6 Shop (als plaatje) lijkt me niets, dus we moeten maar zien wat er gebeurt.
Jellert zegt
Inhoudelijk? Die foto is zon beetje het afgruwelijkste opgerekte sportmodel wat ooit het licht der zon mocht aanschouwen. Wat ben ik blij dat het slechts een talentloze fotoshop en hopelijk zelfs een karikatuur is…
666 zegt
“In Europa, waar Corvette een apart merk is met een zekere lading prestige en exclusiviteit”
de enige reden van hun exclusiviteit in Europa, is net dat ze géén prestige hebben EN dat de Europeanen smaak hebben.
Niemand wil in zo’n pooierbak gezien worden. Deze photoshop is trouwens echt niet om aan te zien.
MV Agusta F4CC zegt
Het is een moeilijke overweging…
Het zou beter bij Cadillac passen dan bij Corvette om een 4-deurs sportwagen te maken zoals de Panamera of Rapide.
Toch denk ik dat de Corvette beter zal aanslaan. De Corvette wordt immers al geaccepteerd onder de Europeanen en de Cadillac XLR niet.
Enige punt wat de Corvette nog enorm tekort doet is de afwerking in het interieur. Dit is bij een 4-deurs sportsedan nog vele male belangrijker, dus hier zullen ze heel veel aandacht aan moeten besteden om het een succes te maken.
Tevens zal het uiterlijk ook wat aandacht nodig hebben en zich genoeg maar subtiel van de C6 moeten onderscheiden.
Twan303 zegt
Dit lijkt me een nieuwtje uit de catogorie
Lamborghini, ferrari en pagini komen met een SUV.
Het is door de Panamera en de rapide een beetje gehyped,
en ik denk dat het wel over zal waaien.
ps de rapide is echt, zoals alle nieuwe aston’s, een hele HELE fraaie wagen.
Aston =de meest stijlvolle supercar op dit moment
Sander zegt
Ehm, nee! Deze auto ziet er niet zo mooi uit vind ik. Het is volgens mij gewoon precies een Corvette, alleen dan een stukje er tussen gezet. Weer zoiets van GM… jammer!
Armada zegt
Als ze zoiets gaan doen moeten ze natuurlijk niet zomaar een corvette gaan verlengen, dan verperst je alle proporties. Doen ze bij aston martin en porsche ook niet.
RubenBaeten zegt
@Sander en Armada: Da’s gewoon een sjopje hoor (een behoorlijk simpele/slechte idd), heeft met GM weinig te maken.
Yo! zegt
@Robby
“inhoudelijke reacties zouden misschien meer toevoegen…”
Ahum, moet ik deze vreselijk slechte photoshop actie als serieus beschouwen dan ?
Ik ben een groot Z06 fan, maar dit kan gewoon niet serieus bedoeld zijn.
freak zegt
straks komt lambo ook met een stretched murcielago… hoe masterlijk is dat?!….
nog meer als die countach limo…
Michael zegt
meer inhoud …meer inhoud… laat me ff denken….
okee ik ben er uit:
OMG damn die fotoshop is eng!!1!!one!!!1 w0ot!
ml zegt
Wat kan een grappig photoshopje toch een boel losmaken in jullie.
Gaat Corvette meedoen in de “4-d coupe” mark, eh hypet? In tegenstelling tot Porsche lijkt mij een Corvette niet zo’n verfijnde alledaags bruikbare wagen, maar een rauwe sportwagen, dus daarom verbaasd mij dit een beetje. Maar aan de andere kant is het heel logisch omdat de markt voor 4-d coupés booming is, en dat het toch moeilijk is om slechts met één model in je merkgamma te overleven.
Mijn voorgevoel zegt in ieder geval dat het toch niet zo’n mooie auto als de CLS, Rapide en de Panemera gaat worden. Voor de VS kan ik niet oordelen, maar ik verwacht dat het in Europa niet zo zal aanslaan.
OJ zegt
Gezien de prijzen die gehanteerd worden voor de Corvette, zal zo’n 4-deurs Corvette in de regionen van de Mercedes CLS komen. 1 keer raden welke dan de betere auto is.
Ik denk ook dat bij een sportsedan het interieur veel zwaarder weegt en laat dat nou het slechtste deel van een Corvette zijn…
robbie zegt
@Yo!, de photoshop is slechts ter illustratie. Het was je misschien nog niet opgevallen maar er staat nog een heel verhaal onder…
evo zegt
Wat maakt de kwaliteit van het interieur uit als je voor 91 mille een rasechte sportwagen kunt kopen. De eenvoudigste 911 is 20 mille duurder. Tja voor die 20 mille kun je buffaloleren stoelen plaatsen en het dashboard met zacht alcantara afwerken, maar ik heb liever die 20 mille in m’n handjes. Zelfs een relatief goedkope BMW M3 kost 8 mille meer…
Het merkenportfolio van GM luidt als volgt (85,5% van de omzet): Buick, Chevrolet, Cadillac, GMC, Opel, Pontiac, Saturn en Saab. Het kan aan mij liggen, absoluut geen Amerikaanliefhebber, maar ik zie hier nou niet echt pareltjes tussen zitten. Saab was tot 1995 een pareltje, Opel wordt er ook niet echt beter op (of de concurrentie wordt sterker (Passat en Mondeo)). Bovendien heb ik bij geen van alle genoemde merken een duidelijk beeld van de kwaliteiten van de auto. Vergelijk dit bijvoorbeeld eens met de Fiat-groep: een Alfa staat voor sportiviteit, een Fiat voor de massa en een Lancia voor luxe. Niet dat het overigens lekker gaat met Lancia, maar de auto’s zijn tenminste gepositioneerd…
evo zegt
Overigens ben ik van mening dat een 4-drs ‘coupé’ door Cadillac gemaakt moet worden. Corvette moet in mijn ogen alleen de sportwagens fabriceren.
Sjaak Trekhaak zegt
Menen ze dit sirieus!? Ik hoop toch van niet…
john the ultime car fan zegt
nee tog dat is heel erg ja niet egt mooi maar wel leuk kan je 320 rijden met 4 per sonen
slk55 amg zegt
een amerikaanse concurent voor de panamera en de rapide? ik dacht meteen aan de Cadillac Sixteen. prachtige (coupe) lijnen, gecombineerd met een zeer sterke V16 motor. zo hou je cadillac ook al meest luxe amerikaanse merk. geen slecht idee toch?
slk55 amg zegt
@john the ultime car fan
dat kan nu ook al, in bijvoorbeeld de bentley continental (flying spur).
OJ zegt
@ evo: Voor een sportwagen maakt het interieur ook niet veel uit. Ik ga helemaal met je mee in het voorbeeld dat je geeft van de 911.
Echter bij een 4-deurs coupé is dat naar mijn idee anders… De gemiddelde koper van zo’n auto zal meer eisen aan het interieur stellen en een spartaans, slecht afgewerkt, goedkoop plastic interieur als nu in een Corvette niet accepteren. En de Amerikanen zullen ook heel hard hun best moeten doen om wat dat betreft aan Europese auto’s te kunnen tippen.
DAT zegt
…en als concurrent wordt gezien voor de Duitsers en Italianen…
Ik denk dat iemand die een Porsche/Aston/Mercedes/BMW/Maserati overweegt, zal nooit een Corvette daarin meenemen.
Maar goed; een 4-deurs Corvette. Nou nee. Een 4-deurs sport-limo denk ik aan uitstraling, luxe, elegantie, afkomst e.d. Alles wat een rauwe Corvette dus niet heeft.
Ik denk dan eerder aan een Performance Pick-Up of SUV.
MV Agusta F4CC zegt
OJ & evo…
Ik ben het niet met jullie eens dat het interieur in een sportwagen niet uit maakt!:
Op het moment dat je geld genoeg hebt koop je pas zo’n auto! Dan is het verschil relatief een stuk minder! Tevens hebben zulke klanten helemaal geen zin om hun auto te gaan pimpen naar eigen smaak! Gewoon het gemak hebben door bij een dealer je auto zo te bestellen als je hem wilt en geen gezeur met eventuele garanties en dergelijke!
Wat mij betreft en ik denk ook voor vele anderen hadden ze beter de auto 5-10 mille duurder kunnen maken en het interieur gewoon vele maler luxeuzer moeten maken! Ik denk dat het dan wel een betere succesvollere concurrent had geweest voor de 911, want dan had de pers ook geen zware minpunten meer tegen de Corvette!
Ik hoop dan ook dat, mocht er één komen, ze het interieur op een zeer hoog plan zetten bij het maken/ontwerpen van een 4-deurs sportwagen!
huub Vanderlubbe zegt
Dan geef je n’m gewoon een nieuwe naam met bijbehorend uiterlijk! (in grote lijnen Corvette)
JPS zegt
Corvette moet zich naar mijn mening blijven richten op pure sportwagens.
Op dat gebied hebben ze een rijke historie die terugaat tot de jaren ’50.
Misschien kunnen ze bij Cadillac iets doen met die fantastische
Cadillac Sixteen, bijvoorbeeld stijlelementen van die auto gebruiken voor
een concurrent van de S-klasse / 7-serie.
Cadillac heeft bovendien een zeer indrukwekkende historie op het gebied van limousines en luxewagens, die teruggaat tot vóór de oorlog.
Turbofire zegt
Soit, ik vind alvast dat wagens die hun bestaan begonnen zijn als 2-deurs coupé’s zo moeten doorgaan. Geef het kind desnoods een andere naam. Waarom zou een mens behoefte hebben aan een Corvette met 4 deuren?
Ik ben zelf een grote Chevrolet fan (zeker die oude sixties/seventies muscles) en dit vind ik erover.
Het is al erg genoeg dat ze Impala SS zo verkl*** hebben, de Vette ruineren, zou mijn hart breken.
dekster zegt
In europa zullen ze volgens mij die corvette niet eens kunnen verkopen,( die nieuwe emisie-eisen)
phantom zegt
Ja DUHHHHHHHHHHHHH, natuurlijk gaat hij er niet zo uitzien dat zou wel een hele stomme actie zijn. De normale c6 heeft een mooi model dus ik hoop niet dat ze aankomen met een model wat op die van de avenger of de charger vierdeurs gaat lijken.
Franco zegt
Ik wou dat die Amerikaanse autofabrikanten hun hoofd koel hielden, als zij eens een succesnummer in handen hebben!
Dat Porsche en AS met een vierdeurs coupe komen, wil niet zeggen dat er ook een vierdeurs Corvette moet komen.
Gewoon 2-deurs sportwagens blijven bouwen dus….
Rick dos zegt
Dus als je zo´n auto in de States wilt bestellen dan is het:
“One Corvette, please!”
“Do you want a regular or a supersize?”
“Supersize, please”
“Oh and ketchup, please!”
Logan zegt
@ JPS,
Er gaat een Cadillac komen om te concurreren met de 7er, A8 en S-klasse met V12 en gebaseerd op de Sixteen. Precies zoals je wilt;). (ik las het laatst op een autowebsite)
En over het interieur, ik ben middenklassertjes gewend, ik weet zeker dat als ik opeens een Corvette zou hebben, het me niks tegen zou vallen (de interieur afwerking).
Volgens mij merk je het alleen als je bijvoorbeeld Porsche of Aston Martin gewend bent.
marco zegt
ie wat een lelijke auto ben ik niet gewend van die ventjes van de corvette afdeling ik zou hem nooit kopen!
Job zegt
gatverdamme mooie fotoshop
rob zegt
ben echt een corvette aanhanger maar dit baaahhhhh ne hoor .