Wellicht had je gedacht dat het na de verkoop van Aston Martin wat rustiger zou worden rondom het merk, think again! Het lijkt wel alsof er alleen maar meer verhalen de ronde doen. Zo wordt er al een tijdje gespeculeerd over wat nou het nieuwe topmodel van Aston Martin gaat worden en schijnt de Koeweitse investeringsmaatschappij alweer na te denken over een verkoop.
Zover is het echter nog lang niet. Het Amerikaanse Automobile Magazine heeft namelijk de eer gehad om John Sinders en Ulrich Bez uit te horen over de toekomstplannen van het nobele Britse merk, eindelijk was meer duidelijkheid dus (hopelijk)! En wat hebben de heren dan te vertellen? Om te beginnen worden er een aantal dingen uitgesloten zoals een SUV (gelukkig maar) en de toepassing van turbo’s of superchargers. Ook een rentree in de Formule 1 zit niet in de planning, maar dat wisten we al. Ook zal Aston Martin niet de fout maken om het modellenprogramma naar beneden uit te breiden zoals Jaguar gedaan heeft. Wel kondigen de heren aan dat er in de toekomst limited editions, one-off’s en lichtgewicht varianten komen en dat klinkt als muziek in mijn oren.
Na het verdwijnen van de Vanquish zal het Aston Martin gamma uit nog maar twee modellijnen bestaan, de V8 Vantage en de DB9 en als het aan het management ligt zal dat in de toekomst zo blijven. Natuurlijk komt de Rapide er wel maar die is gebaseerd op de DB9 en dus een variant van een bestaand model. Daarnaast geven de bazen aan dat Aston Martin in de toekomst bepaalde onderdelen van de productie en ontwikkeling wel eens kan gaan uitbesteden.
How might Aston evolve as an independent carmaker?
We are talking total theory here, but when you’re looking into the future, you must also look at alternative scenarios. It is, for instance, possible to run a car manufacturer with a greatly scaled back engineering crew. You could have your engines developed by AVL in Graz [Austria] and built by Mahle in Stuttgart [Germany]. You could pay Porsche to do the body and chassis development. You even could farm out the final assembly. I’m not saying that this is the plan. But it is one possible alternative. What you can never do is farm out brand development and marketing. You must always control the brand, its content, and its mission. That’s the secret of success, and that’s the intellectual property we have to define and execute with total dedication.
Het complete interview kan je HIER lezen (via).
evo zegt
Ik vind dat ze toch wel weer met een supercar a la Vanquish moeten, dat blijf wel echt een gave bak vinden. Geef hem zo’n 600/650pk en hij kan zich redelijk meten met de supercars van dit moment. Maar goed, wie ben ik om dat te bepalen?
Us zegt
Aston Martins zijn overbodige auto’s…net als Jaguar in de luxe segment..
melvin zegt
rapide
chris zegt
waar bazeer jij je mening op us ?.. een nutteloos merk bestaat niet er zijn overal wel mensen die voor speciale charmes vallen..
Rick dos zegt
“Wel kondigen de heren aan dat er in de toekomst limited editions, one-off’s en lichtgewicht varianten komen”
“Na het verdwijnen van de Vanquish zal het Aston Martin gamma uit nog maar twee modellijnen bestaan, de V8 Vantage en de DB9 en als het aan het management ligt zal dat in de toekomst zo blijven.”
OH F*CKING HELL! Hier gaan we dan! Precies waar ik bang voor was!
Dit zijn precies de redenen dat een automerk niet in privé handen moet vallen. Het is 1 ding om geld te hebben om een automerk te kopen. Het is totaal iets anders om geld te hebben om te kunnen investeren.
Dit gaat precies dezelfde kant op als Lambo in de jaren 90. Toen Tommy Soeharto eigenaar was. Mark my words! Dit kan niet lang goed gaan als er niets vernieuwends in de toekomst gepland staat!
LPJ zegt
Hé kijk, ’t zou wel een BMW kunnen zijn, die foto!
BMW rules, n’est-ce pas? ;)
MERC zegt
Aston Martins overbodig? Dan vraag ik mij uberhaupt af of je ooit in het echt een Vanquish bent tegen gekomen. Wat een design en geluid. Geef mij maar een een Aston
BMW Freak zegt
Bouwen altijd heel mooie auto;’s
Jmmr dat ze stoppen met de Vanquish, was toch wel de aansluiting tot de top van het segment
chrizzzie zegt
Ben benieuwd waaraan ze dan de productie en ontwikkeling willen uitbesteden. OK Lotus Engineering zal hun wel willen helpen met ontwikkeling echter waar willen ze dan in hemelsnaam de productie laten doen? Zou niet weten waar in Engeland en dit zou wel nog kunnen in Italie maar Aston-Martin´s bouwen in Italie????????
Silverarrow zegt
Vind het idd wel jammer dat er geen uber-Aston Martin meer komt.
Die lichtgewichten zijn ze haast verplicht om te introduceren, willen ze enige concurrentie hebben met Ferrari, Porsche en tegenwoordig ook al Lamborghini. Aan de andere kant leveren ze dan ook weer in op hun “gedistingeerde” imago, wat ze juist zo uniek maakt.
Alwood zegt
is idd een beetje jammer dit…
Juist om klanten voor de lichtere modellen te trekken heb je een machtig apparaat nodig. Iets wat qua prestaties in de buurt zit van de SLR zou ik dan denken.
Ik denk inderdaad dat Aston het misschien niet eens zo lang uit gaat houden in privé handen. Ze zouden nu al met ontwikkelingen bezig moeten zijn om over 5 jaar een flink sneller model te hebben. Als er dan niet een groot autoconcern boven staat als geldschieter stopt de ontwikkeling.
joep zegt
@ lennart, als dat geen grap was maak je jezelf belachelijk.
ot: Ik hoop dat ern og wel een model beven die db9 komt. De allure van zo’n topmodel straalt dan af op de andere modellen. Verder vind ik het jammer dat ze de rapide presenteren als een variant op de db9 ipv als een geheel eigen model. Dit geeft hem (de rapide) mijns inziens net iets minder uitstraling. Ik zou het persoonlijk wel erg gaaf vinden als ze de naam lagonda weer van de plank zouden halen en onder die naam de rapide uit ozuden brengen. DAt zouden ze hem alleen wel uiterlijk ietje moeten veranderen om hem meer een eigen smoel te geven…
rick buijsman zegt
ASto martin nutteloss hoe haal je het in je mond jah dan heb je nog nooit een vanquish gezien – me oom heeft der ik ben ontiegelijk blij als ik der in mag zitten 26 mei ga ik der meej naar de nurburgring !! in duitsland ik verheug me der nu al op Aston martin blijft 1 van de mooiste auto merken van de hele wereld naast bmw , Bmw en Aston zijn de beste uit mijn mening! het geluid dat is echt niet normaal vooral van de vanquish je staat helemaal te trillen als hij gas geeft
evo zegt
Silverarrow schreef:
“Die lichtgewichten zijn ze haast verplicht om te introduceren, willen ze enige concurrentie hebben met Ferrari, Porsche en tegenwoordig ook al Lamborghini”
Ben ik niet helemaal met je eens. AM’s zijn nooit echt hardcore sportwagens geweest, daarvoor zijn ze te zwaar door alle luxe waarmee het interieur behangen is. Haal je die luxe weg in een Aston, dan blijft er weinig over van een ‘echte’ Aston Martin.
Hansie! zegt
Us: Ga weg man.
Jaguars en Aston martins zijn luxe en heel snelle wagens die veel exclusiever ogen dan BMW M series of mercedes AMG’s
Ricavant-1.8T zegt
Us = niet goed bij ze hoofd!!
Aston is een van de meest stijlvolste auto’s die er rondrijden!!
en die 4deurs coupe ziet er verdomde goed uit!!
Us zegt
Ja ik heb een Aston gezien en gehoord…nooit mee gereden maar ik geloof je woord wel dat die dingen superstrak rijden…Vind ze echt niet bijzonder. Echt niet. Die auto’s hebben (tegenwoordig) geen nieuwigheden..of bijzondere dingen. Hard gaan ze wel en anderen met geld zullen ze ook kopen..maar het blijft een overbodige bak.
Als megaconcern Ford er niets meer mee kan tja…wat ben je dan: ?
Hoop dat die waaghalzen er wel iets mee kunnen en in redelijk gelimiteerde oplage iets bijzonders kunnen neerzetten maar anders is het hopelijk
echt over en sluiten.
LPJ zegt
@joep: mezelf belachelijk maken zou ik nooit doen! BMW daarentegen … ;-)
joep zegt
@Us, megaconcern ford kon juist wel wat met AM. Ze hebben het zelfs na lange ijd weer winstgevend weten te maken. Megaconcern ford kon echter niks met zichzelf, om maar even in jou uitdrukkingswijze te blijven, en moest daarom AM afstoten. Maar je vind AM dus niet bijzonder? Noem mij dan nog eens één merk dat luxe racewagens maakt die te vergelijken zijn met die van AM
@Rick Buijsman, een spelfoutje hier of daar, of een niet perfecte interpunctie maakt me echt niet zoveel uit. Ik maak zelf ook geregeld fouten, maar kom op man! Je verhaal is echt niet te begrijpen…
Aston Martin Rapide zegt
Ik dacht dat Aston van plan is nog een nieuwe model te introduceren, namelijk de DBX. Wel jammer als ze niet nog een supercar willen bouwen, maar ik heb er zeker ook wel begrip voor. Vind namelijk dat ze hun identiteit, exclusiviteit en “prachtdesign” moeten behouden.
DB9 en V8 Vantage zijn geen rasechte sportwagens, maar Gran Turismo’s. Ze combineren gewoon luxe, comfort met sportiviteit. Daarom vergelijk ik ze nooit met Porsche, Lamborghini, Ferrari, etc.
joep zegt
@lennart haha ok mooi. Goed dat dat uit de wereld is :)
1xaston, 1xmurci zegt
Mja ik ben er fan van, en ik geniet er elke dag van. Beste design van het moment.
Het spreekt gewoon een bepaald publiek aan en dat heb je altijd bij supercars.
En wat maakt mij de mening van enkele pubers nu uit. Die kijken toch niet verder dan pk’s en emblemen.
Silverarrow zegt
@ evo: Wat je zegt klopt als een bus, maar als Aston Martin geen echt hardcore sportwagen merk is, what’s the point om lichtgewicht versies te gaan introduceren? Ergens willen ze zichzelf blijkbaar dan toch ook als echte sportwagens voor de openbare weg gaan profileren, en zo een alternatief te bieden voor bijv. een Porsche GT3 of Ferrari F430 challenge Stradale. Maar zoals je al aangeeft, blijft er dan weinig over van het ‘echte’ Aston Martin.
M Freak zegt
Laat AM dan een keer verkocht worden aan iemand die er echt voor wil gaan, iemand die er iets in ziet.
Stel: Ik koop AM, dan ziet mijn lijstje er als volgt uit:
Aston Martin Rapide,
Aston Martin V8 Vantage Super (een supercharcher er bij),
Aston Martin DBS, en vervolgs auto’s van AM voor James Bond,
Aston Martin Vanquish 00 (lichtgewicht race versie),
Aston Martin DBJ V12 (een zware SUV).
Ik denk dat ik zo wel verder kom met iets, meer suggesties ofzo?
Silverarrow zegt
Toevallig las ik net dit stukje op de site van autoweek (ik hoop dat quoten van een andere site is toegestaan):
“In een autotijdschrift heeft mede-eigenaar John Sinders namelijk bevestigd dat Aston Martin werkt aan een directe concurrent voor de Lamborghini Gallardo en Ferrari F430. Inderdaad, een auto met middenmotor dus. Ook gaat het merk inspelen op de wensen van klanten die om meer pk’s vragen, vooral bij de V8 Vantage. De extra pk’s komen er zonder het gebruik van een turbo of een compressor, aldus Sinders.”
Aston Martin Rapide zegt
@ M Freak,
Ik zou zeker geen Aston SUV willen, dat is erg Aston-onwaardig. Laat ze gewoon maar sportwagens/granturismo’s bouwen, dat zit gewoon in het bloed van Aston Martin. Dat Spyker en Porsche een SUV hebben, moeten ze het maar weten. Ik vind SUV’s gewoon vaak lelijk en lomp, en dat zie ik Aston dus niet graag doen. Thats my opinion….
M Freak zegt
Aston Martin: Passie, Luxe, Porno, Snelheid, Comfort.
M Freak zegt
@ Aston Martin Rapide
Eigenlijk heb je wel gelijk.
sjoerd zegt
Ik denk dat als ze de Rapide uitbrengen ze zeker een goede kans maken!
Cars zegt
Goed zo! Laat Aston maar lekker exclusief blijven :) maarre.. dat ‘nieuwe’ model heeft wel erg veel weg van de DB9
autoblogger zegt
@Silverarrow: je weet toch dat autoweek niet aan bronvermelding doet!
Dat staat namelijk in hetzelfde artikel: We want to build the best sports car in the world. We fully intend to go straight at the Ferrari F430 and the Lamborghini Gallardo. Over time, it would not shock me to see a broader range of engine choices to appeal to a broader range of buyers. Ulrich prefers naturally aspirated engines, so I think you will see us stay away from turbos and superchargers. Certainly, we won’t do an SUV.
Silverarrow zegt
hmm ok excuses had ik niet gezien
bmwF zegt
waar blijft de vanquish toch.. fia
mashell zegt
“Aston Martin: Passie, Luxe, Porno, Snelheid, Comfort.”
Pardon me?
Aston Martin: Passie, Luxe, Stijl, Snelheid, Comfort.
Er zijn eigenlijk 2 Engelanden, het ordinaire dat bijvoorbeeld vertegenwoordigd wordt door mensen als Gordon F*ck Ramsey en David Beckam. Maar ook het echte ouderwetse stijlvolle aristocratische Engeland waar bijvoorbeeld Prins Charles en James Bond mooie voorbeelden van zijn. Dat geeft niks, die 2 uitersten maken Engeland tot zo’n leuk land. Maar Aston Martin hoort toch wel vooral tot de laatste. Daarom is het ook zo jammer dat al die over het paard getilde voetballers DB9s gaan rijden.
sem zegt
aston martin moet gewoon bij 1 bedrijf of 1 groep aandeelhouders blijven want anders zitte er straks 6 verschillende moddelen in het gamma van 4 verschillende eigenare! laat het gewoon bij 1 eigenaar horen en daar geen gekke moddele make zoals een veyron killer! neej, aston martin is meer een über weg cruiser en ik ben wel voor de Rapide! maar laat aston martin alsjeblieft geen gekke dinge doen!