Weer een leuk gerucht: BMW wil Volvo kopen! Het Britse Autocar schrijft dat BMW serieus zou overwegen om een bod te doen op de autofabrikant…
Het Beierse merk zou via een investeringsmaatschappij een compleet financieel overzicht van Volvo hebben aangevraagd. Er waren natuurlijk al eerder geruchten over de verkoopstrategie van moederbedrijf Ford, een verkoop van Volvo lijkt me dan ook een stuk interessanter dan een verkoop van Jaguar bijvoorbeeld.
It’s thought some company bosses saw Volvo as a global brand complimentary to BMW that still has considerable scope for growth. While BMW will always emphasise driving pleasure, Volvo would add safety and environmental concerns to the mix.
Bij een eventuele overname zou het logisch zijn dat de grotere sedan- en stationuitvoeringen van Volvo uiteindelijk een overstap maken naar achterwiel- en vierwielaandrijving. De kleinere Volvo’s behouden de voorwielaandrijving en kunnen hergebruik maken van de Mini-tak (via autoblog.it).
Jonas zegt
Altijd dat overgekoop, niets blijft nog origineel :(
Coolguy zegt
Overschakeling naar RWD?
Het kan er alleen maar op verbetern dan. :x
Apache zegt
JAHHOOOEEEEEE!!!!!! ’s werelds beste merken verenigen zich!!! (op Lexus na dan) Halelujah
– Apache
vØlvØ frǽk zegt
waarom is Volvo eigenlijk niet meer zelfstandig?
is het niet mogelij dat ze zichzelf kopen zeg maar? Zodat het weer eeen zelfstandig merk word.
loonie zegt
en hun trucks??
Apache zegt
Volvo gered van een faillissement van Ford dan? Of wil BMW aan de andere kant Volvo uitschakelen als concurrent op deze manier? Of willen ze gewoon de superieure technologieën in handen hebben en zijn ze uit op de grote winsten van Volvo?
– Apache
Rick dos zegt
“Sources also revealed that BMW had earlier looked at Alfa Romeo as a possible takeover target.”
Hmmmmmm…….zeer interessant. In beide gevallen. Maar het gerucht komt van Autocar. Is dit ook niet de magazine die zei dat ze wisten hoe de nieuwe M3 er uit kwam te zien? Je weet wel (en SLK55 AMG zeker wel! ;) ) met het nummerbord op de bumper…….Dus hoeveel waarde kunnen we hier aan geven?
Bramzel zegt
Laat maar komen! Volvo is een tof merk, en BMW heeft met alle merken waar ze de afgelopen tijd bezig zijn geweest goeie dingen gedaan. Mini, Range Rover, Rolls Royce. Ik ben benieuwd!
MiniCooper zegt
Wat is dat op die Foto ? mengeling tussen 1 en c30 .
Citrofiel zegt
@ Rick dos; Nu je dat zegt… Ik geloof het spontaan niet meer!
citroënfreak zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Adriaantje zegt
Volvo is winstgevend. Ford zal eerst de koelkasten van Landrover de deur uit doen.
Citrofiel zegt
@ Citroënfreak; De nieuwe neem ik aan? (hoop ik?) En Citroën en Volvo… Beetje het tegenovergestelde, niet? Apart…
citroënfreak zegt
Ja de nieuwe DUH ja ik kan er ook niet aan doen maar naast de c6 vond ik de s80 ook knap!!! Goed die zweden.
citroënfreak zegt
Wat vind jij van de s80 “citrofiel”
Mstr zegt
Nee niet doen!
Volvo is een van de weinige met nog een echte eigen style. :)
Moet je zo houden!
Untouchable zegt
volvo zal volvo niet meer zijn…………………..das dan jammer voor gepensioneerde die van brede heupen houden :D
Citrofiel zegt
@ citroënfreak; Ik houd van aparte designs, dus Volvo kan me meestal niet bekoren, maar de S80 vind ik toch beter geslaagd dan de meeste andere Volvo’s, hij ziet er wat spannender en dynamischer uit, hoewel het verschil minimaal is. Ik vind hem dus best oke, maar niet top.
Booob zegt
De foto is een xc60..
en nee liever geen overname van bmw, volvo moet volvo blijven!
Bram zegt
Nee toch, ik denk niet dat BMW een toegevoegde waarde kan beteken voor Volvo, eigenlijk gaat het best goed met volvo momenteel niet?
Citrofiel zegt
@ Booob; “De foto is een xc60..” Nee toch, je meent het! (ehm, dat hadden we ook wel door, maar we hebben het toevallig over een andere Volvo. Dit topic gaat niet over een Volvo in het specifiek, dus we mogen het toch over een andere hebben? Zolang je maar geen gigantisch lange zzzaaallliiiggg zegt blijkbaar ;) )
Armada zegt
Ok, ten eerste hoop ik dat citrofiel en citroenfreak niet verwarrend gaat werken op den duur.
Ten tweede denk ik dat beiden merken (in ieder geval grotendeels) een ander kopers publiek aantrekken. Vullen ze elkaar aan zeg maar.
Phils zegt
’t zou toch positief zijn? De C30 met de 1.6 uit de mini cooper en mini cooper S?
Alvast wat mannelijker dan zo’n schattig mini’tje. Alhoewel je met zo’n JCW pakketje best voor de dag mag komen oogt het allemaal niet zo volwassen natuurlijk…
Citrofiel zegt
@ Armada; Verwarrend?! Zou ik nooit doen! :P Nee, maar ff serieus, is het zo verwarrend dat we het over de S80 hebben? Zo komt het niet op mij over, maar ik ben subjectief… Dus?
citroënfreak zegt
Idd ze zouden mss de hdi motoren erin kunnen steken maar wel met meer power zoals een volvo het betaamt.
Untouchable zegt
volvo is gewoon saaai
Armada zegt
@ Citrofiel.
OOOH, op die manier.
DRU zegt
Achterwielaandrijving! Fantastisch. Dat is het enige waar ik me in de V70 aan stoorde. Veel power, maar alleen maar wielspin voor. Goed zo.
Citrofiel zegt
@ Armada; Ehm, op welke manier dan? :P
@ citroënfreak; Een Hdi heeft toch helemaal niets hiermee (Volvo en BMW) te maken?
Sander zegt
Jeuh, Citroen party here :-)
Jeroen zegt
volvo is über saai…… en heeft oude techniek….. ze spenderen alle tijd aan veiligheid….. wat een burgerlijk statement maken ze….
Ejay zegt
Leuk, weer terug naar RWD. Misschien dan toch nog R modellen. Een C30 met RWD zou tof zijn en dan blok uit e46 M3 in het vooronder mits het past. Gewoon goed gewoon. Volvo’s met RWD roeleren (ja ik heb er zelf 1)
DAT zegt
Goed idee, twee aanvullende premium merken bij elkaar.
Dat zou weel eens kunnen werken.
Carfreak zegt
dat zou dus de ideale combinatie worden ! maar geloof er niet in
marc zegt
zal geweldig zijn. De veiligste auto’s eindelijk met een dikke diesel !!!
eMilt zegt
Het zou niet onlogisch zijn vanuit het oogpunt van BMW. Dit omdat BMW toch een relatief kleine autofabrikant is vergeleken met DaimlerChrysler en VAG. Met een extra merk kunnen ontwikkelkosten worden gedeeld over meerdere modellen.
Alhoewel Volvo zich voor doet als concurrent van Audi, BMW en Mercedes, is het dat natuurlijk gewoon niet. Met de kwaliteit van de huidige auto’s redden ze het simpelweg gewoon niet. Door de kennis van BMW zou Volvo in ieder geval technisch een grote stap kunnen maken in degelijkheid en kan het gaan concurreren tegen bijvoorbeeld Volkswagen. Een prijssegment wat BMW ontgroeit is.
Jurrian zegt
ik zie liever dat ze alfa over nemen, alfa styling met rwd en bmw motoren. dat is de ultieme combo
Carfreak zegt
eMilt, volvo concurreren met VW ?? wat heeft VW meer dan volvo ? wtf … heb je al ooit in ee S60/S80 gezeten? nee denk ik, want dan kreeg je een HEEEEL ander gevoel als dan bij VW want bij die S60/S80 zit je zo relax zoals in een limousine, geen geruis baanvast, alles gewoon.
Ik geef toe ik ben BMW fan maar euhm volvo is toch wel zeker en vast een concurrent voor BMW en MERCEDES,
Hans zegt
Voorkant lijkt op Q7
joep zegt
ik dnek niet dat het echt aou gaan werken. teveel overlap. Beide merken hebben de zelfde segmenten als ‘core business’, ook al hebben ze wel een iets ander koperspubliek.
Maarja het gaat toch niet gebeuren dus ach, ik hoef me ook niet druk te maken.
Maarten zegt
weet niet goed wat ik hier van moet vinden – als volvo liefhebber én tevens niet zo’n liefhebber van BMW – laten we maar hopen dat dit effectief van een niet zo betrouwbare bron komt (cfr. Rick Dos) ..want dit is echt het laatste waar ik op zat te hopen..
maartenunplugged zegt
Mits Volvo de styling van BMW niet overneemt vind ik het prima. Wie zit er niet op de motoren van BMW in een volvo te wachten? Ze zullen toch geen eigen concurrent worden aangezien het soort mensen dat de auto’s koopt te verschillend is. Het gezicht van een Volvo is heel anders dan van een BMW. Ze kunnen met BMW motoren en prestaties waarschijnlijk wel een andere markt voor Volvo aanboren. Ik zeg winst-winst.
chrizzzie zegt
@ loonie: Volvo Trucks is zelfstandig en is eigenaar van Renault Trucks en Mack Trucks.
@ Bramzel: Range Rover is niet van BMW.
Vanuit financieel oogpunt zou het een logische zet zijn omdat de auto´s veel overeenkomsten hebben en ze zouden dan veel motoren en chassis kunnen delen wat een groot financieel voordeel opleverd. Wat betreft Volvo moet Volvo blijven is een beetje onzin want ik denk zelf dat BMW Volvo meer hun eigen identiteit zou geven als Ford.
Het is duidelijk dat BMW hun Groep wil uitbreiden om zo risico te spreiden en synergie voordeel te behalen. Het probleem is alleen dat er niet veel merken zijn die beschikbaar zijn voorovername (voor een reeel bedrag). Ik denk ook niet dat Volvo snel verkocht zal worden.
de sjonnies zegt
Wow heeft BMW dan echt niets geleerd van hun British Leyland – Austin Rover debacle ?
Ze zijn nog steeds het lachertje van de auto industrie door hun BL blunder !
Rick dos zegt
@de sjonnies
Het lachertje van de industrie? Zijn ze niet gewoon slim geweest om hun fout al vroeg te erkennen en zich uit het avontuur te hebben onttrokken?
Je kan ook te lang op een zinkend schip blijven staan natuurlijk. Kijk maar naar Daimler en Chrysler of Ford en Jaguar of VAG en SEAT of GM en SAAB.
Alwood zegt
Dat lijkt mij stiekem wel heeeeel erg mooi :)
Ilquadrifoglio zegt
Laten ze maar van Alfa Romeo afblijven!
Want wij willen geen BMW motoren (ook geen Holden) in onze Alfa Romeo’s. Wij wachten wel een jaartje op de nieuwe 3.0/3.5. BMW achterwielaandrijving willen we ook niet, want dan willen we gelijk transaxle (169, nieuwe coupés, opvolger 159)
En de styling al helemaal niet niet :)
Nog een //M Power zegt
@de sjonnies
Het lachertje van de auto industrie….? Ach laat maar… ik word hier zo moe van.
@chrizzzie
Range rover niet van BMW? Klopt, is van Ford. Maar WIE heeft die o zo prachtige nieuwe Range Rover ontwikkeld? Juist…. BMW.
En nu weer allemaal lekker de autoweek gaan lezen.
64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt
Volvo is nu toch van Ford? en werden er geen Renault motoren ingezet? Vanwaar dan de opmerkingen over “Volvo moet zelfstandig blijven”?
@Carfreak
Ik vind je opmerking over luxe en comfort (of het gebrek eraan) bij VW/VAG nergens op slaan. Heb je wel eens in een Skoda Superb gezeten/gereden? Of een Audi A6/8? Of een Passat?
De Volvo S60/C70/S80 zijn prachtige auto’s . De Volvo is een alleen enorme veiligheidskooi op wielen. Dat is waar een groot deel van de autorijders ‘m voor kiest. De VAG’s doen echt niet onder voor een Volvo, het is het gevoel dat de mensen hebben. Het blijft natuurlijk allemaal emotie.
@Nog een //Mpower
… En wie legt er in de Range Rover de benzinemotoren? Juist ja, Jaguar-Ford. En wie de diesels? Juist ja, Ford-PSA.
Lebastille zegt
Een vreemde keuze van BMW. Volvo is een redelijk kleine fabrikant en heeft andere waarden dan BMW. Volvo is meer gericht op veiligheid en comfort, waar BMW meer het “Freude am Fahren” propageert. Misschien kan BMW de concepten van de XC60 gebruiken voor de nieuwe X6 en nog een grotere SUV van Volvo inzetten. Aan de andere kant zou Volvo BMW juist aan kunnen vullen. Toch lijkt het me een vreemde zet.
Han van Harderwijk zegt
Het lijkt mij een hoax: als iemand (engelsman) complimentary schrijft in plaats van complementary wordt het wel erg gratuit.
OJ zegt
WTF? Ik ben net gewend dat Volvo’s luxe Fords zijn… Straks moet ik wennen aan Volvo’s die comfortabele BMW’s zijn?
Nee, ik zie liever dat ze Alfa overnemen. Idd RWD en betrouwbare motoren icm dat prachtige Italiaanse Alfa-design. Wat mij betreft een natte droom en de redding voor Alfa.
Barry330cd zegt
BMW de redding voor Alfa, vlgs mij gaat ze dat zonder BMW ook wel lukken hoor!
realist zegt
volgens mij nemen al die fabriekanten de consumenten allen in de maling met alles onderling te delen en in te spelen op de kinderlijke emoties van ik wil dit of dat merk/embleem op mijn wagen omdat ik dan “anders” ben hahaha
rgseidl zegt
Moderne BMWs hebben per definite achterwielaandrijving. Mini en Rolls-Royce vullen hun eigen winstgevende niches, daar moet BMW dus voorzichtig mee omspringen. De samenwerking met PSA in de motorenontwikkeling heeft goede resultaten opgelevert, maar ze was duur voor BMW en de differentiatie tussen Mini Cooper en Peugeot 207 GTi is nu een stuk minder sterk.
Vandaar dat er in Muenchen wellicht daadwerkelijk interesse bestaat in de aankoop van en vierde merk. Een Alfa met BMW-technologie onder de motorkap zou erg fraai zijn, even als een BMW met meer italiaans flair in de styling. Ik ben geen grote fan van Chris Bangle.
Desondanks denk ik dat Fiat voorlopig zal proberen Alfa nog een keer leven in te blazen, ook in the VS. Lancia zou wel eens een ander verhaal kunnen zijn, Fiat schijnt er op dit moment weinig mee te willen doen. Het merk heeft in het verleden een aantal schitterende auto’s geproduceerd, bijv. de Fulvia en de Delta HF Integrale Evo. BMW heeft geen geschiedenis in de rallye-sport, Lancia zou daarom wel eens een goede aanwinst kunnen zijn.
Volvo is voor mijn smaak geen goede fit voor BMW, veels te braaf. Bovendien schijnt Ford het merk voorlopig niet te willen verkopen.
slk55 amg zegt
Het lijkt mij geen slecht idee, zolang BMW het ‘bescheiden en onopvallende’ uiterlijk van volvo maar blijft handhaven. door de overname zullen de volvo modellen misschien iets spannender en sportiever worden, dit lijkt mij dus erg positief.
@Rick dos
dat was Car Magazine ;) http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/01/dag-1-week-1-de-m3-spyshots
chrizzzie zegt
Ik zie idd BMW wel Lancia overnemen maar het zal alleen de vraag zijn of Fiat het wel aandurft om Lancia te verkopen. Oke het is idd een blok aan hun been maar d´r zit zeg maar een sentimentele Italiaanse waarde aanvast.
OJ zegt
@ Barry330cd: Ik moet nog maar zien of Alfa het alleen redt. Vind de modellenlijn nu best aardig, maar niet uitmuntend. Ik denk dat alleen de naam BMW achter Alfa al veel meer vertrouwen zal wekken en het ‘probleemimago’ flink zal verminderen.
Overigens geloof ik ook dat het op zichzelf staande dealernetwerk van Alfa een stap in de goede richting is (voor het imago dan). Ik denk alleen dat BMW een flinke positieve boost en daarmee wat meer zekerheid zou geven.
Rick dos zegt
@slk55 amg
Ah! Okè, mijn fout. ;)
Vapid zegt
als volvo door ford word verkocht en niemand koopt het.
wat zal er dan gebeuren met volvo?
het zou trouwens wel mooi zijn als BMW het koopt, 2 vooruitstrevende merken..
ml zegt
Het fotootje van de concept dat hier bij staat laat zien dat Volvo zelf al bezig is om sportievere en spannendere modellen te maken, dus dat traject is al in gang gezet.
Verder vind ik BMW, in tegenstelling tot GM, Ford en Daimler-Chrysler een bedrijf dat wel heeft laten zien door middel van een goede merkenportfolio een succesvolle koers te varen. Kijk maar naar de relatief zeer gunstige afschrijving van merken als BMW en Mini. Dit betend niks anders dat ze goede auto’s maken, met een meer dan goed imago.
Volvo is een merk wat ideaal is als overname kandidaat.
Zoals jullie al zeggen, het is niet een zeer grote speler, dus betaalbaar, en het heeft nog groeipotentie bij marktuitbreiding.
Volvo bots van alle premium merken voor mijn gevoel het minst met het merk BMW, omdat het een totaal andere merkbeleving heeft dan BMW zelf.
Andere succesvolle overnames bij BMW zoals Mini, en Land Rover (dat ook weer op het goede moment is verkocht), waren ook merken met een Heritage net als Volvo. BMW heeft laten zien het goede in deze merken weer naar boven te halen, en de populairiteit behoorlijk te verhogen. BMW heeft toch ook niet zitten klooien met de Mini en de Land Rover.
Zelf heb ik overigens liever gevoelsmatig een Volvo met BMW-techniek dan een Volvo met Ford-techniek.
PieterA zegt
Liever dat ze Alfa overkopen, het enige wat Alfa’s nu nog ontbreekt is rear wheel drive!
Dennis The Hulk zegt
Volvo of Alfa, ze zullen beide enorm profiteren van een overname door BMW, want BMW staat voor kwaliteit, klasse en fun!
Ilquadrifoglio zegt
Voor Alfa Romeo zou dit het einde betekenen. Alfa Romeo is altijd met hart en ziel actief geweest in de racewereld. Ze zouden het niet accepteren dat Alfa Romeo zou winnen van BMW.
Ook de essentie van Alfa Romeo is heel anders dan dat van BMW. Als Alfa Romeo niet méér wordt dan een design BMW, is het over voor de Alfisten.
Alfa Romeo is geen merk voor BMW, ik zie meer in Volvo.
Voor een merk als Alfa Romeo is het belangrijk dat tradities en het verleden gekoesterd worden.
Philip zegt
Yep, doe maar :D . Kijk wat BMW met mini of vroeger ook eventjes met landrover heeft gedaan :) .
huub Vanderlubbe zegt
Ach ja….waarom ok nie?
Joris zegt
Zeg Rick Dos rij je nu echt in een 335i? :D
Rick dos zegt
@Joris
Nee, maar mijn vrouw wel. :)
monsieur G zegt
als dat waar is, zullen de volvo’s er in de toekomst alleszins nie slechter op worden..
CSL GTR zegt
Allemaal speculatie. Ik denk niet dat BMW zoiets zou doen, hoe graag die merken het ook willen hebben om hun sportieve en kwalitatieve imago te verbeteren.
Mocht BMW 1 van die merken kopen, dan zullen de producten van BMW zelf nooit onder lijden, in tegenstelling tot andere merken.
CSL GTR zegt
Ik denk eerder dat Seat of Skoda ofzo Alfa Romeo moet kopen. Mischien leren ze Alfa nog wat.
alfasud zegt
Interresante kwestie…
Ik zeg niet meteen nee… BMW-motoren zijn zekers de bom, maar BMW heeft geen hitsig V6je zoals Alfa die zo graag heeft… een 6 in lijn voor een Alfa zie ik niet zo zitten… Maar BMW-motoren zijn natuurlijk wel een stuk beter dan de huidige GM-motoren… Alfa krijgt in de toekomst toch weer rwd, willen ze zich definitief in het hogere segment nestelen… BMW maakt de beste auto’s, Alfa de geilste… dus als je het klinisch bekijkt is het een win-win situatie…
Zolang BMW zich niet met het design bemoeit… tot voorheen was ik altijd wel te spreken over de ingetogen sierlijkheid van een BMW, maar tegenwoordig kan ik er niet warm van worden… Met als tragisch dieptepunt de huidige 3serie en 1serie…
Ook denk ik niet dat BMW een cocurrerende Alfa in hetzelfde segment wil hebben, maar altijd net iets lager zal positioneren dan hun eigen BMW…
Eindoordeel: Doe maar niet
IzNoGood zegt
Ach… Volvo is een van de weinige merken in de PAG-groep van Ford die wel winstgevend is, daardoor denk ik dat Ford het merk niet snel zal verkopen… die zijn veel te gek op de leuke volvo gadgets… (zie Ford focus ST, S-max en een paar amerikaanse modellen die ook gebruik maken van volvo onderstellen en/of motoren)
Volvo in handen van BMW is geen nadelige optie… vooral gezien het feit dat BMW auto’s bouwt van hoogwaardige kwaliteit… en beide merken een koers hebben ingezet waarbij moderne lijnen en elegantie goed samen gaan… beide merken kunnen elkaar goed aanvullen…
Alfa en BMW zijn totaal geen match… vooral omdat Alfa tegenwoordig nix meer is dan een Fiat kloon met af en toe wat Alfa en GM techniek ( gezien Fiat aardig met GM flirt)… een wereld van verschil…
Wat BMW en Rover betreft: slimme zet…
Het goede van de rover-groep geplukt en de rest kapot laten gaan… (na wat 4×4 ervaring op gedaan te hebben ook de Land-rover-groep verkocht aan Ford)…
Nee, mocht BMW Volvo toch kopen is het hopelijk niet om de gadgets maar houden ze het niveau hoog… van mij mag het…
ml zegt
@CLS GTR
Ze zullen best van van Skoda kunnen leren. Maar Seat en Skoda zijn zelf bedrijven die over investeringen weinig te vertellen hebben omdat ze “slechts” onderdelen van VAG zijn (Volkswagen). Waar vervolgens Porsche weer het een en ander te vertellen heeft. Volkswagen zelf heeft momenteel niet zo veel uit te geven.
Ik denk dat het goed is dat Alfa bij Fiat blijft. Fiat is toch wel uit een diep dal gekomen en is nu weer heel sterk met kleine modellen. Én de nuovo 500 moet nog gelanceerd worden. Fiat heeft Alfa nodig om ook de hogere klasses te benaderen, want dat is iets wat ze onder het Fiat merk nog nooit echt gelukt is.
Bij BMW zal Alfa slechts een B-merk zijn geweest, zonder echt toegevoegde waarde, misschien het italiaanse karakter.
BMW zal proberen te profiteren van de veiligheidskennis en imago van Volvo. Volvo zal qua imago weer los komen van Ford. Dus ook hier is een Win-WIn situatie.
CSL zegt
@ml
klopt, ALfa zou zowiezo een B-merk zijn geworden mocht BMW het overnemen. Maar het punt is of BMW wel de Slechte Imago van de Alfa-Kwaliteit wel wil hebben! Ik denk het niet. Maar mischien kunen ze Fiat een handje Helpen.
Aan andere kant verkoopt Alfa in het buitenland voor geen meter, vooral de V.S. niet. Daar kan BMW ook mischein veranderingen aan brengen. Dat BMW het als een goedkope alternatief kan aanbieden.
Ilquadrifoglio zegt
Het is beter dat Alfa Romeo bij FIAT blijft. Nu het ondergebracht is bij Maserati (Polo Sportivo) maakt het veel grotere kansen.
Als Alfa Romeo geherpositioneerd is, wordt het een sub-Maserati merk.
Mercedes Freak zegt
Oh nee, das spijtig :p
dat moesten ze al vééééééél vroeger gedaan hebben
En waarom doen ze niet hetzelfde met Renault en Citroën,
maar dan i.p.v ze over te nemen, ze gewoon wegdoen!
uk zo van loempe merken zoals volvo.
floryn zegt
bam dit is als het goed gedaan wordt het beste wat volvo kon overkomen!!!
Nick zegt
RWD weer op de Volvo?
Dat zou ten koste gaan van de veiligheid.
Als ze daadwerkelijk RWD gaan gebruiken, vind ik dat ze verplicht het Haldex-AWD systeem moeten gebruiken want RWD is gewoon een ongelukken veroorzaaker.
Legt tevens uit waarom het altijd Mercedessen en BMW’s zijn met (uiteraard) jochies die hem per ongeluk de sloot in lieten glijden of een gebouw in.
Ivo zegt
Er is maar een verklaring, terugdringen van CO2 uitstoot van het totale programma en groei van het concern, want om te blijven leven moet je groeien. Maar Ford doet Volvo niet zo snel van de hand want Volvo is een van de steunpilaren van het Fordconcern op het moment…
Patrick zegt
het lijkt mij wel een goed idee
bmw wordt dan alleen maar groter en groter
mgs013 zegt
waarom volvo interresant zou zijn voor BMW is de grote botsingcompabiliteit van hun wagens waar ze trouwens een patent op hebben.
volvo met bmw motoren zou betekenen dat ze hun wagens moeten afslanken in gewicht, waar bmw weeral goede punten scoort.
quotings found on margintopic; debacle of bmw?
about british leyland, the munich bunch did however get the rangerover back in the picture but it took the experience in 4by4 and platform build to their recepy.
also the lightweigt carbonfiber factory is still in the hands of bmw.
that it was obvious that the whole group was better of getting sold and go to bankrupty was inavoidable.
it was interresting to see that rover kept the next generation of k_series engines still a secret for the BMW guy’s. they pulled a 285 Bhp engine out of the hat just after the Munichs went out the door.
volvo en bmw fan zegt
Naar mijn mening zou je bij Volvo een groot deel van je klanten kwijt raken als je BMW’s achterwiel aandrijving zou gaan gebruiken. Dit omdat Volvo het juist achter zich gelaten heeft om veiligheidswege. Voorwiel aandrijving is veiliger omdat je dan bij te hard een bocht nemen onderstuur krijgt wat makelijker te corrigeren is dan overstuur. Punt 2 is eigenlijk dat de Volvo’s een Ford onderstellen hebben welke in alle test als geweldig worden beschouwen. Tevens zijn de Volvo motoren net zo sterk als bmw motoren. Maar aangezien Volvo een grotere veiligheidsmarge aanhoud wat betreft bedrijfszekerheid en garantie bepalingen word niet het maximale uit het blok gehaald maar indien je dit laat chippen zijn Volvo motoren zeker in staat net zoveel vermogen te halen als BMW blokken.
JC zegt
@ilquadrqfjmjdsf
Alfa is en blijft een achteruitgesteld kutmerk, niks anders dan problemen met een Alfa. Ik hoop echt dat BMW dat kutmerk nooit overneemt, of misschien wel en het dan gewoon failliet laten gaan en het patent houden zodat niemand anders dat kutmerk nog leven in kan blazen. Dit zou trouwens toch niet lukken omdat het een kutmerk is. zwakke voorwielaandrijvers die slecht in de bochten zijn en om de haverklap problemen, nog maar te zwijgen over de zwakke motoren. En jij moet niet altijd met je geschiedenis afkomen, Henry Ford heeft vroeger in Amerika ook de eerste serie-productie Ford gemaakt met groot succes maar zit iedereen daar nu nog over te pijpen. Je leeft nu, en alfa suckt nu echt, da moet je gewoon toegeven, alfa suckt.
@ volvo en bmw fan
denk je dat het vermogen het enigste is waar het om gaat bij een motor? en nee Volvo heeft lang niet zo een goede motoren als BMW, indien je zoiets beweert dan kom je nog niet lang piepen op deze wereld
Windhoos zegt
Een lang verhaal met een kort antwoord, Alfa is kut. Dat scheelt je een hoop typwerk!……..
Bovendien snap ik trouwens zowiezo het nut er niet van om met dit soort denigrerende uitspraken op de proppen te komen. Alfa en BMW stoppen dan echt niet met bouwen hoor :S
volvo en bmw fan zegt
@JC
Als u een reactie plaatst op mijn post doe dat dan aub met respect en tevens jegens ilquadrqfjmjdsf.
Maar ik zal u wel gelijk geven dat het bij motoren zeker niet alleen om vermogen tevens gaat het om het draaimoment, bedrijfszekerheid en voor vele mensen om emotie.
eddy zegt
HAHA. Imago kun je niet kopen
eddy zegt
Ilqhnikljn is een echte Bmw rijder in hart en taalgebruik
Stijn zegt
wat is al die zever over Volvo geen sportieve modellen? Wat doe je dan met de R-line, akkoord deze verdwijnt wel maar zal ongetwijfeld vervangen worden. Vergeet dan ook niet de V8 in de S80 en XC90.
Wat dan met de “brave” C30 met een T5 220pk motor????
Terwijl hierbij ook nog een extra sportieve versie zou komen ook.
Die C30 met T5 motor is een bom op wielen, nog een zwaardere motor en het chassis blijft staan terwijl de motor weg vliegt.
ferrari zegt
BMW probeert op deze manier gewoon concurenten uit te schakelen. Denk je nou echt dat ze het doen om de grote wagens???
die bedenken ze zelf ook met gemak(X5, X3)
ze willen volvo gewoon naaien!!!!
laat volvo gewoon zoals het nu is!!
ruud-volvo zegt
NEEEEEEEEE, ik haat het al dat ford volvo heeft over genomen, dan moeten die klere duitsers er al helemaal met hun poten er vanaf blijven. if you can read this, than this is a message to the volvo car coroporation, dont do it, it will kill you.
Ilquadrifoglio zegt
@ JC
Alfa Romeo blijft altijd superieur aan BMW… (net zo slecht onderbouwd als jouw post).
Denk even na voordat je iets post infantiel persoontje…
Danny AlfaVolvo Pilota zegt
Welke overname dan ook is in mijn ogen het meeste foute wat er kan voorkomen!!
Een Lamborghini is geen Lamborghini meer, Net zoals een bentley zijn eigen identiteit zal blijven zoeken en niet meer vinden kan en zo geldt dat eigenlijk voor elk merk dat overgenomen is.
Volvo moet niet overgenomen worden!! De huidige D5 Diesels wat een afstammeling is van een pracht van een benzine motor 2.3 T-5 en de R modellen van Volvo.
Ja… BMW kan wat leren van Volvo… een BMW kan kwalitatief op een relatief hoog niveau liggen, maar ik denk dat een Volvo vele malen betrouwbaarder is.
De Volvo dealers heel wat minder nieuwe Turbotjes hoeven te schroeven daar die gewoon NIET kapot gaan.
Volvo heeft zo zijn kwaliteiten net zoals een ander merk die heeft , dit behoudt een merk zijn eigen identiteit dus op welke manier dit gemengd wordt gaat het eigen karakter van een merk naar de haaien en dus ben ik hier fel op tegen!
En een Merk als VW mocht dit nog bestaan tis gewoon VAG laat mij ook 100 koud en bouwt mijns inziens vreselijke auto’s.
Als Auto liefhebber heb ik liever een Lamborghini Countach die 16 Liter olie op de 100 km verbruikt en de 100 km haalt nadat hij 4 keer vetgeslagen is etc, etc.
Dan een commerciele verschrikkelijk lelijke nieuwe VAG Gallardo waarvan er niets maar dan ook NIETS meer orgineel Lamborghini is.
Er zit gewoon 0.0 Lamborghini Karakter in.. Al het Italiaanse is eruit… hij ligt goed op de weg.. dat heeft een straat lamborghini nog nooit gedaan… ten opzichte van andere gelijke merken.
Maar het was een merk met karakter en met een bepaalde emotie… een merk dat voor mij zo morsdood is als al die vliegen die op de neus van mijn Alfa zitten.
En ja met name de duitsers vind ik Vreselijk op dit gebied! , Dan doel ik op VAG wat ik graag zo uitspreek. BMW , maar die nog wel meer de eigen style van het overgenomen merk laat leven en Ford hoort daar ook bij.
I.F.B. zegt
BMW loopt voor in motortechniek, ze maken als 1 van de weinige nog eigen motoren en lenen deze niet van andere merken. BMW adverteerde als 1 van de 1e met allemaal groene energielabels toen veel andere fabrikanten daar geen antwoord op hadden en liep ver voor op zijn concurrenten. Kortom het merk is op dit moment uniek in motortechniek en achterwielaandrijving. Maar ook BMW is wereldwijd te klein om te kunnen overleven zonder een samenwerking met een andermerk. Rover mislukte, gelukkig konden ze met Mini wel wat bereiken. Volvo heeft achterwielaandrijving lang geprobeerd vast te houden, maar toen de samenwerking met oa renault en later ford er kwam, werd er steeds vaker noodgedwongen van de achterwielaandrijving afgeweken. Volvo is uniek in oa veiligheid en design.
Eigen motoren bouwen kunnen ze als geen ander maken, maar het (door)ontwikkelen van allemaal nieuwere motoren is simpelweg te duur geworden voor Volvo. Diverse motoren komen tegenwoordig al van andere merken,
en daar worden ze niet altijd beter van, er zijn nogal eens problemen met de 4 cilinder dieselsdie oa in de V50 liggen, zo spreek ik uit ervaring. De 5 cilinders benzine en diesel maken ze nog wel zelf,die zijn dus wel goed, en de nieuwe T6 6 cilinder. De nieuwe XC60 is de veiligste (Volvo) auto ooit. Volvo is wereldwijd (ook in verkoopaantallen) nog een stuk kleiner dan BMW, en kan simpelweg niet meer allemaal eigen motoren ontwikkelen, daarvoor zijn de investeringen te hoog. Naar mijn mening zijn zowel BMW als Volvo nog een van de weinige autofabrikanten die iets unieks kunnen leveren, maar hoe lang nog? Voordat Volvo’s steeds meer gaan veranderen in veredelde fords heb ik liever dat ze gaan samenwerken met BMW. Wat mij betreft een prima combinatie, als de geruchten nu maar waar zijn…..
AD zegt
nee, geen overname van VOLVO door BMW!! Volvo heeft stijl en BMW niet.
AD zegt
Wat is wijsheid, Ford heeft even een paar jaar in de keuken bij Volvo kunnen kijken en zie…. de Focus is een afgeleide van de s40 en v50, de motoren van o.a. de v en s serie en C30 kunnen ze ook goed gebruiken. Nee de Volvo’s moeten niet op luxe Fords gaan lijken . Eenheidsworst is er al genoeg. Als je een Jaguar ziet rijden is het ook niet meer dan een luxe Mondeo. BMW is een echte motorenbouwer. Een overname ok. maar hou wel allebei je eigen identiteit.