Opel schrapt 1400 van de 4500 arbeidsplaatsen in haar fabriek in Antwerpen. Dit is de leiding van moederbedrijf GM-Europe vanmiddag na wekenlange onderhandelingen overeengekomen met werknemersorganisaties in Rüsselsheim. Er vallen geen ontslagen, alle banen worden via verloop en zgn ‘severance packages‘ geschrapt. Hiermee lijkt er een einde te komen aan de staking die al sinds 26 april duurt.
De arbeiders staakten naar aanleiding van een dreigende sluiting, nadat Antwerpen de productie van de nieuwe Astra aan zijn neus voorbij had zien gaan. Vanaf 2010 zal Antwerpen er 2 nieuwe modellen bij krijgen. Op het moment worden er ongeveer 200.000 Opel Astra’s in Antwerpen geproduceerd, na 2010 moeten er jaarlijks zo’n 120.000 modellen van de band rollen. Welke modellen dit zullen zijn is nog niet zeker.
Na grondige ingrepen van GM (in totaal 12.000 banen geschrapt in Europa) maakt Opel vanaf 2006 weer winst. GM heeft in Europa 62.500 werknemers (via automobilwoche).
Alec zegt
Ik hield sowieso nie zo van opel,
maar nu ik hoor dat belgen opels bouwen…..
ik dank vriendelijk wanneer ik er 1 win….
mercedesfan zegt
de reden waarom GM dat doet is wel smerig, ze gaan de astra niet in Antwerpen bouwen. Maar in een niet Euro-land, omdat de Euro te duur is.
Jesko zegt
“na 2010 moeten er jaarlijks zo’n 120.000 modellen van de band rollen.”
dat zijn wel heeeeeel veel modellen, zijn er wel zoveel merken? :P
Beaten zegt
@ mercedesfan
Tja.. geef ze eens ongelijk, straks krijgen we nog veel meer van deze ellende als die chinese ***auto’s deze kant op komen..
Rick dos zegt
Tja, het geld moet toch ergens vandaan komen.
mark zegt
Had het wel zien aankomen
Wat wil je, de rode cijfers van GM vragen voor serieuze saneringen
Jos zegt
@Alec: Proficiat! U heeft zonet de meest onzinnige opmerking van de dag gegeven!
Marc zegt
GM doet altijd idioot. De 2 duurste astra fabrieken behouden ze en het 2de goedkoopste (Antwerpen) willen ze sluiten. Ik denk dat ze bij GM graag verlies maken.
(Antwerpen is ongeveer 20% goedkoper dan Duitsland, snappen wie snappen kan)
Een Opel werknemer.
Benny1 zegt
hey hey Alec pas op je woorden he! Volvo wordt ook in België gemaakt ;) !
Erg vervelend voor al die werknemers zeg, maar ze weten nu wel eindelijk waar ze aan toe zijn.
Jan zegt
kan een fabriek “leven” van 120.000 stuks? en dat verdeelt, als ik het goed lees, over 2 modellen? Dat lijkt me erg weinig. Dat is de jaarproductie van DAF in de ’70-er jaren.
mashell zegt
“De 2 duurste astra fabrieken behouden ze en het 2de goedkoopste (Antwerpen) willen ze sluiten. Ik denk dat ze bij GM graag verlies maken.”
Nou nee, maar ze willen gewoon veel minder graag ruzie met de Duitse vakbonden dan met de Belgische. Belgie is gewoon niet het “thuisland” van Opel.
GTR2 Driver zegt
Wat maakt het in hemelsnaam uit dat die Opels in Belgie worden gemaakt, tenslotte zitten die Opels tegenwoordig goed in elkaar hoor en rijden ze ook nog es goed, dus hou eens op met die vooroordelen, ook van andere merken…
BMW Freak zegt
Hahah, ik wist t wel…
Opel zuigt
Opiuté zegt
De opel werknemer heeft gelijk mijn vader werkt ddaar ook!!en die zegt hetzelfde!!!!!!
64-JV-DS (géén auto kenteken) zegt
Leuke titel overigens. “Opel saneert 1400 banen.”
Dus Opel gaat 1400 banen gezond maken? Moet dat niet zijn: “Opel saneert: 1400 banen weg”?
Het klinkt bijna hetzelfde als “1400 dodelijke slachtoffers”.
Maar ja, ik ben geen journalist :lol:
autoblogger zegt
@64-JV-DS: wij ook niet ;)
Beaten zegt
BMW Freak schrijft,
9 May 2007 om 15:22
Hahah, ik wist t wel…
Opel zuigt
Ja idd, opel zuigt toch zo enorm hard zeg.. poepoe.. wat een stoere reactie..
Als Opel daadwerkelijk zo hard zou zuigen. Waarom rijden ze dan alle BMW’s voorbij op Assen en Drachten?
I rest my case
Peter zegt
Zoals Beaten zegt ,dat had je niet verwacht he klaar wow vet gedissttt jonguhhhh