Dat Jaguar niet zo goed boert was al wel bekend. Robbie vroeg zich vorige week al af of het tijd wordt voor actie bij Jaguar en vandaag heeft hij zijn antwoord misschien gekregen. Het is namelijk zo dat de opvolger van de S-Type, de XF, wel een succes moét worden. Daarom kan het zijn dat alle kaarten op de XF worden gezet, wat inhoudt dat de X-Type er uit gaat en dat zowel een viercilinder- als een hybride-variant heel goed mogelijk zijn voor de XF.
Dit betekent dat Jaguar van de traditie af moet stappen om zo een veel groter publiek te bereiken. In een interview met het Australische blad Drive zegt David Blackhall, de grote man van Jaguar Australië, dat een opvolger voor de X-Type niet gegarandeerd is. Dit terwijl de X-Type in Australië voor 60% van de verkopen zorgt. Over de XF zegt hij het volgende: “It has to be a success, a home run. This is Jaguar’s money-shot for the next five years.” Dit betekent wellicht ook dat er andere varianten komen dan de traditionele sedan en we de XF meer als volumemodel moeten gaan beschouwen. Met betrekking tot het motorenaanbod tot slot:“There’s also a much more robust engine strategy with the XF than in the past.”
In april daalden de Nederlandse verkopen van Jaguar met 41% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, van de X-Type werden er 72% minder verkocht. Met deze cijfers in het achterhoofd is het niet zo’n vreemde gedachte dat Jaguar in de nabije toekomst in het magazijn van moederbedrijf Ford gaat rondneuzen naar een divers motoraanbod.
Bron: Drive, via Motor Authority.
Friso S zegt
Tja, nu worden de gevolgen duidelijk van het overnemen van diverse merken binnen 1 groot concern. De merken boerden zo goed omdat het echt losstaande merken waren die ieder iets unieks hadden. (denk aan Saab (GM) met z’n “waterinspuiting”)
Zowel bij Ford als bij GM zie je merken als Jaguar, Saab, Cadillac die het niet geweldig doen omdat ze (iig technisch gezien) niets innovatiefs hebben of onderscheidend zijn.
Citrofiel zegt
Ach, ze moeten nu even overleven, ze doen maar. Ik hoop echter wel dat als het weer goed met ze gaat, dat ze oude tradities dan weer in ere herstellen (hoewel ik het betwijfel, want dan ben je weer klanten kwijt, dus ook succes…).
RRPhantom zegt
Het is ook nog maar of ze het zo zullen redden en zichzelf kunnen opbouwen.
Silverarrow zegt
Zonde, Jagaur lijkt momenteel in een vicieuze cirkel te zitten, ze opereren op een steeds lager niveau. Ik hoop zeker dat deze XF de redding van Jaguar wordt, anders zie ik het somber in.
Chief_S5 zegt
Veel succes, ik heb het gevoel dat dit niet goed afloopt met Jaguar.
Alwood zegt
Als de productie versie écht op de concept gaat lijken kan het heel mooi worden voor Jaguar denk ik. Ook de keus om lichte én zware motoren in hetzelfde model te stoppen lijkt me een hele sterke, als de auto groot genoeg is.
De ‘sloebers’ zouden hiermee een hele mooie Jaguar kunnen kopen zonder dat het opvalt dat er een lichte motor in zit, de ‘rijken’ kunnen in een hele goeie auto rijden met super prestaties zonder dat het er té dik op ligt. Wolf in schaapskleren en schaap in wolfskleren kunnen best hetzelfde jasje krijgen als het goed aangepakt wordt.
Rick dos zegt
*mompelt iets van: “ik sluit me aan bij Alwood…”*
evo zegt
Het kan twee kanten op gaan met Jaguar’s nieuwe XF. De XF is duidelijk geen evolutie van de S-TYPE maar eerder een revolutie. Was de S-TYPE nog een Jaguar in de statige huisstijl, de XF zal hiervan afstappen. Dit zorgt ook voor een ander type klantenkring, maar of dit er meer worden? De klanten die nu voor een Jaguar kiezen, hechten veel waarden aan de authenticiteit van het merk. Deze klanten worden nu wellicht minder bediend met de XF. Echter, potentiële klanten die de ‘Duitse drie” te overdreven vinden (of patserig whatever), zouden nu echter wellicht ook eerder voor de XF (of Volvo S80) kunnen gaan.
BMW Freak zegt
Jaguar is niks, deze is wel mooi, maar ik hoef m niet…
Geef mij maar n fijne BMW
Aston Martin Rapide zegt
Ik weet 1 ding zeker, het zal echt niet precies lijken op de concept car. Het zal gewoon minder extreem uitzien als de concept car, wat dus betekent dat we maar even moeten wachten op de productieversie. Dan kan ik pas mijn oordeel geven of het een geslaagd model is.
jan zegt
Zet eens niet zoveel druk op die jongens van Jaguar. Het wordt zeker een mooie wagen… En een 4-cilinder komt er zéker niet! Hopelijk wel de T6 (met dan 300pk) van de volvo S80!
chris zegt
Nee nee nee, ik ben van plan de XF te kopen.. nu lees ik dat men een 4 cilinder wil toevoegen.. dit is onmogelijk en verafschuw ik.. dit zal betekenen dat mijn buurman de Loodgieter ook een jaguar XF kan aanschaffen.. jaguar is zijn reputatie aan het verliezen.. als er een 4 cilinder komt wordt ik dus gedwongen in plaats van een 6 cilinder een R van +- 500 pk aan te schaffen.. dit betekend dat ik dik 100.000 kom aan het betalen… ik wil niet patserig doen.. ik heb niets tegen loodgieters.. maar het KAN toch niet zijn dat ze hun reputatie van “luxe en sportiviteit” zijn aan het verkloten.. en trouwens ik kan geen 100.000 voor een auto betalen !!.. echter heb ik al een alternatief de S5 van audi..
Ik hoop dat dit gewoon een misverstand is.. maar ik vrees het ergste
Alex911 zegt
Bij de introductie van de XJ werd hetzelfde geroepen. Ik denk dat Jaguar zich te veel richt op de mensen die in de markt zijn voor een BMW, Mercedes of Audi. In plaats daarvan moeten ze zich juist richten op een kleine schare Jaguar liefhebbers. Dan wordt het merk maar wat kleiner, maar als je je auto’s richt op de echte liefhebbers overleeft het merk wel.
Alwood zegt
@Chris
uh… loodgieters rijden ook gwn in XJ’s hoor :) dan wel van 10 jaar oud maar zoveel anders zagen ze er toen ook niet uit.
@Alex911
Net als bij TVR?
Ik ben wel van mening dat ze óf een denderend goeie auto moeten maken met een beter onderstel dan BMW’s. Maar aangezien dat niet zo snel gebeurd moeten ze er voor zorgen dat het een goeie(!) concurrent is voor C6’en, S80’s en mss wel Lexus.
ZOEF zegt
Tja, ik kan verkeerd zijn, maar me dunkt dat Jag beter zijn laatste geld op een nieuwe X-type zou zetten. Die was toch lang niet verkeerd en betaalbaar ook.
Een X-type in Aluminium, met Rolls-Royce motoren, enkel zescylinders en allemaal met turbo, ook de benzines. Behoorlijk op de hi-tec mikken, targeting Beemers. En op luxe natuurlijk, en stijl, wat ze in hun DNA hebben.
ZOEF zegt
@Chris: “en trouwens ik kan geen 100.000 voor een auto betalen”
Loodgieters wel hoor!
mashell zegt
Gelukkig is het zo dat merken die in het slop zitten vaak opeens met het beste en mooiste komen dat ze ooit gehad hebben. Peugeot, met de 205 en later de 206 opnieuw. Fiat bungelde over het randje van de afgrond, er werd opeens serieus gewerkt en de Grande Punto, Bravo en 500 kwamen om het merk te redden. Jaguar is ook zo’n merk. Je hebt natuurlijk ook merken als Subaru, Mistubishi en Saab die het maar niet willen leren, maar Jaguar gaat het redden!
Klassiekerrally zegt
Ik heb het vaker gezegd, en herhaal het nog maar eens:
Jaguar zoals we het kenden en zoals we er van hielden bestaat niet meer.
Ik weet niet wat dit gaat worden, maar ik wens de folks in Blighty succes!
Ze zullen het nodig hebben…
64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt
@Klassiekerrally
Volledig met jouw betoog eens.
@BMWfreak
… go get your Beamer and drive carefully ;-)
Ik hoop dat ze van de XF nog iets kunnen maken. Dat interieur van het concept vind ik , om Bert Visscher te citeren, he-le-maal nnnniks!
Tricolore zegt
Sinds de X-Type Estate heb ik mijn geloof in Jaguar verloren. Hopelijk zien ze op tijd het licht en wordt het merk gered!