Het is prima speculeren met een aandeeltje Aston Martin. In maart dit jaar is Aston Martin door Ford van de hand gedaan. Het heeft best een poosje geduurd voordat het lot van Aston Martin helder was. De geruchten volgden elkaar in rap tempo op, maar het merk is nu in handen van een grote Koeweitse investeringsmaatschappij, Dave Richards van Prodrive en nog wat andere investeerders.
De Koeweitse inversteerder Investment Dar Co betaalde grofweg 480 miljoen dollar voor de helft van de Aston Martin aandelen, maar wil die best voor het dubbele weer van de hand doen. Volgens topman Amr Abou el-Seoud wordt er dagelijks een bod uitgebracht op de Aston Martin aandelen en zouden deze nu gemakkelijk met 50 procent winst kunnen worden verkocht. Toch houdt men de aandelen voorlopig nog even vast, tenzij er iemand minimaal het dubbele biedt. Er wordt momenteel niet actief onderhandeld en de aandacht gaat vooral uit naar de ontwikkeling van nieuwe modellen. Heel verstandig als je het mij vraagt. Ga alsjeblieft weer mooie auto’s bouwen (via: jalopnik.com).
luc zegt
das niet niks 480 miljoen
Citrofiel zegt
Hoezo “Ga alsjeblieft weer mooie auto’s bouwen.”? Zijn de huidige modellen niet mooi?! Of vervang anders “weer” door “meer”.
sjakie zegt
ik ben het er helemaal mee eens, ze moeten zich meer bezig houden met het maken van mooie auto’s (waar ze behoorlijk goedin zijn).
Simon zegt
Juist. Mooie auto´s. Meer zoals de V8 Vantage, in een wat luxueuzer en groter jasje, maar niet te gespierd en overdone als de DBS, Vanquish e.d.
Mojo zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Rick dos zegt
Ik moet eerst nog maar eens zien of ze kapitaalkrachtig zijn om nieuwe modellen te kunnen ontwikkelen. Het is 1 ding om het geld te hebben om AM over te nemen. Het is een totaal ander ding om het kapitaal te hebben om te kunnen investeren in (nieuwe) modellen.
Daarom werd ik niet blij van het nieuws dat AM in “privé” handen terechtkwam.
autogekkk zegt
Ik ben het hier mee eens met Rick dos. Een goede voorbeeld is Spyker. Als deze bijvoorbeeld net als Bugatti in de handen was van Porsche(is nu meer of minder de baas bij VW) zouden ze ook betere auto’s ontwikkelen. Aston Martin moet weer overgenomen worden door een grote automerk. Het liefst zou ik kiezen voor BMW.
DAT zegt
@Rick Dos
Inderdaad, ik vrees ook het ergste.
Ik denk dat ze moedertje Ford nog erg zullen missen.
En ook goed stom van Ford dat ze Aston zo goedkoop van de hand gedaan hebben.
Armada zegt
Ik vrees met grote vrezen.
PieterA zegt
Waarom Aston verkopen? Ik had Jaguar verkocht…
chrizzzie zegt
@PieterA: Ford had snel geld nodig om (gedeeltelijk) uit de schulden te komen. Aston Martin was binnen een korte tijd veel makkelijker te verkopen als Jaguar.
Die Koeweitse investeerders zullen wel veel beter op de hoogte zijn wat Dave Richards wil met Aston Martin als wij. Als zij vertrouwen hebben in de toekomstige strategie zullen zij de aandelen vast houden om in de toekomst weer te verkopen.
De kans dat Aston Martin weer verkocht wordt aan een OEM lijkt me klein simpel omdat er geen OEM´s zijn die interesse hebben in Aston Martin.
Jan zegt
@Chrizzzie; OEM: Original Equipment Manufacturer. Ik denk dat je bedoelt autoconcern.
Overigens klopt het wel een beetje. Ga maar na, McLaren schreef al dat het ontwerpen van een deur al miljoenen kost, omdat de deur steeds open en dicht moet, geen kieren mag hebben, waterdicht, bij hoge snelheid mag het maar bewegen met een marge van zoveel. etc.
chrizzzie zegt
@ Jan: Bedoel wel degelijk OEM wat denk jij dat een autoconcern (Autogroep) is?
C30CDIAMG zegt
Mag ik één ding even zeggen. Als je de aandelen met een rendement van 50% verkoopt betekent het niet dat je het dubbele hebt verdient he. Dan zou je een rendement van 100% moeten hebben. Dus ik weet niet of het klopt wat er in het artikel geschreven wordt…