In ons land worden Alfa Romeo en Fiat uit elkaar gerukt en moeten flink wat Fiat/Alfa Romeo dealers het veld ruimen, want importeur Kroymans wil af van de multibranding. Alfa Romeo moet weer puur en exclusief Alfa Romeo worden. Terwijl deze operatie in ons land op volle gang is, mag Alfa Romeo in de Verenigde Staten samen met Maserati de boer op.
Maserati dat al voor het zeventiende jaar op rij verlies draait, heeft in de VS dringend een verkoopboost nodig en zusje Alfa Romeo moet daarbij gaan helpen.
Bij de presentatie van de jaarcijfers over vorig jaar, vertelde Fiat topman Sergio Marchionne tegen financiële analisten dat Maserati in 2007 voor het eerst winstgevend zal zijn. Eerder had hij al aangekondigd de jaarproductie zal stijgen tot 12.000 auto’s in 2011. Redelijk optimistisch volgens Automotive consultants CSM Worldwide. Zij verwachten eerder een productie van 8.000 auto’s in 2013, want ook dat is nog een behoorlijk gat met de 5.500 exemplaren die vorig jaar werden afgeleverd.
Alfa Romeo, die voor de Amerikaanse markt de 8C Competizione op de agenda heeft staan, gevolgd door de 159 en de Brera, zal samen met Maserati optrekken. De Alfa’s zullen bij Maserati dealers worden verkocht, om zodoende meer volk naar de Maserati vestigingen te trekken. Naast het huidige programma heeft Maserati de GranTurismo op de agenda staan en volgens de geruchten ook nog een instap sportcoupé (via: motorauthority.com).
stefan zegt
Die arme Amerikanen ze weten niet wat ze te wachten staat, slechte kwaliteit lage restwaarde.
Citrofiel zegt
@ stefan; Slechte kwaliteit zijn ze wel gewend! :D
Citrofiel zegt
@ stefan; Ik denk eerder dat Alfa een betere kwaliteit levert dan veel Amerikaanse merken…
M Freak zegt
Dus dan heb je een Alfarati die in het begin duur is en snel in waarde daald? Oeh kom maar. :D
stefan zegt
@Citrofiel
Ik hoop het voor ze.
lincoln zegt
dit gaat heel intressant worden .. en een succes .. fiat SPA group groeit als kool en USA gaat een belangerijke afzetmarkt worden voor alfa.
Ted zegt
amerikanen verdienen deze kunstwerken gewoon niet.
BM zegt
En misschien ligt het met die restwaarde ook wel heel anders in amerika :p
r3fl3x zegt
Alfa is in Amerika toch een stuk exotischer dan hier. Slechte kwaliteit is voor een liefhebbers auto toch minder een probleem. Plus… als je kijkt naar de kwaliteit van een Dodge of Chrysler, plastic fantastic, dan zie ik de Amerikaan niet klagen.
Alec zegt
Die italiaanse auto’s zijn veels te klein voor amerika…
daarmee wordt je zonder pardon overhoop gereden door een hummer ed.
dat gaat nooit werken……
tevens lijken mij de verkoopaantallen voor zo’n exclusief merk erg overdreven.
Louis zegt
Heel goed van Kroymans.
Alfa is pure passie.dat gaat niet samen met een merk als Fiat.
g zegt
het land van mc donalds en kwaliteit,laat me niet lachen,als er een volk is wat geen smaak heeft,geen kwaliteit levert en het enige waar ze goed in zijn is de wereld naar de fillistijnen helpen dat zijn het de amerikanen wel,die alfa of enig europees/japans merk is hun niet waard
Rik vc zegt
In Amerika is iets Frans of Italiaan super exotisch. Dus als ze nu richten op rijkere Amerikanen en het als instap exotische sportwagens daar verkocht krijgen kan het lukken. Ik denk wel dat ze eerder ginder moeten hopen om door hun exotischer imago een hogere winstmarge aan te rekenen en niet perse voor de gigantische aantallen. Met een hoge winstmarge en dus hogere prijs verover je minder snel een marktaandeel, maar je distributienetwerk is wel sneller winstgevend. En dat kleinere marktaandeel is wel duurzamer omdat het exotische imago door de wat hogere prijs ondersteund wordt.
DAT zegt
Om weer terug te komen op de US markt met de 8C Competizione en de nieuwe Granturismo lijkt mij een heel slim plan.
@Alec Ik denk niet dat ze de kleine Alfa’s op de markt zullen zetten.
Armada zegt
Ik hoop dat ze in Amerika met zoveel design om kunnen gaan. Denk wel dat ze even versteld zullen staan eigenlijk.
TimMR2 zegt
nou moet ik zeggen dat de kwalitiet van FIAT en Alfa met de nieuwe modellen ook echt wel is toegenomen, vergeleken met de oude punto’s en 155’s zijn de nieuwe modellen een stuk beter.
chrizzzie zegt
Er moet ook in gedachte gehouden worden dat Alfa Romeo op dit moment een marktaandeel in de US heeft van praktisch nul. Ze hebben afgelopen 20 jaar al regelmatig geprobeert voet aan wal te krijgen daar maar het wil maar niet lukken. Volgens mij is de Spider daar nog altijd de best verkochte Alfa Romeo. Maarja van de andere kant heeft Alfa Romeo en Maserati daar ook weinig te verliezen, so give it a shot.
Stephan zegt
155 is juist super betrouwbaar….?
nope {audi} zegt
@ alec en dat dat word juist de doelgroep kleinereautos zoals de 500 die daar zal worden geintroduceerd met n amerikaanse normen superzuinige motoren
evo zegt
Mooi! Hoe meer we van deze bella’s op de weg kunnen zien, hoe beter.
Een fervent Italofiel
davy zegt
Ze mogen het proberen. Maar als je iets wilt bereiken moet je investeren. Investeren kost geld. En dus hebben ze wel degelijk iets te verliezen.
Aan de andere kant is er een lichte trend in Amerika dat ‘kleinere’ wagens beter aanslaan. Ook doen Europese merken het daar beter dan vroeger, en dan vooral voor de upperclass.
Volgens mij zijn er genoeg Amerikanen dol op exotische wagens.
En @ Stefan : Slechte kwaliteit? Kom eens uit je grot. Lage restwaarde? Restwaarde wordt bepaald van land tot land, sterker zelfs van regio tot regio.
De Amerikanen zullen wel eens staan kijken denk ik als ze een testrit doen met een Alfa Romeo. Strakke wegligging, goed zitcomfort en een veel mooiere afwerking dan wat je met plastic kan bereiken. Dus ze hebben de troeven in handen. Een minpunt, of moet misschien HET minpunt zijn, zullen de motoren zijn. Ok, een 3.2 V6 is iets wat op Amerikaanse bodem goed/beter zal gedeien dan hier en dan heb je de 2.2 JTS. De vraag is of deze motoren gaan aanslaan.
Laten we ook hier hopen dat emotie (en imago) een grote rol gaat spelen. Maar, mensen kennende zal dat wel zo zijn ;)
Ik ben in ieder geval benieuwd naar dit verhaal, zijn verloop en de resultaten.
LPJ zegt
http://www.topgear.com/content/features/stories/2007/04/stories/21/1.html is overigens een interessant stukje over hoe de amerikanen naar de Spider kijken.
“Nice detailing. I’d say it costs somewhere between, ooh, 50 and 75 thousand dollars.”
“The kids want to know how much it costs, not how fast it is. Guess, I say. “$150k?” asks the first one. When I tell him it’s TT money they almost look disappointed.” en zo ;-)
Maksimum zegt
Mooi nieuws voor alfa en maserati. In Amerika zullen ze idd als 2 exoten. De kwaliteid van alfa/masarati is tegenwoordig zeker hoog genoeg. Al helemaal voor amerikaanse markt. Alfa’s kwaliteid gaat de laatste generaties flink vooruit. De alfa 155 was ook al van hoge kwaliteid. Zag er gister toevallig 2 op de sloop met 370.00 en 410.000 km op de klok.
alfasud zegt
Ik ben altijd objectief… Ben war van alle vooroordelen.. Denk altijd rationeel…
Maar….
ALFA RULES
America is kut, behalve de superamerica uiteraard…
das logies
Ascari zegt
Ja Ferrari heeeft hun aandelen in Maserati al een paar jaren geleden verkocht aan Alfa Romeo ook al
Cars zegt
Hopelijk gaat het goed met de verkoop en komen de Alfa en Fiat dealers terug. Maar waar staat Maseratibi voor (zie afbeelding)
Alfa GT zegt
@alfasud
Amerika is kut? Ben je er wel eens geweest? (laat maar, weet het antwoord al)
Goeie move van Fiat groep, de TT is een van de weinige concurrenten in dat segment en die is toch een beetje … eh….gay. :)