De nieuwe Lexus LS600hL die vorige maand werd onthuld, heeft een leuke feature waar we het nog niet over hebben gehad: Driver Monitor System, een soort Big Brother die in de gaten houdt of je wel voldoende aandacht hebt voor hetgeen zich voor je afspeelt en die waar nodig zelfs ingrijpt.
Bovenop de stuurkolom is een camera gemonteerd (zoals op de afbeelding te zien is) die het gezicht van de bestuurder in de gaten houdt. Op het moment dat de bestuurder te lang niet voor zich kijkt en er een obstakel nadert, zal de auto een geluidssignaal geven en een lampje laten knipperen. Wanneer het obstakel nog dichter wordt genaderd, zal de auto vaart minderen door voorzichtig te beginnen met remmen. Bij een plotselinge stuurbeweging zullen de wielen scherper insturen, om de bestuurder te helpen het obstakel te vermijden. Tijdens dit alles worden de gordels automatisch gespannen en staan de remmen in de aanslag om maximale remkracht te kunnen doseren.
Fantastische hulpmiddelen, maar we kunnen natuurlijk ook gewoon zelf ons koppie erbij houden (via: autospies.com).
vØlvØ frǽk zegt
ja maar helaas zijn er ook van die mensen die niet steeds hun koppie erbij houden…
maar ik weet niet of het zo handig is dat de wielen vanzelf extra schrep sturen op zo’n moment, zeker als je dan uit schrik zelf al een grote stuur beweging maakt, bij een hoge snelheid kan dat dan nog eens goed fout gaan..
Brecht zegt
Leuk snufje :)
Al vind ik zelf een beetje te véél van het goede.
Je moet zelf ook kunnen rijden é en niet laten berijden door de auto zelf ;)
Want zo kun je ook zonder brokken naar huis rijden terwijl je bezopen zijt en gevaar meebrengt voor andere weggebruikers.
DeeBee zegt
Ja lijkt me ook niet erg prettig als je auto opeens veel heftiger reageert als je zelf al heftig reageert… Niettemin, voorkomen is beter dan genezen.
floryn zegt
tering wat een dikke bak is dat geworden zeg echt niet normaal
GerreLekker zegt
Fantastische hulpmiddelen, maar we kunnen natuurlijk ook gewoon zelf ons koppie erbij houden.
Fantastische hulpmiddelen zijn het zeker. Jaja je kopje erbij houden, moesten ze alle electronische hulpmiddelen die nu al op de auto’s zitten uitschakelen, je zou heel wat meer BMW’s in de graskant zien liggen….
Het gaat niet enkel om je kopje erbij houden, vele spullen helpen echt wel actief aan de veiligheid.
bmwF zegt
“Bij een plotselinge stuurbeweging zullen de wielen scherper insturen, ”
jaja euhm, ik hoop dan geen overstuur of onderstuur te krijge! ..helpen.. ik denk het niet
voor de rest origineel gedaan.
slk zegt
Dat is ook het enige opzienbarende aan die auto. Voor de rest o zo saaie auto
Speedlimit zegt
Volgens mij zat dit ook al op de gewone LS460.
De duitsers voelen de hete adem van lexus in hun nek hijgen.
Zeker nu toyota op nr. 1 staat wereldwijd kwa verkochte aantallen want dat bewijst maar eens hoe goed ze bezig zijn :)
Benny1 zegt
Wat zal dit systeem aan verkeerde doden aantal doen? Twee minder? Ach twee is misschien het begin van geen verkeersdoden… weer positief bezig hoor :)
JANUS zegt
Tja, wat vind ik hiervan ?
Kweenie.
Aan de ene kant zeg ik.:”Dat maak ik zelf wel uit”
Aan de andere kant zei ik vroeger ook.:”Ik kan zelf wel pompend remmen” en nu vind ik ABS ook de normaalste zaak van de wereld.
mashell zegt
Ik vind vooral de camera erg lelijk op de stuurkolom gebouwd. Ik vraag me ook af of het nodig is om de bestuurder in de gaten te houden? Waar zit het voordeel tov een gewone adaptive cruise control?
Rick dos zegt
Ik sluit me bij deze aan bij JANUS. Alhoewel ik een groot voorstander ben van eigenverantwoordelijkheid…..
Gerben 2 zegt
quote Rick dos: “Alhoewel ik een groot voorstander ben van eigenverantwoordelijkheid…..”
in een ideale wereld wel, helaas leven er op deze aardbol een hoop idioten (mezelf incluis), die in sommige gevalen tegen hun eigen en de medemens moeten beschermd worden.
In ieder geval biedt deze evolutie in autotechniek de kans om het idiote gedrag van de doelgroep aan te passen/bij te sturen (als het werkt). Ieder mens is natuurlijk vrij om zo een wagen te kopen of niet.
Zelf rij ik het liefst met zo weinig mogelijk elektronische gadgets op mijn wagen. Kan je zelf es je handen vuilmaken als hij niet start.
Maar mijn mening zou wel eens kunnen veranderen als ik een ernstig accident achter de rug heb…..
64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt
Ik sluit mij aan bij wat Rick Dos zegt. Eigen verantwoordelijkheid is de basis voor autorijden.
Ik zie het al voor me als er ergens een ongeval gebeurt, waarbij de betrokken chauffeur in deez’ Lexus rijdt. “Sja, mijn Driver Monitor System waarschuwde mij niet!” Oftewel: weer een manier om de verantwoordelijkheid af te schuiven op techniek. Dat wordt lachen in de USA! De advocaten kunnen zich opmaken voor idiote schadeclaims aan het adres van Lexus.
Het is naar mijn mening hetzelfde als met een navigatiesysteem dat je bv een éénrichtingverkeer weg instuurt en jij het klakkeloos doet, terwijl er zo’n rood bord met een witte balk staat.
Wat ik wel een goede hulp vindt in het autorijden is dat BLISS systeem van Volvo dat je helpt met de dode hoek. Maar ook daar moet je zelf goed blijven kijken!
RijNouNsDoor! zegt
Wellicht iets voor in de Gumball race…
Sander zegt
Als het alléén bij de extreme gevallen ingrijpt is er toch niks aan het handje? Misschien net dat verschil tussen fout en goed fout.. Who knowes.
H.J. Vaesen zegt
@ slk
Waarom dan?
@ the Rest
Dit heeft zeker wel een toegevoegde waarde. Vergeet nu eens die ‘rijdersauto’, daar is dit ding helemaal niet voor gemaakt! Ik vind het zo bekrompen om iedere auto te beoordelen alsof het jouw bakkie is waarmee je quasi-sportief door de buurt stuurt. Dit soort techniek kom de veiligheid van de bestuurder en inzittenden écht wel ten goede.
Die LS is ook leverbaar met Adaptive Cruise Control. Dit gaat gewoon een stap verder. Volgens mij merk je niets van het systeem.
Tombnolz zegt
Zulke mensen kopen zich beter een eigen trein (en een machinist). Op de duur houdt autorijden echt niks meer in hé.