Alfa Romeo tuner Autodelta sleutelt al een poosje aan de GT. Om de pk’s naar hogere regionen te liften wordt geregeld naar een supercharger gegrepen. Toch kun je met een supercharger het vermogen niet eindeloos blijven opschroeven. Vandaar dat Autodelta het blok in de GT heeft vervangen door een 3,7 liter V6 variant.
Natuurlijk ontbreekt ook hier de supercharger niet, waardoor het vermogen uitkomt op 405 pk met een koppel van 508 Nm. De GT zal later deze maand op Brooklands Italian car fair in Engeland zijn debuut maken.
Om al dit geweld fatsoenlijk in de hand te houden, werd een nieuwe radiator en olie koeler geïnstalleerd, het uitlaatsysteem werd aangepast, een bumper met grotere luchtinlaten werd gemonteerd en kreeg de GT 19 velgen met Dunlop SP Maxx Sport banden ondergeschoven. Brrrrr!!! (via autoblog.it)
Autodelta is pleased to present for its première, at Brooklands, the most dynamic and powerful version of the Alfa GT Coupé yet – the 405 bhp supercharged Autodelta GT 3.7 Super. This car builds on the market success of the 320 bhp GT 3.2 Super (2004) and the 341 bhp GT 3.2 Super Evo version (2005), by pushing the Alfa V6 engine and chassis package to even more extreme performance levels – achieved without compromising practicality and drivability. The new car sees the 3.2-litre engine’s capacity increased to 3.7-litre, coupled to the addition on the space-efficient Rotrex C38-81 centrifugal supercharger. The result is maximum power of 405 bhp and 375 lb/ft of torque.
The Autodelta range at Brooklands will also feature the ‘jewel in the crown’ – the new 348 bhp supercharged Autodelta Brera J5 3.2 C – a car that quite simply transforms the exciting Alfa Romeo sports car. Previewed last autumn the Brera J5 3.2 C was commercialized earlier this spring and demand for this potent conversion programme has already far exceeded our expectations. This model will be joined at the event by the Autodelta GT 3.2 Super, 147 GTA AM 3.2 Super and 147 GTA AM 3.7 Super. Finally the supercharged Autodelta 146 2.0, which recently won the ‘Chairman’s Choice’ award at the Alfa Romeo Owners’ Club Spring Day, will complete the line-up.
The Autodelta team, including Managing Director Jano Djelalian and General Manager Andrew Smith, will be on hand to explain in detail all our models and offer advice; as well as introducing the Autodelta European Tour 2007, for which some places still remain. (Auto Italia is also an ‘Official Partner’ of the Tour). We look forward to seeing you on Saturday.
MichaelNizet zegt
Beautifull! GT is echt een prachtige Italian beauty, en dan ook nog eens met 405 paarden:O
CEES zegt
NICE! eindelijk een opgepepte gt!
ford freak zegt
zalig:p nog harder peren met da ding:p
Benny1 zegt
Wat ziet zo’n alfa V6 blok er toch mooi uit met chrome spruitstuk.
Henkie zegt
GT is al zo ongeveer de mooiste auto, en nou kun je mensen ook nog eens je achterkant laten zien. DIIIIK
Mr. Reddingius zegt
Op de voorwielen?! beter van niet
Coolguy zegt
De voorwielen kunnen dit nooit trekken.
Peter zegt
Geloof dat hij standaard 4wd is. Daarmee moet die 405 pk wel op de weg te zetten zijn.
cl600 zegt
nee dit is toch echt voorwielaandrijving
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=44942&cache=no
B-art zegt
Handig, extra setje van 15 velgen bij de GT… ;)
gumball lover zegt
blijft jammer dat nummerbord aan de zijkant :(
maar voor de rest echt een beauty!!!!!!!!!
Citrofiel zegt
Lekkerrrrrr… Een echt snelle en sportieve Alfa! Maar over de voorwielaandrijving… Tsja, hoe rijdt dat? Het zal me benieuwen.
Speedlimit zegt
Mooi spul nu nog ’n 159 met dezelfde specs :)
Mr. Reddingius zegt
[b]Citroefiel schreef:[/b]
Tsja, hoe rijdt dat?
Mr. Reddingius zegt
niet, ben ik bang
jvvv zegt
Een betere vraag (aangezien het duidelijk is dat het niet rijdt):
Na hoeveel km’s sta je aan de kant?
Morrie zegt
Heel leuk en mooi, maar jammer al die paarden alleen de voorwielen aandrijven.. Met de Alfa 147 GTA kon je al strepen trekken van jewelste, hoe zou dat met deze zijn? :D
slk55 amg zegt
heerlijke wagen! 405 PK is lekker, maar alleen op de voorwielen…….?
luc zegt
in mijn ogen lijkt een alfa romeo gt op een gewone auto
Rick dos zegt
Een GT……ken hem niet mooi vinden. Maar het is volgens mij een regelement als autoliefhebber om een AR mooi te MOETEN vinden. Gelukkig hou ik niet van regels…….
En 405 pk op de voorwielen. Jaja, dat wordt elke 500 km (ruim geschat) nieuwe banden kopen….
Citrofiel zegt
@ Rick dos; :shock: Een AR niet mooi vinden! Ga op de regels letten jij! ;)
chris zegt
leuke auto voor de vrouw
Skinnybmw zegt
405pk op de voorwielen? Hoe dat voelt? Moet je eens in een bocht volgas geven ;) Tractie weg…boompje…AU!
CSL zegt
240pkop de voorwielen is al een ramp. 405pk, bah. Dit maakt het alleen maar erger. Maar voor de rest standaard al een mooie auto. Ik zou zeggen hou het op de 2litertje.
Lampredi zegt
Als Alfa liefhebber ben ik ook niet enthousiast over de GT. Het is het gewoon net niet. Of het is net te gewoon. Het is niet ultra sportief, en ook geen chique gran turismo.
En dan 405 PK op de voorwielen die het standaard volgens de rijtesten al zo moeilijk hebben. Weet niet wat het moet gaan kosten, maar zou voor dat geld toch iets kiezen dat meer identiteit heeft.
Eric zegt
Citaat Skinnybmw: ” 405pk op de voorwielen? Hoe dat voelt? Moet je eens in een bocht volgas geven Tractie weg…boompje…AU! ”
Geef jij dan maar lekker in een bocht volgas met 405pk op de achterwielen. Raak je misschien net effe een ander boompje, maar of dat beter voelt… ;-)
lincoln zegt
@Eric .. waarom zou iemand tegen een boom willen rijden???
Eric zegt
@lincoln: uhhhh… Begrijp ik jou niet, of jij mij niet? (Of misschien beide?)
lincoln zegt
@Eric .. je mag pas autorijden als je een rijbewijs hebt .. boom ontwijken is 1 van de vaardigheden die je daar bij leert .
niels zegt
Autodelta,
De GT van Alfa Romeo, is voorwiel aangedreven dat klopt maar het gedrag van de auto doet een beetje denken aan achterwiel aandrijving.
Zeker op de grens dan breekt de achterkant uit langzaam en heel gecontroleerd,
Ik ben een van de gelukkige die met de 156 GTA 3.7 Autodelta heeft gereden en kan melden dat Autodelta echt waanzinnig producten maakt. Wat was die auto snel maar ook heel mooi gebalanceerd met zijn karakter, super remmen van AP racing en een Intrax onderstel daarvoor was de auto toen voor in Nederland voor de setup.
Terug komende op de GT de 400 pk versie heeft natuurlijk een diff om al dat geweld op de straat te krijgen.
Groeten
Niels
Rick dos zegt
@Citrofiel
Nee! Ik ben een rebel (in my own mind!). ;)
Roy zegt
405 PK op de voorwielen is best te doen, mits je subtiel met het gaspedaal om gaat. Bij Top Gear reden ze een GTA met 350 PK oid en die reedt dezelfde tijd als een Porsche 911. Dat is toch wel een bewijs dat voorwielaandrijving wel met de pk’s om kan gaan.
badidea zegt
Volgens mij heeft ie een speciaal differentieel (sper-differentieel?) om doorslippen van de binnnenband in de bochten tegen te gaan. Maar ideaal is natuurlijk anders.
PieterA zegt
Er is een verschil tussen te doen en aangenaam blijven en dat zal het in dit geval niet zijn. Volgens velen is 250 zowat de limiet bij een voorwieltrekker om alles controleerbaar te houden (en dan nog), je mag raden wat het dubbele bijna teweeg zal brengen. Gewoon dom dus van ze. Alfa’s moeten terug achterwieltrekkers worden!
SimonMc zegt
@Roy : Het was een 147 GTA met 328 pk en hij reed zelfs SNELLER dan een 911 TURBO !
Skinnybmw zegt
Citaat Eric: Geef jij dan maar lekker in een bocht volgas met 405pk op de achterwielen. Raak je misschien net effe een ander boompje, maar of dat beter voelt…;)
Klopt…maar achterwielaandrijving (lees: overstuur) is beter beheersbaar dan onderstuur…vind ik dan. Liever 405pk op de achterwielen dan voor, of niet dan?
Zie jij al een Formule 1 auto met 800pk op de voorwielen….dacht ’t niet…Get my point?
Skinnybmw zegt
Oh ja…aandrijving zou ik persoonlijk nooit alleen op de gestuurde wielen willen hebben….ALTIJD (hoofdzakelijk) achter!!!!!!
[img]http://www.volksbloggin.com/wp-content/images/rabbit/hare_th.jpg[/img]
Skinnybmw zegt
)\
Stephan zegt
@ lampredi
De GT is juist de meest sportieve alfa die er is……Geen 1 stuurt strakker.
Mastino Napolitano(hugo) zegt
ik vind alfa s echt nie mooi hoor. maar het lijkt wel of zo wat iedereen het mooie auto s vinden en moet vinden? nou ik niet.ik vind het dashboard 10 keer niks en ik vind dat de nummerplaat aan de voorkant, dat niet in het midden zit ook niks. het lijkt wel als ze dat niet recht kunnen maken net zoals het stuur ten opzichte van de stoel. is ook nooit gelijk stuur zit niet in het midden van de stoel.
LPJ zegt
Het stuur niet recht ten opzichte van de stoel? Bij mij zit dat stuur toch wel echt recht hoor in m’n Alfa, en nog wel mooi in het midden van de stoel :p
En de nummerplaat aan de zijkant, tja … ik zou er de grille toch niet voor willen opofferen om die in het midden te krijgen ;)
Giovanni zegt
Ben heel benieuwd hoe zo’n GT met dat vermogen omgaat. Op de 1 of andere manier is iedereen al vanaf de introductie van de 164 heel erg sceptisch over veel vermogen op de voorwielen. Ik heb met de 190pk van m’n 156 alleen maar plezier en ook de 250pk van de GTA is geen enkel probleem. Je moet natuurlijk niet als een dombo op het gas gaan staan in de bocht, maar dat kon met m’n Leon TDi met 187pk en bijna 400Nm ook niet.
Of je Alfa’s per definitie mooi MOET vinden? Vind ik niet, ieder z’n smaak.
En wat dat scheve stuur betreft: Dat vind ik de grootste afgang van de 159 en Brera, die Vectra bodemplaat mogen ze er van mij gisteren nog onderuit zagen. Juist in de GT staat ie nog recht voor je neus zoals dat hoort.
Smokin zegt
Ik rij zelf in een Alfa GT (weliswaar met iets minder pk’tjes) en moet zeggen dat het een erg strak sturende auto is. Bij teveel gas in de bocht kan hij iets over de voorwielen gaan rollen, maar dan moet je het wel heel erg bont maken (de GTI-tjes zijn dan allang zoek) en bij even wat gas terug glijdt de achterkant netjes bij. Erg voorspelbaar en plezierig weggedrag, daar kon mijn oude Honda nog veel van leren.
Autodelta staat er om bekend dat ze erg goede tuners zijn, niet even een turbootje erop en op de rollenbank. Zie ook het stukje van Jeremy clarkson over de Autodelta 147 GTA waarin hij zelf het probleem beschrijft. Een paar citaten:
“The fact is that you cannot put large power outputs through the front wheels alone. They’ve got their work cut out doing the steering and the last thing they need is to be distracted from the job with all those angry Italian horsepowers.
Engineers at Saab once told me that the most power you could realistically entrust to a front-wheel-drive car is 220bhp. A point they proved recently by launching an unwieldy 250bhp front-driver called the Hot Aero.
And yet here’s Autodelta putting 328bhp through those front wheels. Are they mad? ”
“The accident, I knew within moments, was going to be a big one, because this car isn’t ferociously fast. It’s much quicker than that. Ferrari throttle? Forget it. When you stamp on the accelerator it’s like you’ve hit the Millennium Falcon’s hyperdrive. Suddenly all the stars are fluorescent tubes.
In bald English, 0 to 60mph takes 5sec. Flat-out you’ll be doing 175mph, and therefore there has never been a hatchback this hot before.
A corner was coming. And then it was a distant speck in my rear-view mirror. I vaguely remember turning the wheel and I have a dim recollection of being astounded by the grip . . . and then the moment was gone.
No, really, the damn thing’s a barnacle. Normally, in a tight bend, a front-drive car will spin the inside wheel uselessly, which means the one on the outside suddenly has to do all the steering and power-handling. But obviously it can’t and you understeer off the road. But with that diff, the inside wheel doesn’t spin, it grips and grips and then it grips some more. ”
Hele artikel hier:
http://driving.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/driving/article842148.ece?token=null&offset=0
Ik vind het trouwens wel heel bijzonder dat sommige mensen zich hier druk maken om de bandjes. Tuurlijk, als je lekker gaat stoeien met deze auto verslijt je bandjes (in welke auto niet trouwens?) who cares? Elke lol heeft zijn prijs.
Ik sta ook om de 20.000 kilometer bij de garage voor 2 nieuwe Pirelli PZero’s, had ik die bochtjes maar wat rustiger moeten nemen. Keuze die je maakt.
ferrarimaniak zegt
hmmm….. clarkson vond de 147 gta queen ondersteer wa zou hij van deze zegge king ondersteer waarschijnlijk. welke mafkees haalt het in ze hoofd om 405 pk op wielen te sette waar je ook nog mee moe sture?????
Lampredi zegt
Zullen we het oordeel over de voorwielaandrijving dan maar even opschorten tot iemand het heeft kunnen testen? Ben eigenlijk wel erg benieuwd naar hoe dit gaat werken. Misschien heeft dat ding megaveel grip, misschien is het niks. Maar wij zullen er niks over kunnen zeggen totdat de proef op de som is genomen.
bramwillemse zegt
jammer van die voorbumper, en waarom 400 pk? dat slaat toch nergens op bij deze auto? Misschien als ie met Q2 is uitgerust, maar anders zou ik er niet in durven rijden!
Een standaard GT met v6 is toch ook al lekker? Prachtige motor (zelfs om naar te kijken) in een prachtige auto met prachtig rijgedrag, waarom zou je meer willen?
Robin zegt
Hahaha ja idd 400 pk op de voorwielen en geen verbeterde remmen…
LACHUH!
Karaya zegt
Blijkbaar wenst niemand de test van de Autodelta 147 GTA te lezen, want de onzinreacties blijven maar komen. Je zou je toch gaan afvragen hoe ze dat in de ITC doen, daar rijdt bijna het hele veld met 300 pk op de voorwielen.
Ideaal is het natuurlijk niet, maar dat is de plaats van de motor in een 911 ook niet om over een zes in lijn nog maar te zwijgen. (komt u er maar in Porsche en BMW fanatics)
master zegt
Kan er niet aan doen maar ik vind alfa romeo stomme wagens, italiaanse brol, deze tuner maakt hem wel wat beter maar is de wegligging wel goed?? Ik weet het niet
master zegt
Ik ben nooit echt voor alfa romeo geweest, wanna be sportauto maar nee, probeer het toch niet! Deze tuner maakt hem wel een beetje beter, maar is die wegligging wel goed? Ik weet het niet
Karaya zegt
zucht…
icantakeit zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
ford freak zegt
manne die auto’s worden wel getest he op de 400pk en de remmen ==> ze zijn daar nie DOM he. da zal allemaal wel veilig genoeg zen!
PEEDEETEE zegt
B E E S T I G S U P E R S U P E R S U P E R Z A L I G.
Het geluid zal nog BEESTIGER zijn…
bmwF zegt
tractie weg? waarvoor dient sperdifferentieel? waarvoor dient abs? voor de lol ? nee lees is wa meer over de mechaniche mogelijkheden over auto’s dan maar zegge da 405 pk om te zoveel km nieuwe banden moet hebbe zeveraars
Wouterman! zegt
Omg… arme, árme voorbanden!!! Is dit niet een beetje veel voor een voorwielaandrijver, of hebben ze heel de andrijflijn aangepast??
Giovanni zegt
Master@ Ga jij eens bij Henk Thuis van de firma Intrax kijken. Ik heb een onderstel van dit bedrijf onder m’n 156 zitten. Het is het meest basic pakket wat geleverd word en het is echt boven elke twijfel verheven. Het is een Nederlands bedrijf waar we met z’n allen trots op mogen zijn ;)
Rolo zegt
Oud man dat ding heb ik vorig jaar al gezien op het circuit tijdens de alfa clubdagen :P
autoblogger zegt
@Rolo: dat denk ik niet, eerst even lezen voortaan: Autodelta is pleased to present for its première, at Brooklands, the most dynamic and powerful version of the Alfa GT Coupé yet – the 405 bhp supercharged Autodelta GT 3.7 Super.
DD 03-05-2007: http://www.autodelta.co.uk/news/news_articles/2007/05/brooklands_preview/article.htm
Waarschijnlijk heb je dus een eerdere versie gezien (met minder vermogen).
Windhoos zegt
@Skinnybmw, waarom alleen achter dan? Het is zeer zekers goed voor de funfactor en bovendien kan je indien handig met RWD ook goed uit de voeten in bochten, maar echte controle heb je toch echt met vierwielaandrijving. Het is maar net waar je hart ligt……
Wel een gave bak idd, maar (zoals hier al vaker is gezegt) 405 pk alleen op de voorwielen is idd wel een beetje overkill…..
alfafreak zegt
ga eerst leren praten en dan pas over die auto praten want heb er in gereden en rijdt fantastisch, niet te hard gasgeven in de bochten en alles komt goed. Op het rechte stuk trekt hij een ferrari 550 eruit!
Windhoos zegt
alfafreak schrijft,
10 May 2007 om 17:49
ga eerst leren praten
————————————————————————–
Heb ik het niet duidelijk geformuleerd dan?……………. :S
alfafreak zegt
jawel het was dan ook niet naar u bedoelt
Untouchable zegt
alfa sucks–edit: probeer het eens te onderbouwen–
alfafreak zegt
pardon?
U weet niet waar u het over heeft, uvindt de ssangyong rodius zeker prachtig
Windhoos zegt
alfafreak schrijft,
10 May 2007 om 18:39
jawel het was dan ook niet naar u bedoelt
——————————————————————–
Dan is het goed ;-)
Untouchable zegt
nouja hem kunje tenminste ergens voor gebruiken bijvoorbeeld doodskisten van A naar B brengen
ik bedoel eigenlijk oldtimers
alfafreak zegt
eindelijk wqat positiever
alfafreak zegt
aan windhoos ja schatje
alfafreak zegt
oldtimers moeten wegwezen van de weg over vervuiling gesproken!
Citrofiel zegt
Wow… Over van de hak op de tak gesproken… Prachtig voorbeeld hier, van alfafreak! ;)
@ Alfafreak; En al die prachtige Alfa Romeo klassiekers dan…?
alfafreak zegt
antwoord op citrofiel: daar had ik nog niets over gezegd maar die mogen er ook wezen.
alfafreak zegt
dus ze mogen een uitzondering maken op alfa’s
AR156 2.0 TURBO/By NOVITEC zegt
Klopt helemaal AUTODELTA maken de Alfaa’s helemaal af…en vergeet niet het gaat er eigenlijk helemaal om de blok, net zoals bijvoorbeeld bij de vroegere 33/16v…echte raceblokken. En zekers zit er een SPERR op, dat heb ik ook…ik had 150Pk’s en nu door een NOVITEC met Turbo zit ik op pak em beet 300Pk’s met een koppel van 350NM….zelfs een AR 156GTA is geen partij voor mij.
Salute,
Sandro!!
Clio Rs Sport zegt
Ik vind de voorkant nog beter als die van de brera..!
Hij is egt super.. hij ziet er ook breed uit.