Dat het al enige tijd niet meer zo soepel loopt bij het Britse Jaguar mag geen verrassing zijn. De S-Type loopt op zijn laatste benen en zal pas volgend jaar vervangen worden door de XF, waarbij het te hopen is dat het productiemodel een beetje lijkt op het concept model. De X-Type heeft nooit potten kunnen breken en zal nog mee moeten tot 2010. De XJ was altijd een aardige verschijning, maar na de montage van Autostyle bumpers bij de facelift heeft dat model in mijn ogen ook aan glans verloren. Het is dan ook geen verrassing dat de XK momenteel het best verkopende model is en dat is niet omdat er zo extreem veel verkocht worden, maar omdat er van de overige modellen bijna niks verkocht wordt.
In Nederland is dat ook duidelijk te merken in de registraties, deze liggen over het eerste kwartaal van 2007 maar liefst 38% lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Het begint er dus op te lijken dat er fors moet worden ingegrepen bij de fabrikant. De Britse krant The Guardian meldt dan ook dat Britse vakbonden bang zijn voor massaontslagen bij Jaguar, dit omdat er nog steeds fors verlies wordt gemaakt. Bij de sluiting van Browns Lane in 2004 vlogen er al 1.100 mensen de laan uit bij Jaguar en de vakbonden vrezen nu dat wederom zoiets zal gebeuren. Ford heeft wel aangegeven geen directe plannen te hebben om Jaguar te verkopen, maar sluit niks uit voor de toekomst (via motorauthority.com).
Xpert zegt
Ja, de XK en de XJ zij altijd de toppers geweest…
De X en de S waren niet echt spannend te noemen.
En toen zijn ze ook nog op de Diesel tour gegaan:(:(
Dat vindt ik niet passen bij Jaguar.
luc zegt
vroeger vond ik jaguar nog wel wat bijzonderder, maar nu zijn er toch wat meer merken de beter zijn
Jan zegt
Diesels zijn nodig in dat segment, bij mijn weten doet Alfa dat ook, lijkt me ook niet echt een merk voor diesels…
Zowiezo zijn er verkeerde keuzes gemaakt. Te weinig vernieuwend gewerkt.
DRU zegt
Ja die facelift is echt vreselijk. Ik liep laatst wel langs een “oude” zwarte XJR met 20″ rims. Die is nog wel erg leuk om te hebben.
lincoln zegt
waar is het mis gegaan??? .. xj is (voor facelift) toch wel de stoerste limo .. s-type is nu al een klassieker .. xk is beter dan ooit .. en op x-type kunnen ze het toch niet allemaal verloren hebben?
Lagonda zegt
Als je een exclusief merk bent, en je gaat ineens een Luxe Mondeo produceren, deze ook nog eens als diesel en Estate uitvoeren dan moet je niet gek staan te kijken dat een hoop klanten weglopen. Meest stomme wat ze konden doen, weg exclusiviteit. En dan nog maar niet te spreken over de tupperware update met ingebouwde brievenbus.
Jammer !
Rick dos zegt
Ze hebben hun moddellenlijn teveel op “oud geld” zitten en te weinig op “nieuw geld”. “Als je begrijpt wat ik bedoel” zoals een grote beer het eens zo mooi formuleerde.
Thijs zegt
Die XF gaat wel een hoop nieuw publiek trekken als ze hem erg op de concept laten lijken. Want dat model spreekt een hoop mensen aan. Alleen vind ik het front weinig Jaguar uitstralen.
ford freak zegt
als dit merk failliet gaat, dan … pff weetk nie wa zegge ma kijk toch eens dit zijn klassewagens ==> luxe voor niet veel geld!! what’s happened with jaguar:^) …:s greetzz
dekster zegt
Ik denk dat jaguar er de hoop inhoud en de laatste zware loodjes te verduren krijgt voor de nieuwe S-type ;)
Jordey zegt
hee is het misschien niet een idee om allemaal gewoon een jaguar te ontwerpen en hier neer te zetten.
we noemen het dan de: ontwerp de nieuwe jaguars discussie.. stel je voor, je bent jaguar ontwerper en jaguar draait verlies, tijd voor nieuwe modellen..
autoblogger zegt
@Jordey: goed plan!
Ik denk overigens dat de oplossing gezocht moet worden in het segment “SUV”.
Lagonda zegt
SUV is okay, maar dan moet ze wel de goedkope lijn laten vallen en een dure SUV maken. Terug naar exclusiviteit !
dekster zegt
Een jaguar SUV noemt volgens mij een LAND ROVER.
Wat jaguar moet doen volgens mij is;een nieuwe XJ maken, De moter moet een V12 of V8 zijn. Alle fittings binnenin veranderen, alle plastic door allu vervangen.
En het moet een hybride zijn.
evo zegt
De X-Type is gewoon te lelijk voor een Jaguar. Ik denk dat Jaguar daar een grote fout mee heeft gemaakt. Kijk, als de X-Type nou potten had kunnen breken t.o.v. de Duitse concurrentie, dan was het anders, maar dat heeft hij ook al nooit gekund. Dit i.c.m. zijn Jaguar-onwaardig voorkomen zorgt ervoor dat hij niet verkoopt. De S-Type heb ik overigens wel altijd een echte Jag gevonden. Volgens mij is de S-Type ook niet echt slecht verkocht toch?
Slager Korrel zegt
Kritiek op de S-type snap ik ook nooit helemaal. Heb ‘m, ondanks de wc-bril op de neus, altijd wel stijlvol gevonden. Vooral van voor de facelift schaar ik ‘m bij de mooiste sedans van de laatste 10 jaar.
Jaguar is echter zijn geloofwaardigheid kwijt geraakt toen ze een Mondeo verbouwden, er een diesel inlegden en er een wagon van maakten. Beter hadden ze geïnvesteerd in een écht nieuwe XJ.
@autoblogger: Ik ben sowieso tegen SUV’s, dus ook bij Jaguar. Bovendien heeft de Ford Groep inderdaad LandRover al.
mashell zegt
“De X-Type is gewoon te lelijk voor een Jaguar.”
Huh? Ik vind de X-type echt een fantastisch mooie auto, met bewezen goede Mondeo techniek. Maar gezien de verkoopcijfers zal ik wel de enige zijn die er zo over denkt en wordt waarschijnlijk vanaf nu gestalkt voor wanhopige Jaguar verkopers…
tarzan zegt
…15 mille meer voor een Mondeo is wel erg veel centjes hoor. Dan nog 2x zoveel onderhoudskosten en ik zou het ook wel geloven. Jammer want het koetswerk van de x is niet lelijk.
64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt
Ik sluit me – als Jag liefhebber in hart en nieren – aan bij het negative commentaar over de X-type, Ford’s belangrijkste inschattingsfout. Wie betaalt er nou dik 39 mille (vanaf) voor een Mondeo met Jaguar label? De Estate was al helemaal om te huilen.
De S-type daarentegen is een prachtige auto en een echte Jag, met duidelijke invloeden van de eerste S-type (zoek die maar eens op!). Ford’s verkoopverwachtingen bleven achter ja, maar naar mijn bescheiden mening heeft Ford te hoog ingezet.
De XJ (tot de laatste verkrachting) is een mooie doorontwikkeling van het oude model.
De XK? Lost for words, al lijkt hij wel veel op zijn AM broertje.
De XF…. sja, ik wil eerst het productiemodel zien. Ik heb goede hoop dat ze in Old Blighty er nog iets moois van zullen maken.
Jaguar heeft – vooral in de UK – een redelijk trouwe schare aan afnemers. Het marktaandeel zal eerder stabiliseren dan toenemen.
Oh, by the way: Land Rovers zijn *GEEN* SUV’s maar terreinwagens. Zij reden al jaren rond voordat dat uit de US overgewaaide marketingconcept opgeld deed.
OJ zegt
Persoonlijk vind ik dat ik er niks mis WAS met de X-Type. Heb er meerdere malen in gereden, maar vond ’t veel meer uitstralen dan een Mondeo. Zowel van binnen als van buiten. Helaas waren de twee X-Types die ik gekend heb niet vrij van storingen…
Overigens krijg ik het idee dat Ford binnen de PAG (Land Rover, Jaguar, Volvo) Jaguar duidelijk minder budget geeft. Als ze het modellengamma eerder opgefrist hadden, was er volgens mij niks aan de hand. Nu lopen ze achter de feiten aan. En de X-Type door laten lopen tot 2010 is gewoon een verloren zaak.
robbie zegt
@evo, sterker nog in het begin (1999-2000) was de S-Type niet aan te slepen, het enige probleem was echter dat de kwaliteit zo dramatisch was dat de S-Type een hele slechte naam heeft gekregen. Vanaf modeljaar 2001 (sept 2000 op de markt) was het een stuk beter, maar geen hond die dat kon zien want het was louter onderhuids. Vervolgens kwam er in 2002 eindelijk een fatsoenlijk interieur en was de S-Type in mijn ogen perfect. Maar mensen hadden het vertrouwen al verloren in het model. Daar komt nog een bij dat de eerste generatie nou niet bepaald strak stuurde of fijn reed, vanaf 2002 was dat 10x beter, alleen nam niemand meer de moeite om een proefrit te maken.
Typisch een gevalletje van prachtig ontwerp, maar verkeerde techniek (namelijk Amerikaans = Lincoln LS6/LS8)
Fred zegt
Allemaal leuk gesproken medeliefhebbers maar met het afscheid van de series 3 was het afscheid JAGUAR!!!
Series 1 was mooi, series 2 was mooier en series 3 was al weer minder.
Dus Jaguar moest eigeniijk op het hoogte punt stoppen(Bij deSeries 3 dus cq 2)
Ik ben echt liefhebber van de series 2 en zal dat altijd blijven maar hoop echt dat JAGUAR weer een nieuw model gaat ontwerpen waar ik een te kleine BROEK van krijg.
SERIES 2 RULES!!!! Vooral de XJ 2 COUPÉ
Was Sir William Lyons maar weer onder ons!!!