Hoe doe je iets tegen die verdraaide Japanners, die inmiddels al meer dan een miljoen hybrides hebben verkocht, maar vervreemd je je doelgroep niet van je? Met die vraag heeft Chrysler lang geworsteld, maar nu zijn ze er uit: ze maken hybride-auto’s die uitgerust zijn met een 5.7 liter HEMI-V8. Zo heb je een dikke SUV met 345 pk en kan je je toch nog lief voor het mileu voelen.
Het hybride systeem is ontwikkeld door Chrysler in samenwerking met GM en BMW. De 5.7 liter Hemi is de meest zuinige V8 die Chrysler te bieden heeft, er zit een systeem in dat 4 cilinders uitschakelt als er geen extra vermogen nodig is (het concept van uitschakelbare cilinders zagen we al eerder in het ‘sixteen concept‘ van Cadillac). Bij de hybride SUV’s wordt deze motor gekoppeld aan elektrische motoren die extra vermogen leveren en ervoor zorgen dat de benzinemotor helemaal uitgeschakeld wordt als het voertuig tot stilstand komt (net zoals bij de nieuwe BMW 5-serie).
Chrysler belooft een brandstofbesparing van 40 procent in de stad en 25 procent in het gemiddelde verbruik ten opzichte van de niet-hybride broertjes. Dit betekent voor Chryslers eerste twee modellen die met de nieuwe technologie worden uitgerust, de Dodge Durango en de Chrysler Aspen, dat het verbruik daalt van 1:6,4 tot 1:8. Wellicht heel keurig voor Amerikaanse begrippen, hoewel het hier niet echt een A-label verdient..
Uit het nieuwsbericht op cnn.com:
Using the 345-horsepower V8 engine preserves hauling and towing capabilities that are important to Durango and Aspen buyers, according to Chrysler. Both SUVs are currently available with a smaller, less powerful V8 engine but the smaller engine does not provide better fuel economy, according to EPA estimates.
“We have to think hard about the consumer who buys vehicles like the Dodge Durango and the Chrysler Aspen,” said Mark Chernoby, Chrysler Group vice president for advanced vehicle engineering, in a recording made available to journalists. “These are people who want to have hauling capability.”
The two-mode hybrid system is designed to provide the most efficient performance in both city and highway driving, according to GM and Chrysler. The system is engineered to fit almost entirely within the vehicle’s transmission tunnel, making it easier to adapt for use in different vehicles.
Robin zegt
Kortom nog steeds redelijk tot zeer kansloos. Dat ze eens zinnige dingen gaan bouwen die mannen.
JPS zegt
“het concept van uitschakelende cilinders”
Uitschakelbare cilinders bedoel je natuurlijk.
OT: het was commercieel gezien natuurlijk handiger geweest als ze hier veel eerder mee waren gekomen…
M Freak zegt
Een grote Amerikaanse auto? 2 ton? En dan er een hybride motor er in?
Erg kansloos vind ik.
smoke zegt
@JPS
scherp! ’t is aangepast.
Coolguy zegt
Oh ja, alsof 40% minder vebruik op een 5.7l V8 veel zal maken…
lincoln zegt
@Coolguy .. ja .. dat maakt meer uit dan 40% op een 1.4 L4 ..
DRU zegt
Hahahahahaaaaa. En daar gaan we met z’n allen intrappen. Het is net alsof je op iets duurs 40 procent korting geeft. Dan koop je nog steeds iets duurs. Kansloos, maar goed, het is allemaal perceptie.
TimMR2 zegt
zozo 1:8 dat is wel wonderbaarlijk…………… oh nee niet echt, laat ze daar eens gewoon techniek gebruiken in die motoren en uit kleinere motoren genoeg vermogen halen.
chrizzzie zegt
@ Dru: Ik denk idd dat de Amerikanen daar gaan intrappen.
RubenBaeten zegt
Een 6.0 V12 TDI is even kansloos, maar dat is dan ineens wel goed?
Hilgert zegt
“hauling capabilitiets”
als je iets mee wil nemen, dan gebruik je maar een vrachtwagen ;)
Hilgert zegt
en een mooie typo…
bvking zegt
dat van die uitschakelbare cylinders zit trouwens al op een saab 9.7 (die suv) 8 cylinders waarvan 4 uitschakelbaar zijn
Rick dos zegt
“Chrysler belooft een brandstofbesparing van 40 procent in de stad en 25 procent in het gemiddelde verbruik ten opzichte van de niet-hybride broertjes”
Kan je nagaan hoeveel benzine je bespaart als je je motor afzet bij het stoplicht…….. ;)
DB9 zegt
wat een lol zoiets is toch gewoon grappig in plaats van nuttig
Rick zegt
Hilgert schrijft (1 May 2007 om 17:01 ):
“hauling capabilitiets”
als je iets mee wil nemen, dan gebruik je maar een vrachtwagen
en wat als je alleen maar een pak melk hoeft te halen bij de supermarkt??
Citrofiel zegt
Maffe Amerikanen… Proberen het nog bij te houden, maar het lukt niet helemaal, hoewel de uitschakelbare cilinders wel goed zijn!
Mark zegt
Die extra cilinders zijn helemaal niet nodig :-). Genoeg power uit 4 of 6 cilinder te halen, maarja je raakt verwend als Amerikaan.
Hilgert zegt
@rick: voor een pak melk heb je geen “hauling capabilities” nodig toch? Of neem jij altijd de aanhanger mee naar de Appie?
Nick zegt
@Ruben Baeten: Dat is een race motor, die toevallig door aandeelhouders zo nodig in een straatauto gestopt moesten worden.
Maar ja, die zuipt i.i.g. wel minder als zo’n 5.7 liter V8 HEMI.
Waarom gaan die Amerikanen niet eens geld in onderzoek steken om te kijken of je ook hemispherische motoren kan maken met 4 kleppen per cilinder of iets dergelijks?
Chief_S5 zegt
Neem gewoon zo’n 4-cilinder + supercharger ofzow, evenveel of misschien zelfs meer pk’s en veeeel zuiniger dan deze titanic’s…