Het Japanse autoconcern Nissan Motor heeft voor het eerst sinds 1999 zijn jaarwinst zien dalen. In het afgelopen boekjaar (2006/2007), dat eind maart afliep, werd een nettowinst geboekt van 460,8 miljard yen (2,8 miljard euro), 11 procent minder dan de 518 miljard yen in het voorgaande boekjaar. Dit kwam voornamelijk door een zeer slecht eerste kwartaal, waarin de winst maar liefst 54% daalde!
Volgens CEO Carlos Ghosn is de oorzaak voornamelijk te zoeken in duurdere materiaalkosten en een tekort aan nieuwe modellen. Dat schrijft ABC.com: “Ghosn assured reporters Thursday that Nissan was undergoing restructuring efforts, including voluntary retirements in Japan and the U.S., revamping dealerships, investing in research and planning model rollouts that he said will wrest the company out of its troubles.”
In 1999 kreeg Renault-baas Ghosn het voor het zeggen bij het concern. De winstgevendheid werd daarna sterk verbeterd, maar dat lijkt nu afgelopen. Is dit het begin van het einde? Er zijn nog steeds positieve geluiden te horen maar afgelopen jaar verkocht Nissan zowel op de thuismarkt als in de Verenigde Staten minder auto’s (via nu.nl).
Jan zegt
Minder winst is toch nog steeds winst??
PigPen zegt
Ja, maar dat is tegenwoordig niet goed genoeg meer :(
AMG zegt
Ze mogen nog blij zijn dat ze het al die jaren daarvoor nog zo goed hebben gehad
Fej zegt
54% op één kwartaal. Moet je al hard je best voor doen!
chrizzzie zegt
Zag vandaag de grafieken van de wereldwijde verkoop van Q1 van de Europese OEM´s. Hun partner Renault heeft het ook erg slecht gedaan. (Marktaandeel van 10,5% in 2003 naar 7,5% in 2007) Ik heb moeten zeggen dat ik de combinatie van Frankrijk / Zuid Korea / Japan altijd al een apparte vondt. ChryslerDaimler geeft wel aan dat dat niet zo makkelijk is. Ik denk zelf dat Nissan er wel weer bovenop komt en denk dat ze dit eerder in hun eentje kunnen dan dat Renault zich er teveel mee gaat bemoeien.
En wat betreft Renault denk ik dat ze maar weer eens met nieuwe “gewilde” modellen op de proppe moeten komen. Zoals Fiat dat doet wat hun marktaandeel is gestegen van 6,5% in 2005 naar 8,5% in 2007. Die gaan lekker.
lincoln zegt
Carlos Ghosn is in het echt!!!.. een alien (kijk maar eens heel goed) hij is ingehuurd door nissan/renault om orde op zaken te stellen…. in zijn vrije tijd schrijft hij onder pseudoniem boeken over dode hoeken en columns over ferarri soms gaat hij ook (verkleed als Koos Spee) rare dingen zeggen op televisie….
wie maakt een vervolg??? (nee hoor ik verveel mij niet)
Rick dos zegt
Lincoln…dat zie je verkeerd………Carlos Ghosn is in het echt niemand minder dan……
En ik verveel me ook niet! ;)
Heeft Nissan niet een beetje een imago probleem? In mijn beleving is het een autofabrikant die er gewoon is. Niet(s) controversieel(s) doet of is. Een merk waar je het niet warm of koud van krijgt. Een grijze muis zeg maar.
Alhoewel……de kassiewijlenkai die doet het volgens mij wel goed. Zie ze redelijk vaak op de weg……..but again dat zegt ook niks natuurlijk.
lincoln zegt
@Rick Dos….. heel fun….dank je voor de moeite.
Antoon zegt
Het is tijd voor de nieuwe Skyline! Ze hebben een imago-wagen nodig.
Citrofiel zegt
Ik denk dat het vooral komt door het gebrek aan nieuwe modellen de (hoge) leeftijd van hun nu nog te koop zijnde modellen.
Jellert zegt
Het komt door die misselijke nieuwe micra, met zijn lelijke kikkerogen, verder kan ik Nissan wel waarderen om de 350Z en Skyline, daar nie van.
byron zegt
als een bedrijf winst maakt dan zijn alle kosten daar dus vanaf gehaald? Waar gaat zo’n bedrag van bijna 3 miljard euro dan naar toe?
Rick dos zegt
@byron
Dat kan zoveel kanten opgaan. Bijvoorbeeld naar hun oorlogskas, aflossen van schulden, investeringen in Nissan, investeringen in nieuwe modellen maar natuurlijk ook naar dividendbetalingen etc. etc. etc.
DAT zegt
Als deze wonderboy zelf vanaf 1999 er zit is hij verantwoordelijk voor de huidige situatie.
Ik zou zeggen: Exit Carlos Ghosn
christian zegt
helemaal mee eens jellert! ben benieuwd wat nissan voor marktaandeel heeft…!
lincoln zegt
Carlos Ghosn = de Lee Iacoca van deze tijd … alle twee super orginisatoren ….alle twee een rare achternaam.
silly zegt
Niet zo raar,die standaard burgerbakken zien er echt niet uit
Ejay zegt
Hebben leuke wagens, maar laten het vooral liggen met de Primera wat wel een belangrijk segment is.
je oma zegt
Heeft die tuub op de foto kaka in z’n broek gedaan of wat?
Chief_S5 zegt
Meer modellen!! En het liefst met hetzelfde design-lijn als de qashqai (ofzo).