De nogal typische besturing maakt Ridge Racer tot een “love it or hate it” serie. Ik viel bij de eerste paar edities van de serie in de “love it” groep, maar ik moet zeggen dat de liefde wel een beetje bekoeld is. Kan deel zeven daar iets aan veranderen?
Game Review: Ridge Racer 7
Alleen beschikbaar voor en dus ook gespeeld op: Playstation 3
*klik* op de plaatjes voor hogere resolutie
Ridge Racer is één van de langst lopende race game series. De game begon als een speelhal game, maar is vooral bekend geworden door de console versies op de Playstation 1 en 2. Er zijn ook uitstapjes geweest naar andere consoles, zoals Ridge Racer 64 en Ridge Racer 6 op de 360 en zelfs naar handhelds, met de waardeloze Ridge Racer DS en fantastische PSP versies.
Volgens de traditie wordt elke nieuwe Playstation ingereden met een nieuwe Ridge Racer en dus is er voor de PlayStation 3 ook een nieuwe Ridge Racer launch game, deel 7 al weer.
De beelden
Een launch game heeft de zware taak om te laten zien wat zo’n nieuwe speeldoos allemaal kan. Je zou het nu niet meer zeggen, maar Ridge Racer (1) was ten tijde van de PS1 lancering een hele vette game. Ook Ridge Racer V liet prima zien waar de PS2 toe in staat was (op dat moment) en zo deed deel 6 dat voor de Xbox 360.
Ik verwachtte van Ridge Racer op de PlayStation 3 dus ook weer een grafisch hoogstandje. En dat valt een beetje tegen, zeker naast toppers als MotorStorm, Resistance en zelfs de demo van Gran Turismo HD. De game draait in full HD (1080p) en de framerate is ook retestrak, daar is niks mis mee. Maar het lijkt alsof de grafisch designers van Namco geen raad wisten met al die miljoenen pixels. Soms kom je op een stukje track waar ze eventjes hun best gedaan hebben, zoals bij de grote watervallen, in de tunnels met spiegelend nat wegdek of bij het Buddha beeld, maar in het grootste deel van het spel zijn de graphics wat steriel, saai bijna.
Toen ik de eerste keer een RR7 demo speelde (maanden geleden op de GamePlay beurs) viel me op dat de game geen gevoel van snelheid gaf en helaas is dat probleem niet opgelost. Als je met 200 km per uur over de weg raast dan heb je het gevoel dat je 50 rijdt, vooral op brede, lange rechte stukken. Onvergeeflijk voor een arcade racer wat mij betreft. Ze hebben wel een poging gedaan om extra “snelheids effekten” toe te voegen aan de randen van het scherm (te zien in het schermschot hieronder), maar helaas met weinig resultaat. Vreemd, want in Burnout Revenge werkt deze truc heel goed.
De auto’s zien er wel netjes uit, de ontwerpers hebben weer hun best gedaan op de fictieve merken en modellen (in Ridge Racer helaas geen echte merken).
De besturing
Bij Ridge Racer staat driften centraal, de hele game is er op gebaseerd. En het driften gaat niet op een subtiele manier zoals in de meeste games. Nee, driften betekent hier volledig dwars door bijna elke bocht. Je start een drift simpelweg door in te sturen en even je gas los te laten. Daarna kan het gas er direct weer vol op, je neemt dus elke bocht met volle snelheid. Het enige dat je hoeft te doen is zodanig bijsturen dat je de bocht uit komt met je neus enigszins de juiste kant op. Remmen is niet nodig.
Klinkt al vrij onrealistisch, he? Maar wacht, het wordt nog gekker: Tijdens een drift beweegt je auto alsof ie op een rails staat, het maakt weinig uit welke kant je op stuurt, de auto volgt automagisch de bochten. Zolang je in een drift zit zul je nooit de boarding in crashen. Er is ook geen grijs gebied tussen grip en driften, het is hier alles of niets. Het ene moment heb je volledige grip, even gas los en je glijdt dwars als over ijs. Stuur je je neus weer terug in de rij- of beter gezegd glij-richting, dan is de grip ineens weer aanwezig.
Deze manier van besturen is al jaren het visitekaartje van Ridge Racer en maakt het ook tot een typische arcade racer, meer arcade als dit vind je ze niet snel (OutRun misschien?). Maar zoals bij veel arcade games lever je een stukje realisme in om daar fun en spektakel voor terug te krijgen. Wat is er stoerder dan met volle snelheid en met gierende banden dwars door een bocht te gummen?
Een irritant neven-effect is wel dat je bij elke bocht moet kiezen: “to drift or not to drift”, er is geen middenweg. Bij de scherpere bochten moet je driften want anders zit je in de vangrail (remmen is geen optie namelijk). Bij flauwe bochten kost driften te veel snelheid en moet je gewoon meesturen met de bocht. Het is dus zaak om de tracks goed te leren kennen want één foutje is vaak fataal, de eerste plaats gaat dan aan je neus voorbij. Verder kun je tijdens een drift niet meer naar links of rechts uitwijken. Je moet je drift zo starten dat je niet via de “rails” bovenop een tegenstander botst. Oh ja, en nog een tip: vergeet de cockpit view in deze game. Als je deze view gebruikt zit je tijdens de drifts tegen een vangrail aan te kijken en zie je niet waar je heengaat, niet handig.
(Let wel, bovenstaande kritiek geldt voor alle Ridge Racer games, niet alleen voor RR7. Maar je moet je afvragen of deze vorm van besturing eigenlijk nog wel kan vandaag de dag.)
Het racen
In alle voorgaande Ridge Racer games verdiende je je auto’s door het winnen van races. Maar hier moet je voor het eerst je auto’s kopen met verdiende credits. Met deze credits kun je, ook voor het eerst, je auto’s tunen (gelukkig gaat Namco wat dit betreft wel met z’n tijd mee). Je eerste auto win je nog wel, door het meedoen aan een “manufacter’s trial”, een race van een bepaald merk. Die merken zijn belangrijk in RR7, want door aan grand-prix’s mee te doen met een auto van een bepaald merk verdien je “manufacturer points”. Heb je veel punten van een bepaald merk, dan krijg je korting op hun tuning en tupperware, mooi meegenomen.
De eerste races en grand prix’s zijn makkelijk te winnen, maar het wordt al snel moeilijker. Gelukkig kun je elke race binnen een GP een oneindig aantal keer opnieuw proberen. En na een aantal pogingen weet je precies waar je moet driften en waar je je nitro boosts moet gebruiken.
Nitro boosts? Yep, sinds deel 6 in de serie is er ook een “nitro” knop, waarmee je tijdelijk een extra boost krijgt. Deze knop kun je alleen gebruiken als je nitro meter vol zit en het vullen van deze meter doe je door (je raadt het al) te driften. Hoe hoger je snelheid tijdens de drift, hoe sneller de meter oploopt. De meter bestaat uit 3 delen, elk deel geeft je één boost. Maar je kunt ook 2 of 3 delen nitro in 1 keer gebruiken voor een sterkere en landurigere boost.
Prima toevoeging vond ik, hierdoor geeft het driften nog meer voldoening. Het brengt ook een strategische factor in het spel: gebruik je een opgebouwde boost direct of spaar je door voor een dubbele? En waar gebruik je je boosts? Veilig op de rechte stukken of juist voor een bocht zodat je met hoge snelheid de volgende drift in gaat en dus direct je metertje snel aanvult?
Ook nieuw in deze editie is het slipstreamen. Als je achter een andere auto hangt, krijg je net even wat meer snelheid en die snelheid kun je dan gebruiken om in te halen. Als je de latere races wilt winnen is het essentieel om dit onder de knie te krijgen, evenals het driften en het boosten.
Multiplayer
In Ridge Racer 7 kun je zowel online als in split-screen multiplayer spelen. Online spelen gaat naadloos via het gratis PlayStation Network, de games starten snel en draaien vloeiend. De split-screen modus is wat minder, de frame-rate dropt daar flink. Het is nog net speelbaar, maar fraai is het niet.
Kopen?
Ben je een echte Ridge Racer fan en al een expert in RR-style drifting? Dan moet je deze gewoon scoren, deel 7 is grafisch weer mooier en de game structuur zit ook goed in elkaar.
Maar als je deze game vergelijkt met z’n collega PS3 launch games en met andere recente race games dan is ie niet zo bijzonder. Als je van arcade racers houdt ben je veel beter af met bijvoorbeeld MotorStorm of Burnout Revenge.
Happy drifting,
Alwin
GamersOnGames.com
Noid zegt
Volgens mij meer negatief dan positief…
tompi zegt
ik heb het eens gespeeld en het is echt een van de meest onrealistische driving games… het driften trekt echt op niks !
verschrikkelijke game
Peter zegt
Ik heb het gespeeld op de ps3 stan op de autorai en heet valt inderdaad wat tegen. het driften is wel grappig maar hoelang blijft dit leuk? Het meeste jammere aan dit spel is dat elke beleving van snelheid totaal ontbreekt waardoor het na een kwartierje gespeeld te hebben erg saai aan gaat voelen.
Liever Burnout voor mij daar heb je een bizare snelheidsbeleving.
MRDP zegt
Voor een arcade racer moet je tegenwoordig op de XBOX zijn met NSF most wanted en NFS Carbon. Value for your buck.
chris zegt
ik had de eerste 2 delen op me PSX.. :D
M Freak zegt
Ik hou niet van spellen waar auto’s invoor komen die niet bestaan. Doe mij maar PGR of Forza :D .
DB9 zegt
stomme Mensen De PS3 zuigt en dan laten Ze zo’n Mooi Spel Alleen Op dat ding uitkomen dat is gewoon dom
Armada zegt
Ik vind persoonlijk dat race spelletjes altijd een beetje snel gaan vervelen. Een beetje afwisseling zou wel leuk zijn in de verschillende genres.
Nick zegt
Ik hoor bij de “hate it” groep.. het leuke van goede racespellen is naar mijn mening dat je in herkenbare auto’s rijdt en dat je ook hard de bocht uitgaat op het moment dat je te hard gaat, k heb een demo gespeeld van RR6, maar dit stuurt heel onrealistisch, ik weet niet in hoeverre deel 7 daar verandering in kan brengen maar ik blijf een fel tegenstander van ridge racer..
Peter zegt
@ DB9
Een xbox fanboy zeker. Doe is lekker rustig.
AlwinH zegt
@DB9:
En waarom zuigt de PS3 dan? Een beetje onderbouwing mag best hoor.
Speedy zegt
@DB9:
En waarom zuigt de PS3 dan? Een beetje onderbouwing mag best hoor.
Hij kan hem niet betalen denk ik :P
Over het spel, volgens mij heb ik deze ook gespeeld op de AutoRAI. Maar ik vondt het echt super onrealistisch. Doe mij maar GTR 2 voor de PC :D.
AlwinH zegt
Pff, als ik een dubbeltje had gekregen voor elke keer dat iemand hier schrijft:
“geef mij maar GTR2″…
… dan had ik nu met een gratis biertje op een terrasje gezeten.
Citrofiel zegt
“de auto volgt automagisch de bochten.” Leuk gevonden! :)
vinox zegt
Ik heb de ridge racers allemaal gespeeld tot en met deel drie. En vermits ik geen verbetering zag heb ik me maar op Gran Turismo gestort ;-)
Ridge Racers zijn naar mijn mening stuk voor stuk suck ass games met meer fake toestanden dan waar ook (op zich geen probleem voor mij, i love Burnout), suck ass besturing en totaal geen snelheidsgevoel. Dat zijn nu nét de redenen waarom ik het liefst racing games speel.
Gerben zegt
De eerste games van RidgeRacer die uitkwamen op de Playstation waren wel leuk. Toen konden ze nog concurreren met andere racegames. Maar het lijkt er op dat de ontwikkeling van de game heeft stilgestaan. Elke versie die erna uitkwam was gewoon een grafische update.
Reden waarom het spel verkoopt is dat het steeds een van de eerste spellen op een nieuw platform is (console), zo ook deze keer met de PS3.
Conclusie:
Laat je niet vangen en tenzij je jonger bent als 12 jaar: Laat het spel gewoon links liggen.
mcx zegt
Het wachten is op FORZA 2, eind mei in de winkel.
Dat is tenminste realistisch racen waar je in de praktijk wat aan hebt!
AlwinH zegt
“waar je in de praktijk wat aan hebt”???
Sinds wanneer moeten race games ook educatieve waarde hebben?
Markus zegt
Ik zag pas een demo van deze game. Maar een spel met dit onrealistische bochtenwerk en niet eens echte automerken en nog eens van die rare effecten (blauwe vlammetjes van je banden, I mean, waar gaat dat over dan?) Dat is geen cent waard. Ik hou van auto’s en van racespellen maar deze zou ik nog niet kopen als hij in de 15 Euro bak lag.
teknak zegt
niet echt een racegame die je wil als je simulatie zoekt. het is echt enorm arcade, niets voor mij. Te nep maar wel in een heel mooi jasje
AlwinH zegt
Is er hier nou echt niemand die bereid is wat realisme in te leveren voor wat fun?
Realisme heb je de hele dag al: boooorrrriinnnnggggg….
Kom op, laat je es gaan, probeer es een game die je iets anders geeft dan de saaie realiteit. Doe es gek, en beleef lol aan over the top driften, belachelijke car jumps, onrealistische snelheden, gigantische crashes zonder dat je auto er een krasje aan over houdt, niet bestaande supercars met idiote hoeveelheden peekaas, etc… etc… you get my drift (moehahahaha).
Gamen is ontspanning, entertainment, fun, spektakel, ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Het hoeft allemaal echt niet zo serieus en realistisch te zijn.
Of zijn jullie bang dat je vriendjes je niet stoer vinden als ze je betrappen bij het spelen van een “kinderachtige” arcade race game zoals Ridge Racer, Burnout of erger nog Mario Kart of Diddy Kong Racing?
Oh nee, er komt een blauw vlammetje uit de banden en dat kan helemaal niet in het echt, jee wat erg zeg.
AJ zegt
Ik vraag me af of jullie ook allemaal zo bij de film zitten:
“maar dat kan toch helemaal niet?”
hehe.
Ik vind het spel er mooi uit zien, maar ik ben er niet goed in. Ik heb het dan ook nog maar 2 keer gedaan op de ps3, maar de andere versies, ik heb er 1 of 2 gedaan denk ik, heb ik ook nooit onder de knie gekregen.
floris zegt
@ alwin het is niet alleen het onrealistische mij irriteert. het is ook zo dat als het bochtensysteem belachelijk makkelijk is dat dat na een tijdje erg gaat vervelen. het nemen van een goede bocht is het belangrijkste bij racen en als je dit dus makkelijk maakt ga je je na een week al vervelen. dan zijn er bij een game als needforspeed ook nog een grote tuning onderdeel dat me bezig houd als ik uitgekeken ben op het nemen van bochten zonder te remmen met 200 kilometer per uur. maar dat is er bij deze game dus niet. het is juist het realisme wat ik dan vet vind. met een auto rijden waar je in het echt waarschijnlijk nooit mee zal rijden die rijd precies zoals hij dat in het echt doet doet. dat vind ik leuk.
Chief_S5 zegt
Nee bedankt, doe mij maar Gran Turismo HD. Ben niet weg van dit driftspel. Te onrealistisch.
Peter zegt
of wachten op het spel Dirt
E320cdi zegt
@ Peter & DB9:
Je hebt helemaal gelijk wat je comment op DB9 betreft:P meteen huilen als er nieuws over een andere console is, betekent dat je fanboy bent:D Daarom heb ik zowel de Xbox360 als de PS3, geen gezeik.
@ Alwin & Topic:
Mooie duidelijke review vind ik, hij is niet al te uitgebreid en je weet snel of het wat voor je is of niet. voor mij is het dus niks. Ik hou ook niet van ‘nep’auto’s en ik heb het gespeeld op de RAI, daar vond ik het driften veel te onrealistisch, ik haal Motorstorm idd wel.
Overigens is Forza Motorsport 2 idd handig voor later gebruik, in real life. door het niveau van realisme leer je ”snelheid” kennen en je leert bochten inschatten, handig toch? Ik weet zeker dat iemand die veel realistische games heeft gespeeld voor zijn 18e, het makkelijker af gaat tijdens het rijden, in verhouding tot mensen die geen enkele simulatie ervaring hebben.
Sebas_1992 zegt
Ik heb zelf een PS3 met dit spel, en het is echt heel mooi gemaakt ;)
FlorisFerrari zegt
Ik had deel 1 best vaak gespeelt :)
RidgeRacer7 zegt
Ridge Racer 7 is echt vet. online time attack houd je uren bezig en dan spreek ik nog niet over de mooie auto’s die ik erg knap gemaakt vind! Het is vet dat je 2 player kan. maarja het is een love it or hate it game en ik hoor bij de ‘love it’groep