Terwijl Bentley juist de omgekeerde weg inslaat, lijkt het erop dat het project van Rolls-Royce om een goedkoper ‘instapmodel‘, zeg maar een Roller voor het plebs, vaste vormen begint aan te nemen. VW gaat dus voor exclusief, terwijl BMW een groter publiek wil bereiken. In Shanghai lichtte CEO Ian Robertson een tipje van de sluier op:
“We are working on a smaller car, […] a relatively smaller car.”
De kleine Rolls zal tussen de BMW 7-serie en de RR Phantom gepositioneerd worden, althans totdat BMW’s 4-deurs coupé, de BMW CS, er is.
Of dit een verstandige keus is van de BMW-dochter laat ik in het midden, hoewel ik er wel zo mijn eigen mening over heb (plastic emily-logo? zuinige v10?). Feit is wel dat dit project de verwachte verkoopaantallen flink opstuwt. Nu worden er jaarlijks 800 exemplaren van de luxe Brit verkocht, met een instapmodel zal dit ongeveer het dubbele worden.
Het valt trouwens wel op dat BMW erg duidelijk zijn pijlen op de Aziatische groeimarkt richt. Pas geleden opende het nog een fabriek in India en ook op de Autoshow van Shanghai laten de Duisters erg duidelijk van zich horen (via Reuters).
jasper zegt
het is wel slim zo kunnen iets minder rijke mensen ook een rolls kopen
M Freak zegt
Tussen de Phantom en de 7-serie? Dat zijn alsnog 2 immense bakken, hoe wil je daar een ‘kleinere’ versie in proppen?
M Freak zegt
Je hebt ook al een RR voor 30-40 duizend euro hoor. Koop er een die belastingvrij is en je hebt een mooie bak.
Barend zegt
Het bleek voor Bentley een goede strategie. Maar volgens mij kun je met RR niet zomaar hetzelfde doen. De Bentley rijder reed zelf al altijd, dan kun je gemakkelijker met een wat sportiever (en kleiner) model komen. RR behelst absolute ruimte en perfectie. En daar past geen budget bij.
Marc zegt
Betekend het niet wanneer een exclusieve merk als RR om de kleintjes gaat letten dan er iets mis is in het bedrijf? Of liever gezegd met de centjes?
Zoals Barend zegt: “De Bentley rijder reed zelf al altijd, dan kun je gemakkelijker met een wat sportiever (en kleiner) model komen” En daar ben ik het helemaal mee eens.
Want sinds wanneer moet een merk als RR iets kleiners maken voor het publiek wat net geen RR kan kopen? Ik vind het maar een rare trend.
Bramzel zegt
Vergeet niet dat de Phantom wel een pak groter en duurder is dan bijvoorbeeld de Seraph. Welke qua grootte tussen de 7-serie en de Phantom in zit. Zo raar is dat idee dus helemaal niet naar mijn mening, de Phantom als de ‘Maybach’ van het merk en dan nog een ‘normaler’ kleiner model er onder.
Het is natuurlijk hartstikke nobel om te streven naar 1 model van topklasse etc, maar Rolls-Royce is ook maar een bedrijf en daar moet gewoon geld verdiend worden.
Olle zegt
Ik heb in Shanghai gewoond en ik begrijp wel waarom BMW daar zo aanwezig is. Je ziet daar meer 7-series rondrijden dan dat je hier 206-en ziet. Het is echt een gigantische verkoopmarkt voor ze. Ook zie je daar alleen maar de 750Li of 760 (bijna de helft van de verkochte BMW’s daar is een 7-serie, volgens verkoopcijfers). En Aziaten houden gewoon van BMW’s. Ik geloof trouwens dat BMW ook al een fabriek heeft in China.
En ander merk wat daar trouwens enorm veel verkocht wordt is Buick. Die doen het ook bijzonder goed in China.
Greg zegt
Wat een onzin, Rolls Royce heeft ook auto’s als de Corniche en de Camarque gebouwd, ook gewoon rijders auto’s. En Bentley biedt ook modellen aan in een lagere klasse zoals de Continental GT en die lelijke sedan uivoering op basis van de Pheaton.
Ik vind het teen briljante move van Rolls Royce / BMW, een handelbare rijders -Rolls !
Armada zegt
Zolang ze geen SUV gaan bouwen zoals de spyker D12 Peking to Paris vind ik alles best.
chrizzzie zegt
Het wordt denk k wel een succes. Waarom zou Rolls Royce niet meer als één model mogen maken? Daarnaast doet dit toch niet echt hun status imago veel schade.
@ Olle: Ik had dit wel al gehoord maar goed om dit nog eens van jou te horen dat het ook echt zo is.
Rick dos zegt
Zolang Rolls Royce niet 10.000 p/j ervan gaat produceren zoals men dat bij de GT doet. Dan wordt de exclusiviteit van RR in ieder geval nog gewaarborgd.
smoke zegt
Rolls-Royce staat symbool voor decadentie. Daar moet je niet aan tornen. Het is een merk met een mooi verleden, en een naam die iedereen met totale luxe en status associeert. De Drophead was een logische auto, een goedkopere, kleinere Roller komt totaal onlogisch op me over.
slk55 amg zegt
een model tussen de BMW 7-serie en de RR Phantom..? dat lijkt wel op een concurent voor de Bentley Continental Flying Spur. dat is ook een prachtige luxe en vooral snelle limosine, voor nog geen 250.000,- (de helft van wat de phantom kost). het lijkt me dus dat RR een concurent aan het maken is voor die limosine van Bentley.
Bentley is dus blijkbaar bezig om hun merk exclusiever te maken. en komen met de Bentley Brooklands, die meer dan 5 ton kost (net als de phantom).
het lijkt er dus op dat beide merken weer naar elkaar toe trekken.
mgs013 zegt
de enige die ik ergens op het juiste spor terug vind is greg
Jan zegt
Vroeger heeft Rolls dit ook al gedaan, kleinere modellen maken, zoals de 20HP. Meer modellen is meestal beter voor de overlevingskansen van een merk.
Joske zegt
Staat deze binnenkort op een oprijlaan in Enschede Zuid?
autoblogger zegt
Gespot!
Alwood zegt
LOL! ik moet zeggen dat ik het ontwerp niet heel mooi vind hoor autoblogger… het valt een beetje buiten de boot naast het phantom-design. maarja als je een écht goedkope rolls wil maken moet je ook het ontwerpen in lage lonen landen laten doen :P
Chief_S5 zegt
Ik vind het persoonlijk helemaal fout. Dit merk moet net zoals Bentley exclusief blijven.
autoblogger zegt
@Alwood: http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/28/kleine-roller-2010-silver-seraph