De Saab 9-3 gaat al weer wat jaartjes mee en dus wordt het weer eens tijd voor een opfrisbeurtje.
Een paar stripjes chroom, gewijzigde luchtinlaten en nieuwe lichtunits voor en achter moeten er voor zorgen dat de 9-3 er weer een aantal jaar tegen kan. De verwachting is dat er medio 2009 een geheel nieuw ontwikkelde 9-3 op de markt zal komen. De facelift betreft overigens niet alleen de cabrio, maar geldt ook voor de sedan en de station 9-3. Onderhuids zal er ook e.e.a. worden aangepakt, met als grootste nieuws het beschikbaar komen van vierwielaandrijving.
Meer spyshots bij automotorsport.se.
Apache zegt
Saab moet in het algemeen heel zijn modellenlijn eens vervangen, ze beginnen nogal te verouderen. En uitbreiden. Ze hebben met de aero een leuk concept, dus waarom niet hun modellen op vlak van design er enigzins op baseren?
– Apache
vØlvØ frǽk zegt
ben het wel met Apache eens dat Saab hun modellen moet vernieuwen, want ze doen idd nog al oud aan, heb steeds het idee dat het gefacelifte modellen zijn, die al meer dan 10 jaar meegaan, maar misschien is dat ook wel zo??
de achterlampen vind ik minder geslaagd, doe mij dan maar de ‘oude’ lampen..
de voorkant gaat wel…
lincoln zegt
tja saab is saab…. jammer dat de samenwerking met subaru nooit echt van de grond is gekomen..
Chip zegt
Waarom worden de auto’s van SAAB steeds lelijker?
Integrale EVO zegt
Ai-ai-ai, heeft iemand een lasbril voor mij? Dit doet pijn aan mijn ogen… Saab is Saab niet meer. Je hoeft alleen maar even terug te denken aan de Saab 900 Cabrio T16, om te constateren dat Saab niet op de goede weg is…
phantom zegt
Ze hebben niet genoeg geld voor nieuwe modellen dus ”proberen” ze er maar wat van te maken
Ca.dil zegt
Eh ff off topic… Wanner komt de DAF wedstrijd uitslag?
–edit: plaats je reactie hier aub–
Apache zegt
Tjah, het geeft idd de indruk dat GM niet erg veel moeite meer wilt doen voor Saab. Jammer genoeg, want op designvlak heeft de wagen volgens mij bijzonder veel potentieel. Als je iets moois met de voorlichten kunt doen, zit je al ver. Nja, je kunt echt wel prachtige dingen doen in het design van een Saab, dus als ik dat zie, waarom beroeps-autodesigners niet? Ik denk dat phantom hier dus een punt heeft. En mss willen ze met een “te choquerend” design geen risico nemen om kopers weg te houden, gezien hun netelige financiële positie.
– Apache
Bertus zegt
GM heeft nog nooit echt in SAAB willen investeren. Sinds ze SAAB hebben overgenomen zijn er maar drie nieuwe modellen uitgekomen. De oude 900 werd in 1994 vervangen door de “nieuwe” 900, die kwaliatief gewoon niet goed genoeg was. in 1998 werd de auto grondig herzien en ging als 9-3 door het leven. Deze werd in 2002 weer vervangen door de “Sport sedan”, die IMHO het uiterlijk van de eerste Vectra met het onderstel van de huidige Vectra combineerde, en dus voor een “premium brand” onvoldoende onderscheidend vermogen heeft.
Pas in 1997 loste de 9-5 de 9000 af, en ook hier vervreemde GM zijn klanten weer van zich door geen hatchback meer te maken, en net als bij de 9-3 is de auto onvoldoende onderscheidend om veel nieuwe klanten te trekken. De 9-5 is voor zover ik weet sterk gebaseerd op de 9000, want GM had geen opvolger voor de Opel omega, en dus ook geen nieuwe basis voor een grote SAAB.
Zie ter vergelijking hoe Ford in die andere zweedse autofabriek heeft geinvesteerd, en wat dat op heeft geleverd. GM moet zich heel diep schamen dat ze een eigenzinnig merk met een behoorlijk high-tech imago (met de Turbo’s, een van de eerste met 16 klepsmotoren, eerste met stalen balken in de portieren in 1974!) zo om zeep hebben geholpen door een belabberde modellenstrategie en een totaal gebrek aan lef op designgebied.
Apache zegt
Tjah, Saab zou wel eens een groot succes kunnen worden met een high-tech-imago en een prachtig, hedendaags, originee en proportioneel design, maa dan zou het, vrees ik, eerst verkocht moeten worden aan een ander bedrijf dan GM. :(
– Apache
Boss zegt
En zo kwijnt er weer een mooi merk weg…
lincoln zegt
@boss… heb je dan een saab?… of wil je er net een kopen???
El Loco zegt
Ik vind deze nieuwe 9-3 een pracht van een auto, maar als ik deze reacties zo lees kan ik beter wat anders opzoeken. ;)
Nick zegt
Blame GM.
lincoln zegt
blame all the people that didn,t bought a SAAB or invest in it otherwise.
Boss zegt
@ Lincoln; LOL
Nee, ik heb er geen en stond ook niet op het punt er een aan te schaffen. Ik bedoelde het eigenlijk meer in de zin van hetgeen Apache al had vermeld. Namelijk dat door het overnemen van Saab door GM – en het zonder een greintje visie hebben laten verworden tot een Opel_Extra – het zweedse merk nu weinig meer behouden heeft van haar eerdere charmes en identiteit.
lincoln zegt
@boss… GM heeft saab aan het infuus gezet maar op eigen kracht was saab toch niet levensvatbaar meer.
ach …weet je er komen zoveel nieuwe merken bij…. wat maakt het nou uit of er 1 verdwijnt……. eerlijk.
david usa zegt
Als er een merk is dat vernieuwing nodig heeft is het VOLVO wel!!!!
Boss zegt
@ Lincoln… je bedoelt die chinezen? : P
auto-freak zegt
Saab is inderdaad de verkeerde weg aan het inslaan; het begon al met de 9-5 facelift, die met de chromen randjes bij de voorlichten; toen de ‘sport-estate’ en nu de 9-3. En dat terwijl ik de 9-3 cabrio nog wel de mooiste saab vind.
lincoln zegt
@boss…. spyker ,wiessman, in engeland elke week eentje en idd in china…. de consument bepaald wie er niet bankroet gaat …en dat is een serieus goeie zaak en houd de industrie scherp en vernieuwend.
Rick dos zegt
Een Saab is net zoiets als Posje het rijpt met de jaren.
Apache zegt
@ rick dos
leg eens uit
– Apache
Boss zegt
@ Lincoln; Misschien wat realistischer; Spyker en Wiesmann en de meeste Engelse new-kids-on-the-block niet echt in de doelgroep danwel prijsklasse zitten om te concureren met een (nu dan) ietwat mainstream automerk (wat ook voor gezinnen geschikt is).
lincoln zegt
@boss… zo is SAAB waarschijnlijk ook begonnen…. maar de wereld kan leven zonder SAAB….anders zouden ze echt wel winstgevend zijn…toch?
Rick dos zegt
@Apache
Zoals een 911 al jaren een basisvorm heeft waar weinig tot niet van afgeweken wordt. Zo heeft SAAB dat ook.
Armada zegt
Wanneer komt er eigenlijk een nieuwe 9-5? Die draait al wat langer mee dan de 9-3.
vØlvØ frǽk zegt
@ Rick Dos
alleen is er een klein verschil, de meeste mensen zijn namelijk positief over het rijpingsproces van de 911, maar niet (meer) over dat van Saab. Dus ergens is er toch iets fout gegaan.
mashell zegt
“basisvorm heeft waar weinig tot niet van afgeweken wordt. Zo heeft SAAB dat ook.”
Yeah right. Waar is de lijn van de Saab 99 of de 900 terug te vinden dan?
Jan zegt
Pappen en nathouden? Toch krijg ik een beetje hetzelfde met Lancia. SAAB heeft en had een groot probleem; te weinig modellen. Een ander probleem is dat de kwaliteit, waar het om bekend stond, kwijt geraakt heeft. Blijft over een auto die zaken wat rare gadgets heeft (positie sleutel) maar waar helaas weinig geïnoveerd wordt.
Rick dos zegt
@vØlvØ frǽk
Das waar, alhoewel (naar mijn gevoel) SAAB de laatste tijd toch weer in schwiung begint te raken.
@mashell
Zoek en gij zult vinden……..om het wat makkelijker te maken moet je ook een foto van de oer 911 erbij pakken.
Ejay zegt
Saab is de melkkoe van GM. Naar mijn idee is het klantenbestand van Saab een groep trouwe klanten die no-matter-what gewoon opnieuw een Saab kopen. Bij Saab denk ik meteen aan drie dingen: veiligheid, karakteristieke luchtroosters en de sleutel op de middelconsole. Dat eerste is met de 9-7X overboord gegaan. Wat rest is een Cadillac met een ander logo, andere roostertjes en het contactslot in het midden. De nieuwe 9-3 cabrio ziet er niet uit en zet de oerlelijke lijn die met de gefacelifte 9-5 ingezet is door. Jammer, want ik heb wel sympathie voor Saab.
realist zegt
is deze slechter dan een bmw 3 reeks of een audi a4 ?
joep zegt
Kan die pimp van Ikea saab anders niet overnemen? Als hij nou een beetje chauvinistisch zou zijn… de centen heeft hij iig zat. Lijkt mij wel kick een grote investeerder die een behoorlijk budget voor saab vrij kan maken zodat ze weer eens vernieuwende modellen op de markt kunnen brengen.
Smokin zegt
Jaaaah Ikea!
De Saab Sparren, of de Saab Högbo of de Saab Forestad…..
En dan door kindertjes op de Filipijnen gemaakt, kan het allemaal ook een stuk goedkoper……
Cesar zegt
Ik rij al jaren Saab en met veel plezier. Een 9-5 estate. Sinds 10 maanden heb ik het nieuwste model. Rijdt goed, rammelt niet, oerdegelijk en ik vind hem wel stoer om te zien. Ik kan er overal mee komen voorrijden, van Monaco tot bij de C1000. Ik zie het probleem niet zo. Ze zijn wat zoekend bij Saab, dat geef ik toe, maar dat komt wel goed. Het enige punt van kritiek zou de prijs/kwaliteit verhouding kunnen zijn. Ik denk dat BMW en Audi voor iets meer geld, fors meer auto verkopen. Maar die merken spreken mij niet aan/ En in alle eerlijkheid doet Volvo het de laatste jaren beter dan Saab. Maar dat zijn Volvo’s en ik rij niet voor niets al in mijn vijfde Saab.
MurcieBoy zegt
waarom halen ze die saab niet gewoon uit de productie? zo’n saaie auto doet mij gewoon pijn in de ogen, altijd maar diezelfde grijze kleur ik heb nog nooit een andere kleur gezien op een saab. sorry saabfans ik wil jullie niet beledigen maar ik noem het beestje alleen bij zijn naam. ;)
Joti zegt
GM wist niet goed wat ermee aan te vangen maar toch is Saab belangrijk voor het imago van de GM stal… mede dankzij het aero-x concept en vele andere awards, alsook de Bio-ethanol concepten die in scandinavië goed worden verkocht en nu overal worden gepromoot (zie ook http://www.saabbiopower.co.uk )
het probleem is dat de ontwikkeling van nieuwe Saab modellen constant wordt uitgesteld (vb de nieuwe 9-5 die een stapje opzij moet doen voor de Opel Insignia waar GM eerst wil in investeren) en dan krijg je de moeilijke opdracht een volwaarige facelift te ontwerpen. de 9-5 facelift vond ik zeer geslaagd maar de 9-3 facelift, daar moet ik nog aan wennen (wellicht te veel chrome maar die ice lightunits, daar ben ik wel voor te vinden).
ml zegt
Ikea?
Dan moeten we ze zelf in elkaar gaan zetten zeker?
chris zegt
nee die achter licht units zijn niet mijn ding..
BaRa zegt
Als GM SAAB alleen maar wilde uitmelken, dan zouden ze geen groen licht gegeven hebben voor de (peperdure) ontwikkeling van het Aero X-concept. Die dingen zijn niet echt gratis. Alleen is het blijkbaar nog even wachten voor we de nieuwe ontwerptaal ook echt zien doorsijpelen in de commerciële modellen.
Overigens vraag ik me al een hele tijd af wanneer iemand nu eens een vergelijkende test gaat doen tussen een Vectra en een 9-3. Ik blijf maar horen dat de 9-3 een opgeleukte Vectra is, maar wanneer gaat iemand dat verhaal staven? Ik weet wel dat ze een platform delen, maar dat is in de auto-industrie schering en inslag en zegt niet noodzakelijk iets over de kwaliteit (of het gebrek daaraan) van het eindproduct…
floris zegt
als ze nou ook eens een keer gewoon een nieuw model op de markt brengen inplaats van die lelijke facelifts de hele tijd.
Superkoerier! zegt
Die chromen randjes rond de koplampen mogen ze wel weglaten. Voor de rest op zich weinig mis mee. Zeker ook de 9-3 estate niet. Die zou momenteel in die klasse mijn keuze zijn.
Maar nogmaals: zonder die lelijke chromen randjes. Die vallen in dezelfde categorie als digitale snelheidsmeters in het midden van het dashboard.
FrieZ zegt
OMG, krijgt deze nou ook al die witte achterlichten??? Dat is echt zooo Lexus en zooooo LELIJK! Ik vind dat zo goedkoop!
Citrofiel zegt
De voorkant is best oke, maar die achterlichten van de cabrio… Ik vind het écht niet mooi.
Chief_S5 zegt
Nieuwe voorkant van de 9-5!
Henk-Jan zegt
Quote: “Toch krijg ik een beetje hetzelfde met Lancia. SAAB heeft en had een groot probleem; te weinig modellen”
Ze missen drie echte modellen, en dat zijn een concurrent van de 1-serie. X3 en X5. (een echte concurrent welteverstaan) SAAB heeft verder niets nodig, behalve een strak model met innovaties, ohh wat is het jammer dat SAAB vroeger (in de jaren ’80) niet is samengegaan met VOLVO…
Jan zegt
Ik begrijp er niks van.
Ik heb saab altijd een oerlelijke bak gevonden.
Met de 9000 begon het al wat te beteren, maar de 93 sport sedan was meteen raak MOOI,degelijk,sportief,veilig en toch klasse.
Op het moment dat ie gelanceerd werd had ik net een volvo S40 gekocht waar ik heel tevreden mee was (ook zo’n klasse wagen).
Vorige maand heb ik mij een tweedehands 93 SS vector 1.9 TDI 16V aangeschaft en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben. ik heb verschillende merken gehad VW ,Ford,Simca,Talbot Peugeot,BMW,Opel,Audi Enz
tot ik bij Volvo uitkwam heeft geen enkel merk mij kunnen overtuigen om bij de volgende aankoop bij hetzelfde merk te blijven (Ik koop enkel tweedehandswagens) .Toenik mijn S40 wilde vervangen kon volvo me echter niet meer bekoren , de nieuwe S40 bleek een Ford Focus met enkele kenmerken van de S60 en een super platte dashboard middenconsole weetikveel toestand waarvan de jappen nu nog niet weten ,hoe die zweden dat voor mekaar gekregen hebben, in’t kort veel geld voor weinig VOLVO.
De S60 ,echt iets voor mij klasse bak mooie lijn op en top Volvo “Jah diesel natuurlijk ,Oops 2400 cc, nàààh te duur in wegentax”
Dan die saab maar eens proberen,en ’t is wel degelijk een een sportlimousine, wat ik in de nieuwe S40 niet meer terug vond kan deze Saab me wel geven ,er is echter wel een minpunt “de rubbercoating van het dashboard komt los”.
De vergelijking met de Opel Vectra gaat volgens mij niet op,mijn echtgenote heeft een GTS Sport en die rammelt alsof je in een kart zit , ziet er vanvoor heel BLITZ uit maar vanachteren is het maar….”Ja hoe moe moet je dat noemen?De designer moet op die dag wel heel mistroostig geweest zijn”
De binnenkant heeft ook geen uitstraling en de afwerking kan veel beter, voor de rest is de wagen prima maar mijn voorkeur gaat uit naar de saab ,een geslaagd compromis tussen klasse,sportiviteit comfort enveiligheid.
Richard zegt
lincoln schrijft: tja saab is saab…. jammer dat de samenwerking met subaru nooit echt van de grond is gekomen..
Hahaha, hier moet ik echt om lachen. GELUKKIG is dat nooit verder gegaan, want Subaru zou binnen de kortste keren het hele merk saab verkrachten. Ik weet zeker dat alle Saabliefhebbers dit zouden verafschuwen, aangezien Subaru alleen auto’s voor petjes maakt, en Saabs zijn veel meer ingetogen.
Overigens schrijf je er niet rauwig om te zijn als Saab verdwijnt, maar een heleboel mensen zouden dat wel zijn, want er is geen vergelijkbaar merk met Saab (nee: Opel is geen Saab!!!). Die mensen moeten dan dus overtappen naar een minder, maar duurder merk van hetzelfde niveau (Mercedes, Audi, BMW).
lincoln zegt
@Richard .. waar zijn die heleboel mensen dan ??
of kopen snobs geen nieuwe auto,s meer ..
ja snobs ja .. die lui die te goed zijn voor een ander merk ..
Richard zegt
Volgens mij ben jij gewoon zo’n zielig persoon die alles denkt te weten.
Op http://www.saabforum.nl vind je heel wat liefhebbers, en er zijn zeker nog een boel mensen die een nieuwe 9-3 of 9-5 aanschaffen. Alleen niet zoveel als volkswagen golfjes of opel corsa’s, omdat Saabrijders geen massamensen zijn, die willen een mooie auto, niet een goedkoop gehyped ding.
En het is natuurlijk een groot misverstand dat je een snob bent als je een tweedehands saab koopt of een nieuwe, maarja jij schijnt er lol in te hebben om mensen uit te bokken die niet hetzelfde denken als jij :P Een nieuwe auto kopen is trouwens echt zonde van je geld met de huidige belastingtarieven. Maarja, het is natuurlijk wel meer show als je een neiuwe hebt. maar daar pas ik voor, ik hoef niet op te scheppen met mijn saab, dat is meer wat voor bmw bezitters e.d.
Je bent vast een bmw rijder ofzo, die denken altijd dat ze meer zijn dan de rest van de wereld.
groeten,
Richard
-edit: gelieve niet te veel op de man te spelen-
Saab 9-3 1.8t zegt
Richard, Het zal niet verbazen dat ik me helemaal aansluit bij je standpunt.
Ben zelf trotse eigenaar van een 9-3 Sport Sedan,..en ik moet zeggen, na vele leaseauto’s te hebben versleten…ik had het eerder moeten doen.
Een auto met karakter!!
En in mijn ogen,…met een superdesign.
Ieder z’n smaak,..maar voor mij geen bmw of mercedes.
(Audi zou nog kunnen, maar liever niet ;) )