De volgende generatie van de Volkswagen Golf is vertraagd. De Golf VI zou zijn opwachting maken in het voorjaar van 2008, maar dat is nu naar de tweede helft van dat jaar geschoven.
De aanleiding hiervoor is dat de ontwerpers iets te enthousiast zijn geweest bij het ontwerp van het nieuwe model, waardoor deze voor een geselecteerde groep mensen die als klankbord dienen, niet altijd meer onmiskenbaar wordt herkend als Volkswagen Golf.
Dat is niet zo handig aangezien de Golf voor Volkswagen het belangrijkste model is. Volgens geruchten heeft het aftreden van directeur Bernd Pischetsrieder en topman Wolfgang Bernard hier ook het nodige mee te maken. Daarnaast werd tevens designbaas Murat Günak vervangen door Walter de’ Silva.
(via: germancarblog.com impressie: cwwcardesign.com)
JLJ zegt
Wat willen ze nu??
Eerst kwamen er berichten dat de Golf VI te conservatief was gestyled, en opnieuw moest. En nu ‘lijkt hij niet op een VW’…
Tevens lijkt me een introductie eind 2008 erg sterk als de styling nog niet vast staat. Het duurt echt langer om een auto (en dan vooral de gereedschappen) te ontwikkelen… (hoewel Fiat beweert de nieuwe Bravo in 18 maanden klaargestoomd te hebben)
rd zegt
Wat maakt het uit. Koop hem toch niet!
Armada zegt
Ach, elke fabrikant moet de introductie datum wel eens bijstellen. Niet zo heel bijzonder eigenlijk.
Sven zegt
Beetje jammer, had hem al eerder willen zien eigenlijk!
Rick dos zegt
“De aanleiding hiervoor is dat de ontwerpers iets te enthousiast zijn geweest bij het ontwerp van het nieuwe model, waardoor deze voor een geselecteerde groep mensen die als klankbord dienen, niet altijd meer onmiskenbaar wordt herkend als Volkswagen Golf.”
Nee, moet je je eens voorstellen! Ze zouden eens wat anders durven te doen bij VAG. Progressiviteit ipv conservatisme volgens mij ging er een rilling door heel de VAG organisatie.
mark zegt
ALtijd die negatieve houdingen tov VAG
Wordt is volwassen, hallo!
“ik koop hem toch niet”
“wat willen ze nu”
“ze zouden beter…”
En dat omdat de nieuwe golf een paar maand later komt.
man, man, man toch
Klassiekerrally zegt
Gaap…
Ik denk dat VW een beetje last heeft van het Kever-syndroom. Ze durven niet af te wijken van de gebaande paden van hun belangrijkste model.
Als ik kijk naar de concurrentie uit Duitsland en bijvoorbeeld Italië, dan zie ik dat die wél nieuwe wegen in durven te slaan.
Fiat vind ik bijvoorbeeld op dit moment heel sterk bezig.
En de Golf? Het is gewoon een narcoleptisch model!
Wat wel knap is, is het feit dat de Golf nog steeds een redelijk ‘klassenloze’ auto is.
joep zegt
lol @ rick dos. Maarre ook met deze ‘vertraging’ vind ik dat hij dan als nog erg snel komt. In mijn beleving is de huidige golf nog aardig ‘nieuw’.
erik zegt
Mensen denk hier dat als het maar gedurft is het ook goed is voor de verkoopcijfers. Zie Renault Megane en Seat Leon. Zien er heel aardig uit bij hun introductie en verkopen best aardig het eerste jaar. Daarna stort de verkoop in door dat “het nieuwe” er af is. Dan de Golf die is misschien wat conservatief gestyled, maar verkoopt daardoor altijd en houd z’n waarde doordat de volgende generatie niet direct oud wordt bevonden.
Klassiekerrally zegt
@ erik: daar heb je waarschijnlijk wel gelijk in…
Jan zegt
Een Golf moet een Golf blijven, net zoals bij een 911.
Casa D y D zegt
Ik vind het toch maar bedenkelijk dat GoogleAds mij steevast reclame van http://www.addiction-solutions.com voorschotelt… :|
Ontopic : alweer een nieuwe Golf? Zou oud is de MkV toch nog niet??
Citrofiel zegt
Dus het is niet uit gebrek aan creativiteit, maar doordat ze het zelf wíllen dat al die (saaie) dingen zo op elkaar lijken?!
@ erik; Ik snap het, maar ik vind het alsnog jammer…
Citrofiel zegt
@ Casa D y D; Nee, maar de productiekosten van deze MkV zijn te hoog. Oftewel: ze maker er te weinig winst op.
el español zegt
Dit is duidelijk Winterkorn-Politiek.
Naar het schijnt heeft ie hetzelfde gedaan met de Scirrocco. Die was “te mooi, te agressief, te…alles” en zo’n model was alleen aan audi voorbehouden, dus ook terug naar de tekentafel. Dit overigens volgens VW-interne bronnen.
Jan zegt
Volkswagen is inderdaad terughoudend met ontwerpen, kijk maar naar auto’s als de laatste Ford Scorpio. Als dat model iets later geïntroduceerd was, had het wellicht veel beter gedaan. Toenw as het model te vooruitstrevend. Dit soort voorbeelden zie je meer, zoals de NSU Ro80, Renault Avantime, FIAT Multipla e.d. die minder verkochtten als waarop gehoopt was.
phantom zegt
Ik die duizenden ontwerpen van hoe hij eruit zou kunnen zien, de meeste zien er totaal niet uit en welke wordt het nu?
mashell zegt
Foei Jan, de Ro80 in 1 rijtje zetten met de Avantime en Mutipla. De Ro80 verkocht niet zo goed vanwege de kuch-betrouwbare-kuch motor. Dat design was in orde, zo in orde zelfs dat Audi’s heden ter dage sinds 1986 er nog steeds op lijken.
GOD zegt
boeie allemaal ik vind hem wel mooi vooral die koplampen
Pieter-Jan zegt
Walter De’ Silva suckt wil een eindje. Hij heeft de strakke lijnen van Seat modellen (Toledo, Léon) volledig verpest.
Geen enkele van de nieuwe VWs gelijken nog op echte VWs. Tot aan de MKIV kan je nog steeds het Giugiaro ontwerp zien, maar de MKV is als een opgezwollen diabetes patient. Dat krijg je soms op latere leeftijd. Misschien is het goed dat de nieuwe Golf eens een verse start neemt.
Speedlimit zegt
Denk dat ’t met vw wel meevalt…ze moeten zich bij vag zorgen maken om audi die echt totaal de weg kwijt is.
Chief_S5 zegt
De huidige Golf vind ik ook goed.
@ Speedlimit: Hoezo Audi de weg kwijt?
Erik zegt
Allemaal heel mooi die opmerkingen hier, maar hieruit blijkt dus dat ze bij VW met oneindig veel meningen (eventuele klanten) te maken hebben en dus hun succesformule (het niet te ingrijpend veranderen) willen voortzetten en toch iets vernieuwends op straat willen zetten. Golfjes zijn over het algemeen “tijdloos” en vallen dus als model I en II en III nog steeds niet negatief op in het verkeersbeeld. Deze formule wil VW aanhouden wat mijnsinziens niet verkeerd is. Tevens vind ikzelf de V serie als Basisuitmonstering nu niet echt sportief, de IV had meer body, lijkt breder en sportiever, dus daar moet iets aan gebeuren. Het “buikschuivertje” moet iets meer in het nieuwe model terugkomen, iets aggressiever. Dit is overigens mijn mening, wil dus ook niet zeggen dat dit een doorslaggevende mening moet zijn. Ikzelf rij al 25 jaar Golf en heb bijna alle modellen gereden, niet de laatste V, maar die vind ik dus nog steeds iets te braaf (uitgezonderd de R32, maarja wie heeft daar geld voor).
Zo zie je, zoveel mensen, zoveel meningen, het is dus nog niet zo makkelijk voor VW
Erik, Zoetermeer
DJD zegt
oftewel: de golf was te modern gestyled :P