Tank jij ook steevast die duurdere diesel (vaak met tankpas van de baas, want als je het zelf moet betalen, dan is die gewone diesel goed genoeg) en maak je jezelf vervolgens wijs dat je inderdaad iets meer vermogen hebt, schoner en zuiniger rijdt? Het zit tussen je oren, want in veel gevallen is dit grote bullshit. De diesels van de Shell V-Power en Total Excellium zijn niets beter dan de normale diesel. Dit is de conclusie van het Duitse Autozeitung. Alleen Aral Ultimate (hier bekend als BP Ultimate) werkt enigszins.
Autozeitung liet door het autotechnische onderzoeks- en ingenieursbureau FAKT in Heimertingen onderzoek doen waarbij testen werden gedaan met een Mercedes en een Skoda. Alleen bij Aral Ultimate had de Skoda tot 2,7 pk extra vermogen en bij de Mercedes was een besparing tot zes procent te meten. Bovendien registreerde men bij deze diesel een lagere stikstofoxide-uitstoot. Bij de diesels van Shell V-Power en Total Excellium kon geen lager verbruik of meer vermogen worden gemeten (via: bovagkrant).
Hugo zegt
En voor de benzine?
dekster zegt
Ik ben hier zeker de enigste die nog nooit V-power O.D. getankt heeft.
off-topic LPG, daar heb je wel veel verschillen in
Kevski-Style zegt
Dit was me al bekend. Ik heb er deze maand nog een stukje over geschreven in de Total Tuning. De Diesel van tegenwoordig zit al aan zijn max. Enige wat je wel nog beter kunt krijgen, is dat het stiller wordt. dat hebben ze in deze testen niet meegenomen. Overigens blijf ik ook nog steeds van mening dat dit met benzine in NL niet veel anders is. Ook daarvan kun je het beste BP tanken, voor net dat kleine beetje extra vermogen….
Hugo zegt
@ Kevski
Je kunt weinig aan de diesel zelf doen mbt het geluid. Heeft meer met de piekdrukken en delaytime van de inspuitingen te maken.
Kevski-Style zegt
@ Hugo:
Je kunt genoeg doen aan het geluid. Hoger cetane getal verlaagd het geluid bijvoorbeeld….
Hugo zegt
Kevski,
Door een hoger cetaangetal moet de compressie hoger worden en zal de piekdruk dus evenredig stijgen waardoor het geluid luider zal worden.
Misschien zit ik er naast hoor, maar dit lijkt me logica…
lincoln mark8 zegt
ik heb ook een bedrijfsfiat met 1.9 jtd.. maar ik merk weldegelijk verschil in de loopcultuur stationair…. en zuiniger? jtd is al absurd zuinig als je voorzichtig rijdt.
Ren Vloemans zegt
De V-Power is een mengsel van bio en andere soorten, de extra belasting is ongeveer 60% exl de BTW en het kwartje van Kok….. Als de overheid die extra belasting van 60% allang had gebruikt voor alternatieve brandstof of vervoer dan waren wij koploper geweest in europa… In Jaren 70 hebben wij een olie crisis gehad dat is wel 37 jaar geleden als je die ontwikkeling afzet tegen over mobiele telefoon… dan zit hier meer achter alswij denken. Ik zou zeggen hou het volk dom….
Rick dos zegt
M.a.w. we´re getting f*cked………so what else is new?
Kevski-Style zegt
@ Hugo:
Cetaan moet je niet verwarren met Octaan. Is namelijk totaal anders. En Cetaan getal is in feite een getal om de klop gevoeligheid van diesel mee aan te toen. Het ontbrand dus makkelijker. De ontrbrandingssnelheid blijft gelijk, maar het prodcueerd minder geluid….
lincoln mark8 zegt
@kevski style….. waarom heb ik het gevoel er wel baat bij te hebben??? zit dat echt tussen mijn flappers??
Alwood zegt
klopt voorzover ik het heb uitgeprobeerd ook :P althans mijn pa… Vanwege het iets hogere octaangetal tankt hij altijd iets duurdere brandstoffen (hoewel die prutsers in NL nauwelijks hogere octaangetallen hebben) Een V70R is best wel blij met zo’n hoger octaangetal… en BP ultimate is de enige die wat minder verbruik tot gevolg heeft.
zelf tank ik eigenlijk liever gewoon heel goedkoop :P erg veel vermogen haal ik ook met duurdere brandstof niet uit die van mij!
pt0x zegt
Wat ik mee heb gekregen met benzine althans is. tank gewoon 1 keer in de maand V-power of iets anders in die trend (volgens mij is ultimate echt heel duur) en tank de rest van de maand gewoon Euro 95. Ik geloof er wel in dat simpelweg door het hogere Octaan van de duurdere benzine je motor wat schoner wordt en als je dit regelmatig gebruikt ook blijft. waardoor je levensduur weer langer is in theorie?
Ook heb ik wel eens begrepen dat E98 of V-power vergelijkbaars juist SLECHTER is voor Injectiemotoren die hoge toeren maken omdat de injectoren nog wel eens verstopt kunnen gaan zitten.
Ik weet niet of deze verhalen een waarheid in zich houden maar er voor oppassen kan in ieder geval geen kwaad :)
Kevski-Style zegt
@ Lincoln Mark8:
Yep dat zit tussen je flappers! Bedenk je anders eens het volgende, met het wagengewicht van tegenwoordig (+/-1100 Kg Gemiddeld) merk je vrij weinig van 3pk extra. Wat je echter wel merkt is dat de levensduur van alle motorblokken iets langer wordt door de huidige brandstoffen. vervuiling blijft niet op kleppen zitten enz, waardoor de toleranties langer goed blijven. verbruik zal misschien een klein beetje dalen, maar dat is zoweizo te subjectief, aangezien je de situaties nooit exact na kan bootsen….
@ Ptox: je eerste verhaal klopt wel, maar het 2de niet. Normale benzine verstopt niet eerder dan Ultimate of wat dan ook. Daarentegen moet je geen loodhoudende benzine gebruiken in injectiemotoren, daar raakt de boel wel vrij snel verstopt van. verder is injectie in het algemeen wat gevoeliger als de temperaturen lager worden in geval van vlokken van de brandstof….
Kevski-Style zegt
@ Lincoln Mark 8:
1 ding is wel het geval: Ultimate is merkbaar beter dan 95, maar dat komt omdat het octaan tussen de 97 en 98 ligt. Tussen gewone 97 of 98 zit echter maar heel weinig verschil. In duitsland is dat al anders, maar dat komt omdat ze daar vaak 102 octaan gebruiken. En als je een lincoln rijdt dan is die ook bedoeld voor 98. Amerikanen gebruiken geen RON aanduiding maar NON aanduiding of een gemiddelde daarvan….
BulldogTom zegt
Ultimate?
Alle producten worden steeds beter, althans dat zal de fabrikant beweren. Was het eerst de top of the bill, dan is het na een tijdje weer minder dan het nieuwe product.
De versie voor diesel en benzine genaamd VPOWER of ULTIMATE (het is maar de naam die de olieboer er aan geeft) is eigenlijk meer een manier om legaal meer geld te innen van degene die moeten tanken…. Oke je hebt de keuze, maar door de plaatjes en cijfertjes denk je (hopelijk) voor een kort moment dat je de benzine tankt welk ferrarie, porsche of Lambo tankt. Mis het is meerendeel lucht wat je koopt. Het enige verschil met deze producten is dat SHELL, TEXACO en BP er meer voor kunnen vangen, eerder aangehaald. Het is inderdaad wel zo dat BP mijn auto iets meer power geeft, maar laten we rieel blijven meer betalen voor net iets meer PK? Nee,
dan chiptune ik liever mijn auto dan haal ik het verschil er vrij snel eruit en weet dan dat ik bij mijn rechtervoet iets meer powertot de beschikking heb en het niet uit maakt of ik bij de witte pomp tank of bij Shell.
ULTIMATE – VPOWER IS EEN ILLUSIE, LEKKER VOOR DE STAAT EN DE OLIE-INDUSTRIE!!! die spekken hun bankrekening ermee.
Klassiekerrally zegt
Bij diesel: doe maar gewoon, dat is goed genoeg.
Bij benzine: tank gewoon de benzine met het juiste octaanGETAL (niet octaanGEHALTE). Begint je motor te protesteren, probeer dan eens een octaanbooster of Shell VPower uit Duitsland. Helpt dat ook niet, reviseer dan je motor en monteer een dikkere koppakking, waarmee je de compressie verlaagt. Dan kan je weer gewone super tanken.
Ik heb het hier wel over wat oudere (lees: klassieke) auto’s waarbij ik deze ervaring heb opgedaan.
Mark zegt
Bij een Engels autoprogramma hebben ze de premium benzines getest in Clio, Impreza en Golf GTI. Bij die laatste 2 was Vpower werking duidelijk aanwezig. Meer koppel en nm.
Van de diesels was er nog geen test. Wij hebben zelf een V70 2.5D gehad, die roeten behoorlijk. Zichtbaar bewijs dat Vpower diesel wel degelijk helpt hoor! Iig voor de roetuitstoot. Daar ging het ons meer om, power was prima.
Yo! zegt
Hmm, deze week voor t eerst Vpower diesel in mn gekietelde xc90 gegooid.
k dacht probeer t s, de Excellium van Total deed nooit wat, misschien deze.
De actieratius teller schoot direct omhoog, normaal 780 km resterend met volle tank, nu ineens 920 km.
Tja, of dat toeval is ?
tijd zal t leren, die extra kosten gaan misschien net opwegen tegen het minder verbruik
Kevski-Style zegt
@ Bulldogtom:
Ook bij chiptuning geld weer dat je het meeste rendement eruit haalt met benzine met het hoogste octaangetal. Die vlieger gaat dus zeer zeker niet op. Wat betreft het benzine tanken: ja je tankt dezelfde benzine. benzine uit de F1 is exact gelijk aan de benzine hier. (in duitsland is het octaangetal zelfs hoger dan in de F1) Enige verschil is dat de kwaliteitscheck bij de F1 hoger is, wat inhoud dat er amper vervuiling inzit….
@ Klassiekerrally:
V-power of Ultimate in een oldtimer is geen succes. Het spul is wat aggressiever voor de veelal papieren pakkingen die toen gebruikt werden, en omdat ze afzetting en van lood weghalen, waardoor er te veel speling optreed. Heb je een gereviseerd blok dan is het prima, maar voor een blok met de nodige km’s is het niet best….
Armada zegt
De uitstoot heb je voor het grootste deel zelf in de hand. Als je een kleine auto helemaal aftrapt vervuilt ie meer dan een grotere auto waar zuinig mee gereden wordt. Niet dat ik me aan het nieuwe rijden hou, maar goed.
Winky zegt
@Kevski Style en Hugo
Ik meende dat het geluid niet wordt veroorzaakt door de piekdruk op zich maar door de drukstijging per tijdseenheid (wat dan weer gekoppeld is aan de verbrandingssnelheid) Dit is op zich ook logischer zijn als je bedenkt dat iets de geluidgolf moet veroorzaken.
De voorkamerdiesels zoals deze vroeger nog heel veel werden toegepast waren ook een stuk stiller door de lagere verbrandingssnelheid (en tevens iets minder efficient) dan de huidige DI diesels.
Armada zegt
@ Kevski style.
Je voorbeeld wordt treffend weergegeven in de autosport. Daar rijden ze met octaangetal wat een stuk hoger ligt dan wat jij en ik in onze wagens gooien.
realcar zegt
Is dit onderzoek gesponsord door Aral? Ik vind dit namelijk:
‘Shell introduceert V-Power Diesel. Volkswagen test. Onlangs introduceerde Shell V-Power Diesel, naast V-Power voor benzinemotoren. De nieuwe V-Power Diesel is volledig zwavelvrij en bevat ook een volledig synthetische component op basis van aardgas, onder de naam GtL (Gas to Liquid). Volkswagen stelde 25 Golfs TDI ter beschikking, die als test meer dan 220.000 kilometer op de nieuwe brandstof reden. Het resultaat: belangrijk lagere emissies bij gelijkblijvende voertuigprestaties. De V-Power Diesel kost 8 eurocent meer per liter dan gewone diesel’
En dat reeds in 2004!
TT Man zegt
Hier een aardig stukje waarin je kan zien welke partijen er betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling van VPower en welke bij Ultimate (BP/Aral):
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=20272 (en nee, ik been geen Saab rijder ;))
Het goede nieuws is dus dat BP Ultimate in NL ook 100 octaan is, en dus niet een laffe 97 zoals VPower!
Heb trouwens serieus verschil ondervonden bij gebruik van VPower/Ultimate of “gewone” Euro 95 en het scheelt bij mij echt 50-80 kilometer per tank (op verschillende momenten/rijtrajecten/seizoenen(!) getest).
Andere mensen gelijke ervaringen?
mashell zegt
Dat de V-power lariekoek is was van de week toch ook al uitgelekt bij het benzine mix incident in Ridderkerk. Zie http://www.nu.nl/news/1045206/30/rss/Shell_roept_klanten_terug_na_tanken_verkeerde_benzine.html
Iemand schreef op teletekst: dat de tankwagenchauffeur van Shell de diesel en euro slang verwisseld kan gebeuren maar dat ie dan ook de v-power verkeerd aansluit is wel heel erg stom. Of is het omdat v-power eigenlijk gewoon het hetzelfde als euro95…
Dennis The Hulk zegt
Koop gwoon een BMW 335d en je hebt geen dure diesel nodig om zeer snel te gaan!
Dennis The Hulk zegt
Wat ik wil zeggen is dat je dan geen dure diesel hoeft te tanken uiteraard.
Jan zegt
Ik zelf weet het niet, maar een collega meldde me dat zijn auto wel degelijk een beetje zuiniger was (maar gaf toe dat de hogere prijs de zuinigheid feitelijk te niet doet). Maar zoals sommigen opmerkten, leuke marketing.
RA999 zegt
maar de v-power benzine en de bp ultimate benzine geven de auto wel meer vermogen en maken ‘m zuiniger, dat hadden ze bij fifth gear getest.
m5 zegt
vroeger gooide ik er altijd rooie olie in maar dat kan tegenwoordig niet meer in een moderne diesel dan zit de boel gelijk verstopt
Lagonda zegt
Mijn auto draait strak 900 rpm stationair sinds ik V-power tank, Daarvoor schommelde het stationair tussen 850 en 950 rpm. Ook rijd ik nu altijd 1:11 i.p.v. 1:9 tot 1:11. Dus blijkbaar doet het wel iets. In iedergeval een stuk rustiger in de vele files en het lange wachten bij verkeerslichten :)
Overigens heb ik het over benzine.
Pieter-Jan zegt
Mijn vader tankte met zijn TDI altijd bij goedkope tankstations. Geen probleem. Hij kocht een Ford Mondeo met common rail, tankte waar hij altijd tankte, en mocht direct €500 investeren in nieuwe injectorpompen. De additieven in die nieuwe brandstoffen zijn gemaakt voor de veel fijnere techniek van tegenwoordig. Daarom ook dat ze de wagens stiller maken.
Hoeveel liter goedkope diesel moet je verbranden eer je €500 recupereerd?
Mijn BMW 525d, met cruise controle op 120km/h, verbruikte 1liter minder per 100km toen ik Excellium ging gebruiken. Misschien was er een tegenwind toen ik de eerste meting deed. Mijn gemiddelde ging met een halve liter naar omlaag, maar dat kan ook afhangen. Ook commen rail.
Nico zegt
Leek me eigenlijk nogal logisch, ik tank bij Total maar daar kan je toch niet meer kiezen? Total Excellium is de enige dieselkeuze dacht ik.
Baronnetje zegt
Ik heb wel ‘ns met V-Power gereden en ik moet toegeven, de motor reageerde sneller en ik schat ook dat ‘ie iets meer vermogen heeft gekregen maar dat is verwaarloosbaar, het is echter echt niet zuiniger rijden hoor, en als het al zuiniger rijdt is het met dat prijsverschil verwaarloosbaar.
Ik rij tegenwoordig gewoon weer op Euro 95 en volgens mij rijdat m’n auto net zo goed…
IanH zegt
Ik werk toevallig voor een voortverkoper in de sector (brandstoffen) en ik kan jullie verzekeren dat het allemaal grote onzin is.
Ja, er zit additief in de diesel en in sommige benzines, maar die vind je tegenwoordig in bijna alle stations. Daarmee bedoel ik dat sommige zelfstandige stations (niet aangesloten bij shell etc.) exact dezelfde additieven in hun brandstof mengen als bij shell v-power etc.
Het enige verschil zijnde dat het dan niet tot een hogere prijs resulteert.
Wij halen als voortverkoper bijvoorbeeld product bij zowel esso als total en shell en verkopen het aan verscheidene stations en transportbedrijven. Geen enkel transportebrijf heeft op ons onderzoek geantwoord dat de ene of de andere diesel beter presteert dan de andere (met additief en zonder).
Met verbruiken tussen 40 en 50 liter / 100km zou het toch sneller duidelijk moeten zijn als er verschil zou zijn.
Het is ook onvoorstelbaar hoe vaak Euro98 verkocht wordt als Euro95 aan E95 prijzen… Het verschil in aankoopprijs is tegenwoordig zo miniem tussen die twee dat het eerder een kwestie van voorraden is dan iets anders.
Kortom, diesel en benzines zijn idd beter geworden (o.a. laagzwavelig geworden) maar die additieven veranderen er niks aan.
Wij proberen dat hier elke dag aan klanten uit te leggen, maar het is redelijk tevergeefs…
jan zegt
Ik ben van mening dat het hier niets uitmaakt. Volgens mij zijn deze brandstoffen overgewaaid uit b.v. Polen. Daar kan je gewone diesel tanken (ook wel ON genoemd) en de zg superdiesel. Dat verschil is echt heel erg groot. De besparing met mijn auto is 8%. En het vermogen is navenant hoger. Het is natuurlijk wel weer kiezen, je rijdt niet en 8% goedkoper en hebt 8% meer vermogen, uiteraard. Maar in ieder geval is het daar wel een heel eenvoudig merkbaar verschil.
Chief_S5 zegt
Kan ik m’n pa weer blij maken dat normale benzine geen ene shit verschilt met V-Power…
Harry zegt
Ik heb een e200cdi, ik tank al bijna 1.5 jaar Vpower diesel en ik merk echt het verschil qua optrekken enzo, mn auto word stukken soepelder dan die BP Ultimate e.d. Op het verbruik let ik nooit, dus daar kan ik niets over zeggen. In ieder geval; ik ben zeker niet iemand die in die mooie praatjes trapt, ik ga mijn hard verdiende geld niet voor niets kwijtraken aan Vpowerdiesel als er geen verschil was.
trevor zegt
In Duitsland kan je ook bij veel pompstations Bio-diesel tanken. Als je dat 50/50 mixt (met gewone diesel)dan rijdt je auto er prima op(ik merk iig geen verschil)…tegen gemiddeld 15-20% lagere kosten… Nb is dus ook nog is beter voor het milieu…
R.Martinus zegt
Dit artikel heeft mijn vermordens alleen maar bevestig dat je tegenwoordig niks kan geloven! Wij worden voor de gek gehouden en de overheid doet ook niks tegen.DIE HOUD ZIJN MOND DICHT EN VANGT DE BELASTINGHEFFING! Dit is puur fraude en wij als consument kan zich niet beschermen tegen zulke malafide praktijken van Shell en companen.Dit is belachelijk,als wij geen belasting betalen krijg je gelijk een boete erbij.Maar deze Multinationals kunnen doen en laten wat ze willen zonder dat ze iets voelen in hun portomonee.Gelukig heb ik nooit geloof en nooit getankt bij Shell omdat ik ze niet vertrouwd.Er moet een controlle komen om te voorkomen dat dit soort dingen gebeuren:Wie iets beloofd,moet ook bewqijzen dat ’t ook zo is en zo niet moet een boete betalen en ieder een die daar getankt heeft moet een schade vergoeding krijgen,zo leren ze geenn leugens meer te verkondigen!
wizardwilly zegt
@R.Martinus ; gaat het weer een beetje….? pfff
Ik ben op een gegeven moment ook eens gaan uitproberen of V-Power Diesel verschil maakt met normale diesel, en ben er van overtuigd geraakt dat de motor er soepeler op wordt. Ik rijd nu gemiddeld bijna 1:20 met een bijna 1300 kg zware dieselauto waar dit voorheen 1:17,5 was. Dat is ruim 10% verbetering. Dus financieel kan die 6 tot 8 cent ook (net) uit. Vermogen boeit me niet.
mark zegt
laat je auto tunen meer vermogen geen gezeik met verschillende diesel soorten en toch meer vermogen. Wat een lariekoek zeg die vpower rommel!!!
Oscar zegt
Toch verschil!
Verwar octaangetal en calorische waarde niet met elkaar.
Octaangetal geeft aan hoe klopvast (pingelen, klepperen) de brandstof is, hoe hoger de druk (compressie) en temperatuur van het gasmengsel is, hoe sneller er zelfontbranding plaats vindt. Deze zelfontbranding wil je niet in benzinemotoren, maar juist wel in een diesel en het liefst op het juiste moment zodat de motor soepel draait.
Calorische waarde is de hoeveelheid energie die opgeslagen is per gram brandstof, dit geeft je je vermogen.
Proefondervinderlijk heb ik wel degelijk verschil geconstateerd tussen V-power en “normale” diesel. V-power is klopvaster en heeft een hogere calorische waarde, waardoor de motor soepeler en zuiniger draait. Ik heb 7% minder verbruik met een Renault Scenic diesel geconstateerd onder diverse rijomstandigheden na een jaar “normaal” getankt te hebben en daarna V-power diesel.
Igor B zegt
Hallo,
Ik wil mijn profielwerkstuk voor school erover doen, maar kan iemand mij helpen aan informatie over wat er is toegevoegd e.d.
m.v.g. Igor B
faroek zegt
Ik heb de V-power gebrobeerd omdat mijn zoon de auto’s leuk vind.
Het maakt wat zuingheid en rij gedrag betreft niets uit.
Dat het geen zwavel heeft vind ik prima.
Maar het kost me wel 12 cent duurder dat vind ik minder.
Met zo’n kleine autootje er bij ben je al gauw 5.60euro duurder per tankbeurt
Arjan zegt
Ik rij normaal gewoon euro95, maar soms tank ik weleens Vpower. En merk toch dat ik iets zuinig rij. Normaal rij ik met een volle tank rond de 550KM, en met een volle tank Vpower 630. En dit is dan op verschillende tijden gemeten.
Heb een Megane Coupe 2,0 Weet niet of dat er mee te maken heeft. Ben computerdeskundige geen auto-expert :)
Mark zegt
Ok even wat getallen:
Opel Astra 1.6 Benzein uit 2004
Euro 95, 42238 km, 3203.39 liter = verbruik 13.19 km/liter
V-Power, 42328 km, 3051.78 liter = verbruik 13.87 km/liter
Dus als je V-Power tankt rijd je zuiniger. Op basis van de adviesprijs van Shell Euro 95 en V-Power ben je 1.3% goedkoper uit als je V-Power tankt en kun je dus op een volle tank 5,2% verder rijden.
Voor benzine maakt het dus wel degelijk verschil!
Joeri zegt
Het klopt idd dat je iets zuiniger rijd met V-Power maar waar ook een verschil tussen Euro95 en V-Power is dat in V-Power iets meer smering zit voor je motor wat ervoor zorgt dat je auto beter presteert.
Math zegt
Ik heb de v power diesel ook geprobeerd en merk geen verschil in vergebruik!
Sommige mensen kijken of ze iets merken, ik meet met harde cijfers. Hierbij moet ook meegenomen worden dat in de winter iets aan de diesel wordt toegevoegd om het vlokken te voorkomen. Een diesel is daarom in de zomer maanden “zuiniger” dan in de wintermaanden. Ik tank in t vervolg weer gewoon bij de witte pomp, af en toe biobrandstof erbij, dat scheelt echt in de beurs en is beter voor t milieu, alleen minder voor de belasting. Jammer dan.
fr@nk01 zegt
Laat je maar eens informeren bij de ANWB over oa V-Power, zij hebben(Wegenwacht) praktijkervaringen gearchiveerd.
Heeft blijkbaar wel degelijk invloed gekend voor automobilisten.
richie zegt
ik ben vaak in duitsland geweest heen en weer korte en lange ritten volle tank heen en weer vol terug diesels en benzine motoren en tot mijn verbazing rijdt ik veel meer kilometers op duitse brandstof dan uit eigen bodem laatst reed ik met een oldtimer gemiddeld 1 op 8 moeilijk met het zelfde rijstijl haalde ik op 230 km op 16 liter wel aral getankt moet ik zeggen octaan 98 dus 1 op 14 dus niet alleen meer kilometers op hoger octaan zoals V power of ultimate van BP maar ook de gewone brandstof zoals diesel en bezine ron 95 haal ik meer kilometers uit een duitse liter dan nederlandse litertje ik zelf denk dat duitsers meer waarde aan hecht aan prestaties dan wij hollanders kijk alleen al maar B.A.M.
BMW. Audi Mercedes
Rick zegt
Klopt. het gaat allemaal om de energie. De V-power diesel bevat deels GTL (gas to liquid) en heeft dus potentieel zelfs minder energie per liter!
Maar ook al zou je 4% zuiniger rijden, de V-power kost zo’n 5% meer…
emissies zijn uiteraard wel beter, maar ja daar merk je niet direct wat van.
Andie zegt
Goede uitkomst,
Aral is zeker een Duits merk. Verschillende “echte tests” laten wel degelijk grote verschillen zien in Koppel en vermogen. Ook bij de betere benzines. Test van fifth gear gaf meerdere pk’s extra en koppel bij een Subaru Impreza.
Martin zegt
Wat ik denk, betreffende de zuigigheid, is dat sommige mensen de Ultimate/V-Power geprobeerd hebben met een 1.2 of 1.4 benzine auto, waarbij je weinig verschilt zult merken. Dat is nogal logisch omdat je met deze auto’s altijd plankgas rijdt om op te trekken, waardoor je altijd maximaal benzine verbruikt. Dit zal bij zwaardere motoren denk ik anders liggen. Naar mijn mening moet je deze tests langdurig doen met een pittigere auto, om tot juiste resultaten te komen.
Ik heb een Mazda 323 F V6 2.0 en zal eens een gokje wagen om te zien of het daadwerkelijjk iets uitmaakt. Ik zal over enkele maanden laten weten of ik enig verschil met in het vermogen en verbruik. Tot op heden heb ik altijd E95 gebruikt.
rsnhakan zegt
Wij hebben een Volvo V50 2.0D uit het jaar 2008 (modeljaar 2009).
Zou V-power diesel bij onze auto helpen? Vader tankt altijd gewoon normaal Diesel.
Jan C. zegt
overigens apart dat een Duits merk in dit Duitse onderzoek weer bovenaan komt??
Marc zegt
Wat ik slecht vind aan veel replies hier. De 5th gear aflevering heb ik ook gezien. Echter werd goedkope 95 benzine getest met dure v powers/bp’s etc. Echter IK had wel graag gezien dat ze appels met appels vergelijken en dus een goedkope 98 gebruikten tov de duurdere vpowers etc
AJpeetoom zegt
Shell V-power diesel.
Perfecte brandstof.
Zo zuiver en zo weinig zwavel dat mijn Zibro-Kamin kachel.
nu al weken prefect en probleemloos op deze diesel brand.
En dat scheelt mijn een heel hoop euries.
Dus Shell een grote pluim.
boekhour zegt
Richie, wanneer ga je terug naar de lagere school?
Is Shell v-power gespecificeerd als ron 95 of ron 97? Ik zie op de pompen ron 95 staan bij v-power, maar op de website van shell staat dat het wel degelijk ron 97 is. Verwarring alom dus en ze mogen dit duidelijker communiceren!!
Vincent zegt
had al zo een vermoeden na wat experimentjes met brandstoffen, een 323i wordt langzamer van het lage octaan gehalte van V-Power, met Ultimate juist soepeler en sterker, na een paar tankjes wordt het effect steeds duidelijker merkbaar, het lagere verbruik wordt gerealiseerd door een efficientere verbranding (zelfde hoeveelheid benzine doet meer, dus voor dezelfde snelheid hoeft minder gas te worden gegeven, zelfde reden als waarom een auto zuiniger kan worden na het chippen), maar het is in de praktijk alleen maar verleidelijker om het gas goed in te trappen, veel zal het dus niet schelen, behalve in trajectcontroles e.d., maar het blijft leuk om zonder serieus tuningwerk de prestaties en motorloop te kunnen verbeteren :)
Martin zegt
Nou….ik moe tzeggen, sinds ik BP Ultimate tank dat de prestatieverbeteringen wel degelijk merkbaar zijn en de motor stiller en soepeler loopt. De kilometers per liter nemen pas na enkele tankbeurten toe. Ik schat dat ik nu op een volle tank minstens 550km rijdt, waar ik met E95 nog geen 500km haalde. Even heb ik er weer E95 ingegooid om te zien of het niet echt tussen de oortjes zit. Nou, ik moet zeggen dat de prestaties ineens hard achteruit gingen. Ik dacht dat ik van een 2 liter V6 ineens in een 1.8 zat te rijden :P
Doe mij maar BP Ultimate :D
Toch denk ik dat er met een chiptuning nog veel meer uit te halen valt, in combinatie met benzine met een octaangehalte van 98RON. De jappen zijn bijvoorbeeld niet aangepast aan de benzine die nu in de EU wordt getankt. Dus optimaal lopen die oude bakken er in ieder geval niet op, naar mijn mening. Kan altijd beter :D
Rob zegt
Ik rij jaren diesel auto’s momenteel een Mercedes ML 400 cdi.
Uit ervaring zowel binnen Nedrland, Duitsland en oostenrijk ben ik op advies overgegaan naar Shell. Heb natuurlijk door langere tijd in Nederland te verblijven ook gelet om goedkoop mogelijk te rijden(witte pomp en B merken). Heb toen mijn verstuivers mee vernield en was binnen 6 maanden 2500 euro lichter. sind ik Shell rij. probleem loos. Momenteel switch ik regelmatig van Shell diesel naar Vpower diesel. zeker voor langere autobaan stukken. rijd rustiger, minder lawaai. verbruik is 7L/100 voor een 8 cyl met 4 L inhoud. Goed ik rij geen 200 maar gebruik tempomaat. zowel TUV metingen geven aan geen roet afzetting, perfecte staat motor. Ja ik merk het verschil duidelijk. ligt mischien oook aan de soort auto’s en rijgedrag.
reclame ja of nee, eigen keus maar voor mij : verbruik tot kosten verschil speel ik gelijk. maar hij rijd nog fijner voor bijna het zelfde geld. (50.000 km p/jaar)
Chris zegt
Mijn Passat 1.8 TSI (standaard fabrieksopgaaf 160 PK, 250 Nm, bouwjaar 2009) is gechipt.
Zowel voor als na de tuning mocht mijn auto op de vermogensbank bij Rica te Wateringen.
voor: 165 PK en 242 Nm
na: 188 PK en 274 Nm
volgens Rica zou ik de volgende waarden krijgen na de tuning:
202 PK en 295 Nm (minimaal).
De gemeten prestaties na de tuning blijven dus ver achter bij de beoogde waarden.
Volgens Rica komt dit doordat ik de verkeerde brandstof tank, namelijk Shell V-power (benzine).
Volgens hen moet ik overstappen naar BP Ultimate, dan zal ik wel veel betere prestaties krijgen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is BP Ultimate veel krachtiger dan Shell V-power? (zal BP circa 15PK meer opleveren? Ik geloof dit namelijk niet!
ekkie zegt
Ik ben afgelopen zomer met caravan van 1400kg de brennerpas over gegaan. Halverwege getankt Diesel BP Ultimate. Dan merk je echt het verschil. Hij trekt veel beter met deze brandstof. Dus het werkt zeker wel.
exdealer zegt
Een opmerking tov shell vi diesel.
Wanneer het pistool afslaat kan ik met andere brandstoffen nog +- 8 liter bijtanken tot de brandstof horizontaal aan de teut staat.
Bij sommige brandstoffen merk ik dat de schuimvorming veel langer aanhoudt dan andere maar de 8 l blijft.
Met Shell vi diesel kan ik nog +- 2 liter toevoegen.
het schuimt niet.
Voor mij ook veel waard.