Voor een Z4M Coupe zouden sommige “redactie”leden best wat lichaamsdelen willen offeren. Grote vraag is of Hamann de Z4M nog gaver kan maken.
Motorisch valt er bij de M-modellen van BMW niet veel meer te halen, zonder met turbo’s te gaan smijten. In de vorige uitvoering haalde Hamann slechts 15 pk meer uit het 3.2 zes-in-lijn blok van de Z4M. Voor deze nieuwe Renn Taxi uitvoering heeft Hamann nog niets bekend gemaakt over de motorische aanpassingen.
Wel heeft Hamann veel onderdelen in de aanbieding om het uiterlijk aan te passen. Het complete performance pack heeft de naam “Renn Taxi” gekregen. Met de toevoeging van een rolkooi en Recaro kuipjes wordt de Z4M hiermee nog geschikter voor het circuit. Hamann gooit er ook nog grotere geperforeerde remmen onder die beter tegen circuitgebruik zouden moeten zijn opgewassen (via motorauthority).
Op Autojunk staan nog wat extra plaatjes in een hogere resolutie.
Knilles zegt
Zonder die striping zou ik m zo willen hebben :D
Mr. Reddingius zegt
Nou dat doet het niet voor mij. Een paar Go-faster finishvlag beschilderingen maken het nog geen betere wagen. Doe mij maar een serieuze gewichtsreductie als er niks meer uit de motor te persen is, dan heb je een echt bommetje!
dude db zegt
vind hem prachtig vind de stryping zelfs uitnodigend om hem te kopen
Xpro zegt
hij is monsterlijk
Fova' zegt
ligt het aan mij, of is er alleen voor een rood remdinges
Robin zegt
Heb de Z4 M op de rai gezien, waarschijnlijk net als ze meeste van jullie. Maar toch vond ik de oude Z3 M Coupe een stuk bruter ogen. Kortom de oude is mooier.
Over deze hamann ja zal wel hard gaan en goed remmen. Maar uhhh ik rij nooit op een circuit…
David zegt
Ach ja…
Rolkooitje en big brake kit kun je zelf ook wel laten installeren.
kris zegt
de Z4 coupe was al een BOM dit is niet normaal meer :)
Ted zegt
Stickertuning :S
Pieter-Jan zegt
Ik heb er al een paar gezien, maar vind hem niet zo mooi in het levende lijve. Hoewel ik dat wel vond van de foto’s. Omgekeerde ervaring als met de e92.
De achterkant is optisch veel te zwaar.
Kevski-Style zegt
Waar gaan we om wedden dat ik zonder drukvulling meer dan 15 Pk uit het blok weet te halen. Richting de 380 of zelfs 400 moet mogelijk zijn met wat aanpassingen….
W1CK3D zegt
met wat aanpassingen.. ja.. plaatsgebrek.. ja
Kevski-Style zegt
@ W1CK3D:
Hoezo plaatstgebrek? Dacht je nu echt dat er alles uit het blokje is gehaald wat mogelijk is? Natuurlijk is dat niet zo. Je moet niet vergeten dat het een autofabrikant is. Die dus ook winst moet maken. Ze kunnen vrij veel maken, maar lang niet alles. Een F1 auto is ook voor het grootste gedeelte handwerk. dat geld voor alles. verder is het ook gewoon wat je van de auto verwacht. Er is veel meer mee te doen als iedereen wil geloven, ook zonder turbo. Alleen de aanpassingen zijn duur omdat het allemaal handwerk is. Een beetje engineer vraag een uurloon van 120 euro. Voor zo’n blok ben je dan met de cilinderkop ongeveer 60 uur bezig (10 uur per cilinder), wat neerkomt op een bedrag van 7200 euro, waarnaar de boel weer opgebouwd moet worden. Voor een fabrikant kost dat gewoon simpelweg te veel als je kijkt naar de daadwerkelijke opbrengsten. daarbij komt ook nog eens dat de tijd er niet is om dat met elk motorblok te gaan doen.
Al met al is het gewoon mogelijk, en niet eens zo verschrikkelijk lastig. Voor mij is het een kwestie van tijd, en het nodige materiaal (wat slijt) om het te maken….
w1ck3d zegt
@Kevski-Style: was idd gwn een domme opmerking :) (van een late reactie gesproken lol)
niels zegt
Nieuwe Kolum:
Het Desing van BMW Zuigt!!!!!!!
En missen het gevoel van de oude 5 serie en de 635 en de 850,
Voorbeelden de Z1 is veel mooier dan de Z4!!!!!!
Groeten
Niels
rick zegt
niels jij heb altijs rare opmerkingen ik vind dit fantastische auto van mij mogen ze zo op me pad zetten
Jordey zegt
Zonder die striping zou ik m zo willen hebben :-D
schnitzerken zegt
Eerlijk gezegd, geef mij maar de gewone Z4M
Klassiekerrally zegt
Ik vind de naam ‘Renn Taxi’ nogal suf…
Hoezo taxi? Je kan ‘maar liefst’ 1 passagier meenemen.
Beetje goedkoop om te refereren aan de Ring Taxi lijkt me…
Rick dos zegt
Ja….hmmm…..leuk?!
“Natuurlijk is dat niet zo. Je moet niet vergeten dat het een autofabrikant is. Die dus ook winst moet maken. Ze kunnen vrij veel maken, maar lang niet alles.”
Ik begrijp ff niet de link; meer vermogen en winst moeten maken?
Je zal er heus wel wat meer PK uit kunnen halen, maar laten we niet vergeten dat zo´n motor wel langer dan een dag mee moet gaan.
michiel_^$ zegt
zonder de kooferspoilers graag
michiel_^$ zegt
koffer dus
Kevski-Style zegt
@ Rick Dos: De link is vrij simpel: Elke gewonnen Pk die je er extra uithaald wordt ook extra duur. Wat betreft de betrouwbaarheid zijn er ook genoeg dingen aan te doen, maar dat kost ook extra. Snap je dan nu waarom ze dat niet doen?
Rick dos zegt
@Kevski Style
Jawel hoor, maar heb je zelf niet door dat het aan de ene kant makkelijk is om een populistische uitspraak te doen. Maar aan de andere kant een kort door de bocht beredenatie is?
Kevski-Style zegt
@ Rick Dos:
Hoezo kort door de bocht? Ik weet waar ik het over heb, aangezien het niet het eerste motorblok is wat ik opgebouwd hebt met meer vermogen. Uit elke motor is meer vermogen te halen. Alleen bij dit soort motoren zijn de toleranties kleiner, waardoor je tegen hogere kosten oploopt. Dat wordt voor een deel ook gedaan omdat op die manier maar weinig mensen er wat aan proberen te doen. Kort door de bocht is het dus behalve. Er is nog steeds gee enkele machine die net zo nauwkeurig te werk kan gaan binnenin een cilinderkop bijvoorbeeld als dat een mens dat kan….
Rick dos zegt
@Kevski Style
Geloof ik graag. Maar wat was het raamwerk waarin je moest werken?
Kevski-Style zegt
@ Rick Dos:
Hoe bedoel je raamwerk? Wat kosten etreft? Of wat betreft tijd?
Rick dos zegt
@Kevski Style
Raamwerk= aan welke voorwaarden moest het allemaal voldoen? Dus kosten, vermogen, uitstoot, gewicht etc. etc.
Kevski-Style zegt
Uitstoot blijft hetzelfde, tenminste APK technisch.Ik bouw niks wat ook niet meer de weg op mag. Vermogen specificeer ik in principe nooit, blijft toch altijd afwachten. Gewicht is iets waar ik zelf niet super veel op let bij mechanische onderdelen. meestal ben je bezig met het weghalen van materiaal, dus vaak is het lichter, maar nooit bar veel. dat gebeurt weer wel als het puur aanpassingen zijn om gewicht te besparen, dus het hangt af van het doel van de aanpassingen. Kosten zijn afhankelijk van wat iemand wil. Maar ik reken dat soort uurlonen zelf nooit, omdat ik het puur voor de lol doe. Er zitten natuurlijk wel wat kosten aan voor de moeite, maar dat is met name wat ik kwijt ben aan materiaal + een kleine vergoeding (dan praten we over bedragen van 1 a 2 uur werk voor het gehele onderdeel, ook al zijn de werkelijke uren een veelvoud daarvan). Enige wat daar verder tegenover staat is dat ze de naam verspreiden en dat het onderdeel zwart wordt en met een wit logo van mij erop. Voordat ik echter zo ver ga dat ik iets maak voor iemand wil ik eerst uitgebreid praten met iemand. Kijken wat diegene verwacht en wat hij werkelijk wil. Vaak komen die dingen niet overheen met hetgene wat ze uit willen laten voeren. Ik geef iemand dan advies wat beter werkt, en willen ze dat niet dan ben ik er klaar mee. Wat ik maak sta ik achter en anders doe ik het gewoon niet. Maar om een voorbeeld te geven:
Spruitstuk Mini voor een HS/HIF4 of 6:
Afhankelijk van wel spruitstuk ze aanleveren (standaard of de in de winkel geleverde racespruitstukken) ben je 4 tot 8 uur bezig met flowen/bewerken. je slijt daarbij ongeveer 4 slijpstenen a 2,50 per stuk En voor verf en lak ben je ongeveer 20 euro kwijt. Dus 30 euro materiaal+ 20 euro voor de moeite. Kosten daarvan zijn bij elkaar dus 50 euro.
ter vergelijking: Zonder de verf ben je bij een gemiddeld bedrijf ongeveer 150 euro of meer kwijt.
de resultaten van het geheel hangen een beetje af van de overige aanpassingen die gedaan zijn of gedaan worden, waardoor ik nooit exacte Pk’s opgeef, maar alleen procenten. De winst die je behaald op een racespruitstuk is ongeveer 3 tot 5 %. Dus op 100Pk is dat 3 tot 5 Pk. Op een standaard spruitstuk is dit nog wel een stukje hoger, maar omdat de kwaliteitseisen daarbij lager zijn is dat per spruitstuk verschillend, vanwege de vele verschillen door gietfouten.
Garantie zit daar gewoon bij in. maar goed, er kan ook niks fout gaan met een spruitstuk in dat opzicht, tenzij je te ver gaat en dwars door een wand heen gaat. Mocht dat gebeuren dan maak ik gewoon een nieuwe.
Bij andere onderdelen zoals cilinderkoppen en dergelijke kijk ik de boel eerst na. Vaak warmen mensen de spullen niet goed op voordat ze het gas lostrekken wat funest voor de onderdelen is. Kom ik daar achter dan hebben ze pech. Das namelijk het enige waardoor het wel echt fout kan gaan met de onderdelen. De slijtage is gelijk, maar ze zijn gevoeliger voor warmrijden en afkoelen. Meestal weet je echter al bij een gesprek hoe de persoon met zijn auto omgaat.
Als laatste bekijk ik hetgene wat diegene al gedaan heeft aan zijn auto, en geef nog wat advies mee. 9 van de 10 keer is dat toch wel een chip op maat of netjes afstellen van een carburateur, om optimaal gebruik te kunnen maken van de aanpassingen. zeker in geval van carb motoren is dat belangrijk, want die merken namelijk altijd bar weinig van een aanpassing zonder het weer opnieuw afstellen….
Rick dos zegt
@Kevski Style
Héél knap allemaal hoor en ik kan het je zeker niet nadoen.
Maar uh…….heb je al je aha-moment gekregen met betrekking tot mijn eerder gegeven reactie? ;)
Kevski-Style zegt
@ Rick Dos:
Nope eigenlijk niet….
Rick dos zegt
Nee?! Kijk en das nou jammer. ;)
Dus je hebt niet door dat een autofabrikant aan een andere set regels moet voldoen dan jij? Dat winst wel een onderdeel is van die regels maar zeker niet de grootste. Trouwens de marginale extra kosten (een nieuwe motor heeft immers ook zo z´n kostenplaatje) die het met zich meebrengt daar ligt een beetje commercieel denkend bedrijf niet wakker van.
Kevski-Style zegt
Oh dat, dat gaf ik eerder al aan. de spullen die ik maak voldoen aan dezelfde regels in dat opzicht. Alleen ik doe het niet vanuit winstoogmerk. Waar het echt om gaat is dat ze prodcutietechniek niet zover kunnen verfijnen dat het de moeite nog loont. En wat betreft het kostenplaatje: Het is goedkoper om een nieuwe motor te ontwikkelen die de vermogensteiging al heeft, als om bestaande motoren aan te gaan passen. Maar ook van die nieuwe motor kan weer gezegd worden dat iemand die er handwerk in zet een betere motor kan bouwen als dat een fabrikant met machines ooit zal kunnen….
Johan zegt
Ik zal maar weer eens een keertje zeuren over de wallpapers van de Z4M rijtest die we nog steeds te goed hebben!
Kom op redactie, waar blijven die mooi wallpapers?
MurcieBoy zegt
het antwoord is NEE ze hebben hem niet mooier gemaakt ze hebben hem minder mooi gemaakt de BARBAREN!!