De Dacia Logan boert momenteel uitstekend en is zowel in het binnenland als over de grens een enorm succes. Dat is niet altijd zo geweest, maar sinds de introductie van de Logan MCV (een stationwagen voor nog geen 10K) is het hek van de dam. Alle 1.500 exemplaren bestemd voor de Nederlandse markt waren voor de introductie al verkocht.
Renault heeft met Dacia een sterke troef in handen. Op ons artikel over de Dacia Logan MCV in Parijs wordt daarom nog geregeld gereageerd. Vorig jaar werden er wereldwijd 415.000 Logans verkocht. Dit succes brengt ook de nodige problemen met zich mee. De Locan MCV is momenteel niet leverbaar en vooralsnog is onduidelijk of en hoeveel exemplaren nog onze kant op zullen komen. Wel is al duidelijk dat dit op zijn vroegst pas na de zomer zal zijn. Momenteel heeft Dacia een actie waarbij mensen die een Logan MCV willen kopen, voor 5 euro per dag een Renault Kangoo kunnen huren.
De Logan wordt momenteel op zeven locaties in de wereld gebouwd, waaronder India, Iran en Brazilië. In Brazilië worden de Logans speciaal voor de Mexicaanse markt zelfs voorzien van een Nissan logo. In Iran heet ‘ie Tondar-90 en zijn er volgens Dacia in één week 85.000 besteld, de complete jaarproductie voor 2007.
Heb jij er al één besteld?
Knilles zegt
Zou er dood nog niet in gevonden willen worden…..
Skip zegt
Mensen die ‘meer’ willen voor weinig, vind ik dit een goede uitkomst. Maar zelf zou ik ‘m nooit kopen..
Jan zegt
Ik kan hem nog steeds kopen!
http://www.tinytoycars.com/product_info.php/products_id/1723
JLJ zegt
“Momenteel heeft Dacia een actie waarbij mensen die een Logan MCV willen kopen, voor 5 euro per dag een Renault Kangoo kunnen.” …. huren neem ik aan?
Dennis zegt
@JLJ: Juist!
OLY zegt
JLJ @ dat staat er ook.
JLJ zegt
@OLY
Eerst niet, DUH!
JLJ zegt
Die Kangoo huren lijkt een goede actie, maar als je even gaat rekenen ( na de zomer, dus september) kom je al snel aan 750 euro. De meesten zullen denk ik gewoon met hun huidige auto doorrijden!
breinstein zegt
eind van de straat staat er hier ook een. best een ‘aparte’ verschijning.
joep zegt
het is echt een geniale vondst deze dacia! Ben van het principe ook wel gecharmeerd moet ik zeggen…
Citrofiel zegt
Wauw… Dat gaat zeker goed daar in Iran. Overal trouwens. Terecht ook. Het is veel auto voor heel weinig geld. Dacia moet daar maar zo veel mogelijk gebruik van maken nu ze nog het monopolie hebben… Kleine en toch grote en heel goedkope auto’s worden het helemaal! (helaas)
vinox zegt
Damn! Dat had ik niet verwacht. We zullen snel weten of het echt waar is wat gezegd wordt: Echt slechte auto’s worden niet meer gemaakt.
SugarFree zegt
Ach, zó lelijk vind ik ‘m niet; beetje anoniem, maar da’s maar goed ook ;)
En voor het geld… als het technisch betrouwbare auto’s blijken te zijn…
Dan zijn er auto’s die sneller afschrijven. Rijdt er 5 jaar mee, en hij is afgeschreven, en dan heb je het netjes gedaan. Vervolgens rijd je er nog 3 jaar mee en lach je de buurman uit. Er van uitgaande dat ie dan nog niet uit elkaar is gevallen.
SugarFree zegt
eh, je MCV bedoel ik (nav laatste zin) :)
Domien zegt
Ach in Roemenie rijden er ook heel veel rond, het ook een Roemeense auto dus.
maar ik zou hem graag willen hebben als begin auto.
Ik zouhet liest de 4×4 willen hebben natuurlijk voor Roemenie. ;)
Thijs zegt
Hehe, grappig. Ik ben op de Rai nog geinterviewd over deze auto. Ik zei dat het een anonieme auto was waarbij vrij duidelijk weinig aandacht is besteed aan het uiterlijk.
Op de vraag of ik dacht dat deze auto goed verkocht heb ik geantwoord dat dat waarschijnlijk niet het geval was. En hier wordt mijn ongelijk even pijnlijk duidelijk gemaakt.
Ze hadden wel een mooi strakke stand moet ik bekennen. Jammer dat ze dan de styling van de auto’s dan zo simpeltjes houden. Als ze een auto hadden die dezelfde klasse uitstraalde als de stand hadden ze hier wellicht een liefhebber gehad.
Greg zegt
Dit soort auto’s scoren op prijs en functionaliteit. Styling is zelfs voor de kopers van Dacia van secundair belang.
Vind t een hele slimme zet van Renault en ik denk dat er in de toekomst nog veel meer marktaandel zal zijn voor de budgetcars. (Toyota met Scion, VAG met Skoda en in de toekomst misschien Proton en Renault met Dacia)
donaldduck zegt
Thijs” Ik zei dat het een anonieme auto was waarbij vrij duidelijk weinig aandacht is besteed aan het uiterlijk.”
In tegendeel aan deze auto is juist zeer veel aandacht besteed aan het uiterlijk.
Echter niet met de nadruk op schoonheid. Maar meer met de nadruk op produceerbaarheid. Een van de mogelijkheden om productiekosten te besparen.
SugarFree zegt
@ Thijs
Als men de auto écht mooi gestyled had, zou het interne concurrentie voor Renault worden, of zie ik dat verkeerd?
Renault moet wel koperspubliek blijven houden natuurlijk, anders wordt het kannibalisme.
Beau92 zegt
WAT EEN LELIJKE AUTO! Iedereen die in zo’n auto rijdt moet voor straf zonder sokken naar bed! gewoonweg vreselijk.
Greg zegt
lelijk… mooi, verschilt van persoon tot persoon wat je van deze auto vindt.
Als je op de centjes moet of wil letten en je wil ook een familieauto (7zitter) voor weinig kopen, dan is dit een goed alternatief.
zou me er niet voor schamen, evenzo ook voor Skoda
Thijs zegt
Wow, ik word twee keer gequote vandaag, ik voel me vereerd ;)
Ik denk niet dat het concurrentie voor Renault zou worden dan omdat Renault op een andere markt speelt. Renault zit meer in het hogere segment, waar Dacia gewoon voor praktische auto’s gaat voor mensen die een auto puur zien als vervoersmiddel. Dat verklaart inderdaad ook wel het uiterlijk, maar ik kan me voorstellen dat ze met wat meer aandacht voor het uiterlijk ook wel een hoop mensen hadden kunnen trekken die normaal al niet bij Renault zou kijken of waarvoor Renault gewoon niet binnen het budget past. Want wees eerlijk, Renault begint toch wel een wat duurdere auto te worden.
En wat betreft de produceerbaarheid, dit gaat niet achteruit wanneer een carosserie mooiere lijnen heeft. Ik denk alleen dat dit model deze vorm heeft gekregen om goedkoopheid uit te stralen. Daarmee trek je al een bepaald soort mensen aan. Mooie vormen (vaak sportieve) worden automatisch geassocieerd met hoge prijzen.
Maar goed ik gun het Dacia en Renault, en natuurlijk mezelf, want er komt een moment dat er goedkope auto’s komen die er wel goed uitzien.
Weet trouwens iemand hoe het zit met de duurzaamheid van deze auto’s? Mijn ervaring met Renault is tot nu toe negatief uitgevallen (2 auto’s die meer bij de garage staan dan bij mij op de oprit).
Johan zegt
Rampzalig!!!
Zie je ze al rijden?
79 km/h caravan erachter zak aardappelen erin. Oma zit met de breinaalden in de aanslag, opa zet z´n kunstgebit in het stuur. Op de linkerbaan naast een vrachtwagen. Die net wat makkelijker de berg opgaat met ±81 km/h.
Of 110 linkerbaan waar 120 is toe gestaan, rechterbaan volledig vrij.
Dit is de ultime auto ervoor.
lincoln mark8 zegt
gelukkig bepaald de vrije markt het succes…..
en niet de betweterige autobloggers…
Business zegt
In Iran heet het ding Tondar 90, “Tond” betekent snel.
ehm…
Ewout zegt
Tsja.. perfecte budgetauto voor leraren die ook eens een nieuwe auto willen, voor zover deze auto dan nieuw is :)
Patjuh zegt
Ja, het is een maar net wat je wil, het is veel voor weinig, en als je een donkere kleur neemt, valt de auto best wel mee.
Leo zegt
Dit gaan we toch niet menen hè!!!! Ik zou ze persoonlijk allemaal plat wille rijde met een Tank!!!
floryn zegt
gewoon fokking hip zo’n ding en dan moet je m bestellen met full options en de 1.6 16v ff flink tunen en met 7 personen erin een porsche van de autobahn afknallen haha
maar ik vind m wel hip!
slk zegt
Je krijgt voor weinig een goede betrouwbare auto.Daar kan moeder renault nog wat van leren
Rick dos zegt
Zo´n Dacia heeft mijn voorkeur ook niet. Maar als hele volksstammen hier blij van worden en mee zijn. Wie ben ik dan om deze auto af te schieten?
mercedes driver zegt
prijs kwaliteit ziet hij er goed uit.
maar is hij wel echt veilig ? daar twijfel ik sterk aan .
cl600 zegt
haha full option, dikke lederen stoelen derin, tiptronic, alarm klasse 63.000 derop met verschillende toontjes en knipperlichtjes, blok deruit lepelen en der een honda 4pitter derin van de S2000, 6bak, 19’inch deronder zwart metallic, grote shellpijp deronder, ohh yeah :)
Ritchie zegt
heb de auto besteld op 3 maart. levering zou eind juni/begin juli zijn.
Dat het een schot in de roos is blijkt wel uit het feit dat andere merken nu ook
als de bliksem een budget-auto aan het ontwikkelen zijn.
De Dacia heeft precies dat waar het om gaat: veel ruimte voor weinig geld.
En wat veiligheid betreft: hij zal de 5 sterren niet halen maar wat maakt dat nou uit? een aantal jaren terug deden de duurdere merken dat ook niet en werd er ook niet over gezeurd.
Want denk eraan: veiligheid begint bij jezelf.
(een dacia-enthousiast)
Fiësta dé Rijdersauto zegt
# Beau92 schrijft,
19 April 2007 om 14:08
WAT EEN LELIJKE AUTO! Iedereen die in zo’n auto rijdt moet voor straf zonder sokken naar bed! gewoonweg vreselijk.
______________________________________________________________
Ik vind menig auto lelijker dan de Dacia en omdat ie zo hoog op zn poten staat met veel ruimte tussen grond en bodemplaat (hoe heet dat nog maar) is ie bij uitstek geschikt om ook in landen met een minder ontwikkeld wegennet goed te functioneren.
Trouwens; als je MET sokken naar bed gaat ventileren je voeten te weinig met kans op voetschimmel dus dan rijd ik wellicht toch nog liever Dacia, ROFL :P
Fiësta dé Rijdersauto zegt
@ Thijs:
je schrijft dat je denkt dat het design is om goedkoopheid uit te stralen. Maar in landen in Oost-Afrika zijn vierkante sedans bijvoorbeeld nog steeds hip. Lada is stoer daar en een bedrijf dat Holland Car heet heeft daar de Holland Car DOCC geïntroduceerd, een reïncarnatie van de Fiat 131. De Logan wordt daar als mooi gezien. Ik denk dat ook deze markten in het achterhoofd hebben gezeten bij de styling van de Logan.
Fiësta dé Rijdersauto zegt
Rampzalig!!!
Zie je ze al rijden?
79 km/h caravan erachter zak aardappelen erin. Oma zit met de breinaalden in de aanslag, opa zet z´n kunstgebit in het stuur. Op de linkerbaan naast een vrachtwagen. Die net wat makkelijker de berg opgaat met ±81 km/h.
Of 110 linkerbaan waar 120 is toe gestaan, rechterbaan volledig vrij.
Dit is de ultime auto ervoor.
________________________________________________________________
Word je betaald om te generaliseren? Cabrio’s zijn zeker voor homo’s, Mercedes voor boeren, Saab voor artsen etc. :p
Fiësta dé Rijdersauto zegt
# Leo schrijft,
19 April 2007 om 18:38
Dit gaan we toch niet menen hè!!!! Ik zou ze persoonlijk allemaal plat wille rijde met een Tank!!!
___________________________________________________________
Neem je dan je eigen Opel Manta of plastic Golf ook even mee? ;)
HenkM zegt
Lekker afkraken is simpel. Maar de beurs is bij de MCV toch de laatste die lacht.
De diverse testen laten weten dat het met de betrouwbaarheid en degelijkheid wèl prima in orde is.
De rest is persoonlijke smaak en afwegen van voor en nadelen.
w0o0dy zegt
ik kan wel snappen dat er veel mensen met geen of weinig interesse in auto’s vooral op zoek zijn naar betrouwbaar vervoer met veel ruimte tegen de laagst mogelijke prijs…. Die mensen kiezen niet tussen een Astra station en deze Logan MCV maar tussen een tweedehands auto van 3 of 4 jaar oud zonder garantie en met meer dan 60.000 km op de teller en deze brandnieuwe die ook nog eens meer ruimte heeft dan de meeste stationwagons. Dit is echt een midi-MPV qua ruimte en toch kost de auto nog geen 10k, best logisch eigenlijk dat mensen met 3,4 of nog meer kids dit wel graag hebben ipv een oude afgeragde lease-mpv.
Kees Ruit zegt
Ik vind de Logan-stationcar een practische no-nonsense auto met veel ruimte.
Bovendien denk ik dat het een trendsetter is en er nog meer fabrikanten een
dergelijke auto gaan maken. Een auto voor een derde wereld land?
Kijk dan maar eens goed om je heen en besef dat zo’n voertuig in Nederland
niet misstaat!
Frank zegt
Dat de auto een succes is bewijst wel dat alle 1500 exemplaren die voor nederland bestemd waren in 2007 allemaal al verkocht zijn in een paar weken.
Dat zie ik bij andere “duurdere” merken niet gebeuren en daarom zie je zo vaak autoreclames op de TV of in de brievenbus. Deze auto verkoopt zichzelf door de combinatie van ruimte / 7 persoons optie / prijs.
(Een Dacia MCV koper)
Ger zegt
De oorspronkelijke site die ik gestart ben is door alle aandacht voor de Dacia Logan MCV nu al uit z’n jasje gegroeid. Ik heb de hele site onder handen genomen en alle informatie overgebracht naar een nieuwe omgeving met een eigen URL. Daarom kun je vanaf nu voor alle informatie, nieuws, foto’s en links over deze auto terecht op:
http://www.dacialoganmcv.nl/
martine zegt
En wat een prachtige site is dat geworden voor een geweldige auto.
Wij gaan hem van de week halen en lachen iedereen uit voor dat geld.
De blaaskaken die hem van de weg willen hebben incluis!
FORDGTFREAK!!! zegt
ik vind hem wel grappig met een stuk of 4 kinderen is hij super handig als een auto erbij
Ckc zegt
Groter dan een Passat Variant hahahaha
Als je 195 lang bent riant zitten achter in lol top auto.
Goedkoper dan kia, Skoda ect.
Dit gaat jeuken bij de concurenten.
meyers marc zegt
als het stuurhuis van die logan mcv ook zo snel stuk is als dat van mijn nieuwe Ford ka…( 20.000 km …1500 euro onkosten ! ) dan verkoop ik de mcv ook stante pede !…leve dacia !
comonsense zegt
Heerlijk al die “volwassen” reacties over de MCV. Of die mensen zijn nog zo jong dat ze niet weten waar ze over praten (de zo genaamde fast-and-the-furiouse-generatie) of ze tokkelen een beetje rond in hun stadje jaarlijks tussen de 3 en 5 duizend km. Normale mensen, daar schaar ik mezelf ook onder, willen een praktische auto die vooral betaalbaar moet zijn. En dan blijken er daarvan in wereld heel veel te bestaan. Dacia snapt dat en dus hebben ze een verkoophit. En nu maar hopen dat er meer fabrikanten het licht gaan zien.
renaultfreak zegt
-edit: hou je een beetje in-
kortom dit merk ik niks voor een merk als renault.
tenzij dat je de vorige editie van het stuurwiel, radio, spiegels zo mooi vond, dan zou ik zeggen ga je gang! hier is je kans…
Ger zegt
‘Dacia’ is een beleidsbeslissing geweest van Renault. Niet ‘zo maar een merk er bij’. Sterker nog: bij Dacia worden b.v. ook motoren gebouwd die in Renault’s geplaats worden (een diesel), en andersom. De 1.6 MPI 16v motor van de Logan wordt gewoon in Frankrijk in elkaar gezet.
Op dit moment is de Dacia Logan binnen het gamma van de volledige Renault-stal de auto met het minste aantal problemen (tja…). Daarnaast heeft Renault bekend gemaakt dat het Logan-programma het meest winstgevende onderdeel van het concern is. Kortom: Renault zelf is heel blij met Dacia.
http://www.dacialoganmcv.nl/
[ Ger ]