Maak je borst maar nat voor Corvette’s nieuwe topmodel, want volgens Bob Lutz, de vice-president van GM komt de Uber-Corvette er zeker. De inhoud van het motorblok zal groter zijn dan de 7.0 liter V8 (LS7) in Corvette’s huidige topmodel, de Z06, maar er is nog niet bekend of dit een vergroting zal zijn van de LS7 of een geheel nieuw blok. Wel is bekend dat de Corvette meer dan 600, maar minder dan 700 pk krijgt. De verwachting ligt rond de 650 pk, wat toch een nette 145 pk meer is dan de Z06 aan boord heeft.
In een interview met Car and Driver maakt Lutz duidelijk dat het voor Corvette belangrijk is om de pk-race met de Viper SRT-10 te winnen, vandaar dat 600 pk niet genoeg is. Welke naam de nieuwe supercar gaat krijgen is nog niet bekend, Lutz sprak over de Blue Devil, maar ook namen als SS, Z07 of Stingray behoren tot de mogelijkheden. Waarschijnlijk zal de Blue Devil vanaf het modeljaar 2009 (september 2008) beschikbaar zijn, wat betekent dat we ‘m waarschijnlijk over een klein jaartje op de eerste autoshows mogen bewonderen.
Lutz geeft hoog op over de nieuwe ‘Vette, in een mooi promo-praatje plaatst hij de Blue Devil op gelijke hoogte met de Carrera GT’s en (niet nader gedefinieerde) Ferrari’s:
“It’s a very difficult vehicle development. This thing has so much power that we have to explore a dynamic envelope that we’ve never explored before. We want the vehicle to be safe and we want it to be predictable, even at speeds that no mortal is ever going to attain in the United States. That’s our obligation. We’re really into a speed and power realm that General Motors has never been in before. We’re way up there with Porsche Carrera GTs and Ferraris.”
Bron: car and driver
SRT/10 zegt
Doe mij toch maar een Viper!!!
Jan zegt
Doe mij toch maar een Porsche!!!
Kobey zegt
Doe mij toch maar een M6…!!!!!
Daniel zegt
Doe mij toch maar een RS4..!!!!!
Daniel zegt
Doe mij er maar 1!!!
Hylke zegt
Doe mij er maar 2!!! :P
martijnn zegt
Doe mij toch maar een Gallardo..!!!!!
august zegt
genoteerd.
natan zegt
doe mij ze allemaal maar!!!
David USA zegt
Koekje dr bij?
1xaston, 1xmurci zegt
Euhm concurrentie met carrera GT ????
Ben ik hier nu de enige die van zijn stoel valt.
floryn zegt
nee daarom zegt ook iedereen hier dat ie iets anders wil al zal de auto niet zo heel slecht zijn want de corvette is toch bestempeld als redelijk door veel europese autojournalisten
mgs013 zegt
is dit nu echt nodig die amerikanen hopen echt wel op een icoon dat wonderen doet voor de PR naar het grote publiek toe.
als ze der weeral niet in slagen voorzie ik dat de amerikanen het onderspit delven en waarschijnlijk binne drie jaar niet meer bestaan.
als die drie over de kop gaan dan zie ik het somber in voor de paar kleine bedrijven die het moeten redden met materiaal ( en geld ) van hun.
zo worden we overal nog overspoeld door jappen. Let maar eens op tot nu toe begeven ze zich niet in de topsegmenten maar houden ze zich bezig met de auto voor de gewone man ( en vrouw). en daar zijn de grote boterhammen te verdienen. niet?
A-Town zegt
We’re way up there with the Porsche Carrera GT’s and Ferrari’s. In welk opzicht moet ik dat zien dan? Op het rechte stuk dan toch. En ALS het al in de buurt van een CGT of Ferrari komt: WIE gaat er dan in godsnaam (conclusie van zijn praatje) op zijn minst 3 ton voor een Daewoo neertellen.
MRDP zegt
Is 650 Pk niet een beetje weinig uit een 7.0 liter blok?
Ik heb er niet heel veel verstand van maar toch.
Groet
A-Town zegt
Ik denk dat je deze auto niet kunt zien als een ferrari of CGT of Lambo. Ik bedoel je krijgt hem hier al voor een kleine 60.000 dollar en dan heb ik het over de C6 nieuw!!! De ferrari, porsche en lambo zitten daar toch ver boven. Bovendien geniet dit merk niet het aanzien dat de anderen wel hebben.
Het zou natuurlijk wel geweldig zijn als je een CGT-killer zou kunnen kopen voor een schijntje van de prijs. Ik denk trouwens wel dat de potentiele CGT kopers deze bak niet als optie zien door het gigantische verschil in kwaliteit, stijl en historie.
David USA zegt
@msg013; ik weet niet of je wel eens in Amerika komt, maar in the u.s. is de Corvette een gigantisch icoon en staat daar gelijk aan Ferrari, Porsche etc. alleen dan voor de helft van het geld. Amerikanen zien die auto heel anders dan wij in europa, Corvette zal niet failliet gaan want de grootste markt is nog steeds Amerika en de Amerikanen zullen die auto gewoon blijven kopen. Je koopt gewoon een supercar voor een stuk minder geld, maar dat is ook terug te zien aan de kwaliteit van het interieur.
@ A-town; daewoo? Deze auto het niets maar dan ook compleet niets met daewoo te maken! Daarom heet het nu ook Corvette ipv chevrolet. En dan alsnog heeft het niks met daewoo te maken, dat zou hetzelfde zijn als je Ferrari met Fiat vergelijkt.
Tenck zegt
Het is nog geen Veyron killer?
smoke zegt
Een Corvette is een typische ‘more bang for your buck’ auto. Welke andere auto met meer dan 500 pk kan tippen aan de verkoopprijs van de Z06? Dat is nou precies het sterke punt van een Chevy Corvette, die hier gewoon Corvette heet om de mensen m niet te laten associeren met een Daewoo, maar die discussie hebben we al eerder gehad…
De Blue Devil is een mooie auto voor mensen die alleen voor het motorgeweld en het enorme koppel gaan, als je iets extra’s wilt moet je idd bij porsche, lamborghini of ferrari zijn, maar daar betaal je dan ook voor.
Larrs zegt
Toch grappig dat de Corvette meer liter inhoud krijgt om meer pk’s te krijgen, kunnen ze toch beter turbo’s of weet ik wat gebruiken?
Wordt tijd dat Amerika de brandstof prijzen omhoog doen, zodat de autofabrikanten betere methodes moeten gebruiken om meer pk’s te krijgen.
Alwood zegt
@Tenck… nee dat gaat lingenfelter er van maken ;)
ik ben heel erg beniewd of ze dat nog grotere(!) blok ook een beetje fel kunnen krijgen :o want dat wordt toch moeilijk als je het bij een V8 houd! moet je voorstellen: ipv melkpakken gaan er straks 8 colaflessen op en neer…
op een circuit wint de Z06 het volgens mij trouwens toch al van een SRT10…
en WANNEER gaat autoblog eindelijk in een Z06 rijden?! :P
Jeremiah zegt
’n Corvette, het blijft toch één van mijn favoriete auto’s…
het valt me op dat er veel mensen zijn die moeilijk doen en lullen over dure auto’s alsof ze er zelf 10 voor de deur kunnen zetten…
als er bij ons iemand met een Corvette door de straat rijd, krijgt ie wel degelijk “aanzien” (voor zover dat dat écht telt in het leven).
als hij bij de ferrari-club aankomt zal dat aanzien wel wat minder zijn, maar ik denk dat de bezoekers van deze site over het algemeen toch ook maar gewone mensen zijn (en geen ferrari, maserati, lamborghini,…-bezitters)?
ik weet niet hoe het met jullie zit, maar voor mij is “maar n kleine 60.000” toch nog wel onbetaalbaar… of verdienen ze in Nederland dan zoveel beter als in België?
Dan wil k best wel emigreren…. :-)
Poekie Lauda zegt
Concurrentie van de Carrera GT? da’s pas een goede grap!
Misschien dat op het gebied van peekaa’s de Corvette het wel red maar zeker niet op het gebied van bouwkwaliteit en styling en al helemaal niet op het gebied van interieur!
Maar voor minder dan 2 ton 600+ peekaa is wel heftig!
Alwood zegt
@Sir Smokealot
die corvettes hebben toch weldegelijk wegligging… maar het draait inderdaad vooral om de brute en explosieve kracht.
ik vond het wel leuk om te lezen in GTO dat de Z06 eerder bij de 200 (2s) is dan een 911 turbo! :o en comfortabel is ‘ie volgens mij allerminst maar hij rijd er ook met bochten heel wat europeanen uit volgens mij.
Integrale EVO zegt
De PK-wedloop beperkt zich niet alleen tot Duitsland…
Yo! zegt
ach, als je toch geld genoeg hebt voor een “echte” sportwagen, dan durf je ook wel wat geld voor een corvette performance training op zij te leggen om te kijken of je 430 / GT3 / … echt wel zoveel fun voor hun geld geven als je dacht …
Kost minder dan een bandensetje voor je 430 / 911 / etc, dus waarom niet proberen ?
http://www.corvette-performance-training.com/eng/cpt_intro.htm
Yo! zegt
gezien t plekje bij topgear (Stig lap times) # 13, is de Z06 nog niet zo slecht als de meesten denken, wat gaat de Blue Devil / Stingray brengen ?
http://www.topgear.com/content/tgonbbc2/laptimes/thestig/
JLJ zegt
@Larrs
There’s no substitute for cubic inches (oud amerikaans gezegde)!
a-town zegt
dat van daewoo was niet serieus. zoals slk55 al zegt is het hier in amerika een gigantisch icoon. corvette geniet hier een enorm aanzien. alleen is er wel een degelijk verschil met nederland. als je hier in atlanta langs een chevy garage rijdt staan er altijd wel een stuk of 15 corvettes te koop. dit is meer een supersportwagen vor niet veel (vergeleken met ferrari) geld.
Yo! zegt
okee, t gaat dus gewoon om “als t maar duur is, moet t goed zijn” ?
Tuurlijk kwaliteit/afwerking is voor een merk als Porsche top te noemen, maar waar gaat t nu om met een sportwagen ?
Of t dashboard niet teveel kraakt of plastic bevat of de cijfers ?
Cijfers in de FIA GT klasse zeggen ook genoeg, al valt de Corvette (GT1) in een andere klasse dan de Po’s en Fe’s (GT2), de rondetijden zeggen wel wat.
Kijk maar wat r in St. Petersburg vorige maand (straatcircuit) gebeurde, welke bak vind je direct na de P1/P2 klasse ?
http://www.paddocktalk.com/news/html/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=51586
Bobbejaan zegt
De Z06 is een magische auto voor dat geld. Mijn overbuurman heeft er een gekocht voor 85.000 euri op belgisch kenteken. Kijk maar eens wat je koopt voor dat geld ? een porsche boxter S ? een bmw Z4 M … niet echt veel bijzonders. Gewoon gruwelijk snel voor weinig geld. En doordat de auto veel techniek heeft van de C6R (le mans) is het in de bochten ook nog leuk. Als je een Viper neemt kan je beter gewoon een 1/4 mijl doen en dan je stuur recht houden. En ik kan het weten ik werk bij Dodge
En weet dat een M6, RS4, 911 zijn allemaal duurder en minder snel. Het enige wat dan ook maar een beetje vergelijkbaar is zijn de TVR’s en NOBLE’s
Jan zegt
De C6R is na de C6 ontwikkeld, dus Bobbejaanland, dat gaat niet helemaal op. Daarbij kun je het zien dat het weinig kost. Ik heb hier bij de lokale dealer eens in de auto gekeken en het doet toch echt wat denken aan een Golf II qua kunststof.
RFW1994 zegt
wat hebben die gasten daar boven aan toch met dat ‘doe mij (toch) maar een’
Zeg dan gewoon hij is niet goed genoeg, een TVR Typhon 440 is beter!
Must!ang zegt
Wat dachten jullie van een nieuwe Mustang gt500
500pk
41000 dollar?
weinig geld, veel pk’s, supervette bak
Wat_een_gezeik zegt
Ik hoop dat ie eindelijk zijn bladveren kwijt raakt met deze versie.
De vering van tegenwoordig is nu wel ver genoeg doorontwikkelt dat ook de corvette er aan moet geloven. (rare mensen bij GM)
David USA zegt
@ Alwood; in amerika koop je melk per gallon he?! ;)
floris zegt
doe mij deze maar 725 pk is lekker een stuk beter http://www.rsportscars.com/eng/cars/lingenfelter_tturbo.asp
phantom zegt
stingray zou een zeer coole naam zijn en ik betwijfel trouwens of die wegligging slecht is.
Simon zegt
Ik zie het al voor me, de Chevrolet Corvette SS….
Hihi, die wordt populair bij onze oosterburen.
Stylez zegt
Ja, je kan je doelstellingen natuurlijk ook belachelijk hoog leggen.
Vergelijkbaar met een Carrera GT? Eerst zien dan geloven.
Ik denk dat een 911 Turbo of een F430 een realistisere doelstelling is.
Rick dos zegt
“We’re way up there with Porsche Carrera GTs and Ferraris”
Haha! Grappenmaker! American bullshit in action guys!
Marc zegt
doe mij maar een carrera gt :D
Alex zegt
Over de bladveer achteraan:
Wat kan mij het schelen hoe de auto geveerd wordt? Als dat ding z’n werk dan maar doet. Die kunststof bladveer doet z’n werk prima. Dat vond zelfs Top Gear. Geef toe, de enige “goede” auto’s volgens Clarkson zijn Duits of Brits.
Over de cilinderinhoud:
Ik heb veel liever een ongeblazen 7 liter dan een geblazen 3 liter. “There is no replacement for displacement.”. Die Mercedes SLR MC Laren heeft wel 626 pk, maar daar zit de blower dacht ik voor 150 pk tussen. Had die blower ook niet belachelijk veel vermogen (ik dacht 100 pk) nodig om in werking te treden.
Over het interieur:
Over smaken, geuren en kleuren …
Over de kwaliteit:
Wie van jullie zogehete ‘kenners’ heeft ooit al lang genoeg in een Corvette gereden om z’n rijgedrag te kunnen beoordelen? Het zijn steeds de mensen die nog nooit met een Amerikaan hebben gereden die zeggen dat ze geen enkele bocht kunnen nemen. Net zoals het steeds dezelfden zijn die zeggen dat een automaat niet leuk is.
Over de naam:
Zoals iedere serieuze ‘autoblogger’ zal weten is “SS” de afkorting van “Super Sport”. In de jaren zeventig was deze afkorting heel gekend. Als het “Sting Ray” of “Stingray” (inderdaad, niet hetzelfde) gaat worden is dat ook prima.
Over Daewoo:
Houdt je autogeschiedenis wat beter bij.
Conclusie:
Ik vind het best dat jullie er niets aan vinden, maar begrijp dan dat ik niets aan een Carrera Gt of een Ferrari of zo vind.
w0o0dy zegt
Bob Lutz staat bekend om zijn sterke (overtrokken) uitspraken… maar desalnietemin…. Met 650pk en minstens zoveel koppel als de Carrera GT en vrijwel zeker ook nog eens een fors lager gewicht (100, 150, 200? Kg minder) is deze auto een lastig wild beest. Ik denk dat Lutz daar op doelt…. je moet een vergelijkbaar prestatieniveau als bij de Carrera GT in goede en veilige banen zien te leiden…. en dat is een hele opgave. Een Cgt is (waarschijnlijk) wel sneller op een circuit, maar de krachten die onder controle moeten worden gehouden is wel vergelijkbaar.
Dat zaken als afwerking en misschien ook wel het weggedrag niet op hetzelfde niveau zitten lijkt me logisch. Maar de Blue Devil kost waarschijnlijk ook maar de helft van de eerste supersportwagen die qua vermogen en snelheid in rechte lijn in de buurt komt.
Ik verwacht dat deze auto toch wel een nieuwe wielophanging MOET krijgen om echt met de pk’s overweg te kunnen.
Brecht zegt
Tja wat kan ik hier op zeggen.
Zal beginnen met de C06 en Z06.
De ene heeft ca. 404pk en de andere 512pk.
De wagen heeft een aluminium koetswerk om gewicht te besparen.
Mooi uiterlijk en het interieur is mss wat een tegevaller, maar ik vind het prima :D
Daan gaan we naar de motoren.
Deze zijn uitstekend, alleen in belgie zit je met die cilinderinhoud van 7000cc wel in de problemen voor de belastingen en taxen :S
Oké dit kun je combineren met een lachertjesprijs van ongeveer 80 000 a 90 000 euro.
En dan kun je vergelijken met de concurrenten.
Deze zijn meestal tegen het dubbele geprijsd dan de corvettes.
En het verbruik: De corvettes hebben allebei een 6-versnellingsbak manueel.
Deze zijn redeljk kort gelegd terwijl de 6de versnelling een hélé lange is wat op de autostrade een voordeel kan zijn.
Zo draait hij gemiddeld 2400 toeren tegen 120 km/h, met dit cijfer zou je op een gunstig verbruik uitkomen (12l/km).
Maar als je eenmaal het nie kunt laten om zijn kracht lostelaten is het verbruik extreem hoog 26l gemiddeld de 100km.
En de koffer!!
Met zo’n volume van 640l hebben de breaks het wel erg kwaad om de corvettes
bij te houden.
En de prestaties:
C06: 0-100= 4.1 sec top=300km/h Z06: 0-100=3.9sec top=320 km/h.
Dit zijn héél goede cijfers waar de concurrentie zal moet voor zwoegen en zweten om deze te in te halen.
Al vind ik de C06 al meer genoeg. Voor die 2 hondertsten van een sec. is het niet de moeite al vind ik de Z06 voor een kleine meerprijs toch wel de winnaar!!
En wat dit gaat worden wil ik niet weten als de andere 2 al moeilijk hun vermogen op de baan kunnen krijgen, dus is het voor mij totaal overbodig.
Martijn zegt
wat iedereen ook mag beweren vergelijken met een cgt… ongelofelijk… alles is wel op een onderdeel met elkaar te vergelijken.. maar dit gaat wel erg ver..
straks krijgen we: de nieuwe golf lupo is vergelijkbaar met de Bugatti…
Dat soort mensen moeten beter opletten met hun uitspraken vind ik… maar goed we zijn wel lekker allemaal bezig dus dat heeft ie voor elkaar!!! ;-)
phantom zegt
Ik durf te wedden dat die z07 of stingray veel meer koppel heeft dan een enzo of een carrera gt. Hij is dan misschien niet zo superieur als de andere twee maar hij verslaat ze ruimschoots met koppel
Alex zegt
Een Corvette heeft toch een kunststof carosserie?
Alwood zegt
@Stylez
Die worden er beiden uitgereden door een Z06… beetje kansloos dan om de lat voor de blue devil net zo hoog te leggen :)
Chukka zegt
ik las daar iemand die zei dat die liever een CGT heeft dan deze Z06 race editie, nu nog kopen vriend ;) of krijg je betalingsproblemen net zoals vrijwel iedereen ook hier?!
daarom wees realistisch en daarom liever de Z06 waarmee je die CGT en Lambo LP640 ook nog eens mee verslaat
pietje zegt
een maandje sparen om er op zondag een ritje mee te maken?
want reken maar dattie zuipt! wat een onzin auto! en dat gemaakt in een land waar je meestal niet harder mag dan 90 mph!!!
Alex zegt
Kijk, dat heb je ook met de nieuwe ‘race-motoren’. Geen enkele rijder van zo’n machine haalt het in z’n hoofd om het gas meer dan halfweg open te draaien. Maar toch zijn ze gewild en verkopen ze goed. Ik heb met mijn auto van 122pk ook nog nooit het gaspedaal helemaal ingeduwd. Toch niet om volgas te blijven rijden.
Alwood zegt
zo… voor alle ongelovige zeurpieten in deze post…
http://en.wikipedia.org/wiki/Nordschleife_fastest_lap_times
(de link heb ik eerlijk gejat van Loe uit de Mclaren F1 post)
en aanschouw hoe ONTZETTEND hoog de Z06 staat! alleen walter Rohrl is sneller in een Poche GT3 :) maar de turbo is dan weer nergens te bekennen :)
RAH zegt
Mooi werk, als ze verstandig zijn, maken ze er meer dan 650pk van
rob zegt
jongens als jullie een beetje gaan surfen op het web kom je de z06 , met testen tegen onder andere ferrari en porche m5 m6 noem maar op tegen , zeker op you tube en ze leggen het allemaal af tegen de z06 , dus snap niet waarom jullie continu een corvette afkraken jaloers soms?.en nogmaal de inhoud van een corvette motor gaat om koppel,en de laatste test tegen een porche gt blabla nog wat op de nurburgenring ,was ook niet veel soeps van de porche .en de z06 is een auto voor weinig geld voor de gewone man die de prestaties heeft zelfs meer van auto,s dan die uit spagettiland .