Weer een kijktip voor vanavond, om 20:30 (Ned 1) is er een nieuwe aflevering van TROS Radar over roetfilters. Ze gaan ons vertellen hoe deze hoax precies werkt, hoe schadelijk het is voor de volksgezondheid en hoeveel geld het ons allen kost om die fucking subsidies te geven…
Het ministerie van VROM geeft sinds enige tijd subsidie aan mensen die in hun auto een roetfilter laten inbouwen, ook wel het retrofitfilter genoemd. Dit filter moet ervoor zorgen dat het fijnstof in de lucht gereduceerd wordt. Een aantal deskundigen heeft onlangs twijfels geuit of dit filter wel echt een verbetering voor de gezondheid bewerkstelligt. Volgens hen bestaat er een grote kans dat er juist meer fijne kankerverwekkende roetdeeltjes in de lucht terechtkomen in plaats van minder. Hier is geen onderzoek naar gedaan terwijl er voldoende redenen zijn om dit wel te doen. We gaan dieper in op de mogelijke gezondheidsschade en de vraag waarom het filter wel geleverd wordt terwijl elk relevant onderzoek ontbreekt.
lincoln mark8 zegt
auw auw auw met die hardnekkige doch beleefde presentratice
floris zegt
f*cking subsidies? wel een beetje op je taalgebruik letten!
Integrale EVO zegt
Bedankt voor de TV-tip Autoblogger. Dit is een zeer interessante kwestie. Ben benieuwd met wat voor (nieuwe) onderzoekscijfers TROS Radar naar buiten komt. Ik hoop niet dat het programma dingen uitlicht die we allemaal al weten. Maar wie weet verrast Radar ons.
Trouwens, wie wist dat deze krengen om de 80.000km vervangen moesten worden? Dát staat natuurlijk nergens vermeld in de campagne. Een beetje dieselrijder heeft dus minimaal elke twee jaar een extra kostenpost van minimaal zo’n e600 á e700 (oftewel e350 per jaar). Ik weet niet of veel automobilisten dáár op zitten te wachten…
w-j zegt
ik kijk liever the italian job;)
patrick_2002 zegt
“Fucking subsidies” (…?)
Ik vraag me af welk imago autoblog zich wil aanmeten… Op deze manier hoeven jullie toch geen nieuwe doelgroep aan te boren ‘jongens en meisjes’? Dat kan creatiever zou ik zeggen.
Just my 2 cents.
(
Mark zegt
De ene keer lees je een max. levensduur van 80k, de andere zeggen “onderhoudsvrij”. Dus ja, we zien wel. Wij hebben er ook een onder zitten. Retrofit.
Rick dos zegt
I am shocked! Dit ken niet waar sein! Het volk dat wordt voorgelogen door de overheid?! Gelukkig wonen wij in Nederland mensen…….daar gebeuren dit soort dingen niet!
Benny1 zegt
Wat klagen we toch, we hebben het toch allemaal zo goed. Benzine is niet duur, goede wegen van al die belasting centen.
lincoln mark8 zegt
@rick dos…..funny dude..
@autoblog… ik deel jullie mening wat betreft het stagneren van vrije markt werking…en vind “fucking” nog keurig taal gebruik in deze kwestie.
carlos roelvink zegt
ja intergrale evo je hebt gelijk dat word wel een probleem met deze goed voor het milieu bedoelde roetfilter. ik ben zelf 6jaar automonteur en weet wat de problemen kunnen zijn en bij mensen die het nieuwe rijden volgen dus de diesel niet af en toe lostrekken zitten ze bij 20.000km al dicht. ik hoop ook dat ze toelichten dat de roetdeeltjes die er wel uitkomen de zogenaamde fijnstof diep in de mens zijn longen dringt en zich daar vasthecht en na verloop van jaren behoorlijke klachten van krijgen. maar het is goed voor het milieu hè ;) we wachten af.
erik zegt
Ik vind het jammer dat de pers de berichtgevingen zo brengt zodat het lijk dat alle roetfilters slecht zijn. De standaard van de fabriek af ingebouwde filters doen hun werk wel goed, deze gaan ook langer mee dan de hier aangegeven 80.000km. En met de veel lager CO2 uitstoot dan benzine auto’s is een diesel auto dus zo slecht nog niet voor het mileu.
Integrale EVO zegt
Zo net even bij TROS Radar even twee downtjes mogen aanschouwen (overigens zegt dit niet over hun opmerkingen). Ik vond die dr. ig. Makkee niet sterk over komen. Vermoedens zonder echt concreet te zijn. Heeft hij niet geleerd concreter te zijn bij de TU Delft. Beetje publiciteit (of eigengeilerij) trekken zonder echt bewijzen te hebben.
Onderzoeksbureau TNO gaat ook wel een beetje door de mand. TNO is het grootste onderzoeksbureau in Nederland (zo blijkt uit de Elsevier). Noet er dan zo knullig gecommuniceerd worden met de overheid (3,5 A4’tjes voorlopig vooronderzoek?) Ze stellen nu al vast dat Makkee overdrijft, terwijl ze de komende 5 maanden gaan uitzoeken hoe schadelijk de deeltjes écht zijn. Beetje voorbarig om de uitslag nu al grotendeels te weten dan.
Die minister Helma Neppérus is duidelijker in haar oordeel. Weg met de retrofit-roetfilters en concentreer als autofabrikant alleen nog maar op de nieuwe dieselauto’s. Prima zo, geen subsidies meer. Scheelt ons in totaal weer €45 mln aan belastingcenten…
Integrale EVO zegt
als autofabrikant = als overheid
autoblogger zegt
@Integrale: Makkee was inderdaad niet echt zelfverzekerd, Maar wat ik vooral erg vond waren die dealers/verkopers die er dus echt helemaal niets van afweten. Die gasten maken er echt een zooitje van. Moet je je voorstellen wat voor verhalen ze allemaal nog meer vertellen…
Saab900 zegt
De berichtgeving bij Radar was onjuist, onvolledig en daarmee misleidend. Jammer dat dit soort klaaghysterie het maatschappelijk debat in Nederland zo domineert. En die kamerleden daar maar achteraan hobbelen, wat een treurnis. Wat zijn de feiten?
Fijnstof heeft een groot effect op de gezondheid, dat wordt in allerlei gezondheidsstudies bevestigd. De Nederlandse overheid kon op een gegeven moment juridisch niet meer bouwen (vanwege koppeling tussen luchtkwaliteit en ruimtelijke ordening) en besloot daarom roetfilters te gaan steunen. Dat is 1 van de weinige maatregelen die je kan doen, veel fijnstof is ook natuurlijk of komt uit het buitenland aanwaaien, daar heb je geen of nauwelijks grip op. Dan toon je aan bij de rechtbank dat fijnstof serieus wordt aangepakt (bij de bron), niets meer en niets minder. Subsidiëren dus. Deelt de overheid eens een kadootje uit, is het weer niet goed!
Een automobilist die een retro-fit roetfilter laat inbouwen verliest niet zijn garantie op (belangrijke onderdelen van) zijn auto. Hij/zij krijgt zelfs garantie van de roetfilter producent (dat is normale consumenten bescherming). De retro-fit roetfilters zie je nu kan aanschaffen zijn allemaal uitvoerig getest en gekeurd. De temperatuur in de uitlaat is nogal eens laag, maar met een stadsrit met veel optrekken of juist 120 op de snelweg is de motor heet zat om het filter schoon te branden. Een retrofit filter kan niet verstoppen, de techniek is dat ie half-open is, dus als ie vol is en de uitlaat is niet heet genoeg dan vliegt alle roet er gewoon doorheen. Gemiddeld is de roetfiltering 50%, maar bij snelle ritten is dat dus zelfs veel hoger. Pech is dus vrijwel uitgesloten. De heer Makkee is een wat gefrustreerde professor die nog meer theoretisch onderzoek wil doen en geen goed oog heeft voor de maatschappelijke werkelijkheid van nu. Er rijden nou eenmaal 1,2 miljoen bestaande dieselauto’s rond, daar moet je ook wat aan doen. Subsidieer je niets, dan neemt ook niemand zo’n roetfilter, zo zit de huidige maatschappij nou eenmaal in elkaar. Wees nou eens blij met een subsidie!!
Integrale EVO zegt
Ja, die verkopers maken er ook maar een zooitje van, vooral die ene verkoper van Renault: ‘alleen als je boven een bepaalde roetwaarde komt, moet je een roetfilter hebben’. Waar haalt deze beste man in hemelsnaam z’n onzin vandaan… Enkele dealers raden het ook behoorlijk hard af. Tja, zo krijg je de student sowieso niet mee. Die Makkee heeft trouwens wel voor behoorlijk wat opschudding gezorgd. Eerst dat artikel in het NRC Handelsblad, deze TROS Radar en bovendien ook een 5 maanden durend onderzoek van TNO. Denk dat de overheid de campagne nu al beter kan afblazen. Sunk costs, maar beter dan nog meer geld eraan spenderen…
davy zegt
Hoe moeilijk kan het eigenlijk zijn om na te gaan wat de werkelijke toedracht is van een roetfilter?
Blauwe pilletjes voor ouwe mannetjes kunnen ze wel maken. En hier moeten zo over twijfelen??
Integrale EVO zegt
@Saab900;
In je verhaal ontbreekt juist hetgeen dhr. Makkee bezorgd over is (al dan niet terecht). De werking van het roetfilter zal op zich best prima zijn, maar het gaat er om of het retrofit-roetfilter juist schadelijker, meer kankerverwekkende deeltjes veroorzaakt. Indien dit inderdaad het geval is, dan slaat deze subsidie natuurlijk helemaal nergens op: een apparaat inbouwen die zorgt dat de luchtkwaliteit nóg ernstiger vervuild wordt…
Jan zegt
Hoe kan een filter, dat stof tegenhoudt, schadelijker zijn? Er komt niet nog meer schadelijke stoffen uit, juist minder. HOAX!
mattie zegt
waarom worden niet gewoon al die diesels gechipt. kan erg veel schelen in brandstof verbruik. net zo duur als zo’n roetfilter. maar veel leuker.
Stef zegt
@ Jan
Ga jij effe kort door de bocht zeg!
Wat jij roept is juist de HOAX hier. Roetfilter houd ‘grove/grote’ roetdeeltjes tegen, die stoten daarna kleinere nog giftigere deeltjes uit (zoiets iig), wat wel door het filter heen kan, en wat waarschijnlijk nog meer schade aanricht.
Helder? Mooi!
Jan zegt
@Stef, het kan toch niet MEER zijn als je een filter plaatst. Kortom, nog immer hoax. Leg mij uit hoe je meer schadelijke deeltjes krijgt als je een filter plaatst?
Kevski-Style zegt
@ jan: Kan wel. Het probleem is net zoals met asbest dat het eigenlijk niet eens echt giftig is. niet genoeg om aan doet te gaan. het echte probleem zit in de vorm van de kleine roetdeeltjes. deze zijn namelijk scherp. vergelijk het maar met ijzervijlsel. Adem je dat in, dan zit het in je longen en veroorzaakt daar krasjes of komt vast te zitten in je longen. Hierovereen groeit vervolgens littekenweefsel terwijl je lichaam probeert de deeltjes af te breken wat niet lukt. het gevolg ervan is dat er een gezwel ontstaat. Je lichaam maakt dus zichzelf kapot om de boel te helen. En dat is dus wat kanker is. Grote roetdeeltjes merk je direct, doordat je het kan ruiken. Fijnstof is in dat opzicht een sluipmoordenaar. Je ademt het nu in, en over een jaar of 20 merk je de gevolgen ervan pas. Diesel is gewoon niet de oplossing….
davy zegt
@ Jan : grote deeltjes (worden tegengehouden), maar zijn minder schadelijk dan kleine deeltjes
En de kleine deeltjes worden nu net wel doorgelaten.
De grote deeltjes breken af in de filter, worden kleine deeltjes, die dan weer schadelijker zijn, en dan uitgestoten worden.
Gevolg : waar vroeger meer grote deeltjes waren, zijn er nu meer kleine deeltjes. Dus inderdaad MEER.
Of zit ik verkeerd? Iemand?
Jan zegt
@Kevski Style: Fijnstof schadelijk: correct. Maar een filter zorgt niet voor meer uitstoot van die fijnstof, dus kunnen we niet stellen dat filters schadelijker zouden zijn. Lijkt me.
@davy: Klinkt voor mij niet plausibel, maar goed, als het zo is, dan zou het misschien kloppen. Lijkt me dan nog dat dat aandeel marginaal is: Het meerendeel zou volgens mij nog immer in het filter achterblijven.
JLJ zegt
@Jan
Je kent blijkbaar de werking van het filter niet. Die vangt de deeltjes alleen in eerste instantie op, waarna elke ca. 1000 km deze deeltjes worden verbrand. De grotere deeltjes kunnen zich dan in kleinere deeltjes opdelen (hier gaat men waarschijnlijk onderzoek naar doen), dus schadelijker dan zonder filter.
Maar laten we eerst alle onderzoeken afwachten om te zien of dit werkelijk waar is.
Jan zegt
@JLJ: Okee, dat van dat verbranden wist ik niet, ik dacht dat alleen bij nieuwe auto’s af fabriek zo gemonteerd werd.
davy zegt
@ Jan : Er zal wel iets van in het filter blijven. Dit neemt nog steeds niet weg dat er MEER kleinere deeltjes ontstaan zijn door het afbreken van de grotere deeltjes.
Maar na JLJ zijn uitleg zal dit allemaal wel duidelijker zijn.
Ik ben eens benieuwd naar de resultaten van dit onderzoek.
pietje zegt
Mooriaantje, zo zwart als roet(filter )
Wat een zinloze discussie!
Hee Davy, vandaag vlogen me de roetbonken weer om de oren!!! Maar die zijn gelukkig niet schadelijk voor de gezondheid, hoogstens wat lakschade!
cor zegt
Volgens mij gaat het gewoon om de centen. Waarom maken de bewindvoerders zich niet druk om de awacs vliegtuigen, die produceren meer rotsooi in een uur dan heel auto nederland in een hele week. Verweer: de ombouw is te duur !!!!
Je moet s,morgens maar een proces krijgen voor een kapotte
katalisator en s, middags met smokalarm 1 de awacs zien rondvliegen. Het zal je maar gebeuren.
Misschien weet buiten limburg de burger nog eens niet wat een awacs vliegtuig is?
cor zegt
Overigens heb ik 35 jaar op lpg gereden
Maar door de regeltjes van de overheid vanzelf de diesel ingejaagd men denkt toch niet dat hetzelfde met de diesel geflikt wordt.