Komt AMG met een diesel- of hybride aandrijving? Of allebei? Een beetje milieubewust doen is geen taboe meer en zelfs supercars moeten er aan geloven. Ook Mercedes zelf is er druk mee bezig. Zo waren er al geruchten over een CL Cabrio/diesel en een S600 CDI (check). Nu heeft ook AMG laten weten dat er serieus gekeken wordt naar de opties…
We kennen natuurlijk de C30 CDI AMG, maar de echte topmodellen zijn buiten schot gebleven. Want waarom is er bijvoorbeeld geen CL65 Bluetec? Of misschien wat logischer; een CLS63 Bluetec?
Volker Mornhingweg, AMG executive, vertelde tegen The Car connection dat men zich bewust moet zijn van de milieukwesties: “No question, we take it seriously.” Om daar aan toe te voegen dat men in de nabije toekomst meer groene technologie gaat toepassen, AMG heeft daarbij de keus uit hybride en diesel (via autoblog.com).
Greg zegt
goeie zaak!
AMG zegt
Zou heel mooi zijn. Ook voor het verbruik en dus uiteindelijk voor de portemonee. Hopelijk wordt er ook aan het mileu gedacht en is een roetfilter standaard.
Integrale EVO zegt
Of de autofabrikanten de gemiddelde norm van 130g CO2/km voor hun modellen nu halen of niet, feit is wel dat fabrikanten er meer dan ooit mee bezig zijn.
Maar ipv veel aandacht aan de automarkt te schenken, kan er ook eens gekeken worden naar CO2-reductie bij kerncentrales (kopsten: 15e per bespaarde ton CO2), kolencentrales (kosten: 5e per bespaarde ton CO2) en betere isolatie van huizen (kosten: 10e per bespaarde ton CO2). Om een ton CO2 in de autoindustrie te besparen is 480e nodig! Er zijn dus veel goedkopere alternatieven om CO2-reductie te realiseren, terwijl het effect wellicht zelfs groter is. Het autogebruik is slechts voor een klein deel verantwoordelijk voor de CO2-problematiek.
henkieturbo zegt
co2 bij kerncentrales???
volgens mij heb je een nieuwe kerncentrale bedacht.
maar wel goed dat de merken er goed mee bezig zijn.
ook al lopen ze jaren achter op de aziatische merken..
natan zegt
dat is ook nieuw voor mij, dat er co2 uitstoot is bij kerncentrales, kerncentrales heeft niks te maken met verbranden. De energie die vrij komt bij het splijten van een atoom deeltje, word gebruikt voor het verwarmen van water, en daar op wordt weer een stoomgenerator gezet
floryn zegt
diesel is toch helemaal niet zo heel groen?
MercedesS zegt
mag ik degene die er van overtuigd zijn dat een kerncentrale geen co2 uitstoot verwijzen, http://www.uitstapkernenergie.be/nl/kernfiches/kernfiche7.php
overigens vraag ik me af wat de prijs van deze autos moet worden, als de prijs rond de 63 amg zit, zou ik in ieder geval niet voor de bluetech of diesel kiezen, ik denk dat je in nederland beter eerst al die oude autos van de weg moet krijgen , door bijvoorbeeld het bpm af te schaffen kunnen mensen (nu) duurdere , nieuwe en dus ook zuinigere en minder milieu belastende autos kopen, alleen waar de overheid dan weer geld vandaan moet toveren is lastig, miss nog eens 10 of 20 cent /liter bij het tankstation, dan betaalt de gebruiker
Rick dos zegt
Ik zeg het je………..in de toekomst zijn Lambo´s, Ferrari´s, Posjes etc. met dieselmotoren helemaal niet meer zo vreemd! Echter als die dag aanbreekt, pleeg ik harikiri! ;)
Greg zegt
@Rick Dos
harakiri :-)…. why? Alfa heeft ook dieselmotoren met een sportieve sound en geen geratel als die tdi’s van VW
Als die dingen minder zuipen maar wel extreem veel power en en een mooie sound hebben… laat maar komen dan Porsche V12tdi!
Porsche Fan zegt
Ik vind het maar niks
Een sportauto
Moet een benzine motor hebben punt uit
BWM M8 zegt
kerncentrales stoten geen CO2 uit. Ok, de brandstofvoorbereiding en -verwerking wel, maar zo kun je veel groene technologieën eronderuit halen:
– per liter biodiesel uit koolzaadolie is er ongeveer 0,75 liter fossiele brandstof nodig
– tot in een recent verleden (ik weet niet of dat nu zo nog is), is de CO2-uitstoot tijdens de productie van een zonnecel groter dan de CO2 die deze zonnecel gedurende haar levensduur kan sparen
– een PET-fles is milieuvriendelijker dan een glazen fles wegens de milieukost van het spoelen van de glazen flessen, het extra gewicht van de glazen flessen (extra verbruik bij transport) en de recycleerbaarheid van PET
– …
Greg zegt
Hoe t ook zij, we kunnen als we naar buiten kijken direct zien dat ’t klimaat ernstig van slag is, dus lijkt t me logisch dat ook tuners en sportautomerken aan de slag gaan met mileuvriendelijke(re) technieken.
Vind zelfs dat race competities als de Formule 1 een voorbeeld moet stellen en op motorengebied ecologischer moet worden. Die stunt van Honda slaat nergens op.. Meedoen aan de F1 met een vervuilende auto die de nadruk op een schonere wereld moet leggen..
hansbom zegt
niks mis met dat weer, ik heb zojuist een palmboom aangeschaft voor in de achtertuin. :)
dekster zegt
@Greg
Globel warming en CO2uitstoot zijn totaal verschillende dingen remember ;)
voor mijn part mag iedereen rustig verder doen met “milieuonvriendelijke” (sport)wagens te bouwen.
Greg zegt
@Dekster
het gaat er bij mij niet in dat er geen verband bestaat tussen beide zaken…
maargoed, ik ben hou me met cijfers bezig en ben geen ecoloog, dus ik kan fout zitten.
Rick dos zegt
@Greg
…..Harakiri dus ;) …….En voor de rest spreek ik niet met cultuurbarbaren! Ik bedoel, je speelt toch ook niet je Beethoven, Chopin, Schubert, Wagner etc. op je Casio synthesizer? Om dan te proclameren dat het ook zo z´n charmes heeft en net zo goed klinkt als een symfonie orkest? ;) :D
Greg zegt
@Rickdos
tja… daarom discussieren we lekker met z’n allen, omdat meningen verschillen toch. :-)
Een hoop mensen hebben denk ik bij het woord diesel een ouderwets ratelende vrachtwagenmotor in gedachte en kunnen daarom diesel niet plaatsen in de autosport…. times have changed
sacha zegt
Het verband tussen CO2 uitstoot door fossiele brandstof verbranding en opwarming van de aarde is een H04X. AMG doet aan diesel-PR zodat het net lijkt alsof ze begaan zijn met het milieu maar ze zeggen het alleen maar omdat het politiek correct is.
H04X! Wat ik je brom.
Kijkt allen nogmaals: Opwarming aarde is niet onze schuld
Rick dos zegt
@Greg
Maar natuurlijk. ;)
Nee, dat beeld heb ik wel achter me gelaten. Daar ik zelf een moderne 3.0 diesel rij. En ook al ben ik onder de indruk van de moderne diesels en de specs die daar bij horen. Ben ik echter toch van mening dat sportauto´s c.q. sportieve auto´s met een benzineslurper voorin of achterin uitgerust dienen te worden. Dit omdat dit toch wat meer meebrengt dan alleen mooie specs.
Greg zegt
@Rick Dos
ik volg je wel…
@Sacha
Volgensmij moeten we wel reeel zijn en gewoon inzien dat er wel degelijk een verband is tussen het broeikaseffect (global warming) en co2 uitstoot. De Van Dale verklaart bij broeikaseffect: (algehele temperatuurverhoging door de vorming van grote hoeveelheden kooldioxide in de dampkring)
AMG moet niet diesel en een beter milieu in 1 zin noemen, want dat is idd onzin.
mercedesfan zegt
schoon iniatief van AMG
C30CDIAMG zegt
Ja! Dat zou mooi zijn. Dan keer ik weer mooi terug naar mijn oude vertouwde omgeving! Moet het wel een mooi model zijn uiteraard!
Diesel AMG is top
LEXUS GS450h zegt
Diesel:milieubewust?
Er zitten in diesels nog veel schadelijkere stoffen dan in benzines,
buiten dan dat de CO²-uitstoot minder is.