Volgens Volvo werd het tijd voor een kleine update van de S40 en V50. Aan de buitenkant is geprobeerd het onderscheid tussen de twee modellen groter te maken, waarbij het de bedoeling is de V50 dichter in de buurt van de V70 te laten komen. In het interieur is ernaar gestreefd meer en flexibeler opbergruimtes te creëren. Aangezien we nu weten dat het gedaan is met de R-modellen moeten we onze hoop maar vestigen op de definitieve topmotoriseringen, de T5 en D5. Ook deze krijgen een bescheiden update.
De T5 levert nu 230 pk (was 220 pk), terwijl de D5 meer koppel krijgt. De 2.4 liter turbodiesel heeft nu 400 Nm tot zijn beschikking in plaats van de vroegere 350 Nm. Dit wordt via een nieuwe zesbak de weg op gestuurd. Uiterlijke wijzigingen die opvallen zijn de nieuwe sportieve zwarte grille voor de V50, de smallere achterlichtunits en de dikkere Volvo-badge op de voorkant.
Als je lief wilt zijn voor het milieu biedt Volvo de 1.8 FlexiFuel. Deze is voor E85-brandstof (85 procent ethanol, 15 procent benzine) geschikt en Volvo verwacht dat deze variant in 2007 verantwoordelijk is voor 8 procent van de totale verkoop van beide Volvo-modellen. Ook op het gebied van veiligheid zijn er enkele noviteiten, zoals actieve bi-xenonkoplampen die in een bocht met de rijrichting meedraaien, alarmlichten die automatisch in werking treden zodra de airbags worden geactiveerd en een EBL-functie (Emergency Brake Lights) op de remlichten, waardoor deze snel knipperen op het moment dat de bestuurder hard remt. Dit is met name prettig als je achterop een file rijdt. Volvo wil per jaar respectievelijk 75.000 en 70.000 exemplaren van de S40 en de V50 verkopen, waarbij het gros in de VS en China afgezet moet worden. De prijs stijgt met deze update met gemiddeld 250 euro.
Bewegende beelden zijn op autojunk te vinden: 1, 2, 3 en 4.
Vernieuwde Volvo S40 en V50
• Vernieuwde V50 heeft meer verwantschap met nieuwe V70
• Sterker onderscheid tussen de S40 en V50
• Sportieve, zwarte nieuwe grille maakt V50 robuuster
• Smallere achterlichtunits en nieuw vormgegeven achterbumper
• Accenten van ècht, lichtgekleurd Scandinavisch hout in interieur
• Groter en praktischer laadvolumeBeesd, 10 april 2007 – Met een aantal nieuwe en herkenbare designaccenten krijgt de nieuwe Volvo S40 eenzelfde hoogwaardige uitstraling als de onlangs geïntroduceerde en compleet nieuwe Volvo S80. Tegelijkertijd sluit ook de Volvo V50 met zijn vernieuwde uiterlijk aan bij het design van de nieuwe Volvo V70, waarbij de bekende compacte afmetingen en de sportieve rijeigenschappen volledig intact zijn gebleven.
”Wat het exterieur betreft streven we ernaar om meer onderscheid te maken tussen de twee modellen. Voor het interieur zijn de aanpassingen vooral gericht op het creëren van meer en flexibel te gebruiken opbergruimten”, vertelt Steve Mattin, Hoofd Design bij Volvo. Bij de S40 is de inspiratie van de ontwerpers duidelijk zichtbaar wanneer de compacte sedan recht van voren wordt bekeken. Het iets ronder vormgegeven front zorgt voor een lager en breder profiel, dat in belangrijke mate wordt bepaald door de nieuwe grille met daarin een groter Volvo-logo en de nieuwe koplampunits. Bovendien loopt een lager geplaatste luchtinlaat over de gehele breedte van de auto. Dit in tegenstelling tot het voorgaande model, waarbij de luchtinlaat uit drie gedeelten bestond.
”Het nieuwe, lagere vooraanzicht straalt door zijn horizontale lijnvoering souplesse en kracht uit. Die indruk wordt nog eens versterkt waneer de auto en profil wordt bekeken. Ook aan de achterzijde dragen de vorm van de nieuwe achterlichtunits en de achterbumper bij aan het dynamische uiterlijk”, aldus Steve Harper, hoofdverantwoordelijk voor het design van de nieuwe Volvo S40 en V50.
Sportiever front voor V50
De nieuwe zwarte honingraatgrille met daarin het grotere Volvo-logo legt de nadruk op een sportievere designtaal, waarin verticale visuele elementen een belangrijke rol spelen. De gewijzigde koplampunits en de drie laag geplaatste luchtinlaten zijn andere details waarmee het front van de vernieuwde Volvo V50 ondanks de zachte, ietwat ronde vormen toch een solide indruk maakt. Ook het feit dat voor de voorzijde gebruik werd gemaakt van één kleur, draagt bij aan een homogeen geheel. Het onderste gedeelte van de achterlichtunits van zowel de S40 als de V50 is 30 millimeter hoger dan voorheen. De lampen zelf hebben een andere indeling gekregen. Voor de remlichten wordt voortaan led-technologie toegepast. De achterlichten vestigen de aandacht op de taillelijn van de auto. De nieuw vormgegeven achterbumper is op de hoeken voorzien van geïntegreerde reflectoren. Ook aan de achterzijde wordt het lagere en bredere uiterlijk van beide nieuwe modellen versterkt door krachtige horizontale lijnen, bijvoorbeeld in het uitlaateindstuk.
”De fraaiere vorm en de positie van het uitlaateindstuk is een goed voorbeeld van een klein visueel detail dat het uiterlijk van een auto kan versterken”, aldus Steve Harper.Meer afleg- en opbergruimte
Bij het ontwerp van het interieur heeft het designteam zichzelf een waar voorvechter van opbergruimte getoond. Hoofdverantwoordelijke voor het design van de vernieuwde Volvo S40 en V50 Steve Harper: ”Dat er bij het voorgaande model soms wat kritiek was op de beperkte opberg- en laadruimte, was duidelijk een punt van aandacht toen we voor de nieuwe S40 en V50 het interieur tekenden. We waren pas tevreden toen we erin waren geslaagd werkelijk elke kubieke centimeter efficiënt te gebruiken.” Het designteam heeft aan twee onderdelen van het interieur extra aandacht besteed: de portierpanelen en het middelste deel van het dashboard. Zo werd het onderste gedeelte van de portierpanelen volledig nieuw ontworpen. Ook de luidsprekers van het audiosysteem kregen een andere vorm, zodat er in de portierpanelen een groter opbergvak is gecreëerd met ruimte voor een A4-notitieblok, een rechtopstaand blikje frisdrank en/of een liggende waterfles. Bijkomend voordeel is dat hierdoor ruimte is ontstaan voor een extra Dynaudio-luidspreker (onderdeel van Premium Sound), wat bijdraagt aan een nog betere geluidskwaliteit.Grotere en praktischer middenconsole
Voor de nieuwe Volvo S40 en V50 is de nu al tot designicoon uitgegroeide slanke middenconsole leverbaar in een aantal varianten, waaronder met echt houten accenten in Nordic Light OakFresh. De vloeiende vorm van de console loopt bovendien op elegante wijze door tot aan de achterbank. Ook de opbergruimte tussen de zitplaatsen is geoptimaliseerd met behulp van wat misschien wel het sterkste punt is van de Scandinavische designtraditie: slimme functionaliteit. Dat is ook zichtbaar in de compactere vorm van de handrem, waardoor de inzittenden opnieuw extra opbergruimte tot hun beschikking hebben.Schuifdeksel en flexibele armsteun
De schuifdeksel voor de grotere opbergvakken – met daarin twee bekerhouders met een uitsparing voor grote en kleinere bekers – doet ook dienst als verstevigde en flexibele armsteun voor de bestuurder. Deze steun kan door een ingenieuze vondst van het designteam bovendien fungeren als lunchtafel. ‘We hebben zelfs de kleinste ruimten benut die normaal gesproken zijn afgedekt als er geen knoppen of schakelaars in zijn aangebracht. Deze ruimten zijn omgevormd tot een handig compartiment, bijvoorbeeld voor een mobiele telefoon. De mobiele telefoon is immers niet bedoeld om tijdens het rijden te gebruiken”, legt Steve Harper uit. ”Aan de achterzijde van de middenconsole bevindt zich nóg een handigheidje: een inklapbare houder voor een 1,5-literfles, direct binnenhandbereik van de achterpassagiers.”Andere kleuren, nieuwe bekledingsoorten
Nieuwe designdetails in het instrumentarium en rond de ventilatieopeningen dragen eveneens bij aan het verfijnder interieur van de nieuwe S40 en V50. Zowel voor de basisuitvoeringen als de exclusievere varianten is het aantal opties voor interieurbekleding uitgebreid, onder meer met een nieuwe, fijner gelooide en gladdere leersoort. Voor het basismodel is een nieuwe bekleding met groene accenten leverbaar: Spring Green. ”Met de bekleding Spring Green spelen we in op het verzoek van onze klanten om meer persoonlijke stijlaccenten te kunnen aanbrengen. In de nieuwe Volvo C30 zijn we begonnen met blauwe en rode bekleding, dat volgen we nu op met de introductie van groene bekleding voor de nieuwe S40 en V50. Ik ben ervan overtuigd dat deze kleur bijzonder populair wordt”, aldus Steve Harper, hoofdverantwoordelijk voor het design van de nieuwe Volvo S40 en V50.
Aldert zegt
mooi wagens!
Knoopie zegt
Jezus!! Dat middelconsole vind ik wel erg tof!! Alleen jammer van de R-versies..
Hans zegt
F*cking geilllllllllllllllllllll.
Hans zegt
@ off topic
Ik zag laatst de nieuwe C70 en die is soooooooo lelijk ik dacht echt van wie wilt nou hier in rijden ? Laterna zag ik de oudere model en die is veel mooier dan de nieuwe..
8C Competizione zegt
Zo’n middenconsole is wel ENORM gaaf hoor!!!
slk55 amg zegt
een van de mooiste/beste facelift actie ooit! wat zijn deze modellen er op vooruit gegaan zeg! prachtig die v50 met die dikke voorbumper en zwarte grill. die achterlicht oogs ook een stik sportiever met die smallere achterlichten en dubbele uitlaat. dat interieur is ook erg mooi geworden. dat stukje hout van die middeconsole… mijn mond viel open. prachtig! de v50 ziet er nu echt uit als een compacte(!), sportieve en luxieuze station. voor mij maakt volvo een hoop goed, na dat slechte nieuws van gisteren.
floryn zegt
ik ben nog steeds niet over het nieuws heen dat volvo stopt met de R-lijn, maar deze update maakt de V50 en S40 wel een stuk volwassener en het hout op de middenconsole is volgens mij ook een nieuwe optie dat was eerst nog niet leverbaar
slk55 amg zegt
o ja, is het iemand al opgevallen dat met de nieuwe indeling van de volvo achterlichten, de rode rand op een gegeven moment een soort van maserati kronkel maakt. vooral bij de nieuwe S80 geeft dit in het donker (als de lichten aan zijn) een heel mooi effect. het lijkt net of er dan een maserati 3200GT voor je rijdt. ik ben benieuwd of deze V50/S40 dit nu ook hebben met die nieuw ingedeelde achterlichten.
Timmy Highflyer zegt
Heeft inderdaad een mooie middenconsole. Volvo heeft een zeer goede houtkeuze gemaakt. Eindelijk eens een niet blinkend hout in een auto!
Duc zegt
hun zwevende middenconsole is reeds lang gekend, maar om sportievelingen een volvo aan te smeren zullen ze wel wat meer aan imgo-building mogen doen, want een volvo blijft voor de man in de straat dan ook een “gewoon” vervoersmiddel om je makkelijk van punt a naar b te begeven. Een Mercedes, Audi of BMW heeft voor ongeveer dezelfde aankoopprijs een betere herverkoopwaarde, goedkopere onderhoudskosten(ik weet dit echt wel zeker want nu rij ik BMW en voordien met Volvo) en bovendien hebben deze duitsers ook een redelijk goed imago. Voor de goedkope aankoopprijs hoef je zeker geen Volvo te kopen, want deze prijzen zijn in mijn ogen redelijk “DUITS” geworden.
Alwood zegt
tsja… erg schokkend is het niet te noemen maar ze zien er wel beter uit! past ook mooier bij de huidige modellenlijn :) ben benieuwd hoelang de oude V70 nu nog blijft :P
Duc zegt
@slk 55amg: Gelieve Maserati niet meer zo te beledigen hé
floryn zegt
@Duc
SLK maakt gewoon een compliment naar volvo toe want de achterlichten van de 3200GT waren wel de mooiste denk ik die ik ooit heb gezien
smoke zegt
update: filmpjes op autojunk!
knetter zegt
Dat hout… prachtig
Justin zegt
En per wanneer worden deze wagens leverbaar? Ik heb net vorige week een bestelling geplaatst voor een Volvo V50 &**@#(QE!
Johan zegt
@ Duc…
..Ik denk dat jij het niet helemaal snapt. Voor een duitser betaal je al gauw tussen de € 5.000,- (“goedkopere modellen”) en de € 20.000,- meer (“duurdere modellen”) t.o.v. VOLVO.
Wat dat betreft heeft VOLVO een betere prijs kwaliteit verhouding dan een duiter.
Verder naast het imago van een Patser in een BMW, een crimineel of aannemer/ taxichauffeur in een Mercedes en een snelle gladde in een audi ;-p
Kun je gewoon goed voorkomen in een VOLVO
Greetz
Chrizzle zegt
OEW… dit ziet er goed uit.. echt een vooruitgang (al was het ook niet behelpen in het ”oude” model) beter ga ik mn pa ff van de c30 afpraten en toch maar weer een v50 laten bestellen.. met dat hout :D
Ejay zegt
Het is zo jammer dat ze zo klein zijn. De V70 en de C30 zijn de enige auto’s waar ik (1.94) fatsoenlijk achterin kan zitten. Zelfs de nieuwe S80 zit ik met het hoofd tegen het dak. Niet dat ik nou vaak achterin zit, maar als je een achterbank hebt dan moet je er wel normaal op kunnen zitten.
De facelifts overigens zijn goed gelukt. Geldt de motorupdate voor alle modellen?
Zoef zegt
Lijkt wel of IKEA voor de middenconsole getekend heeft :-)
lotte zegt
@Zoef: haha! Ze hadden nog wat bureaustoelen over!
bramwillemse zegt
prachtige update inderdaad, ze gaan er weer een stuk op vooruit. Vooral de v50 blijf ik een mooie auto vinden. Knap hoor hoe ze het design, en dus zelfs ook de facelifts, aanpakken bij volvo. Respect!
Henk zegt
@ Justin
De productie start in mei en de levering in de zomer
Carfreak zegt
dit is inderdaad heel mooi !!! knap werk volvo jullie blijven luxe uitstralen zelfs op de kleinste modellen
> 1 v o o o zegt
De achterkant van de nieuwe v70 vind ik echt spuuglelijk. De voorkant valt nog wel mee… Dordat ze de achterlichten wat hoger hebben geplaatst ziet die s40 er meteen n stuk oubolliger uit… en die houten (?) middenconsole/’centre stack’ vind ik er ook niet uitzien… jammer… ik vond m eerst wel geslaagd.
ml zegt
@ > 1 v o o o
Dat hout op de middenconsolle is een optie, het zilver blijft.
Typisch scandinavische houtbuig techniek. Ik denk dat het in die landen wel populair kan worden.
Fova' zegt
strakkkk!!
tarzan zegt
Troep! Bende! Lelijk! Otto Normalverbraucher-auto! Dertien in een dozijn! Saai! Ziet er teveel op de weg. Slechte afwerking. Slechte wegligging. Te hoog verbruik (echte fordkwaal), Gruwelijke kleuren.
Kunnen we niet gewoon wat leukere autos laten zien? Gooi desnoods het M3-blogje omhoog. Dit soort autos draait mn maag van om.
lincoln mark8 zegt
@tarzan…. ik denk idd ook dat volvo niet besteed is aan mensen die zichzelf tarzan noemen
tarzan zegt
Nou dan heb je niet goed gelezen. Ik vind vooral de oude modellen nog erg mooi. Maar dit soort afgetrokken nepmondeos moeten gewoon verboden worden vind ik. En anders, net als bij Aston, verplicht worden om een Ford/oval op de neus te plakken. Dan weten mensen tenminste waar ze aan toe zijn. Die vreselijke oplichterij is gewoon niet meer om aan te zien. Zum Kotsen gewoon.
Citrofiel zegt
Nice, zeker een grote vooruitgang, maar om nou te zeggen dat ik het nu wel leuke auto’s vind, nee. Nog steeds te behoudend qua design, maar nogmaals: Een heel grote vooruitgang.
lincoln mark8 zegt
@tarzan… wat ford voor volvo,mazda,jaguar,aston martin heeft gedaan is enkel positief te noemen…anders had er gewoon geen volvo..ect. bestaan
bob zegt
De achterkant doet me een beetje denken aan de Ford Focus sedan
Pizza zegt
@ Tarzan : Dat je er teveel op de weg ziet zou toch niet verkeerd moeten zijn, mits het een supercar is van 1.8 miljoen :P
Me Jane :P
Audioot zegt
Geslaagde facelift!
luwek zegt
tarzan ga eens in het oerwoud herrie maken en niet hier…
Rick dos zegt
Facelift?! Lijkt BMW wel! Zoek de verschillen mensen!
Ik heb bij de Volvo´s nóg meer moeite om ze uit elkaar te houden dan bij Audi.
Het middenconsole ziet er wel verdomd goed uit zo met dat hout moet ik zeggen.
Sander zegt
Ze hadden gewoon de achterkant van deze V50 moeten gebruiken als achterkant van de nieuwe V70, die past er veel mooier bij. De achterkant van de nieuwe V70 is gewoon lelijk.
Donny zegt
Ik vind de facelift zeer geslaagd en zeer duidelijk zichtbaar. Waar de oude serie erg behoudend ontworpen was straalt deze meer kracht uit zonder opzichtig te worden. De voorbumper, koplamen, achterlichten en dikke achterbumper passen weer perfect in het Volvo-gezicht, vind ik. Ik ben sowieso een Volvo-fan maar ik vond de s40/v50 altijd minder, dat maken ze nu goed!!
Orichinals® zegt
@Tarzan
Welk merk, dat massaprodukten maakt, is volgens jouw normen en waarden wel goed? Kunnen wij die misschien, met goed onderbouwde argumenten, beoordelen.
Mooie facelifts krijgen die volvo’s, zowel exterieur als interieur, zien er beter uit, mooi dat de V50 dichterbij de V70 komt. De S40 lijkt nu inderdaad meer op zijn grote broer S80. Dat hout als optie is een mooie keuze, ziet goed uit. Aan de reacties hier te zien is, het overgrote deel tevreden over de facelift en komt het wel goed met de te verkopen aantallen.
@Justin
Even naar de dealer toe voor aanpassing van koopcontract, een latere levering of een mogelijkheid tot omruil.
slk zegt
Gewoon een hele mooie auto,waar je niet te veel in opvalt.Ik kan johan wel gelijk geven in zijn uitspraak.In een volvo kan je altijd wel voor komen zonder schuine gez ichten te krijgen.En tarzan,ga jij maar lekker in je ordinaire bmw rijden.
kruimeltje zegt
Ze zijn echt prachtig! Maar welke volvo nou niet? Waarschijnlijk zijn er genoeg mensen het niet met mij eens, maar ik vindt het supervette wagens, echt wreed.
Mark zegt
ik heb in m’n huidige v50 gelukkig al een v40 honing graad grill, dat console lijkt wel erg op m’n IKEA buro stoel type ‘ Billy’ . nog 60000 km knallen en we mogen weer naar Auto Kallen
vØlvØ frǽk zegt
die midden console vind ik maar niks, maar voor de rest is ie er zeker op vooruit gegaan, zeker die nieuwe gril, vond dat chrome een beedje ouderwets…
@ Mark
jij woont zeker in de buurt van Geleen??? Wij gaan ook altijd naar Kallen :-P
n zegt
mensen, ik wil jullie niet ontgoochelen maar ik weet het niet.. de foto’s zijn mooi gemaakt zal ik maar zeggen.. irl zien de modellen er iets minder uit imo (ik werk bij volvo). het nieuwe v50 model is idd niet mis, maar de lichtkappen van de s40 vond ik toch ’n pak mooier bij de vorige jaargang hoor..
maar natuurlijk, smaken verschillen!
Sito zegt
Ik rijd zelf een Volvo S60 en ben er zeer tevreden over. De wegligging is prima, stoelen zitten prima, en het verbruik valt ook niet tegen. Maar ja, als je zo’n auto rijdt moet je niet klagen als ie 1 op 10 rijdt, want dan moet je een Toyota Prius kopen. Maar de nieuwe V70 is er inderdaad op achteruit gegaan.
Marc zegt
Ehmm.. tjah.. C30 is zum kotsen.. S40 vind ik toch echt wel grappig hoor :) Broer van een Mondeo? CAREPOLICE.. Ik bedoel, hoeveel auto’s zijn er wel niet tegenwoordig die belachelijk veel op elkaar lijken of dat proberen?
Ik vind de S40 en V50 zeker weten cool.. EN dat middenconsole, best grappig alhoewel ik niet voor de Ikea-versie zou gaan
Mark zegt
Geslaagde vormgeving (op instrumentarium na).
Wel altijd met 2.4 bestellen, er hoort een 5-cilinder in een Volvo :).
Apart/Jammer dat de D5 350nm heeft en de handbak 400nm. Maar goed, drukt wel de prijs :)
ik rol zegt
Top vooruitgang. Hoop alleen ook de kwaliteit van de auto.
De ikea console is cool, maar zou hem eerst in werkelijkheid willen zien.
Moeten ze de C30 ook gelijk maar even liften voor MY2008.
Chief_S5 zegt
Prachtige middelconsole. Waar zijn die fucking R-Versies nou gegaan :@ Maar ziet er wel netjes uit voor de rest.
Tombnolz zegt
Kleine veranderingetjes, mooi resultaat.
De broer van een vriend van me heeft net een V50 gekocht. 2 maand oud en al van het ‘vorige model’. Da’s er altijd spijtig aan.
Heel knap vind ik die houten middenconsole.
Johan G.A. de Vries zegt
Ik vind de C30 een leuke auto.
En de V40 een schitterend MODEL.
Louise zegt
Deze site gaat toch over auto’s!
Hoort die reactie over die Charles dan niet ergens anders thuis?
Ik weet niet wie het is maar het gaat volgens mij niet over een of ander Volvo.
Je reactie Sharon lees ik wel weer een keer…
Mike zegt
Je mag zeggen wat je wilt over de duitsers, maar deze leveren geen rollator standaard bij hun auto’s, volvo blijft toch een oude lullen merk, niet vooruit te branden en een waardeloze wegligging, motor zuipt als een ketter en ik heb jaren volvo gereden en jaren ellende gehad!