In de afgelopen week hebben we drie hothatches uit de VAG stal aan jullie voorgesteld. Stuk voor stuk auto’s waarin het geen straf is om te moeten rijden, maar welke van de drie is het meest begerenswaardig? We gaan een blokje om met de Audi S3, Seat Leon Cupra en Volkswagen Golf R32.
Prestaties
We hebben de lasergestuurde meetapparatuur deze keer maar thuis gelaten, we moesten immers drie keer zo veel auto’s testen als we normaal gesproken doen. Liever lekker knallen en de emotie achter de auto voelen, dan objectief met de meetlat proberen te bepalen wat de pikorde is.
Op papier is het duidelijk: de Leon Cupra sprint in 6,4 seconden naar de 100, de Golf R32 in 6,2 en de S3 in 5,7 seconden. Dat de Leon de minst snelle is in dit gezelschap, komt doordat hij alleen voorwielaandrijving heeft. De Cupra is prima te controleren, maar bij een enthousiaste start vanuit stilstand is enige voorzichtigheid geboden om de wielspin niet uit de hand te laten lopen. Beide anderen kennen dat probleem niet, omdat zij beiden met vierwielaandrijving zijn uitgerust.
De topsnelheden dan: Leon: 247 km/u, Golf: 248 km/u en S3:250 km/u. Nu zijn de topsnelheden in ons hevig beflitspaalde (to do: opnemen in Autoblog woordenboek) landje niet het meest interessant. Leuker is het om te weten wie van de drie het snelst is op tussensprintjes. Laten we vooropstellen dat ze alledrie snel zijn en elkaar niet veel ontlopen. Toch is het de S3 die het meest indruk maakte, in die auto kun je de hele dag sprintjes trekken. Daarna even thuis eten en ’s-avonds weer verder.
Tijdens het opnemen van de video reden we regelmatig zij-aan-zij of vlak achter elkaar. Op die momenten werd ook duidelijk dat de S3 duidelijk de snelste is. De minder ervaren chauffeur zou wel eens de snelste kunnen zijn in de Golf, deze was namelijk uitgerust met de befaamde DSG automatische versnellingsbak. Verkeerd schakelen wordt dan wel erg lastig, maar er zijn vast bezoekers te vinden die dat voor elkaar krijgen.
De absolute prestaties zijn slechts één zijde van de medaille. De beleving en emotie is wat wellicht nog wel zwaarder telt. Al deze auto’s zijn rationeel gezien geen goede keuzes, maar oh wat zijn ze leuk. Op dit vlak zijn extra punten te verdienen voor ons snelle trio. De Golf R32 wint daarbij het hart van cameraman Ruben: “…En de enige met het juiste aantal cilinders. Goed bier koop je ook niet voor niets in sixpacks.”
Het uiterlijk
De Leon mag hier dan het ondergeschoven kindje zijn, hij is van een esthetiek waar de Duitsers niet aan kunnen tippen. Zijn klokkenwinkel is de sportiefste en tegelijk de subtielste van de drie, met tellers die in de neutrale stand verticaal naar beneden wijzen – zoals het een vlotte Zuid-Europeaan betaamt. En het zijn, opvallend genoeg, de speelse lijnen van de Leon die de meeste aandacht trekken van voorbijgangers. Zelfs twee wandelende dames van middelbare leeftijd, toch niet het prototype ‘hot hatch’-koper, begonnen tijdens onze test spontaan foto’s van de Seat te maken. Of dat een pluspunt is mag je voor jezelf uitmaken, feit blijft dat de Leon de meeste aandacht trok.
Het innerlijk
In het interieur zijn grote verschillen te vinden. In de Seat wordt duidelijk dat de Leon als goedkopere auto is gepositioneerd dan de andere twee. De gebruikte materialen zijn enkele klasses goedkoper dan bij de andere twee. Het lijkt bijna alsof het VAG concern bewust erg goedkoop aanvoelende en ogende plastics heeft gebruikt om de Leon niet een te grote concurrent van de Golf en A3 te maken. Over het interieur van die Golf meldde Ruben het volgende: “Iemand vond het helaas nodig het dashboard met aluminiumfolie te bekleden.” Blijkbaar is een smaakvol stripje alu niet besteed aan onze kritische cameraman,
De stuurwielknopjes uit de S3 zijn overigens gejat uit de Spyker SSUV, jammer dat ze daar dan weer niet iets origineels voor kunnen ontwerpen. Dit bizarre feitje liet wel de weg vrij voor de Golf R32, autoblogger kende de Golf de prijs toe voor het beste stuur van het drietal.
Het koopadvies
De Seat Leon is rationeel gezien de beste keus, voor 34k heb je een auto die evenveel presteert als de andere twee. Je mist alleen de aandrijving op de achterwielen, een stukje imago en betere materialen in het interieur. Het gemis aan vierwielaandrijving zou wel eens een knock-out criteria kunnen zijn, maar ook met alleen voorwielaandrijving is de Leon Cupra een heerlijke auto.
De Golf R32 heeft één groot pluspunt: de sixpack factor. Een zescilinder klinkt gewoon lekkerder dan een viercilinder. Ook de beschikbaarheid van een DSG automaat kan een sterk aankoopargument zijn. Alleen is dat het voor ons duidelijk niet, de R32 roept niet genoeg hebzucht op. Het is een hele competente auto, maar niet diegene waarvoor we de showroom-ruit zouden ingooien. De prijs is overigens een niet malse 46.960 euro.
Voor de S3 zijn we wel bereid crimineel te worden. Al is het maar om nog één sprintje te trekken. De S3 is sneller, maar op een rare manier ook nog eens lekkerder om mee te accelereren dan de overige twee. De S3 heeft ook het mooiste interieur van het drietal, hoewel het verschil met de Golf niet groot is. Tot het moment dat je je pinpas trekt, is de S3 een overtuigende winnaar. Dan realiseer je je dat de S3 met zijn basisprijs van 52.030 euro, ruim 50% duurder is dan de Leon Cupra.
Foto
De gallery van deze triple test staat hier.
Video
Uiteraard hebben we bewegende beelden waarin we de drie hete VAG’jes nog even naast elkaar kunnen bewonderen. Klik om de video te starten (high-res via autojunk).
TT freak zegt
Voor het geluid.. duidelijk de R32, looks en prestatie’s de S3, en qua prijs de leon;)
Ik zou toch voor de S3 gaan dan
floryn zegt
@ TT freak
precies there is no choice if one car is the best you have to pay the price
Erik zegt
Doe mij maar de R32, voor het uiterlijk en natuurlijks het geluid.
Steven zegt
waar kan ik solliciteren voor test chauffeur
Fova' zegt
Doe mijn maar de S3
El Loco zegt
De S3 is inderdaad redelijk aan de prijs. [ Hoewel die prijs €49K en een beetje is ]. Voordelen zijn dan wel dat er meer op zit, en dat je er gegarandeerd een hoop voor terug krijgt.
el español zegt
Absoluut de Leon. Zeer strak uiterlijk, en de prijsverschillen lijken mij rationeel gezien absoluut niet gerechtvaardigd) En als ik vierwielaandrijving wil, koop ik wel een Q7 (of ivm het budget toch maar even wachten op de Altea Freetrack??? ;-) )
Aldert zegt
@TT freak ..
ja ik ook .. maar dan moet je et geld er wel voor hebben
vin zegt
Wat een Symfonie komt er uit die drie! ‘Hoogste versnelling’ kwaliteit filmwerk!
Duc zegt
jammer dat ze alledrie teveel verbruiken voor mij, ik doe zo’n 45000km/jaar en dan is zo’n saaie diesel (gelukkig de laatste jaren fors stiller en sneller geworden) wel de enige redelijke oplossing. Mocht dit 3-tal echter in aanmerking komen, denk ik echter wel dat ik ook even bij BMW met de 130i zou gaan testen hoor.
Mpower zegt
de Golf heeft een topsnelheid van 248 km/h en een snelheidsmeter loopt tot 300km/h is dat nou grappig of hebben ze het gedaan dat je je snelheidsmeter niet hoeft aan te passen als je een turbo opschroeft die 2.0 bar levert?
Cupracer zegt
Leon voor mij
Mpower zegt
@cupracer
is dat een rationele of een emotionele keuze?
Rick Dos zegt
Ik zou voor de Leon gaan. Ik vind het design er véél spannender uitzien dan de andere 2. En met het geld dat je overhoudt kan je tenminste nog een volle tank benzine betalen en dan krijg je ook nog eens wat kleingeld terug!
Ik zie dat de kwaliteit van de flmpjes nog altijd zéér hoog is. Klasse hoor!
Simon zegt
@ Duc: Dat ding is toch niet vergelijkbaar qua uitstraling. Dat zou echt het lelijke eendje zijn in deze test.
Overigens ben ik van mening dat men in de S3 ook het best een V6 kan lepelen. Al is het maar om voor die prijs ook een rauwe sound mee te leveren.
slk55 amg zegt
@Rick dos
het extrieur is misschien spannender, maar het interieur is zeer bedroevend vergeleken met de andere twee, en daar kijk je de hele tijd tegenaan als je lol hebt in de hot hatch. ook zou de inruilwaarde van de leon stukken minder hoog zijn dan die van de golf of s3.
nee, als ik voor een hot hatch zou gaan, dan zou ik er geen van deze drie kiezen. ik zou voor de A3 sportback 3.2 V6 quattro gaan. dan ben je even snel als deze drie wagens, heb je vierwielaandrijving, een 6 cilinder motor, en 5 deuren. en al met al kost je dit minder dan de S3. je zou kunnen zeggen dat de S3, Cupra, R32 er veel spannender uitzien, dan zo’n huis-tuin-en-keuken A3, maar dat maakt mij niets uit. maar dat komt denk ik door mijn leeftijd ;)
ejs zegt
S3 is wel veruit mn favoriet:)
SugarFree zegt
Voor mij de S3.
Vind de Golf te standaard, zelfs als R32, en de Cupra heeft voor mij een te hoog Johny-gehalte, al vind ik het design van de Leon zeker mooi en geslaagd.
De S3 is beschaafd door het uiterlijk, maar snel door de motorisering en het onderstel. Een Audi waarmee je je overal durft te vertonen (hoewel ik moet zeggen dat dit ook wel geldt voor de Golf R32).
Eh, de S3 dan wel in een andere kleur, nu is ie minder beschaafd ;)
phantom zegt
Ik weet het, ze hebben veel vermogen maar de lat wordt weer iets hoger gelegd met de toekomstige bmw 135i of ford focus rs. De pk race is nog maar net begonnen!
SugarFree zegt
Overigens mijn complimenten voor de 3e foto!
Alleen een iets te fel zonnetje, maar ja, dat krijg je erbij.
Jurrian zegt
@ simon
dat is een kwestie van mening, die ik overigens totaal niet deel.
zijn die dingen niet veelste duur (audi en vw) voor dat geld heb je een Evo, 350Z, Impreza WRX of de nieuwe mustang. vrij simpele keuze als je het mij vraagt, meer pk stukken sneller en stukken interessanter uiterlijk
Danger zegt
Heel mooi filmpje! Echt mooi werk! Vooral dat eerste shot als ze zo langs de camera rijden. Very Good.
Ik zou denk ik toch voor de Golf gaan, namelijk: V6 + mooier geluid.
Rick Dos zegt
@slk55 amg
Weet je waar je ook de hele tijd tegen aankijkt? Tegen een gat van pak hem beet 15k eurie! ;)
Het mag er dan kwalitatief minder uitzien maar dat gat maakt alles weer goed! En zoveel slechter dan de Audi vind ik het er niet uitzien. Ik zou ze ook geen van drieen kiezen. Alleen al omdat het VAG is. Ik zou voor dat geld ook voor iets heel anders gaan. Maja dat is volgens mij niet de keuze die ons hier voorgeschoteld wordt.
Duc zegt
@simon, standaard zijn de A3 en de leon en zeker de golf ook niet echt moeders mooiste, maar als je ze in deze uitvoering ziet met dit motorgeluid, vind ik ze zeer leuk, en dat is net zo voor de bmw 130i met m-pakket hoor
GuZ zegt
de golf zonder twijfel, wat een sound! Wanneer de 130i zou meedoen , dan zou de keuze lastiger zijn.
Stylez zegt
Als ik met mijn hart zou kiezen dan koos ik de Golf, maar let’s face it: € 16.000 extra?
Nee, doe mij dan toch maar een Ford Focus ST of een Seat Leon Cupra.
Stylez zegt
Correctie: € 13.000, was nog in de war met de prijs van de S3.
Alwood zegt
haha :P 130i anyone? de driedeurs natuurlijk :)
seat maakt tegenwoordig heel strakke wagentjes. maar net als bij alfa zouden ze niet ALLES met fwd moeten uitrusten :| het zijn merken met een sportief imago dus breng op zijn minst één rwd shooting-brake achtige wagentje op de markt! Alfa en Seat zouden hierin perfect een duo kunnen vormen voor de ontwikkeling.
S3’tje vind ik los van de prijs, looks en afwerking de meest interessante wagen omdat die me toch ook wat doet denken aan de goeie ouwe quattro tijd :) jammer dat ze geen 5 cylinders meer in audi’s stoppen.
Cedric zegt
Waarom zit de BMW 130i er niet bij?
Beck zegt
Euhm, volgens mij zijn de stuurwielknopjes van de Spyker SSUV wel degelijk gejat van Audi en niet andersom…
Hans zegt
Doe mij ze alle drie maar ;) Hahaha R32, S3 en dan de Leon
barry330cd zegt
De S3 zou mijn keuze zijn als ik moest kiezen, maar gelukkig hoef ik dat niet!
Smokin zegt
Een Audi S3 kost evenveel als een Alfa Romeo Brera, Nissan 350Z of Lotus Elise?
Mijn centjes gaan niet naar VAG.
Sjefke zegt
De S3 is de beste keus maar als ik het geld had zou ik het er niet voor over hebben. Dan maar een 2de handse luxere of sportievere auto :)
Deon zegt
Heren autobloggers toch!
TAALVERLOEDERING onder het kopje “innerlijk”:
In de Seat wordt duidelijk dat de Leon als goedkopere auto is gepositioneerd DAN -edit: check!-
Foei foei :P
Verder een mooie test. Wat mij betreft mogen zo’n dubbeltests wel vaker voorbij komen!
Deon zegt
he toch…. die tags gebruiken om dingen cursief te maken enzo heb ik nog niet helemaal onder de knie :P
Robin zegt
Doe maar de Leon, ga ik van die 20.000 euro die ik nog over heb wel gekke dingen doen.
SugarFree zegt
@ Deon
Taalverloedering: ‘zo’n dubbeltests’ moet zijn ‘zulke/dergelijke dubbeltests (meervoud)’
Verder een leuke bijdrage :)
Audifreak zegt
Damm wat een geluid uit de R32 maae ik ga toch voor De Audi S3 .. de lijnen van de Leon zijn ook zeer perfect
Richard zegt
@Beck
inderdaad je hebt gelijk de Audi S3 was er toch echt eerder dan die nare spyker
Deon zegt
@ SugarFree
haha, godverdegodver… je hebt gelijk! Val ik ff door de mand :P
ach ja, toen ik op de autoRAI de GasFX-verkoper bij “zijn” Rolls Royce op verbeterde op taalfouten ging het gelukkig wél goed ;)
slk55 amg zegt
@autoblog
waarom hebben jullie eigenlijk gekozen voor de seat leon cupra? deze auto hoort in een ander segment dan de r32 en de S3. ze zijn dan wel alle drie ‘hot hatches’ maar qua prijs zit er simpel weg een te groot verschil tussen. iemand die voor een R32 gaat shoppen, zal geen moment denken aan de cupra. iemand die voor de golf GTI gaat shoppen daarintegen wel.
de S3 is al helemaal geen concurent voor de Cupra, eerder de A3 sportback 2.0 T fsi, die heeft dezelfde motor en is even duur. ik zal ze even onder elkaar zetten:
seat leon cupra 2.0 TFSI………..6,4 sec……..247 km/h……..240 PK……33.995,-
audi a3 sportback 2.0 T FSI…….7,2 sec……..236 km/h……..200 PK……33.860,-
volkswagen golf GTI (2.0 FSI)….7,2 sec……..235 km/h……..200 PK……35.265,-
en dan is de leon cupra opeens wel heel aantrekkelijk….
k33z zegt
Mijn keuze in deze klasse is de Golf GTI. Kwa uiterlijk en interieur op gelijke hoogte met de R32, maar stukken goedkoper en een stukje sportiever.
RubenBaeten zegt
@slk55 amg: Maar qua pk’s zitten ze dicht bij elkaar in de buurt: Leon 240, Golf 250, S3 265. Als je dan daarna de prijs vergelijkt kom je tot dezelfde conclusie: de Leon Cupra is wel heel aantrekkelijk.
Jan zegt
@Jurrian: De afwerking van die auto’s is een stukje minder en zeker de Japanners zijn een beetje verouderde types, gebaseerd op modellen uit de jaren ’90 maar steeds een tikje bijgewerkt. De Mustang? Dan heb je wel veel pk, maar die Amerikanen krijgen het niet aan de wielen.
CSL zegt
slk55 amg heeft gewoon gelijk. Het is gewoon zo. Ze hebben dan hier ook allemaal voorwielaandrijving. De cupra kost ietje meer maar dan kriij je 40pk extra.
De hele verglijking klopt eigenlijk niet.
Iemand Die een R32 wilt, gaat niet naar een S3 kijken maar naar een “Audi A3 3.2 quattro” die dezelfde prestaties leverd en bijna hetzelfde kost.
S AMG zegt
wat een onzin die R32 en die S3. ik zal NOOIT +50K neerleggen voor een hatchbak. Dan tik ik liever iets meer af voor bijvoorbeeld een 335I
slk55 amg zegt
@Ruben Baeten
als ik kijk naar concurentie, dan ga ik niet af op de hoeveelheid PK’s, maar eerder op de carrosserie varriant, motor en prijs. en laten de drie die ik net heb genoemd nou alle drie 5-deurs hatchbacks zijn met (nagenoeg) dezelfde motor, en een zeer vergelijkbare prijs..
Johan zegt
Qua geluid idd gewoon die R32
Patrick zegt
Mooie test, vind de Leon kwa uiterlijk ook heel mooi, maar ik ga toch voor de S3.
En dat die stuurknopjes zijn gejat van spyker, spyker heeft het stuur van audi… dit is precies dezelfde als de andere modellen uit de A selectie.
SugarFree zegt
@ Deon
Ach, zo houden we elkaar scherp :)
Was het zo dramatisch gesteld met die Phaeton-GasFX-verkoper?
Het niveau van z’n Nederlands was waarschijnlijk niet van het Phaeton-niveau, maar aards laag ;)
floris zegt
ja @slk55 amg dat dacht ik ook hoe kan je een s3 nou met een leon cupra vergelijken helemaal niet dezelfde prijsklasse.
Ricavant-1.8T zegt
De S3 is idd de beste van de 3.
maar de leon is ook erg mooi… en die golf.. sja blijft een golf :S
Hilgert zegt
Ik vind de tellerunit van de Leon echt prachtig! Toerenteller in het midden (zoals het hoort bij dit type auto!) en een duidelijk aangegeven rood gebied dat ook nog eens behoorlijk hoog ligt. Alleen zoiets (en het verschil van 16k) zou al reden zijn om voor de Leon te kiezen.
Deon zegt
@ SugarFree
Nee het viel wel mee, zn taalvaardigheid was niet schrikbarend slechter dan die van de gemiddelde Nederlander ;)
Wat ik wel slecht vond was zijn argumentatie om een Phantom (geen phaeton, wel scherp blijven he :P) om te bouwen op gas.
Ik zei namelijk tegen hem dat ik dat eerlijk gezegd niet vind kunnen omdat de twee imago’s van gas en een RR phantom nou niet bepaald met elkaar stroken.
Zijn reactie was:
“ja maar een ondernemer die kennelijk wel veel heeft bereikt (anders rijd je geen Phantom) kan op deze manier eventueel wat minder milieuvriendelijke keuzes uit zijn verleden compenseren”
Toen hij dat zei had ik het al vrij snel gehad met het hele gas-FX…
Het zal wel aan mij liggen, maar met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid durf ik te zeggen dat dát argument in ieder geval nóóit aangevoerd zal worden!
Ten eerste omdat ik betwijfel dat veel mensen zo denken, en ten tweede omdat iemand die het milieu wil ontzien zeker geen Phantom zal kopen! :P
Tot zo ver mijn bevindingen op de gas-FX stand ;)
SugarFree zegt
@ Deon
Prachtig verhaal en… shit… ‘phaeton’ (hoe kon ik dat schrijven?! het voelt als en lijkt op een maandag, deze dag :( :) )
Helemaal eens ook met je kritiek op de argumenten van de verkoper. Wát een kul zeg. Het niveau van z’n argumentatie is nog lager dan het aardoppervlak. En zo’n sujet in de buurt van een Phantom…
Citrofiel zegt
Als ik dan zou moeten kiezen ga ik voor de Seat. Al is het maar om het idéé niet in een Duitser te rijden (wat hij wel is, maar door de oorsprong van Seat… You get it!). Verder ziet hij er gewoon veel beter uit en is hij goedkoper. Het beste geluid gaat verder nog naar de R32, heerlijk, hoe hij in dat filmpje gewoonweg de anderen overstemd met die zescilinderbrul. En wat krijgt de de S3 dan van Citrofiel hoor ik je denken (ik heb goede oren ;) ). Nou, laat ik het maar bij de prestaties houden, maar bij mij tellen die eigenlijk in veel mindere mate mee. (vandaar dat deze keuze voor mij eigenlijk onzin is, ik zou nooit een Hot Hatch kopen, of mss de C4 VTS ;) ) Dus voor mij: Geen van allen. :D
yu zegt
spyker heeft die knopjes van audi gejat, niet anders om
RubenBaeten zegt
@Beck, Richard, yu
Joh!
Beck zegt
@ Ruben,
Ligt misschien aan mij omdat ik Belg ben ofzo, sarcasme zou een vorm van humor moeten zijn, maar een echte dijenkletser vond ik het niet bepaald.
Maar ok, ik wil nu ook niet gaan mierenneuken, dit is echt wel een leuke vergelijkende test.
Tim zegt
Doe mij maar een Volvo C30 T5 ;-)
Stef zegt
En wat een onzin mbt tot dat stuurwiel van Audi zeg…dalijk vertel je me nog dat de grootbeeld navigatie uit de R8/A4/S4/RS4/A3/S3 gejat is uit de Lambo Gallardo.
Of nog beter, dat de RS4/S4 hun motor gejat hebben van Spyker…
Dit zijn wel kleine dingen waar ik me aan kan storen. Erg jammer.
Stefan zegt
@Citrofiel:
Als de prestaties wel zouden tellen: Saxo VTS 16V… ;-)
w0o0dy zegt
Deze video is nog mooier dan alle voorgaande en dat terwijl er een Golf en een A3 door het beeld rijden….. :)
De Golf klinkt wel goed en de Audi is het snelst, maar…De Leon is wat mij betreft de beste keuze van de 3. Dat dashboard is wel goedkoper om te zien, maar je ziet het verschil niet want je zet die A3 en die Golf er nooit naast om het te vergelijken en op zichzelf is het geen lelijk interieur. Je kunt trouwens ook een paar leuke spullen aan het interieur laten toevoegen voor de stapel flappen die je overhoudt…
Romeo zegt
Golf R36 over een tijdje…?!!!!
Als die er niet komt ga ik voor de lancer evo of 350z.
En als ik uit deze 3 zou moeten kiezen op dit moment de S3 omdat er te veel golf freaks zijn.
dekster zegt
“Goed bier koop je ook niet voor niets in sixpacks.” ==>neeh, goed bier( westvleteren, hoegaarden…) koop je in een bak van 24 ;)
“De stuurwielknopjes uit de S3 zijn overigens gejat uit de Spyker SSUV, jammer dat ze daar dan weer niet iets origineels voor kunnen ontwerpen” :
==> spyker leent bij audi en niet omgekeerd!
autoblogger zegt
@dekster: dacht dat jij toch wel humor had…
Ewout zegt
Geef mij de R32 maar =) ’t Is niet de goedkoopste, maar ook niet de duurste en naar mijn smaak de mooiste =)
AUDI fan zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
ruud zegt
ik wacht liever op de R36 of de RS3 als je dan toch een hot hatch neemt pak dan meteen een hele hotte !!!
-J-O- zegt
Doe mij de S3 maar
Nick zegt
Volgens mij is het toch echt Spyker die de knopjes van de Audi heeft ‘gejat”. ;)
I.i.g., ik zou voor de S3 gaan.
Die 2.0 TFSI is ijzersterk en vreemd genoeg ook vrij betrouwbaar.
audi_boy zegt
mm de meeste gaan voor de s3 en terecht. golf is maar een golf en de seat tja die hoorde hier niet thuis ondanks dat die auto er wel heel leuk uitziet.
mijn top 3 ziet er zo uit……
nummer 1 met 100% de audi s3
nummer2 met 70% de seat toch wel
nummer3 met 30% de golf.
en dan zie ik toch nog mensen vragen waarom bmw er niet bij is tja die had hier beter gepast dan de seat,en of bmw er bij zat in plaats van de seat dan was bmw toch de nummer 3 geweest.
flierace zegt
he zijn dit niet gewoon drie volkswagens maar dan met een ander embleem ha ha doe mij maar type r
Jurgen zegt
Op het filmpje lijkt het net alsof die Seat een heel stuk langzamer is dan de R32 en de S3.
De R32 is niet echt mooi, veel te protsierlijk.
Ik vind de S3 het mooist, maar niet in oranje, want die is lelijk. Liefst een zwarte, Heron getunede (400PK :D ), en blazen maar :)
Ukr-boy zegt
Jammer dat er geen mazda 3 mps bij zit. Die zou in prijs/kwaliteit/prestatie/betrouwbaarheid verhouding boven al deze 3 zitten :)
GOD zegt
doe mij maar een bijna als nieuw 2e handse E46 M3
en met het geld wat je dan overhoud kun je nog leuke dingen doen
zoals een supercharger :)
autofan zegt
Een supercharger op een M3? Moordenaar!!! :( Neem dan een RS4.
yu zegt
nog even over die knopjes, ik snap het een beetje, joh!
http://www.autoblog.nl/archive/2007/03/07/dutch-pride-spyker-d12-peking-to-paris-ssuv
Chief_S5 zegt
Precies wat ik had gehoopt… Weer een mooi filmpje..
Windhoos zegt
De motor van de R32 in de S3+turbo :D
RMC zegt
Wat een prachtig filmpje, echt top camerawerk!
henkie zegt
cupra, zeker weten. de rest oogt tegenover de cupra behoorlijk saai
wezz zegt
geef mij maar een s3
r32? pff te veel geld, geef mij dan maar een gti, voor die enkele pktjes die deze minder heeft.
wacht dan maar eventjes op de r36
de cupra is ook wel nice
je bril is mooi gekuist trouwens :-p
Snotjoch zegt
Zo’n 6 cilinder heeft een heel ander karakter dan een turbomotor. Die A3 is een heerlijke scheurbak, een superieure Golf GTI eigenlijk. Met die R32 kun je lekkerder ‘cruisen’ en af en toe eens op de Autobahn naar links, het gas indrukken. In die zin zou ik de R32 ook niet zo snel vergelijken met de S3, ander koperspubliek, ander type auto.
Burton zegt
Ik kon de keuze maken tussen de Golf R32 en de Seat Cupra, jammer genoeg was ik teleurgesteld met name het goedkope interieur die VAG heeft weten te plaatsen. Qua motor techniek is het subliem maar de afwerking aan het interieur is niet echt om naar huis te schrijven. Misschien ben ik wel erg verwend met de R32 maar smaken verschillen.
Audipower zegt
dat geluid uit die 3189 cm3 6 cilinder mag er wezen hoor niet normaal man lijkt wel wat op een Nissan 350Zero ook zo’n vette 6cil geluid!!
jaap zegt
Toch gaat de vergelijking niet helemaal op door aan te nemen dat de intrinsieke waarde vrijwel gelijk is en de golf en s3 aan de prijzige kant zijn. Je zou ook de restwaarde moeten meenemen en in vergelijking tot de S3 blijft de Leon dan nergens.