In de VS heeft de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), de waakhond van de Amerikaanse verkeersveiligheid, de laatste regels met betrekking tot de verplichte installatie van Electronic Stability Control (ESC, beter bekend als ESP) bekend gemaakt. Dit om het aantal kantelende auto’s terug te dringen. Vanaf september 2011 moet elke auto die lichter is dan 4.500 kg aan de overkant van de grote plas ESC hebben. Geschatte kosten voor de autofabrikanten: 985 miljoen dollar.
Bij kantelende auto’s denkt menigeen gelijk aan SUV’s, vanwege hun hoge zwaartepunt. De makers van SUV’s erkennen het hogere risico echter wel, daarom is al 90% van alle SUV’s met ESC uitgerust. Van alle huidige nieuwe auto’s heeft 40% ESC.
Een reden voor de NHTSA om deze maatregel in te voeren is het relatief grote aantal verkeersdoden als gevolg van kantelende auto’s; slechts 2% van alle ongevallen leidt tot een kantelende auto, maar kantelende auto’s nemen 40% van de verkeersdoden voor hun rekening.
[..]having all cars equipped with ESC is estimated to reduce rollovers up to 84%, save up to 10,300 lives, and prevent up to 238,000 serious injuries per year. When it comes to single vehicle crashes, SUV rollovers could drop by 59%, with passenger cars dropping 34%.
The threshold test will be conducted at 50 mph, using a steering robot to swerve the vehicle in a predetermined pattern while the vehicle is moving at 50 mph. According to the NHTSA, the test is severe enough to cause most vehicles to spin out without ESC. Mandated equipment includes an indicator light to warn drivers about problems with the ESC.
Since ESC employs computer-controlled selective braking, all cars must also be equipped with ABS, which is a direction automakers were headed in anyway. The cost to automakers will be in the area of $985 million, but the cost-per-vehicle will only be $111, a small premium for a life saved. The cost of property damage is also expected to drop by up to $450 million per year.
De cijfers zijn indrukwekkend, maar wat mij betreft manipulatief. Het kan wel zo zijn dat kantelende auto’s voor 40% van alle doden zorgen, maar dat zegt nog niks over de oorzaak van het ongeluk. Als de bestuurder straalbezopen is of veel te hard rijdt of anderszins capriolen uithaalt die een normaal mens niet in zijn hoofd zou halen dan lijkt me dat eerder een oorzaak voor zijn of haar dood dan dat de auto kantelt. Zoals collega Wouter al opmerkte in deze post zie je dat auto’s vroeger veel makkelijker over de kop gingen dan tegenwoordig, maar kennelijk zijn er nog steeds genoeg mensen die het met de goed ontworpen auto’s van tegenwoordig klaarspelen. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat het dak vaak een zwakke plek is in de veiligheid van de auto. In dat opzicht zou ik een ieder willen aanraden de bestelling van zijn nieuwe M3 maar weer te annuleren.
Gelukkig zullen er enkele uitzonderingen komen, want stel je voor dat je offroad of het circuit op gaat met ESC. Hoe dan ook lijkt het erop dat de autoriteiten zich steeds meer met de auto van de toekomst gaan bemoeien. Als het gaat om de verkeersveiligheid vind ik dat goed, maar het zou jammer zijn als je niet eens meer de mogelijkheid zou hebben een Lotus Exige of een Spyker te rijden, alleen maar omdat deze auto’s geen ESC of airbags hebben. Bovendien, als dat het geval zou zijn, dan zou je ook alle oude auto’s van de weg moeten halen omdat ze te kwetsbaar zijn. Elke bestuurder van een willekeurige Suzuki Alto uit 1993 beseft volgens mij ook wel dat hij in een zwaar ongeval geen schijn van kans maakt en maakt toch de keuze om te rijden. Dit stukje eigen verantwoordelijkheid mag de overheid wat mij betreft best laten liggen.
Ford en GM grijpen deze regel in ieder geval aan om het braaftste jongetje van de klas te spelen, en zeggen te verwachten een jaar voor de deadline al al hun auto’s met ESC uitgerust te hebben.
Het is zo dat dit regels voor de VS zijn, maar het zou naïef zijn om te denken dat dit soort voorschriften niet naar Europa zal komen, we hebben per slot van rekening al verplichte ABS, en meer regels zullen ongetwijfeld volgen. Behalve dat dit wat mij betreft de ziel uit het autorijden haalt worden de auto’s zo natuurlijk ook nog veel duurder en zwaarder. Met het gewicht van de auto neemt ook de uitstoot van Co2 toe. Mochten dit soort plannen dus ook in Europees verband worden ingevoerd dan vraag ik me af of men er bij stilstaat dat nieuwe richtlijnen wel eens een extra probleem kan opleveren voor de voorgenomen maximale Co2-emissie van 130 gram/kilometer….
lincoln mark8 zegt
een t-fordje donderde nooooit om??? dit zegt echt meer over de chauffeurs..
Maarten zegt
Ach, het liefts zouden ze er voor willen zorgen dat we als automobilist helemaal niks meer mogen doen. Dan zorgt er een computer wel voor dat je niet de maximale snelheid overschreidt, of dat je keurig binnen de lijntjes blijft, of dat je wel genoeg afstand houdt.
Onehp zegt
Niet iedereen is een autofreak. Veel gewone mensen die gewoon autorijden van A naar B hebben ook ongevallen. Voor mij is het overduidelijk dat een nooduitwijkmaneuver veel meer kans op slagen heeft met ESP, en dit voor de gewone mens aan gewone snelheden. Wel zeer belangrijk is natuurlijk dat het niet als een wondermiddel wordt beschouwd… goede voorlichting is even belangrijk als het ESP zelf.
ESP filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=j-hHWSQhKuc
Natuurlijk zijn dwingende wetten jammer voor de dichterlijke ontwerpvrijheid, maar er zijn al zevenzeventug regeltjes dus eentje meer of minder… met wat geluk zijn er uitzonderingen voor speciale auto’s, al vraag ik me wel af of dit kleine offer misschien toch de moeite waard is als we al dat exotisch gecrash van tegenwoordig… waar ESP zeker had geholpen… voor zulke chauffeurs moet het uitschakelen van het ESP ook wat moeilijker gemaakt worden :-)
Arnoud zegt
Learn how to drive! Stel liever een rijvaardigheidstraining verplicht. Veel mensen weten niet wat ze moeten doen als de auto aan het glijden gaat. Remmen kan desastreus zijn. Veel eenzijdige ongevallen worden veroorzaakt doordat mensen met 2 wielen in de berm komen en dan te hard remmen of overcorrigeren. ABS doet natuurlijk veel goed, maar ESP helpt je echt niet als je met te grote vaart te snel weer de berm uit wil. Dan is het einde de boom die iets verder op staat.
Lone Racer ! zegt
Ik weet dat je je abs kunt uitschakelen door de fuse darvan eruit te halen. dus kun je dat ook niet met esp doen? dan kun je ofroaded of het circuit op zonder electronica.
Dennis Asselbergs zegt
@ Arnoud
“ABS doet natuurlijk veel goed, maar ESP helpt je echt niet als je met te grote vaart te snel weer de berm uit wil. Dan is het einde de boom die iets verder op staat.”
Precies, maar als je op een smal weggetje een Mercedes A klasse (ja, de elandtestbak) op de handrem om wil gooien, kan je daar uitstekend de berm voor gebruiken. ESP snapt er op dat moment ook geen lor meer van. ;-)
Ik voorzie overigens een levendige handel in het uitschakelen van ESP bij auto’s in de toekomst…
J. zegt
Ik vind het niet meer dan terecht dat ze dit verplichten. Het merendeel van de weggebruikers word hier gigantisch mee geholpen, en voor de autofreaks zullen er altijd opties zijn om het uit te zetten om eens lekker hard te kunnen werken in de auto.
Kevski-Style zegt
Tja, wat zal ik ervan zeggen? Ik ben er geen fan van iig. Des te minder electronica des te beter. Dit is ook meer symptoom bestrijding als je het mij vraagt. Ze analyseren nu dat er fouten gemaakt worden, en die fout corrigeren ze door een stukje techniek in te bouwen. naar mijn idee kan je beter kijken wat de oorzaak is van het probleem. En dat is en blijft nog steeds een menselijke fout. Laat iedereen gewoon om de 5 jaar een rijtest doen om te zien hoe ze presteren in het verkeerd, en koppel er ook een stukje aan vast waarin wordt uitgelegd hoe je om moet gaan met een slippende auto en het probleem lost zichzelf ook vanzelf op. Gelukkig ben ik al geen fan van nieuwe auto’s, maar op deze manier wordt dat gevoel alleen maar sterker.
Wat betreft het eerder omslaan van oude auto’s: Ik denk dat een hoop mensen zich daar nog wel eens in kunnen vergissen. Tegenwoordig worden auto’s steeds hoger, met ook een hogere instap en zit. In de meeste gevallen denk ik zelfs dat het omgekeerde eerder waar zal zijn. Zeker zonder alle electronica.
Wat betreft de titel: Daarmee ben ik het wel volledig eens. Zeker in de tuningswereld is dat een issue waar vaak geen rekening mee gehouden wordt. Ik noem het weghalen van ee motorkaphaak, of het niet verstevigen van een chassis. ik ben nu bezig met het ontwerp van een soort rolkooi die binnenin de bestaande plaatwerkdelen valt, zodat deze niet zichbaar is, maar perfect bijdraagt aan de veiligheid….
Classic red zegt
Het is onzinnig dit verplicht te stellen. Wie het wil, kan vrijwillig een auto met kopen. En wie het niet wil, koopt een zonder. Bovendien zij er zat auto’s die niet vlug kantelen (auto’s met een laag zwaartepunt). Eigenlijk moeten ze nu ook bij motorfietsen zijwiletjes verplichten. Die vallen namelijk ook nog wel eens om.
Arnoud zegt
@ Lone Racer!
Als je de zekering van het ABS eruit haalt doet ESP volgens mij ook weinig meer want ESP maakt gebruik van dezelfde sensoren als ABS.
Onehp zegt
In het filmpje die ik eerder postte zegt onze vriend Tiff Needell zelf na een demonstratieve uitwijktest dat iedere auto ESP zou moeten hebben want hij kan het zelf niet beter (en hij is toch geen groentje). Ik heb zelf een auto met een uitstekende wegligging, toch weet ik dat bij complex uitwijkmaneuver ik het zelf niet beter kan dan mijn ESP (bv. zwaar in de remmen en dubbel uitwijkmanoevre op verrraderlijke ondergrond). Zelfs al durf ik al eens een bochtje in overstuur nemen, ik ben dankbaar voor ieder grijntje extra controle in een potentiele ongevalssituatie want ik weet dat ik dan NIET de held ben. Ik ben al 28 jaar ongevallenvrij, toch moet ik toegeven dat ESP nog geen maand geleden mijn vel heeft gered toen een klein stukje weg letterlijk spiegelglad was… en de auto voor me zonder ESP die ging het minder goed af…
Wie hier durft te beweren dat hij/zij het beter kan dan ESP in een noodsituatie?? Deze helden mogen zich gerust eens bewijzen in een test georganiseerd door Autoblog.nl ;-)
Kevski-Style zegt
Wanneer wordt die georganiseerd? Geef ik me op! Mijn gripniveau kwaauto is namelijk iets anders dan de moderne auto. Zou het al knap vinden als ik uberhaubt 1 wieltje op zou tillen….
Onehp zegt
Rij je rond op Toyo R888 of Yokohama A048 of zoiets? Het gaat me niet om een mooie droge dag, dan gaat het nog allemaal zonder ESP of zelfs ABS, het gaat vooral om die vettige herfstdagen, die hevige neerslag en aquaplaning, beetje ijs en/of sneeuw, olievlekje etc en dan valt de grip van R-bandjes zwaar tegen…
smoke zegt
@Kevski Style
Denk je echt dat de auto’s van tegenwoordig niet minder snel omslaan dan oude auto’s? Als ik het ring-filmpje van Wouter bekijk (en andere oude beelden van crashende auto’s) denk ik toch echt wat anders…Met mijn lekenverstand beredeneer is dat ouderwetse en slappe vering de auto minder stabiel en meer ‘schommelig’ maakt. Ik heb dat nu nog als ik wat harder rij met niet zo strak afgeveerde Franse auto’s, da’s net alsof je op een schip zit. Meer body-roll zorgt ervoor dat je makkelijker op je kant gaat. Een hoog zwaartepunt helpt daar absoluut in mee.
Waar ik in ieder geval niet van gediend ben, en dat probeer ik ook naar voren te laten komen in het stuk, is de bemoeizucht van veel beleidsmakers. Je hebt de keuze om een auto met allerlei veiligheidssnufjes te kopen, en dat moet wat mij betreft zo blijven. Ik wil graag nog de keus hebben niet met een auto te rijden die volgepropt is met techniek als ik dat graag wil. Met het verplicht stellen van ESP in de VS wordt weer een stukje eigen verantwoordelijkheid aan de burger ontnomen. Er zijn mensen die zich naar de mogelijkheden van hun auto gaan gedragen: ‘oh, er zit toch wel esp en abs op, dus kan ik nog wel een stukje harder/minder verantwoord gaan rijden.’ Dat harder kunnen rijden klopt ook in veel gevallen, maar het helpt weinig als je in een keer een stilstaande auto vanuit de mist ziet verschijnen.
Hoe meer je de mensen zelf de noodzaak zelf na te denken wegneemt, hoe meer ze zich er ook naar gaan gedragen.
Kevski-Style zegt
@ One-HP:
Soms met A032R/A048R banden, maar meestal met Falken FK-06G. Banden die het goed eon in de regen.
@ Sir Smokalot:
Vering speelt idd een rol, maar die is bij lang niet zo veel oude auto’s zo confortabel als je zo denken. Niks voor niks kan je met auto’s van tegenwoordig langere stukken achter het stuur zitten zonder vermoeid te raken. verder hebben auto’s van tegenwoordig veel meer accesoires die meedragen aan het overhellen, doordat ze niet op een heel laag punt in de auto gemonteerd zitten. Er zijn zoveel factoren dat je niet zomaar kunt stellen dat oude auto’s meer overhellen dan nieuwe auto’s. Een standaard mini helt namelijk nagenoeg niet over, omdat deze op rubber blokken veert. Een oude corvette gaat wel rollen maar slaat ook niet om door de breedte van de auto. Overigens krijg je heel veel amerikaanse auto’s uit de jaren 60 en 70 niet op zijn kant, ook al is de vering nog zo slap. Ze hebben wel heel veel last van Bodyroll.
Met je laatste allinea in comment ben ik het overigens voor de volle 100% eens!
Kevski-Style zegt
@ OneHP: Overigens rollen veel mensen pas als ze met iets anders dan de weg in aanraking komen. Op regen of ijs is het onmogelijk om te rollen, omdat je auto dan eerst grip verliest. om te rollen heb je namelijk grip nodig. de band wil immers doorgaan maar de carroserie niet. Enige weersomstandigheid is hele hevige wind of sneeuw. En dan dus wel sneeuw die aardig dik is zodat je een soort sneeuwbank krijgt….
smoke zegt
@ Kevski Style
Precies, kijk maar eens naar de motorwereld. Een highsider wordt veroorzaakt juist doordat de band plotseling weer grip krijgt op een moment dat de bestuurder dat niet wil. Als de band zou blijven glijden schoof je alleen maar onderuit, in plaats van een koprol te maken door plotselinge wrijving met het asfalt. Maar ik ga er van uit dat onehp ook wel weet dat wegslippen wat anders is dan over de kop slaan en dat aan beide dingen andere oorzaken ten grondslag liggen. Ik heb wel eens een Wagon R+ met zijn wiel van de grond zien komen door een heftige stuurbeweging als gevolg van overstekende eendjes, best wel scary….
Hier trouwens nog een linkje naar de oude post van fifth gear: http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/13/video-electronische-hulpmiddelen-in-actie
Kevski-Style zegt
Ik heb zelf hiervoor een Suzuki samurai Highroof deluxe gehad. Die heeft de Eelandproef nooit doorstaan. Maar ik weet uit praktijkervaring wel dat het kan:
reed op de A12 bij Utrecht richting Anhem. Voor me rijdt een panda met 70-80 (en je mocht er toen nog 100) dus ik rij daar ook 100. Was vrij warm die dag, dus ramen stonden open. Vervolgens zie ik nog net van rechts een gans bij mevrouw haar panda naar binnen vliegen. Pecies door het openstaande raam naar binnen gevlogen en tegen haar kop aan gevlogen. Op een haar na gemist en de elandproef op 2 wielen gedaan, maar het ging wel. gelijk op de vluchtstrook tot stilstand gezet en bij dat vrouwtje gaan kijken. ze was bont en blauw, maar verder wel alles goed gelukkig. Gelukkig kon ik uitwijken, omdat het een jeep was die geschikt gemaakt was voor trailrijden met een compleet verstevigd voorframe. Vergelijk het maar met een aanrijding met een vrachtwagen om een idee te krijgen. Waarschijnlijk had zij dat niet overleeft….
mert zegt
het boeit mij niet egt maar wel voor de sport auto’s die moeten wel licht zijn anders gaan ze niet snel
Onehp zegt
@kevski style: het lijkt me dat we wat naast elkaar praten. ESP speelt idd een belangrijke rol (ahum) bij het verhinderen van een highsider/rol/over de kop slaan. Maar dat is een secundair effekt van ESP, de voornaamste rol van ESP is het voorkomen van ongecontroleerd onder- of overstuur. En daardoor voorkomt het dus ongelukken waarbij mensen door een onverwachte slip van de weg rijden (buitenbocht of binnenbocht bij respectievelijk onder- en overstuur), het voorkomen van rollen (voorkomen dat de auto dwars over de weg staat), het voorkomen van slingerbewegingen (highsider bis), het voorkomen dat men dwars over de weg stil komt te staan en een sitting duck is voor achteropkomend verkeer, voorkomen dat men controle verliest bij het raken van een kleiner obstakel, voorkomen van controleverlies van het in de berm rijden of vangrail raken etc…. , je kunt er vast nog enkele bedenken :-D
ESP is voor mij een bijdrage aan de veiligheid. Nogmaals, de GEMIDDELDE automobilist snapt er maar heel weinig van, en de meeste mensen nemen liever een extra optie dan de optie ESP aan te kruisen… en omdat ze zich zo weinig van bewust zijn is het gevaar dat ze overcompenseren eerder miniem.
Voor mij is het algemene comfort en vooral de geluidsisolatie van moderne auto’s veel gevaarlijker dan nog een criptisch acroniempje erbij, want dat is volgens mij de belangrijkste reden dat de gemiddelde mens zijn snelheid niet kan inschatten…
Dus geluidsisolatie verbieden en ruiten verplicht open tijdens de zomer ;-)
(Nu stop ik ermee, I made my point denk ik ;-))
Onehp zegt
En ganzen vliegverbod opleggen :-P
Jan zegt
Dit bericht geeft de hypocrisie aan van de Amerikaan. ESP op auto’s lichter dan 4500kg? Juist die zwaardere bakken mogen het hebben! Enfin, als ik een Lotus Exige op zijn dak krijg dan moet ik wel echt mijn best doen. Doe ik dat met een Ford F350 hoef je maar het stuur om te gooien…
CSL zegt
@Sir Smokalot
“bestelling van zijn nieuwe M3 maar weer te annuleren”
Heb je wel enig iedee hoe sterk Carbon is?
Ik wel, een standaard dak kan niet meer dan 75kg hebben.
Carbon is veel sterker en beter en natuurlijk lichter. Vooral die van de BMW M6 en de Nieuwe M3 is een uitzondering.
2.0 TDCI 160 pk zegt
k weet trouwes bij god niet wat mn auto allemaal heeft,, esp abs nav ips en nog zo’n a4tje vol… maar waarom,, waaaarrromm,, schrijven ze in godsnaam all1 die afkortingen, en niet een kleine uitleg erbij of de volle benoeming!!! want ik weet er dus wel 8 v/d 10… maar de rest????????