Na het voorproefje in Genève is BMW van plan deze week de laatste officiële informatie over de nieuwe BMW M3 (e92) vrij te geven. We hadden de specificaties van het motorblok al, en je kon verwachten dat er aan de concept-versie niet al te grote veranderingen zouden optreden, maar toch was het nog even wachten op de officiële persfoto’s. Helaas voor BMW en gelukkig voor ons zijn deze voortijdig gelekt.
De droge feiten: 4.0 liter V8, 420 pk @ 8300 rpm, 400 Nm @ 3900 rpm, 105 pk/liter, motorgewicht: 202 kg, verbruik: 12,4l/100km, Brake Energy Regeneration, koolstofvezel dak, aluminium motorkap.
Verwachte prestaties: 0-100: 4,8 sec., topsnelheid: 295 km/u (250 met begrenzer).
Er is al veel over geschreven, en vanaf september staat hij bij de dealer. De M3 komt er ook als sedan (e90), touring (e91) en cabrio (e93). Zodra er meer details bekend worden laten we het weten, en natuurlijk trekken wij in september vol nieuwsgierigheid naar BMW om de nieuwe V8 tegen de oude zes-in-lijn af te zetten.
Grafiek van de oude M3 (E46):
Grafiek van de nieuwe M3 (E92):
Met dank aan iedereen voor de tip!
Erik zegt
Ik vind hem van buiten niet eens zo heel spectaculair…
denny zegt
ziet er goed uit..
JeejEm zegt
waar zijn de geweldige velgen van de concept versie, die waren toch echt een inch groter…19″ moet toch makkelijk kunnen. zal wel weer voer voor de tuners worden
Egon zegt
Uhm…. zijn die grafieken niet twee dezelfde?! Slapen doen we s’nachts!
Job zegt
Ligt het nou aan mij of zijn die twee grafieken exact hetzelfde?
De oude M3 had waarschijnlijk een stuk minder kW’tjes
Egon zegt
Snel verbeterd! dank u…
Job zegt
snel gefixt!
Knilles zegt
Vond de uitvoering in Geneve er toch een stuk beter uit zien. Deze velgen lijken ook kleiner en waar is het carbon dak gebleven. De binnenkant vind ik ook niet top, mischien ligt het aan deze lichtgrijze kleur.
Er zullen de komende tijd wel meer foto’s opduiken, kijken of die dr op vooruit gaat.
tim zegt
wauwwww, van de voorkant echt super mooi
Philip zegt
Hehe had het ook al gezien op een forum…
smoke zegt
@Egon en Job
kwestie van 2 cijfertjes in de omschrijving veranderen :)
Alexmo zegt
Kvin hem schoon en die velgen zou ik wel keer willen zien als ze stilstaan dan kun je tenminste zeggen of ze mooi zijn of niet …
phantom zegt
De nieuwe m3 heeft zo te zien wel een breder toerenbereik
Carfreak zegt
wat een pracht van een wagen, kan er gewoon niet meer over zeggen. geen woorden voor :)
Alwood zegt
omg :o wat is die bruut! :D nu zal ik wss nooit een rode auto rijden… maar in het blauw en dan wat donkerder (zoals dit donkerder rood is) is deze wagen nog mooi ook! wie had dat verwacht na de geneve foto’s :P
dit is echt een wagen waar ik ooit in gereden moet hebben! ik kan niet wachten tot autoblog hem rijdt met een extra lange soundtrack ;)
Carfreak zegt
@ Knilles, beter dfe tekst lezen “koolstofvezel dak”
Hans zegt
In het rood is die echt abnormaal lelijk mja smaken verschillen
Xemurai zegt
Gimme Gimme Gimme :D
slk55 amg zegt
ziet er niet verkeerd uit. dit is inderdaad wel een auto waar je in je leven in gereden moet hebben. wat ik wel merkwaardig vind is dat er geen foto’s van de achterkant bij zitten, de grote vraag is of de nummerplaat gewoon op de kofferbak zit, of dat hij verhuisd is naar de bumper…..
Guggenheimer zegt
Ze zijn dus twee jaar later met de introductie van de M3 dan de introductie van de Audi RS4 met bijna de zelfde specificaties? Geef mij maar de RS4, toch een tikkeltje stoerder.
Martijn zegt
Belooft een brute auto te worden, maar voorlopig blijft de RS4 mijn favoriet:
430Nm @ 5500rpm
414pk @ 7800rpm
wel knap van BMW dat ze bijna vergelijkbare prestaties halenuit een motor met 200cc minder.
Bestiun zegt
prestaties zijn uiteraard perfect…maar ik vind het hondslelijk!
Mathias zegt
Die koppelcurve! :o
Van 3500 tot 7000 toeren bijna vlak, dat moet een serieus duwtje in de rug geven!
auto zegt
Wat is de topsnelheid?
JP zegt
1x m3 cabrio-coupe aub :D !!
Jonas zegt
Bah diene puist op de motorkap blijft lelijk hoor
henkieturbo zegt
die voorkant is er met de nieuwe 3 serie niet mooier op geworden…..
de e46 zag er toch een stuk beter uit
smoke zegt
@auto
250 kilometer per uur natuurlijk :).
@Matthias
Ik vroeg me al af wie het zou opvallen, maar inderdaad, de grootste winst is inderdaad in de koppelcurve gepakt, vanaf 2500 toeren zit je al op 90% van het maximum koppel en 1000 toeren later loopt ‘ie nagenoeg vlak.
cl600 zegt
mooie auto idd, alleen die ”bobbel” in de motorkap…nee die bevalt me niet
slk55 amg zegt
@autoblog
de specs kloppen niet. jullie zeggen het artikel via autotelegraaf te hebben, daar staat duidelijk in de tekst dat de 0 t/m 100 sprint 4.8 sec. duurt en dus geen 4.6 sec. dit is net het verschil dat bmw nodig zou hebben, want de RS4 doet er 4.7 sec. over. maar goed genoeg gemiereneukt. o ja, misschien is het ook wel handig de topsnelheid erbij te zetten. die is namelijk 295 km/h, maar hij word zoals gewoonlijk begrensd op 250.
audi racer zegt
midden motor kap is verhoogd dat vindt ik jammer voor de rest een mooi auto
GuZ zegt
@Guggenheimer
Wat verwacht je nou dan? dat ze de M3 op 480pk (ofzo) zetten en vervolgens de M5/6 kunnen gaan upgraden naar 600pk? Volgens mij is er gewoon een gentleman’s agreement om deze PK race een beetje af te zwakken.
slk55 amg zegt
de m3 kun je eigenlijk wel vergelijken met een heks, hij is angst aanjagend, en het uiterlijk is erg schreeuwerig en een tikkeltje ordinair. ook hebben ze allebei een pukkel op de neus.
RRPhantom zegt
P.S. die velgen lijken wel klein op foto en de motorkap heeft ook een vage bobbel.
Integrale EVO zegt
Het blijft een heerlijk recept; een sportwagen in een ‘coupé-jasje’. Goed de M3 kun je eigenlijk niet meer vergelijken met een normale 3-serie, maar het uiterlijk blijft nog altijd minder uitbundig dan een Porsche, Corvette of Ferrari. Die powerdome op de motorkap hadden ze echter wat mij betreft weg kunnen laten…
AMG zegt
Gave wagen
smoke zegt
@slk55 amg
zoals je weet is acceleratie aan een groot aantal factoren onderhevig. Acceleratiecijfers liggen daarom meestal enkele tienden uit elkaar. BMW heeft nog geen officiële gegevens vrijgegeven mbt gewicht, acceleratie en topsnelheid. De acceleratie die ik opgeef is een positieve schatting, maar toch een redelijk nauwkeurige. De topsnelheid zal ook aardig kloppen, maar ook dat is nog niet zeker. Alleen de pics komen van de autotelegraf, de rest van de gegevens (ook de grafiekjes) komen uit eigen stal.
Knilles zegt
@ slk 55 amg: Nog nieuws over de plaats van de nummerplaat? ;)
Danger zegt
Jammer dat de M3 precies dezelfde specs heeft als de inmiddels al wat oudere Audi RS4
bvking zegt
onderste grafiek aantal pk nieuwe m3 staat bij de y-as 2 keer outpout (kW) terwijl de linker pk moet zijn en de rechter kW
Solstice zegt
Mooi gespierd zonder overdaad. En ik vind ‘m niet eens ordinair eigenlijk, meer ingetogen zelfs dan de E46 M3. Ultieme Q-car van BMW is trouwens de 335i in een beetje gedekte kleur volgens mij. :-)
slk55 amg zegt
@Sir Smokalot
ik snap het, ik verbaasde mij alleen dat er 4.6 stond, terwijl ik op diverse andere sites alleen maar 4.8 tegen kwam. waarom zou je die (verwachte) spectaculaire topsnelheid achterwege laten, als je ook de verwachte (en iets te rooskleurige) acceleratie geeft. de 4.6 sec. geef je trouwens als een een van de ‘droge feiten’, hieruit blijkt niet dat het een ‘positieve schatting’ betreft.
slk55 amg zegt
@knilles
nee, geen nieuws ;) maar wat ik wel uiterst merkwaardig vind is dat er nog geen foto’s zijn vrijgegeven van de achterkant….
Solstice zegt
BTW, krijgt nu ook de ‘gewone’ M3 een koolstofvezel dak? Blijft die niet voorbehouden aan de CSL-versie ditkeer? Afgaande op de foto’s zit er gewoon een (meegespoten) stalen dak op de auto…
Solstice zegt
@Solstice: Ja, de nieuwe M3 krijgt een koolstofvezel dak :-P
Knilles zegt
Maar de M3 van Geneve staat niet op de Rai? Vind ik toch een misser eigenlijk, had me er op verheugd en op ingesteld. Maar goed, er staat en loopt vast wel anders mooi rond ;)
8C Competizione zegt
Ik heb eigenlijk meer met Italiaanse of Britse auto’s (hebben meer “passie” :P ook volgens Clarkson) Maar toch vind ik een m3 altijd heel gaaf! Deze dus ook alleen rood is niet mijn favoriete kleur.
Knilles zegt
Als ik deze M3 in 2008 koop zet ik er wel die 19″ onder die onder de concept zaten in Geneva, die stonden deze wagen super! Waarschijnlijk zijn het BBs velgen, maar was BBS niet failliet, meende dat ik laatst zoiets heb gelezen.
8C Competizione zegt
@ Knilles
De velgen onder de concept hadden wel wat weg van het vorige model M5. Wel gafe velgen zijn dat trouwens.
Susp1cious zegt
Jammer dat deze er ook als Sedan en touring komt, vindt dat de M3 toch een coupe of cabrio moet zijn.
SimonMc zegt
Mooie kleur ! Die bult op de motorkap vind ik niet erg, maar zonder was het wel mooier geweest.
Is wel grappig eigenlijk, vanaf de eerste spyshots zag je al een vreemde bult op de motorkap, en iedereen zei ” geen nood, dit is maar een snel ineengestoken motorkap”.Uiteindelijk blijft die bult er dan toch blijkbaar.
Wat ik mij afvraag is hoe deze zich verhoudt tegenover de huidige M3 csl.
Juri zegt
Leuke auto, erg mooi…..alleen compleet verkeerde foto’s.
Verkeerde kleur en verkeerde aanzichten….
0-100km/h dus nooit en tenever in 4.6s! Onmogelijk, de M5 is een snellere
auto dan de M3.
DonKilluminati zegt
Lang leve de e46 m3!!! Dit nieuw model is een stuk stront op wielen!
smoke zegt
@slk55 amg
en daar heb je wel een goed punt! Het past inderdaad niet in de reeks ‘droge feiten’. Wellicht is mijn bron iets te enthousiast geweest, ik ga door de knieën. Lang leve de kritische lezer!
biatch zegt
ze wachten wel aso lang met die m3 dus ik verwacht een aso brute wagen en dat is deze niet echt. E46 is meesterlijk, dit is niet bruut. Die bult is idd lelijk, bij de E46 was dat nog een subtiele hint of het om ee echte m3 ging of neppert. Ik vind die omhoog lopende lijnen naar de achterkant ook lelijk, komt er teveel ruimte tussen het achterwiel en achterraampje/kofferklep. Achterbumper wordt waarschijnlijk net zo lelijk als bij een m5/m6 en ik hoop op subtiele dunwandige uitlaatjes en niet van die chrome sjonniepotten. En welke jan modaal doet het interieur daar, de e36 had echte de mooiste stoelen die ik ken met die hoofdsteunen, maar dit is echt slaapwekkend.
Ik hoop dat de CSL een hoop goedmaakt, anders blijf ik mooi bij de e46!
RFW1994 zegt
netjes…
Martijn zegt
wat een hoop geblabla!!! In mijn optiek is het mooiste aan de auto de motor! 8500 (!!!!!!!!) rpm… 420 pk en genoeg koppel vanaf 2000 rpm prima spec met prima prestaties!!! en ga niet zeiken over 10 a 20 pk want wie dat merkt mag wel een zesde zintuig hebben!!!
Reken maar dat deze auto een hOOOP plezier gaat leveren aan de gelukkigen eigenaren…!!! RS4… tsss 4 wielaandrijving… wie gaat er nou in de modder rijden met zo’n ding dan? 4 wielaandrijving=saai
Deze auto met deze specs had de buitenkant van een lelijke eend mogen hebben van mijn part… Kom maar op!!!
Danger zegt
@Martijn
4 wiel aandrijving slaat niet alleen op offroad. Maar ook op betere grip enzo
HolyCow zegt
Ik had wel wat meer verwacht…kwa uiterlijk en motor
henk zegt
Tot mijn grote verbazing moet ik zeggen dat de nieuwe M3 voor mij totaal niet aan de RS4 kan tippen! Wat een tegenvaller zeg. Hopelijk doet ie een rondje op de ring wel sneller dan de RS4. Het uiterlijk is ook erg teleurstellend. Doe mij de RS4 dan maar!
MJ zegt
Geweldig! Maar als BMW M-fan heb je ook oogkleppen op. Het mooie aan alle M’s vind ik hun subtiele vormgeving ten opzichte van de modellen waarop ze zijn gebaseerd (in dit geval de E90 3-serie coupé). Vaak moet je even goed kijken voordat je weet dat je met een supersportwagen te maken hebt. Dit wordt een ware Porschekiller! Maar als rijdersauto zal hij nooit de M3 e30 Sport Evolution overtreffen…
jan zegt
ja en als al deze zeikerts hem straks in het echt zien staan ze allmaal te kwijlen. wat kan mij die rs4 nou schelen ik wil deze. o ja en die 335i is echt niet sneller als een e46 m3 forget it, moest wel gas geven maar reed wel bij hem weg.eeuwige gelul altijd over de rs4 en de m3 ,kom op zeg koolstofvezel dak 420pk! mooi toch. de rest zal straks wel weer volgen.
BOL zegt
Under hood design ziet er niet uit
Karaya zegt
Volgens mij kan het nooit moeilijk zijn om een 335i met chiptuning over deze specs heen te tillen.
Spaar je een hoop centjes uit en heb je nog meer koppel ook.
stefan zegt
De rs4 is wel vetter dan de m3 maar de IS-F is het fetste.
Knilles zegt
fetste?? OMG…….
dino zegt
ben benieuwd komt er ook een touring M3
Ilquadrifoglio zegt
Geef mij dan maar de E46…
Maar uiteraard zou ik toch voor een Alfa Romeo 159 GTA gaan. Ziet er naar mijn mening toch veel beter uit. Ook heeft de GTA- badge een veel grotere historie.
450 HP @ 7000 RPM
470 Nm @ 4750 RPM
MJ zegt
Een 335i kun je wel gaan chippen, maar deze M3 heeft wel meer dan alleen een geweldige motor! Dan kun je met een gechipte 335i wel over meer koppel beschikken, maar die V8 uit de M3 is een fantastisch uitgebalanceerd blok, die speciaal voor de M3 is ontwikkeld. Vergeet niet dat BMW met de inline 6 uit de e46 M3 ook al de titel ‘motor van het jaar’ heeft gekregen, net zoals met die V10 uit de M5 en M6. En wat te denken van het koolstofvezel dak en het superieure onderstel? Dat bereik je nooit met een 335i! Je moet de M3 niet zien als een opgefokte 3-serie, dit is een auto apart!
Hij komt er toch ook nog als sedan en touring? Een sedan kan ik me voorstellen, maar een touring lijkt me niet geweldig…
Brecht zegt
Wat een bulshit allemaal.
Altij da gezeik over de prestaties wat heeft het nu in godsnaam dat die 0,2sec sneller optrekt dan andere wagens.
Op het circuit daar gaat het om.
Met een perfect gewichts/vermogen deling is ook belangrijk, versnellingsbak, enz…
Het enige wa k’hoop is dat de m3 niet dezelfde smg III bak krijgt zoals de m5 en m6.
Geef maar de manuele versie(6bak), daar moet je kunnen bij rijde ;)
m5 zegt
echt een mooie m3 een waardige opvolger van de e46
Sutan Hondema zegt
@ Juri:
M5 een snellere auto dan de M3? Kijk eens naar de oude M3 en de oude M5
De M3 had 343 pk en had 5,2 sec. nodig naar de 100 en de oude M5 had er 5,3 sec voor nodig!!
M5 hoeft dus niet perse sneller te zijn omdat hij meer vermogen heeft.
Ik schat dat de nieuwe M3 4,6 sec nodig heeft en de csl versie 4,4
De oude CSL deed het trouwens in 4,9 met 360pk
Een ding is duidelijk de M3 gaat gehakt van de RS4 maken omdat de RS4 veel te zwaar is
Juri schrijft (3 April 2007 om 17:37 ):
Leuke auto, erg mooi…..alleen compleet verkeerde foto’s.
Verkeerde kleur en verkeerde aanzichten….
0-100km/h dus nooit en tenever in 4.6s! Onmogelijk, de M5 is een snellere
auto dan de M3.
Arie Nap zegt
Gruwelijke vette bak. Dit is een auto opzich en nadert de perfectie. En een RS4 is imo maar nep, ik kan niet van 4WD houden. Die koppelkromme is werkelijk fantastisch, ding gaat als een speer denk ik zo :D Enig minpuntje is inderdaad toch wel die ‘puist’ op de motorkap
slk55 amg zegt
@sir smokalot
mijn dank is groot ;)
Cedric zegt
Ziet er echt strak uit.
MurcieBoy zegt
heeft die nog steeds die bobbel op zn motorkap het is net een puistje man!! maar verder is ie wel vet ;)
Quepee zegt
erg mooie motor 420 pk @ 8300 rpm is echt te gek .
Alleen jammer dat heel het uiterlijk van die m3 verneukt is !!!
Geef mij maar gewoon de ouwe 4 cilinder e30 m3 prachtig !
Jeroen zegt
Lelijke stoelen vind de RS4 nog steeds beter voor elkaar
MJ zegt
@ Quepee:
Amen! Zoals ik al eerder zei: als rijdersauto overtreft hij de e30 Sport Evolution nooit!
mark zegt
De nieuwe m3 is qua motorisatie beter dan de vorige m3, daar het maximum koppel vrijkomt bij een lager toerental.
Ook het feit dat de koppelcurve veel vlakker verloopt is een voordeel, Dit heeft tot gevolg dat deze veel beter accelereert tov de vorige m3
Royal Flush zegt
Je hoeft het woord M3 maar te fluisteren of er komt gelijk een heel bataljon RS4 fans de hoek om stormen om trots alle nadelen van de M3 t.o.v. de RS4 op te gaan lopen sommen.
Al zouden ze bij BMW 800 pk halen uit een 1200 cc blok, met een koppel van 1100 Nm dan nog is dit niet goed genoeg….
Het gras bij de buren is altijd groener mannen. Beide prima wagens, leer er maar mee leven
nope {audi} zegt
@ mj dit een porsche killer, die gaan echt harder hoor die halen de 300 wel maar ik denk dat ze r minder van gaan cverkopen dan het vorige model vanwege de prijs, hiervoor jeb je ook andere sportcoupe’s zoals onderandere een evo waarme je minstens zoveel plezier hebt
MJ zegt
Ik waardeer beide auto’s, zowel de RS4 als de M3, hoewel ik een enorme M-sport fan ben.
Ik denk dat de 4×4 van de RS4 het verschil maakt en dat dit ook een bepaald soort liefhebbers aantrekt, net zoals de achterwielaandrijving van de M3. Natuurlijk speelt het uiterlijk ook een rol, maar hé, wij autokenners/liefhebbers kijken wel verder, toch?
Maar ff on-topic: ik denk dat de RS4 en de M3 op het circuit gelijkwaardige auto’s zijn; het verschil zal in ieder geval minimaal zijn.
Kobey zegt
de spiegels zien er nog steeds raar uit
w0o0dy zegt
De top is volgens mensen bij de M-division 183 mph en da’s 293km/u, maar da’s muggeziften.
De koppelkromme van deze motor ziet er goed uit, 330Nm bij 2000 toeren is voor een ongeblazen benzine motor erg netjes en de lijn blijft redelijk vlak. Het uiterlijk is niet mijn smaak, teveel een gepimpte opschepper ipv een stijlvolle en beetje onopvallende sportcoupe. Maar goed ik denk dat BMW de doelgroep weer goed inschat en dus zullen de verkopen wel aardig zijn denk ik.
w0o0dy zegt
overigens…. ik weet niet meer precies wie het zei, maar een E46 M3 kan niet (veel) sneller zijn in de dagelijkse praktijk. Wegrijden? Forget it, dan ging de 335i niet voluit. Op de openbare weg veegt de 335i waarschijnlijk 9 van 10 keer de vloer aan met de M3 omdat die niet voluit kan maar eerst moet terugschakelen. De 335 is op de rollerbank getest op ruim meer dan 306 en het koppel is hoger over een breder toerengebied.
Audioot zegt
Wat een prachtige motoren bouwen ze daar in Beieren. Het uiterlijk schuin
van voren gezien is bruut al vind ik de achterzijde te rond (kwestie van smaak).
Zowel de RS4 als de M3 zijn niet te versmaden en zullen zoals reeds verteld
ieder een eigen publiek trekken. Ik kijk erg uit naar een vergelijkende test tussen deze twee titanen maar dan wel tussen de M3 4-deurs en de RS4.
mercedesfan zegt
werd tijd
ziet er mooi uit
biatch zegt
@ MJ:
de S54 (E46 M3) motor heeft nu al 6 keer op rij in zijn klasse gewonnen bij de Engine of the Year awards, toch een soort oscars voor motoren. Hiermee heeft hij dus ook de 3,6 liter uit de 996 turbo dik verslagen, toch ook geen slechte motor. Echt een meesterwerkje dus, maar dat zal deze motor ook wel zijn. Het is in ieder geval het tegenovergestelde van een lompe V8, daar kunnen die koekebakkers aan de andere kant van de sloot nog wat van leren.
m3 rules zegt
ik moet zeggen dat ondanks dat enigzins bevooroordeeld ben moet toegeven dat zowel de m3 en de RS4 alletwee bloedsnelle wagens zijn.. maar er zit een aantal groot verschillen tussen deze wagens en dat is het gewicht, de gewichtsverdeling en aandrijving. door de 4wielaandrijving van de rs4 moet hij vermoedelijk een 100 tot 150 kilo extra meetorsen en dat merk je in de bochten. Ook negatief op het rijgedrag van de rs4 de plaatsing van de motor vrij ver voor in de motorkap ligt, waar BMW vasthoudt aan technisch een middenmotor principe . De voorste cylinders zijn over het algemeen achter de vooras geplaatst waaraan BMW zijn goede rijeigenschappen mede aan dankt. hierdoor heeft BMW een groot voordeel op droog asfalt. dat kan niemand ontkennen. hoe sneller je uit de bocht komt hoe sneller je over het rechte eind gaat Komt de andere kant van het verhaal, helaas bij een nat wegdek heb je veel en veel minder aan de M3 vanwege de aandrijving op de achterwielen. . Op autoweek.nl staat wat informatie over de wagen en die gaven aan dat het carbon dak standaard op de nieuwe M3 word maar officieel is er natuurlijk nog niets bekend.
Ary zegt
GTA badge groter historie? dacht het niet…….bmw motorsport is toch denk ik langer en meer bezig dan GTA van alfa romeo :P
C30CDIAMG zegt
http://car-news.roadfly.com/category/automakers/bmw/
voor heel veel meer informatie!!
heidekonijn zegt
Brake energy regeneration? Betekend dat, dat de energie van de remmen wordt opgeslagen in een (zware) batterij? Iemand?
Rob zegt
Niet echt mooi.
marcel zegt
ik vind hem wel dik alleen lijken de velgen wat klijn
eddy zegt
Jammer meteen in de schaduw van de AUDI A5
eddy zegt
M3 is sneller met mooi droog asfalt,maar probeer een A4 3,0TDI QUATTRO in de natte Alpen bijtehouden met een M3
m3 rules zegt
@ eddy
eindelijk iemand die er iets van begrijpt…
jan zegt
die 335i ging vol uit ! en ik ook. maar hij redde het niet . en niet een keer maar diverse keren.
Ivo zegt
@ eddy
Maar probeer met je A4 3.0TDI QUATTRO maar eens een 330xd bij te houden. Zeg dan maar dag met je handje…
In de schaduw van een A5? Weleens van opzij bekeken? Lange overhangen? Motor nog steeds niet achter de vooras?
We kunnen niet allemaal gezegend zijn met een goed stel ogen, hè?
Het ging hier trouwens over de M3, sorry…
Kobey zegt
Ivo je hebt gelijk 330xd laat zn achterkant zienn
eddy zegt
330XD teveel overstuur lees eerst een paar testen,als je er nog niet in gereden hebt. en dan hopen dat de turbo heel blijft.
maar laten we blij zijn met de nieuwe M3, anders gaat alles in een Audi zitten en dat zou jammer zijn.tja smaak is iets raars
eddy zegt
Was ff leuk Bmw fans te jennen, doe ik op de weg ook wel eens en ze happen altijd (in mijn roet)
nee de M3 lijkt me een fijne wagen
SjeufM3 zegt
Blijf mijn E46 toch trouw! Die spiegels en die powerdoom verschrikkelijk. Had qua uiterlijk toch meer verwacht van de M3
De prestatie’s zijn wel top. En ik weet zeker dat deze sneller is dan de M5 en mischien ook wel M6. De rs4 legt denk ik ook het loodje , maar ik moet wel zeggen dat ik de rs4 een veel mooier interieur heeft!
Hoop dat er ook een rs5 gaat komen :D
Ilquadrifoglio zegt
@ Ary
GTA bestaat al sinds de jaren ’60!!!
pipo zegt
als ik op deze foto’s moet afgaan, nee, dan is het maar een lelijk beest! ik had serieus hoge verwachtingen maar dat blijkt wel wat tegen te slagen, de voorkant is niet echt wat je mooi kunt noemen (volgens mij dan) en dan die spiegels!! jach!!! nope, dikke tegenvaller, moest ik in die prijsklasse gaan winkelen dan zou ik toch eerder voor een (r)s5 of een clk dtm gaan, even goede prestaties (ongeveer dan toch) en een veel betere look! amen ;)
mark zegt
diegene die hier sugerere dat de rs4 slechter door de bocht gaat dan de m3, vergeet het maar.
Wat ze ook aan de m3 wijzigen aan motorisatie, de rs4 zal met zijn vierwielaandrijving steeds sneller door een scherpe bocht kunnen dan de tweewielaangedreven m3. Daar in een scherpe bocht de achterwielaangedreven m3 een netto moment ondervindt omwille van het gyroscopisch effect, zullen de voorwielen door de bestuurder onder een hoek komen te staan op de bewegingsrichting en is hierdoor de netto geleverde arbeid (F . s, scalaire product van de wrijfingskracht van de wielen met de verplaatsingsvector) kleiner zijn dan wanneer de voorwielen in de bewegingsrichting staan. Indien de bestuurder niet bijstuurt (onder hoek brengen van de voorwielen), wordt de wagen door de centrifugaalkracht gewoon weggeslingerd. De vierwielaangedreven RS4 werkt het gyroscopische effect weg doordat de voorwielen een netto impulsmoment leveren tegengesteld aan het impulsmoment geleverd door de achterwielen. De bestuurder van de RS4 zal hierdoor ook niet de voorwielen onder een hoek moeten brengen en kan dus het volldig vermogen overbrengen op een richting gelijk aan de bewegingsrichting.
De m3 bestuurder heeft 2 opties, hij kan vertragen waardoor de centrifugaalkracht afneemt en waardoor hij de stuurhoek kan verkleinen.
Hij kan versnellen waardoor de wagen nog meer gaat rotereren als gevolg van een grotere impulsmoment van de achterwielen, de wagen gaat hierdoor enkel nog meer driften en dus ook niet letterlijk versnellen als de betekenis van het woord.
Al mag de m3 1000 pk hebben, hij zal slecht met een beperkte snelheid door een scherpe bocht kunnen, of hij wordt weggeslingerd in de bocht en vliegt tegen de vangrail. De RS4 is ook beperkt in snelheid maar de begrenzing voor de RS4 ligt op een hogere snelheid dan de m3, daar deze vierwielaandrijving net het gyroscopisch effect tegenwerkt.
Je kan het het beste inzien bij motorcross bevoorbeeld, als een moto door de bocht rijdt, dan draait de bestuurder zijn stuur steeds (stuurhoek) steeds in een richting tegengesteld aan de bocht, zo dus ook met de m3 bestuurder. De achterwielen leveren hierdoor niet enkel een translatie beweging op maar ook een rotatiebeweging (door het driften roteert de moto rond de stuuras). De netto nuttige arbeid is de arbeid geleverd door de translatiebeweging. De verandering van deze impuls is de netto translatiekracht die inwerkt op het voertuig. dP/dt = ΣF
De verloren arbeid (energie) is deze die verloren gaat voor het roteren van het voertuig waar het gewicht van het voertuig een maat voor is. Een ander deel verloren energie is de wrijvingswarmte tegen gevolge van het driften. De rook die opstijgt vanuit de achterwielen is al het vermogen dat niet is omgezet in hoeveelheid van beweging.
Ik ben er zeker van dat de ingenieurs bij BMW wel weten dat 4 wielaandrijving veel beter is, maar waarom dat ze het niet invoeren is een groot ?
En qua gewichtsverdeling is het niet van belang of de motor meer naar achteren verplaatst is of naar voor toe voor 4 wielaangedreven voertuigen allesinds, daar het gewicht wordt overgebarcht op het asfalt over 4 actieve wielen ipv van 2 actieve achterwielen en 2 passieve voorwielen.
m3 rules zegt
@mark
wel eens van onderstuur gehoord?
door de plaatsing van de motor ver naar voren is de RS4 frontzwaar en dit resulteert in onderstuur
mark zegt
@m3 rules
Als het zwaartepunt van de motor tussen de voorste aandrijflijn en de achterste aandrijflijn ligt (wat ook meestal zo is), heeft dit geen effect op acceleratie en dat is wat ik bedoelde.
In het geval dit zwaartepunt voor de voorste aandrijflijn ligt, heeft dit uiteraard wel een effect, daar de reactiekrachten op de achterste wielen dan afnemen.
mark zegt
Een dak uit composiet, een motorkap uit aluminium en een stalen chassis is het perfecte antwoord op het creeren van een anodisch potentiaalverschil waardoor het stalen chassis nog sneller zal oxideren (corosie) bij schade aan de verflaag.
DLXXV zegt
@Ilquadrifoglio: dat plaatje van die motor die je laat zien en de specs van 450bhp en 470nm (met trouwens 4,7 liter motor inhoud en een 8 cylinder) behoren tot de 8c Competizione, uit de stal van Maserati en dan praten we over een automobiel die 125.000 euro moet gaan kosten. Alfa zal echt geen prestigieuze motor als van de Maser in een gewone 159 lepelen, als alles mee zit word deze motor wel in de toekomstige topmodel de 169 (achterwielaandrijver) geplaatst of een soort gelijke.
Dus voor de duidelijkheid!, het blijft nog gissen welke motor de 159 GTA meekrijgt en hoe ze al dat motorgeweld op de voorwielen weten te beteugelen, denk nml niet dat de Q2 sper up to the task is. we wachten af.
SimonMc zegt
@mark: in al uw formulekes zijn ge één belangrijke factor vergeten : de funfactor !
Allemaal goed en wel dat deze wagen vlotter door een bocht gaat door middel van 4-wiel aandrijving, maar is het leuker?Nee, als je veilig door een bocht wil gaan, koop dan maar een volvo Xc70 ofzo.
Mensen kopen zo’n auto voor maar 1 reden : voor het rijplezier, dat snap je toch wel?En geloof me, zelfs een wagen met 4-wiel aandrijving krijg je van de baan hoor.
Ilquadrifoglio zegt
@ DLXXV
Het klopt inderdaad dat het de motor is uit de 8C! En die komt toch echt zo goed als zeker in de Alfa Romeo 159 GTA. Voor alle duidelijkheid, deze motor is het resultaat van het samenwerkingsverband tussen Alfa Romeo en Maserati (Polo Sportivo), dus niet alleen Maserati. En dit vermogen wordt niet op de voorwielen geplaatst! Waarschijnlijk een sportsetup van het Q4 systeem. Tevens heeft de auto een targetweight van +/- 1500 KG!
Het kan ook zijn dat Alfa Romeo de 4.2L V8 tuned. In ieder geval moest deze auto van Antonio Baravalle (Alfa Romeo CEO) beter worden dan die van Alfa Romeo’s concurrenten (M3 – RS4).
Wat betreft de Alfa Romeo 169 GTA…
Deze auto moet dus sneller worden dat de 159 GTA. Deze wordt waarschijnlijk aangedreven door een Alfa Romeo – Maserati V8 Bi-Turbo of zelfs een 6.0 V12 (599 GTB).
Gijs zegt
Smakeloos!!! Die spiegels… dat interieur.. die sjonnie-bobbel op de motorkap!! Doe mij inderdaad maar een 159 GTA! Misschien wel niet zo snel, misschien wel niet zo betrouwbaar… maar zeker bella!
mark zegt
@simonMC
Ik had het over sneller door een bocht en niet over rijplezier.
rijplezier heeft eerder met het vlakke verloop van de koppelcurve over een breed toerentalbereik te maken wat aan de nieuwe m3 duidelijk is te merken.
Het versnellen bij hoge snelheden gaat hierdoor beter daar een hoog koppel beschikbaar is bij hoge toeren.
En of het leuker is of niet 4wielaandrijving is pure smaak. De een wil lekker driften en een ander wil lekker kunnen inhalen in een scherpe bocht dus funfactor is hier echt wel subjectief.
Ik vind persoonlijk de ontwerpen van bmw niet mooi meer, enkel de 5-reeks vind ik echt mooi maar de rest doet me echt niets al mag er 500 pk onder de kap zitten. De vorige m3 vond ik veel mooier met het klassieke stoffen dak, zo hoort een cabrio te blijven vind ik. Volvo zegt me ook weinig.
The R6 Tornado zegt
Deze M3 zal de snelste zin op de Nürburgring in vergelijking met eender welke concurrent en dat is de enige maatstaf waar ze bij BMW belang aan hechten. Wat betreft verschillen en gelijkenissen met de concept moeten jullie eens beter kijken. Zelfs de maffe spiegels zijn gebleven…
Behalve de lagere bult op de motorkap (gelukkig toegegeven) is er geen verschil in de carrosserie. Velgen standaard 18″, 19 ” in optie waarschijnlijk zoals bij de oude. Dus je kan hem zeker zo stoer maken als de oude of de concept. Ik ben benieuwd wat Top Gear ervan zal vinden, want zij zullen hem zeker tegen de RS4 plaatsen… RS4 rijmt op …. understeer, understeer, understeer….
Vandaar dus die naam?
GOD zegt
@Mark
het gaat er niet alleen om wie de meeste grip heeft in een bocht maar wie er het snelste uit de bocht is
bij een bocht gaat het om remmen, insturen, grip, balans, uitacceleren, snelheid
er zijn honderden dingen waardoor je sneller door een bocht kan
schokbrekers/veren/camber/toe/fleugel/spoilers,achter etc./diffuser/differntieel (power/caust/preload) / banden/bandenspanning/compound/rijhoogte(voor/achter) / gewichtsverdeling/ center of gravity/etc. etc. etc.
het draait niet alleen maar om 4WD
mark zegt
@god,
nu wijk je toch sterk af,
De invloed van 4wd versus 2wd is duidelijk groter dan wat jij opnoemt.
gewichtsverdeling gaat geen inmens groot verschil zijn tussen de m3 en de rs4.
De ligging van het zwaartepunt van een m3 of een rs4 zal geen mijlen ver uiteen liggen en zal ook hier weinig invloed hebben. bandenspanning is een punt, maar bij normaal bandenspanning opgelegd door de constructeur zal deze ook niet veel wijzigen tussen m3 of rs4. zwaartepuntligging zit vervat in rijhoogte. Verlagen van het voertuig etc. kan bij beide wagens gebeuren en is hier ook geen punt om over te discussiere.
de rs4 kan ook voorzien worden van spoiler, diffuser etc. en gaat echt niet veel uitmaken in een bocht daar de downforce op de spoiler juist afneemt in een bocht. Het spoileroppervlak komt onder een hoek te staan met de verticale stromingsdruk en is de netto neerwaartse drag kleiner dan op een rechte stuk.
4wd doet veel meer dan gewichtsverdeling, type ophanging etc in een bocht.
Het is gewoon beter punt volgende lijn. Dat bmw met X-drive en mercedes met 4-matic afkomen is geen wonder hoor.
bvking zegt
kweet niet meer wie het zij maar iemand dacht dat bmw met een soort middenmotor idee werkte dat de cilyinders achter de as liggen maar dat is geen middenmotor. Als je het over een middenmotor hebt heb je het over de r8 een audi dus
Marco zegt
Bij de nieuwe BMW E-60 kan je ook kiezen voor X-Drive zoals Mark zei. Is die vierwielaandrijving even goed als bij de Audi’s? 4wd is 4wd zou je zeggen.
MJ zegt
Ik heb het al ergens eerder gepost, maar in het scala van BMW ontbreekt een sportwagen met middenmotor om te concurreren met de zo geprezen R8. De M1 moet reïncarneren!
phantom zegt
Die m3 zal best razend snel zijn maar ik vind het tegenvallen dat hij net zo veel koppel heeft als de 335i coupe, misschien dan wel over een breder toerengebied maar goed….
Chief_S5 zegt
Ik denk niet dat dit zal gaan winnen van de RS4. Maar ik vind het wel een mooie wagen. Niet te opvallend, daar hou ik wel van. Prachtige kleur trouwens.
bass zegt
Helaas voor de 2e keer in rij..weer een mindermooie M3. Doe mij maar gewoon een 335i executive met een paar mooi 19 inch 5-spaaks er onder. Dat ziet er gewoon veel mooier uit.
eddy zegt
IX of Fourwheel drive is nog geen QUATTRO
w0o0dy zegt
@Jan: leuk, maar dan kan de bestuurder van de 335i (of bedoelde jij een 335d?) niet rijden. De M3 is maar 0,3 sec sneller naar 100km/u vanaf stilstand en het koppel is hoger bij lagere toeren. Met een rollende start in dezelfde versnelling verliest de M3 dan zeker tenzij de versnellingsbakverhoudingen totaal anders liggen…… Anders kan de E46 M3 in theorie niet weglopen van de 335i. Alleen als de bestuurder van de 335i een ****viool is, maar dan kan een Panda misschien ook wel van hem winnen.
autoblogger zegt
Update: de officiele info van BMW Nederland..
Na zijn debuutoptreden als concept car tijdens de Salon van Genève, is de nieuwe BMW M3 nu klaar voor productie. BMW M GmbH presenteert de vierde generatie van het model dat al twintig jaar de belichaming vormt van het voor BMW zo kenmerkende rijplezier. De nieuwe BMW M3 Coupé is leverbaar vanaf september voor € 99.500,-.
Vanzelfsprekend onderscheidt de nieuwe BMW M3 zich met een eigentijds en gespierd design van zijn legendarische voorgangers, maar het belangrijkste verschil is te vinden onder de aluminium motorkap met de kenmerkende ‘powerdome’. In plaats van de zesvoudig tot ‘Engine of the Year’ gekroonde 3,2 liter zes-in-lijn motor beschikt de nieuwe BMW M3 namelijk voor het eerst over een hoogtoerige V8 motor. Hiervoor greep BMW M GmbH terug op dezelfde geavanceerde productietechnieken en lichtgewicht materialen die ook op de V8 van de BMW Sauber F1 bolide worden toegepast. Mede hierdoor weegt de nieuwe V8 maar liefst 15 kg minder dan de eerder genoemde zes-in-lijn motor.
De 3.999 cc metende, atmosferische achtcilinder krachtbron van de nieuwe
BMW M3 Coupé staat met een vermogen van 309 kW/420 pk en een koppel van 400 Nm garant voor sportief spektakel van het hoogste niveau. Deze indrukwekkende V8 is met een maximum toerental van 8.400 toeren per minuut de hoogsttoerige motor die BMW ooit op een in serie geproduceerde auto toepaste. Bovendien is 85 procent van het koppel beschikbaar over een uitzonderlijk breed toerengebied van 6.500 tpm, zodat de nieuwe BMW M3 kan voorzien in sportieve, maar tegelijkertijd uiterst toegankelijke rijeigenschappen. Accelereren van 0 tot 100 km/u neemt met de nieuwe BMW M3 slechts 4,8 seconden in beslag, terwijl het opvallend constante accelererend vermogen bij 250 km/u elektronisch werd begrensd. Ondanks dit verbluffende potentieel blijft het gecombineerde brandstofverbruik van de nieuwe BMW M3 beperkt tot 12,4 liter per 100 kilometer.
Minstens zo bijzonder als de techniek onder de motorkap is dat de nieuwe BMW M3 Coupé als eerste model in zijn segment is voorzien van een lichtgewicht dak waarin zichtbaar carbonfiber is verwerkt. Mede hierdoor kon zowel het gewicht als het zwaartepunt van de auto verder worden verlaagd. Dat het zoeken naar gewichtsbesparing zijn vruchten heeft afgeworpen, blijkt wel uit het bijzonder gunstige specifieke vermogen van minder dan 3,8 kg/pk. Dit resulteert in beduidend snellere rondentijden op de Nordschleife van de Nürburgring ten opzichte van alle voorgaande M3 modellen. De nieuwe BMW M3 beschikt verder over speciale attributen zoals een oliegekoelde zesversnellingsbak met speciale koppeling, een variabel M sperdifferentieel, aluminium draagarmen en een high-performance compound remsysteem. Met het als optie leverbare MDrive bedieningsconcept kan de bestuurder diverse instellingen, waaronder nu ook de stuurkarakteristiek naar eigen behoefte instellen en programmeren. Wordt MDrive gecombineerd met EDC (Electronic Damper Control) dan kan de bestuurder bovendien de veerkarakteristiek van de auto instellen. Op deze manier kan dus, net als in de racerij, de set-up van de auto afgestemd worden op de rijstijl en de omstandigheden.
Hoewel de nieuwste generatie van de BMW M3 werd ontwikkeld op basis van de BMW 3 Serie Coupé is het uiterlijk radicaal anders. Alleen de twee portieren, het kofferdeksel, de koplampen en achterlichtunits werden overgenomen van de BMW 3 Serie Coupé, de overige carrosseriedelen werden speciaal voor de nieuwe BMW M3 ontwikkeld. Het unieke karakter van de nieuwe BMW M3 is dan ook direct zichtbaar. Behalve de motorkap met opvallende powerdome en twee grote luchtinlaten laten details als geprononceerde dorpels en lichtmetalen velgen in BMW M design geen ruimte voor twijfel over de sportieve eigenschappen van deze auto.
slk55 amg zegt
de prijs is bekend! is dat geen rede voor een nieuw topic? na die eindeloze spyshots…..?
een ton (99.500 klinkt zo dom, echt weer zo’n reclame actie, maar met rijklaarmaken, verwijderingsbijdrage etc. zit je direct (ver) over de ton.) maar goed, een ton vind ik toch wel geprijsd voor een M3, hij is bijna 20.000 euro duurder geworden. maar het was te verwachten. ik ben benieuwd of audi de prijzen van de toekomstige RS5 (de grootste concurent van de m3) ook onder de 100.000 euro komen te liggen. het zou mij benieuwen.
Rvh zegt
Mooie bak!! alleen wastie mooier in die vorige kleur grijs. idd lijken de velgen een beetje klein. beetje laat maar toch nog een reactie op slk55 amg over de m3 die word vergeleken met een heks…in dit stukje zegt hij dat de m3 ordinair is. als er één merk ondinair is…is het mercedes wel! mercedes is gemaakt voor mannen met te veel gouden kettingen om, te grote kleren (kani enz.) en 50 wijven op de achterbank.
slk55 amg zegt
@Rvh
de een vindt mercedes saai, de andere vindt ze voor hiphoppers. gaat dat samen?…. nee. dus hou a.u.b. op met die vooroordelen.
1. ik draag geen gouden kettingen, enkel een goud horloge, en trouwring.
2. ik draag bijna alleen op maatgemaakte kleding
3. ik heb geen eens een achterbank…
Rvh zegt
@slk55amg
nee dat is waar…maar elke rijke aso of hiphopper heeft wel een mercedes. ik zal idd ophouden maar het ging mij erom dat u de bmw een tikkeltje ordinair vond, daar ben ik het absoluut niet mee eens.ik vind bmw een zeer mooi merk. maar laat ik eerlijk zijn, er zijn natuurlijk ook veel nette mensen met een benz.
slk55 amg zegt
@Rvh
ik vind de M3 inderdaad een tikkeltje ordinair, dat is een persoonlijke mening. ik zei niet dat de BMW rijders ordinair waren. en iets in die trant zei u wel over mercedes rijders. ik hou gewoon niet zo van generaliseren. maar volgens mij zijn we het daarover eens.
Rick dos zegt
“ik hou gewoon niet zo van generaliseren. maar volgens mij zijn we het daarover eens.”
WAT?! WTF! Je hebt klaarblijkelijk het licht gezien in mijn afwezigheid……. ;)
Trouwens het is pay up time……….. :D
Knilles zegt
Blij dat je daar zelf even over begint Rick, maar ik heb slk ook al even op zijn misleidende info gewezen, aangeleverd door zijn Deutsche Freund ;)
Blijkbaar waren er naar aanleiding van die foto’s heel veel negatieve reacties geweest bij BMW over de kentekenplaat in de bumper, zodat ze op het laatste moment daar vanaf hebben gezien, godzijdank! :D
m5 zegt
het word trouwens maart 2008 voordat ie in nl leverbaar is
Rick dos zegt
@Knilles
LOL! :) Gelukkig neemt iemand mijn zaken waar als ik er niet ben! ;)
Kobey zegt
ik vraag me af hoe de spiegels worden ingeklapt verder een zeer dikke wagen
Ivo zegt
@ Eddy,
Jij hebt echt geen PEPERNOOT verstand van aandrijvingsconcepten! Ga alsjeblieft een cursus volgen!!!
Met je Xdrive is geen Quattro. Dat is maar goed ook! Quattro is een mechanisch Torsen differentieel dat lang niet zo fijnmazig werkt als Xdrive!!! Xdrive kan 100% koppel naar voor en andersom sturen, vervolgens kan ieder wiel individueel bijgestuurd worden door DTC.
Nu veegt BMW Audi al van de kaart als het om 4WD gaat, en als BMW zometeen Dynamic Performance Control presenteert is de achterstand door Audi helemaal niet meer in te lopen.
Bovendien levert BMW alleen maar 4WD voor de veiligheid in koude en gladde oorden. Hier in Nederland heb je er namelijk weinig voordeel aan. Audi levert het omdat al die hokken standaar FWD hebben! Zo brengen ze nog een beetje sportiviteit in hun modellen.
ejs zegt
@ Ivo
whaha,, blijft togg liever een audi mt quatro aandrijving hebben dn een bmw mt Xdrive..:P alhoewel ik moet zeggen dt ik dit wél een mooi auto vind voor een bmw……
TheUltimateDrivingMachine zegt
Komt die hier weer zeveren over die stomme alfa’s, pfff!! Alfa kent er nog niks van, wat is de concurrent voor de ///M3 van alfa?? Bestaat die? Niet te geloven gewoon, echt!! Iedereen op de Bol die iets van wagens kent wacht en weet dat de nieuwe ///M eraan kwam, das wereldnieuws, dus stop toch met de topic hier te veranderen in een topic over alfa(het wagentje dat mensen zich aanschaffen die geen ferrari kunnen betale!!). BMW Motorsport heeft weer een raketje afgeleverd, vond persoonlijk de E46 wel mooier..
Ilquadrifoglio zegt
@ TheUltimateDrivingMachine
Gezien er taaltechnisch gezien helemaal niets klopt van je post, ga ik er verder niet op in.
Rvh zegt
in deze kleur en met deze velgen een stuk mooier!! http://autoweek.nl/newsdisp.php?ID=6241
TJ zegt
klotskoppen.. kW is toch niet hetzelfde als PK, dus hij heeft geen 420 pk volgens de grafiek, maar 420 kW..
Henkiedoedel zegt
wat een lelijke **** bak!
het is echt meer van het zelfde van bmw… ze kunnen echt wel beter!
geef mij maar en klassieker van die oosterburen, ziet er nog een beetje fatsoenlijk uit.
ingrid zegt
beste mensen
ik zat laatst bij me vriend in de auto en toen hebben we een hele tijd achter een bmw m3 ( PAARS )gereden maar sorry hoor we vonden hem niet goed uit gebouwt de achter bumper liep niet mooi af kan heel wat beter en we probeerde hem aan de kant te duwen maar dat vond meneer niet goed toen hebben we hem in gehaald en vond hij ook niet goed toen reden wij voor hem vond hij ook al niet leuk en toen wou hij weer in halen en dat ging niet haha er kwam een wat grotere type fiat tussen en tussen die fiat en de onze kwamm nog een fiat en toen wij al heel wat verder waren en de afslag namen zachen we de bmw m3 weer tegen maar hij zach ons lekker niet WIJ HOUDEN NIET VAN MENSEN DIE STOER PROBEREN TE DOEN MET HUN OM GEBOUWDE AUTO DIE GEWOON MISLUKT IS
-edit: en wij houden niet zo van schreeuwerds die niet aan interpunctie doen-
Maarten zegt
hey,,
Wat vinden jullie nou allemaal zo mooi aan BMW?
mark zegt
@ivo,
Je kent precies veel van aandrijving he,
Quattro is lang niet zo fijnmazig als X-drive
Hahahahaaa, jij had komieker moete worde
Eerst zeg je dat X-drive niet hetzelfde is als quattro en maar goed ook.
(daar laat je al meteen zien dat je bmwfreak bent)
Dan zeg je dat quattro een mechanisch torsendifferentieel is dat lang niet zo fijnmazig is als X-drive.
Jij hebt er echt heel veel verstand van.
Denk je dat X-drive geen mechanisch torsendifferentieel is dan?
Een elektronisch torsendifferentieel misschien???
Jij bent nog .chterlijker dan het achterste van een m3
Op vlak van 4WD is Audi al meer dan 25 jaar de top.
X-drive kennen de meeste niet eens, bmw is pas begonnen met het naaapmanoeuvre.
En het feit dat Audi quattro aanbiedt op haar modellen is een voordeel. Het is een optie extra die je kunt nemen, bij bmw heb je die mogelijkheid niet, daar zal je het met het oeroude 2wd moeten doen.
Rick dos zegt
Nou, Maarten. Ik persoonlijk vind het logo mooi. Het rode lampje onder de achteruitkijkspiegel, zodat je kan zien of het alarm aanstaat. Oh en niet te vergeten het oranje dashboardlicht…
siets zegt
geef mij maar gewoon een bmw 3.28i cabrio uit 87′ rijdt lekker, das veel beter als al die m3’s
mzzl
m5 zegt
@ maarten de prijs ze zijn nieuw niet zo duur
bmw 540i zegt
Wat een lelijke kleur, ik vind deze wel mooier dan de vorige, die zag er wel heel erg fout uit. Achterwielaandrijving blijft het leukste om mee te rijden, vergt wel meer stuurmanskunst, vierwielaandrijving is voor prutsers die tegen zich zelf in bescherming genomen moeten worden. Het interieur van een rs4 vind ik wel een stuk mooier, en in de avant kan ook nog de golden retreiver mee, ook wel handig. Smaken verschillen, maar ik ben blij dat dit soort auto’s nog gemaakt worden, door welk merk dan ook, schijt aan de millieu maffia.
j@CcO0 zegt
sohe, wat een rotklap heeft dat ding gemakt, of hort dat zo?
verder is het wel een leuk dingetje, maar niet echt iets voor mij
Jacco
BMW freak zegt
Wat een geweldige machine, deze zou ik al te graag in mijn garage hebben staan.
De prestaties zijn gewoonweg beestachtig.
de Autoloze Sundog zegt
Ik had al een tijdlang het idee, dat er een stel oude mannen in de BMW-fabriek verantwoordelijk zijn voor het design van het uiterlijk; maar nu wwet ik het zeker. Het is ze weer gelukt om een sportief presterende auto te maken die er uitziet als een boodschappenwagen voor een oud echtpaar! Nu nog een lichtblauwe streep op de zijkant met ‘sportiv’ erop en je kunt zo naar de camping met die bak. Als het zo doorgaat worden BMW’s autoos net zo log als hun motoren.
Verder presteert ie net als de meeste autoos die in deze klasse bestaan ook erg goed. Jammer dat het enige waar BMW in uitblinkt, het lompe design van hun vervoersmiddelen is geworden.
Dan waren de kleine oude 3 serie autootjes een stuk mooier, en zelfs hun voorgangers in de 70-er jaren hadden meer schwung!
Ik geef deze auto niet meer dan een 5-minnetje,
menno zegt
ik vind hem zwaar tegen vallen de oudere modellen blijven het mooist!!!!
en trouwens ik vind het een kopie van de ford mustang, kijk maar goed.
BMW kan toch ook eens met wat nieuws komen en echt helemaal kant en klaar. net als de mercedes mac clarren SLR-55.
ik blijf bmw fan maar deze x sla ik over, sorry duitsland.
Rogier van K. zegt
Die V8 is natuurlijk helemaal te gek. Alleen alweeeeeer zo’n leijke BoerenkoolMetWorst gelijnd design. De liefde is toch echt over. Die was er nog voor de 3.0CS en 328/B6 Alpina….
Arash zegt
Dodelijk!!!!!!!!! wat concurrentie betreft Audi en Mercedes niks in te brengen wat design en prestaties betreft… en ik zie de meeste mensen hier wel kritiek leveren maar als ze zo’n auto voorbij zien rijden dan weet ik zeker dat ze dan toch even hun adem inhouden
ingrid zegt
–edit: onbegrijpelijke bijdrage–
Aous zegt
[menno schreef (9 April 2007 om 21:32 ):
ik vind hem zwaar tegen vallen de oudere modellen blijven het mooist!!!!
en trouwens ik vind het een kopie van de ford mustang, kijk maar goed.]
ben ik helemaal met je eens! en volgens mij is de designer van alle nieuwe bmw’s een amerikaan..(van dat laatste weet ik niet zkr)
Aous zegt
[TJ schreef (9 April 2007 om 1:25 ):
klotskoppen.. kW is toch niet hetzelfde als PK, dus hij heeft geen 420 pk volgens de grafiek, maar 420 kW..]
420 kW komt ongeveer overeen met 571 PK
Voor degenen die de formule niet kennen. Defenitie van PK. 1 PK is een voorwerp van 75 kg
1 meter per seconde verplaatsen.
Dit kun je als volgt opschrijven:
1 PK = 75 x 9,81 x 1 = 735,75 W
die 9,81 is de zwaartekracht in Newton. Dus 1 PK komt overeen met 735,75 W….
Voorbeeld: .. de M3 (e46) heeft 343 PK dat is:
343 x 735,75 = 252362,25 W => 252,36 kW
en andersom als je het vermogen in kW hebt, dan is het:
vermogen (kW) x 1000 / 735,75
4X4 zegt
kvond den vorigen m3 schoner maar dezen eeft wel nen v8
yannee zegt
ok:: dit rood past alleszins niet op de m3, bah!
audi_boy zegt
nee doe mij maar de audi rs4 echt veel boeiender.
joost zegt
Auto is waanzinnig topkwaliteit van bmw. Deze in platinbronze en je droom wordt werkelijkheid. Komt ie veel beter tot zijn recht. Van de week een 3serie coupe gezien in platinbronze dan zie je pas wat ze bedoelen met dit model. Worden we dan eindelijk verlost van die eeuwenoude saaie grijstinten. Doe mij maar brons of maagdelijk wit dan zie je pas echt wat voor beest er geboren is.