Een witte R8 kennen we inmiddels wel, maar eentje op twee wielen is vrij uniek volgens mij. Maak kennis met de zwitserse Peraves Monotracer, die afgelopen maand ook op de autoshow in Genève stond. De zwart-witte combinatie doet natuurlijk denken aan de Audi R8, maar het design heeft meer weg van een Carver. En in de verte zelfs iets van de BMW C1, maar die was wat minder aerodynamisch;)
The best motorcycle tires for highway use on the market today allow a lean angle of about 55 degrees. Out of every 100 superbike owners in the GSX-R, Fireblade, Ninja, K1200S, R1 and 999R league maybe 20 have ever leaned their machines beyond 40 degrees. A maximum of 5 will regularly tip more than 45 degrees. And most of those sporty riders will limit their angle of lean by excessive “hanging off”, thus also limiting their speed in the curve. The MonoTracer with its “knee” (the retracted stabilizer tire) skimming the road, can lean to about 52 degrees and it has a turning circle and corner speed otherwise only achievable on a top-of-the-range sports bike. Of course, dry and clean roads are an essential requirement for such antics. If the surface is right there is no danger. And the drive is spectacular.
Meer info op monotracer.ch.
Phycenz zegt
Ziet er aardig uit, maar niet echt als een sportieve motor. Denk ook niet dat het de gebruikers van o.a. een Ducati 999r zal aanspreken.
Djivy zegt
Eeeuh, wacht – en hoe kruip je hierin zonder eerst om te vallen?
Of mis ik iets?
R zegt
Ik dacht dat wij in Nl al zonder zijwieltjes konden fietsen?
MarcO zegt
En dit staat op autoblog omdat…?????
Daemon zegt
Ok sorry, maar dit gaat mij niet zo ver krijgen dat ik mijn motor weg doe. Lelijk ding weg ermee!
Zoef zegt
MarcO: Omdat het geen motorfiets is, noch een auto: het is een Meauto.
Alwood zegt
veel te groot! en ik wil ook wel eens zien hoe in te stappen en stilstaan bij stoplichten :P
autoblogger zegt
@MarcO: uhh, omdat ik het wel grappig vond?
en omdat we ook schrijven over een carver, r1 of r8?
http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/11/r1-vs-veyron-vs-carrera-gt
http://www.autoblog.nl/?s=carver
Boss zegt
@ Djivy; viel mij ook al op, hoe kom je weg of stop je bijvoorbeeld voor een stoplicht. En voor de rest is het nou niet echt wat… zittend zo hellen in de bochten lijkt me toch een vreemde ervaring.
Robin zegt
Sneu, leer dan gewoon rijden als je dat wil…
Zijwieltjes…..
vincent#1 zegt
Kom op stelletje zeikerds, dit is toch een harstikke gaaf ding. minstens zo een apparte veschijning als de carver.
lijkt me eerlijk gezegt doodeng om er in te rijden :~
Nog wel wat schoonheidsfoutjes wegpoetsen dan hé. Die lelijke scooteruitlaat bv. achterlicht unit kan ook wel wat stoerder.
CSL zegt
Vandaag nog een Yamaha R1 gereden. Die ding trekt gewoon in de 4e al willie.
JLJ zegt
Daar komen jullie ook op tijd mee.
Zie de column van Michiel over driewielers en de reakties van Thelis (12.33) en mezelf (13.01).
http://www.autoblog.nl/archive/2007/03/02/ik-wil-een-driewieler
michiel_^$ zegt
deze hebben we toch al eens gezien check forum over driewielers
autoblogger zegt
@JLJ: damn, en dan waarschuw je ons niet even! ;)
Sorry, tussen de duizenden comments (inmiddels >140.000) mis ik wel eens wat…
ml zegt
@Marco
Met die zijwieltjes erbij heeft hij vierwielen.
JLJ zegt
@Autoblogger
Ik heb zo de indruk dat ook niet alle tips worden doorgenomen… ;-)
En ik vond het niet mijn ‘recht’ om een tip over deze Monotracer te geven, daar Thelis me voor was. Ere wie ere toekomt, en zo.
Wellicht dat er een post kan worden besteed aan de geschiedenis van deze overdekte tweewielers? (-> TIP)
MarcO zegt
OK OK, het is me al duidelijk, maar een Carver heeft nog altijd 3 wielen. (nou niet gaan zeuren over die zijwieltjes he, het is al heel lang geleden dat ik op een fiets met zijwieltjes heb gereden). En 3 is toch voor mij het minimum voor een auto. En dat daar gave exemplaren van te vinden zijn hoef ik hier niet uit te leggen, toch?
En OK ik zie ook de vergelijking met een R8, maar die kan ik nog wel mooi vinden, deze echt niet (ik heb m’n best ervoor gedaan, maar het lukt niet).
En ik wil ook nog best mee met de opvatting dat het een aparte verschijning is. Plus: als 50% van de automobilisten overstapt in zo’n ding is ook het fileprobleem opgelost.
Maar dan nog : deze Moby Dick op wielen hoort hier niet thuis.
Aan de andere kant: zonder deze post had ik ook nooit geweten dat-ie bestond ;)
Overigens gisteren nog de BMW C1 gespot….. heb nu nog tranen in m’n ogen van ’t lachen. (kan ook de hooikoorts zijn).
bramwillemse zegt
wat een mormel :P Doe dan een carver ofzo, want die kinderwieltjes aan de zijkant dat kan écht niet.. welke zelfrespecterende man stapt nou in zo’n ding?
autoblogger zegt
@JLJ: klopt, we hebben wat moeite om de tips bij te benen, maar we doen ons best! Mede daarom ook de lancering van autojunk.nl. Je tip staat op de lijst.
Anyway, Thelis bedankt! ;)
lucke zegt
Die zwarte dingen op de zijkant zijn geen wielen maar steunen voor als je aan de stoplichten staat
lucke zegt
Alé, kleine vergissing, toch wielen.
Vind het wel een leuk concept
DAT zegt
Met het apparaat kun je 52 graden door de bocht en het gaat dik over de 250 km/uur.
Het is geloof ik dus geen kinderfiets.
Verder een hoop reacties van ‘wat de boer niet kent’ gehalte.
Check de mooie brochure:
http://www.monotracer.ch/press/pdf/monotracer_english.pdf
Die wieltjes zijn voor als de motor stil staat.
DAT zegt
Het mysterie van de wieltjes:
Ringgo zegt
Deze neem is als nieuwe company car uh motor. Geen file en droog zitten.
En als ik goed gok BMW techniek.
MurcieBoy zegt
ziet er vet uit ik vraag me af hoe ze er op komen zoiets te maken :D
slk55 amg zegt
geef mij dan maar de carver. die ziet er beter uit en is (volgens mij) makkelijker in gebruik.
hoewel ik begin te twijfelen als ik die (mooie) folder zie.
@autoblogger
als jullie werkelijk dagelijks zoveel tips binnen krijgen, waardoor jullie het meerendeel niet kunnen bekijken, dan is het misschien een idee om weekelijks een topic te openen waar iedereen zijn (ongebruikte) TIP in kan posten, en zo kan delen met de andere bloggers. (–> TIP ;) )
want deze tweewieler is eigenlijk een beetje oud nieuws, en dat voorkom je met zo’n wekelijks topic.
@ mede bloggers
is dit een goed idee?
Leon zegt
Haha! Ik dacht eerst aan fotobewerking.
thijs zegt
hopelijk geen audi
Philip zegt
Ik dacht dat het een late 1 aprilgrap was :).
Cars zegt
Lelijk en niet orgineel.
Hans zegt
Lelijkkkkk doe mij maar gewoon een levensgevaarlijke Yamaha R1.
rgseidl zegt
De volgende video toont een eerdere versie van hetzelfde concept uit de jaren 90 (begint bij 7:13):
http://video.google.de/videoplay?docid=-5940154502063738439&q=%22jeremy+clarkson%22+switzerland
GuZ zegt
Maar autoblog redactie.. Er is toch echt wel spannender nieuws dan dit? Post bijvoorbeeld is de spypics van de Porsche GT2 die ik jullie stuurde.
Ps. goed idee van SLK55 AMG, ik trap af ;)
Good afternoon anoniem..,
We have had news from Porsche about a forthcoming model, which we can only imagine is the GT2. What they have told us is that they will be writing to all customers in the near future who have submitted letters of interest on this particular model to offer you the opportunity to submit a deposit, so you will be hearing from Porsche shortly.
Please do not hesitate to call me in the meantime if you need any further information.
Kind regards,
DJD zegt
jakkes, ik ga geloof ik kotsen!!!
dennis zegt
EEN SUPER SCOOTMOBIEL!!
Brecht zegt
WTF?!
HaHa :p
Jela zegt
Ze hadden er beter een Carver-model van gemaakt, die zijwieltjes lijken me maar niks
Frank zegt
Leuk voor erbij, kan mooi naast R8 van mijn vrouw staan.
Marc zegt
het gemiddelde IQ bij dat design bureau is echt laaag…!
anton vertommen zegt
28 april j.l was ik in Hoxter Duitsland,en heb daar een rode zien rijden,een heel apart gezicht.
Toen hij stopte gingen de wielen cq steunen naar beneden.
Ik ben geen motorrijder,maar wel motor fan.
vrgr anton
Zeynep zegt
Is dat een auto of een motor?:D
dodo zegt
kan dit wel? hoe blijft dat ding staan?
Rafje zegt
Het is echt een onwijs gaaf ding om te zien rijden.
Hij reed van de week voor me.
Je stapt in door de kabine omhoog te halen.
Die zijwieltjes heb je ook echt wel nodig gezien het feit dat je voor een stoplicht niet op 2 wielen rechtop kunt blijven staan. Daarna gaan ze wanneer je een zekere snelheid haalt gewoon in…….
Dus je gebruikt ze niet tijdens het rijden!!!!!!!
Eric zegt
Ik heb met de originele ecomobile (de voorloper van de monotracer) meegereden. Heel erg leuk in de bochten! Dat gaat redelijk diep naar de grond toe.
Het is een tweezits overdekte motor, gebaseerd (voor een stuk dan toch) op een bmw-motor. De grote bedoeling van de motor is vlot, comfortabel en vooral droog door dagelijks files te kunnen. Je zou zweren dat het niet mogelijk is, omdat het toch wat breder lijkt dan een doorsnee motor, maar toch lukt dat best aardig.
In Nederland is er bij mijn weten al 1 aan ’t rondrijden. Aan het stuur een man die geïnteresseerd is in deze machine aan jan en alleman te verkopen. Heeft wel nog last van kinderziektes, en daarvoor kan je alleen in Zwitserland terecht. Het probleem van Peraves is, dat ze daar nog niet zo goed doorhebben hoe ze een product aan de man brengen. Van een deftige reclamecampagne is dus voorlopig nog geen enkel sprake. Op 2 jaar tijd zijn er dan ook 4 van verkocht… Maar misschien heeft dat ook met zijn 50 à 60.000 € kostprijs te maken. Maar hey, je rijdt met iets relatief exclusief he.
Misschien dat ze er dan ook eens meer toekomst-gerichte motoren moeten insteken, zoals hybride of een brandstofcel… Ik fantaseer maar.
Wel erg leuk om meer te rijden. 130pk doet wel wat op zo’n machine. Er zijn zelfs éénzits prototypes met 190pk onder de kap… En die vlammen 320…